Mi lenne a véleményetek egy ilyen oktatási rendszerről?
Csupán egy kötelező érettségi vizsga lenne: az általános műveltség. Minden tárgyból lennének kérdések, de csak alap dolgok. Ezzel még nem lehetne elhelyezkedni sehol - azért a többi érettségi felelne, amire a kötelező érettségi sikeres elvégzése után bárki, bármilyen tárgyból jelentkezhetne, függetlenül attól, hogy milyen iskolába járt.
Például ilyen tételek lennének:
- Matematikából százalékszámítás, négy alapművelet satöbbi.
- Magyarból írj egy fogalmazást a kedvenc irodalmi művedről!
- Történelemből írd le 10 mondatban, hogy mit tudsz a kommunizmusról/nácizmusról/liberalizmusról/nacionalizmusról/Hitlerről/Sztálinról/Leninről/I. vagy II. világháborúról/ókori görög demokráciáról! Szóval ilyen alap dolgok.
- Földrajzból vaktérképen fontosabb országok felismerése, illetve fontosabb fővárosok ismerete.
- Fizikából írd le, mit tudsz a gravitációról/sebességről! Fontosabb mértékegységek ismerete, esetleg nagyon egyszerű feladatok.
- Biológiából fontosabb szervek ismerete.
Folytathatnám még, de gondolom, értitek, mire gondolok. 100 pont lenne a maximum pontszám, és kb. 60-70 ponttól lenne átmenő. Aki ilyen dolgokat nem tud, annak szerintem ne legyen érettségije, viszont azt se gondolom, hogy bármelyik tantárgyból is nagyon alapos tudást kellene elvárni olyan diáktól, aki nem azzal akar foglalkozni. Nem hiszem, hogy egy leendő informatikussal feltétlenül ki kell olvastatni a rengeteg kötelező házi olvasmányt, meg azt se, hogy egy nagyon humán beállítottságú embernek muszáj tudnia a trigonometriai képleteket.
Amúgy úgy képzeltem el, hogy sokkal nagyobb szabadságot adnának az iskoláknak, mint a jelenlegi rendszerben, például óraszámok tekintetében. A lényeg, hogy a diákoknak meg legyen az alapműveltségük, le tudjanak érettségizni, aztán, hogy emellett ki mire fekteti a hangsúlyt, az a privát ügye. Sőt, azt mondom, hogy azt is dönthessék el, hány év alatt tudják felkészíteni a gyereket az érettségire, ő meg majd eldönti a szüleivel, hogy szerinte melyik iskola felel meg neki. Az első 4 osztályban mondjuk még szigorúbb tanterv lenne, utána viszont az iskola dolga.
Amúgy azon is gondolkodtam - valószínűleg ezért meg fognak egyesek kövezni, de vállalom -, hogy szavazati jogot is csak az kapjon, akinek megvan ez az alapérettségije. Úgy gondolom, hogy aki nem tud a szocializmusról/nacionalizmusról/liberalizmusról írni pár mondatot, nem tudja, hogy hol van Németország, esetleg nem tud százalékokkal számolni, az jobb, ha nem dönt az ország ügyeiről. (Persze, ha valaki mondjuk diszkalkuliás az más a helyzet, ilyen esetben lehetne orvosi igazolással felmentést kérni a matematika alól.)
Egyrészt minden tantárgyból/tudományból kellene valamit tudni (ugye, most csak matek, magyar, töri és idegen nyelv), másrészt pl. egy informatikusnak csak olyan dolgokat kellene megtanulnia töriből és magyarból, amik tényleg nagyon fontosak, és nem tömnék kötelezően olyan dolgokkal is az agyát, ami nem is lesz hasznos számára, meg nem is nagyon alap dolog.
Szerintem egy ilyen rendszerben sokkal kevésbé is utálnák az iskolát a diákok, így nagyobb kedvvel tanulnák, ami érdekli őket.
"Szerintem egy ilyen rendszerben sokkal kevésbé is utálnák az iskolát a diákok, így nagyobb kedvvel tanulnák, ami érdekli őket."
Maximum ideig-óráig. Utána megjelenne egy hozzád hasonló kérdező, aki még azt az anyagot is sokkalja, és nehezményezi, mennyire "le vannak terhelve" a diákok.
Aki a mai érettségiken nem tud egy kettest (azaz 20%-ot!) összeszedni bármelyik tantárgyból, az teljesen alkalmatlan bárminemű szellemi munkára. Pont az a baj a mai rendszerrel, hogy 4 évnyi láblógatás után is röhögve ad papírt, plusz jól ügyeskedve a többletpontokkal még egyetemre is be lehet jutni így. Aztán sokakat meg ott éri a meglepetés, hogy milyen extrém szintű lemaradásban vannak mind tárgyi tudásban mind hozzáállásban.
Ez az "akit érdekel, akit meg nem" típusú érvelésed pont az általános műveltség fogalmával megy szembe...
Ez ostobaság, ezt egy 8. osztályos gyerek is megcsinálja. Már így is egy érettségi egyenlő a nullával. Szépen feljebb kéne vinni a követelményeket, akiknek meg nem megy annak egy középszintű végzettséget igazoló záróvizsgát kellene tennie és azzal lehetne menni pl. OKJ képzésre, érettségivel meg egyetemre. Mert ennek ami most van semmi értelme, lényegében a mérnöknek készülő is ugyan azt a matek érettségit írja, mint aki bölcsészkarra meg (és rosszul van a matektól) meg aki épp hogy eljutott az érettségiig X évismétléssel.
Az egyetemeken meg odaadjuk az egyes szakokat állami pénzen 280 pontért.
5-ös, milyen megtanulás? Nagyon ritka, hogy középiskolában valaki rendesen megtanul valamit. Vagy a magolás megy - megtanulják a leckét anélkül, hogy megértenék, akár elgondolkodnának rajta egy könyv esetében - (annak semmi értelme, úgyis elfelejti a diák), vagy puskázás, másolás stb.
Ha valamit viszont normálisan megtanulsz, akár több órán keresztül - mert ha nem akkora az anyag, van idő rá -, érdekesen tanítják, meg is érted, akkor nem fogod könnyen elfelejteni.
7-es, csak annyit mondtam, hogy ez lenne a kötelező, de egyetemre nem lehetne bejutni vele. Aki pl. matekra akar menni, letesz mellette egy emelt szintű mateket.
Amúgy lehet, hogy kissé könnyű példákat írtam egyes helyeken, de akkor se hiszem, hogy mindenre, amit most kérnek, szükség van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!