Sokan mondják, hogy "szétverték" az oktatást, illetve romokban hever. Mit jelent ez pontosan?
Megszüntették a szabad tankönyvválasztást is, az állami tankönyvek pedig minőségben és tartalomban is messze elmaradnak pl. a régi mozaikos tankönyvektől, amikből még szívesen is tanultam. Anno előre lapoztunk, mert érdekes volt olvasni, az állami könyveket kinyitni sem akartuk. Nincs tanár, nálunk gimiben német tanárt nem sikerült találni úgy, hogy évekkel előre tudták, hogy az aktuális német tanár nyugdíjba fog menni. És az utolsó fél évet helyettesítő tanárral húztuk le aki egy másik iskolából járt át, mert nem tudott az iskola senkit sem felvenni állandóra.
És ez akkor volt mikor én gimibe jártam, 6 évvel ezelőtt, el sem tudom képzelni azóta milyen állapotok vannak. A tanári kar már akkor kiöregedett volt, az oktatók a hallgatókat hívták ki a digitális táblához, mert nem tudták hogy kell rá hangot adni... Egyetlen fiatal oktatóm volt a 4 év alatt, ő diploma után első évét töltötte nálunk, a második évben már fel is mondott.
Az épületek állapotáról nem is beszélek, a földszinti termeknél pl. a zárt ablakok mellett fújt be a szél :D
És ez egy nagyváros, Székesfehérvár, nem tudom kisebb településeken milyen körülmények lehetnek. A polgármester kb 10 évvel ezelőtt megígérte, hogy új iskolák fognak épülni, végül a Sóstói Stadiont újjáépítették, és az iskolákra már nem maradt pénz. Azt ígérte akkor a polgármester, hogy az építkezés nem marad el, csak csúszik, majd pár évre rá bejelentette hogy mégsem épül semmi, inkább felújítják az épületeket. Tudod az én gimnáziumom mekkora felújítást kapott? Kicserélték a nyílászárókat :D A vakolat azóta is bomlik a falról, de arra már nyilván nem volt pénz, mert közben kellett a jéghokisoknak is egy új arénát építeni :)
" A vakolat azóta is bomlik a falról, de arra már nyilván nem volt pénz, mert közben kellett a jéghokisoknak is egy új arénát építeni :)"
Ez leírja a lényeget. Orbánéknak fontosabb élsportra költeni, mint az oktatásra, egyrészt mert a sport Orbán hobbija, nem az oktatás, másrészt mert a lebutuló népesség könnyebben kontrollálható.
Sajnos a '80-as, '90-es évektől túl sok nő jelentkezett tanárnak, elnőiesedett a szakma, férfiak már gyakorlatilag nem is tanítanak. Pink educationnek is szokás hívni a problémát - a női pedagógusok a fiatal fiúkat is ugyanannak a magatartási és fegyelmezettségi mércének próbálják megfeleltetni aminek a lányokat, így kvázi szétverve ezzel az oktatás jól bevált módszereit. Mivel a gyerekek 50%-ának egyáltalán nem tudnak példát mutatni, a fiúk iskolai teljesítménye sokkal alacsonyabb lesz, a szociális kirekesztettségről nem is beszélve: ez később számos, gyerekkori traumákra visszavezethető pszichés betegséget okozhat felnőtt férfiaknál is.
A finn oktatási modellben volt egy 40%-os férfi kvóta - vagyis a tanárok legalább 40%-a férfi kellett, hogy legyen minden iskolában. Ha csak 10 férfi jelentkezett tanárképzőre, akkor legfeljebb 15 nőt vettek fel melléjük, hogy ne csússzon el az egészséges arány. Magyarországon most a katonák és rendőrök tanári pályára vonzásával próbálják ellensúlyozni az arányokat - előreláthatólag korlátozott sikerrel.
A Krétáról és társairól nem is beszélve :D
Orbán azt mondta a covid idején hogy úgyis ki akarták építeni a digitális oktatás infrastruktúráját, de ez sajnos azóta sem sikerült.
Ezek nem gimnáziumi szintek, hanem egyetemi záróvizsgák, de látszik hogy a vizsgarendszerek is évek óta rendszeresen lehalnak, pedig a vizsgázók számát, tehát a rendszerterhelést előre tudják, készülni lehet rá. De a krétával is állandóan volt valami probléma, míg a Neptunban pl. a mai napig nem lehet az üzeneteket olvasottnak jelölni (ami alapvető funkció az összes levelező szoftverben), helyette mindet egyenként meg kell nyitni, meg kell várni míg betölt, majd be kell zárni. Ez az oktatás digitális színvonala, gyakorlatilag minden szar ami szar lehet. És a telefonok komplett betiltása nem segít, hanem ront a helyzeten.
18 vagyok, még suliba járok, ezek a tapasztalataim:
A tanárhiány miatt nem lehet kiszelektálni azokat a tanárokat akik nem tudnak tanítani. A tankönyvek rosszak, vannak olyan órák amikből felesleges annyi egy héten amennyi van és vannak olyanok is amikből nincs elég, hogy be tudjuk fejezni az anyagot. Pl az egyik szakmais tárgyból fél évig semmit nem csináltunk mert van egy 100 oldalas tankönyvünk 3 évre, töriből viszont csak heti 2 óránk volt egy közel 300 oldalas A4-es könyvre. Az egyik Világháborút 2 óra alatt kellett ledarálnia szegény tanárnak, én azt se tudtam hol vagyok, aztán következő órán TZ, mert haladni kell az anyaggal. Szörnyű volt, a tankönyvből se értettem meg semmit mert az is össze-vissza magyaráz. Nem tudom hogy írtam meg négyesre.
A Kréta is rossz, sok osztálytársam be se tud jelentkezni mert nem engedi a rendszer és a rendszergazda is csak annyit tudott rá mondani, hogy próbálgassák mert nem a sulinál van a hiba, ő nem tud mit csinálni vele.
#6 akármennyire is tetszik a neved, szerintem nincs igazad. Vannak férfi tanáraim, de azt kell mondjam, átlagban a női tanáraim jobban tanítanak és a fiúkat pont nem érdekli, hogy ki magyaráz. Nyilván van kivétel, de az egyik férfi tanárom kiköpött Akakij Akakijevics, a másik egy terrorista, a harmadik azt se tudja hol van. Igen, ez a kisebbik csoport és vannak nagyon jó fej, normális férfi tanáraim is, de nőből eddig csak egy olyan tanított aki nem tud tanítani, pedig - ahogy te is írtad - elnőiesedett szakma, több tanárnő van.
A katonákat és a rendőröket meg azért állítják katedrára, mert nincs más. Egy év alatt 4 tanárom hagyta el a pályát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!