Az uniós állampolgárok több mint kétharmada támogatja a belföldi vasúti személyszállítási piacok megnyitását a külföldi szolgáltatók előtt. Mit szóltok ehhez?
"Európai uniós közvélemény-kutatással bizonygatja az Európai Bizottság a belföldi vasúti személyszállítási piac teljes megnyitásának társadalmi támogatottságát. A testület a következő hónapokban mutatja be az úgynevezett negyedik vasúti csomagot, amely az európai vasúti piacliberalizáció utolsó elemeként a belföldi személyszállítást is lehetővé tenné a külföldi vasúti szolgáltatók számára korlátozások nélkül.
Az Eurobarométer felméréséből kiderül, a megkérdezett európaiak 71 százaléka támogatná a belföldi piac nyitását, 78 százalékuk pedig úgy látja, a liberlizációból csak előnye származna az utasoknak. „72% szerint csökkennének a jegyárak, 71%-uk szerint javulna az utasok részére nyújtott szolgáltatások színvonala, 70% szerint a vonatok kényelmesebbek és tisztábbak lennének, 68% szerint sűrűbbek lennének a járatok, 66% szerint pontosabbak lennének a vonatok, 63% szerint javulna a vasúttársaságok irányítása, 62% szerint pedig több állomást és szakaszt lehetne kiszolgálni” – olvasható az eredményeket összegző közleményben."
Vélemény?
Jól hangzik. Én azért kíváncsi lennék az eloszlásra is. Magyarországon nyilván sokan titokban azt gondolnák, mások tisztább, kényelmesebb, pontosabb és olcsóbb járatokat indítanának, vagyis magas lenne a támogatás (kivéve az igazmagyarokat, ők kiárusításnak neveznék).
Viszont vegyünk figyelembe néhány tényt és szabályt. Nem hiszem el a magas támogatottságot Svájcba és Angliában, ahol közismert a konzervatív hozzáállás a helyi vasút támogatására (amely nagyon jó). Többek között az autóipari lobbi hatására világviszonylatban csökken az utasok száma, tehát csökken a kereslet. Jól szervezett minőségi közlekedésnek feltételei vannak, és főleg költséges. Például itthon a vasúthálózat katasztrofális állapota miatt a gyatra mozdonyaink is sebességkorlátozással közlekednek. Tehát nem adottak a gyors és pontos közlekedés feltételei. Vasúthálózat felújítása horribilis pénzbe kerül, aminek az árát vagy a költségvetés, vagy az utazók fizetik.
Összesítve: a gondolat jó, gyakorlati eredmény (árcsökkenés, javuló szolgáltatás) csak néhány helyen és csak kis mértékben várható (mert már vagy amúgy is elég jó, vagy túl drága a felfejlesztés), nálunk vagy nem jelent semmit, mert nem jönnek mások, vagy határozott és igen nagy fejlesztés és áremelés kell. Viszont a közlekedési piacot alaposan átrendezi a nagy és tőkeerős cégek javára. Erős a gyanúm, hogy az ő lobbitevékenységük eredménye ez, mint a "takarékos és környezetbarát" ámde pocsék villanyégők esetében.
A vasút nem olyan, mint az árupiac...
Egy eléggé korlátos, alig fejleszthető infrastruktúra áll rendelkezésre, amit minél jobban ki kell használni. Maximum olyan "piacot" tudok elképzelni, ahol előre felosztják a járatokat a társaságok. Ha több társaság indít ugyanolyan irányba járatot, mégis ki fog 2 órát dekkolni az állomáson, hogy megspóroljon kétszáz forintot? Főleg, ha munkába jár. Ha pedig előre felosztják a járatokat, akkor meg piaci verseny nem lesz, az egész értelmét veszti.
Azt meg nem tudom, hogy a menetrendeket hogy akarják egyeztetni, piaci alapon ez egy folyamatos küzdelmet jelentene a társaságok között. Nézzétek meg, hogy egy tíz perces menetrendváltoztatás mekkora káosszal jár.
Hiába hozna például a DB új vonatokat, ha a pálya ugyan olyan rossz állapotban van.
Először az infrastruktúrát kellene fejleszteni, csak utána van értelme, hogy a MÁV megtendereztesse a járatokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!