Az uniós állampolgárok több mint kétharmada támogatja a belföldi vasúti személyszállítási piacok megnyitását a külföldi szolgáltatók előtt. Mit szóltok ehhez?
"Európai uniós közvélemény-kutatással bizonygatja az Európai Bizottság a belföldi vasúti személyszállítási piac teljes megnyitásának társadalmi támogatottságát. A testület a következő hónapokban mutatja be az úgynevezett negyedik vasúti csomagot, amely az európai vasúti piacliberalizáció utolsó elemeként a belföldi személyszállítást is lehetővé tenné a külföldi vasúti szolgáltatók számára korlátozások nélkül.
Az Eurobarométer felméréséből kiderül, a megkérdezett európaiak 71 százaléka támogatná a belföldi piac nyitását, 78 százalékuk pedig úgy látja, a liberlizációból csak előnye származna az utasoknak. „72% szerint csökkennének a jegyárak, 71%-uk szerint javulna az utasok részére nyújtott szolgáltatások színvonala, 70% szerint a vonatok kényelmesebbek és tisztábbak lennének, 68% szerint sűrűbbek lennének a járatok, 66% szerint pontosabbak lennének a vonatok, 63% szerint javulna a vasúttársaságok irányítása, 62% szerint pedig több állomást és szakaszt lehetne kiszolgálni” – olvasható az eredményeket összegző közleményben."
Vélemény?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Jól hangzik. Én azért kíváncsi lennék az eloszlásra is. Magyarországon nyilván sokan titokban azt gondolnák, mások tisztább, kényelmesebb, pontosabb és olcsóbb járatokat indítanának, vagyis magas lenne a támogatás (kivéve az igazmagyarokat, ők kiárusításnak neveznék).
Viszont vegyünk figyelembe néhány tényt és szabályt. Nem hiszem el a magas támogatottságot Svájcba és Angliában, ahol közismert a konzervatív hozzáállás a helyi vasút támogatására (amely nagyon jó). Többek között az autóipari lobbi hatására világviszonylatban csökken az utasok száma, tehát csökken a kereslet. Jól szervezett minőségi közlekedésnek feltételei vannak, és főleg költséges. Például itthon a vasúthálózat katasztrofális állapota miatt a gyatra mozdonyaink is sebességkorlátozással közlekednek. Tehát nem adottak a gyors és pontos közlekedés feltételei. Vasúthálózat felújítása horribilis pénzbe kerül, aminek az árát vagy a költségvetés, vagy az utazók fizetik.
Összesítve: a gondolat jó, gyakorlati eredmény (árcsökkenés, javuló szolgáltatás) csak néhány helyen és csak kis mértékben várható (mert már vagy amúgy is elég jó, vagy túl drága a felfejlesztés), nálunk vagy nem jelent semmit, mert nem jönnek mások, vagy határozott és igen nagy fejlesztés és áremelés kell. Viszont a közlekedési piacot alaposan átrendezi a nagy és tőkeerős cégek javára. Erős a gyanúm, hogy az ő lobbitevékenységük eredménye ez, mint a "takarékos és környezetbarát" ámde pocsék villanyégők esetében.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A vasút nem olyan, mint az árupiac...
Egy eléggé korlátos, alig fejleszthető infrastruktúra áll rendelkezésre, amit minél jobban ki kell használni. Maximum olyan "piacot" tudok elképzelni, ahol előre felosztják a járatokat a társaságok. Ha több társaság indít ugyanolyan irányba járatot, mégis ki fog 2 órát dekkolni az állomáson, hogy megspóroljon kétszáz forintot? Főleg, ha munkába jár. Ha pedig előre felosztják a járatokat, akkor meg piaci verseny nem lesz, az egész értelmét veszti.
Azt meg nem tudom, hogy a menetrendeket hogy akarják egyeztetni, piaci alapon ez egy folyamatos küzdelmet jelentene a társaságok között. Nézzétek meg, hogy egy tíz perces menetrendváltoztatás mekkora káosszal jár.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Hiába hozna például a DB új vonatokat, ha a pálya ugyan olyan rossz állapotban van.
Először az infrastruktúrát kellene fejleszteni, csak utána van értelme, hogy a MÁV megtendereztesse a járatokat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!