A magyar nyelv alárendelt nyelv volt a történelem során és most is szociolingvisztikai értelemben? Törökök, habsburgok, oroszok és most Uniónál is örömmel használunk idegen szavakat, kiírjuk őket boltokra a munkatársi tábla angolul van stb.?
Nem!
Ez azt mutatja, hogy a népnek gyenge a nemzeti identitása.
Egyébként ez nem mai jelenség. Egy vadász-író írta (Széchenyi Zsigmond) még a Horthy-rendszer kellős közepén, hogy mi magyarok olyanok vagyunk, hogy minden idegen kifejezésért rajongunk, még ha nem is értjük rendesen, és minden idegen előtt hajlongunk, mégha csirkefogó is az illető.
És valóban: pl. a nemrég elterjedt home office kifejezés kiválóan helyettesíthető a "távmunka", "otthoni munka" kifejezésekkel, és meg lehet nézni, hogy mégis az angol kifejezés terjedt el.
Laikus vagyok a témában, viszont ez szerintem nem alárendeltséget vagy befolyást jelez, egyszerűen megfelelő alkalmazkodást a gyors változásokhoz (táblák, kiírások esetében pedig praktikumot és tapintatosságot, pl. turistákat segítő feliratok).
Természetes, hogy a nemzetek/nyelvek találkoznak egymással, és átkerülnek egyes elemek, ezért játszanak a japánok portugál kártyajátékokat, húznak a lengyelek kürtőskalácsos bódékat, isznak a magyarok pilsnert, vagy találsz egy csomó amerikai receptet a jó magyaros "goulash" levesről. Rengeteg a csak körülírható reália, miközben egyre több újdonságot veszünk át egymástól, sokszor feszített tempóban.
Persze vannak preferenciák, ahogy az 1. válaszoló írta, sok átvett szónak van helytálló magyar megfelelője, viszont a munkahelytől-szakzsargontól is függ, hogy egy rétegben mi terjed el. Nyilván rólam is elárulja egy idő után a szóhasználatom, hogy angol munkanyelven dolgozom, de más munkát végző egészen máshogy beszélhet, mint én.
(A politikai befolyást szerintem olyan tényezők döntik el, mint gazdaság, haderő, tudományos-technológiai fejlettség, esetleg népesség. Még egyszer viszont: laikus vagyok mindegyik érintett témában, ezek magánvélemények.)