Érdekelne hogy kinek mi a véleménye a jelenlegi oktatásügyi beállítottságról politikai nézettől függetlenül (bővebben a kérdésben)?
Elsősorban az olyan dolgokra szeretném a hangsúlyt helyezni, mint pl. a kötelező olvasmányok, az ógörög drámák és versek, az X számú vers kötelező bemagolása, az Y számú regény elemzése, amik sok esetben egy fiatal gyerek számára sok helyen értelmezhetetlenek és megterhelőek (ugyanis nincs még meg a kellő háttértudás és tapasztalat – ld. Egri csillagok, vagy Kőszívű ember fiai esetében) és ott van még kötelező „olvasónapló” írás is (azaz kényszeredett írásos bizonyítékát adni, hogy az adott mű valóban elolvasásra került).
Én most saját magamból indulnék ki:
Én a 2000-es évek elején jártam általánosba. Sok gyerekhez hasonlóan én is szívből utáltam azokat az olvasmányokat, amiket a tanárok ránk erőltettek (ők pedig csupán a minisztérium által jóváhagyott tantervet követték). Itt van pl. az Antigoné színházi előadásban: https://www.youtube.com/watch?v=3j-oUijpQ-g
A sok kommentelő kommentjét végig olvasva úgy gondoltam hogy én vagyok talán egyetlen, aki tényleg csak szórakozásból, önmagáért hallgatta végig - ugyanis szeretem a tragikus kimenetelű drámákat, amik nem mindig szólnak happy endről (na és persze a nagyszerű színészi munka - főleg Latinovits - miatt).
Gyerekkoromba - sok másik emberhez hasonlóan - én is szívből utáltam az ógörög drámákat (ugyanis egyrészt ló*@szt nem értettem belőlük, plusz ott volt a sok megjegyzendő, kacifántos görög név: Sztratosz Marokbatosz, Abrosz Tisztakosz, Namilesz Teosztasz), vm. az átkos kötelezők miatt (Kőszívű ember fiai, Tüskevár, Egri csillagok stb.) az olvasást is nagyon megutáltam.
Ez viszont véleményem szerint mind a berögződött és elavult oktatási rendszer hibája. Ugyanis azoknak a 60 éven felüli vén f**z, begyepesedett agyú politikusoknak, akik ezeket a törvényeket hozzák, lövésük sincs, hogyan is működik egy gyermeki elme.
Ha pl. általánosba nem az "erőszakos kiművelésen" volna a hangsúly: tanulj meg X verset, olvass el Y regényt és írj belőlük "olvasónaplót"(sic!) - hanem pl. azon, hogy az adott gyerek inkább szeresse meg az olvasást olyan olvasnivalókkal, amik tényleg érdeklik és lekötik őket, és amiket szívesen is vennének a kezükbe (pl. olyan ifjúsági regények, mint mondjuk a Harry Potter) - a "kulturális műveltségre" pedig ráérnének azután hangsúlyt fektetni, miután a gyerek jóval érettebbé vált - de ezt se úgy adva elő hogy: "ez van gyermekem, vagy bemagolod vagy jön az egyes", hanem hogy az adott fiatalt tényleg érdekelje is, amivel foglalkozik és "szeresse meg a tanulást".
Én bevallom őszintén, 28 éves koromra jutottam el arra a szintre, hogy valóban önszántamból, a kíváncsiság és az érdeklődés által vezérelve kezdjem el újraértékelni az olyan alkotásokat, mint pl. ógörög drámák és a kötelezők (Egri csillagok, Robinson Crusoe, Pál utcai fiúk stb.). De ezt is csak azért, mert az olyan könyveknek köszönhetően, mint pl. a Witcher vagy a Harry Potter, újra rászoktam az olvasásra, ezáltal elkezdtem magamat "újra művelni" és elég háttértudás birtokában már megfelelő szemszögből tudom értékelni és ÉRTELMEZNI az adott alkotásokat. Ha az oktatási rendszertől függött volna, életem végéig "műveletlen" maradok, mert soha nem jut eszembe, hogy az olvasás "tényleg jó dolog" lehet és csak az maradt volna meg bennem, hogy a suliban annó hogyan kényszerítették rám erőszakkal azokat, amikkel nem az egyéni érdeklődés és szeretés miatt, hanem muszájból kellett foglalkozni - és ami miatt megutáltam az "olvasást".
Ez csak egyéni nézőpont, de kíváncsiságból sok helyen jártam utána, és sajnos azt kellett tapasztalnom hogy a fiatalok jelentős részének hasonló a hozzáállása.
Tehát én ezért vagyok azon a meglátáson, hogy előbb az adott gyereket nem a "kötelező, kulturális műveltségre", hanem arra kéne megtanítani, hogy miért is jó és hasznos dolog az olvasás és közben olyan eszközöket bevetni az oktatás érdekében, hogy az adott diák ne azért érezze fontosnak a "tanulást" mert máskülönben nem kap jó jegyet (amiért a szülők otthon esetleg jól elverik), hanem mert legyen tényleges tudatában annak, hogy az általa megszerzett tudás csupán az ő szellemét gyarapítja ezáltal ő is több lesz.
Alapvető félreértés a hazai oktatással kapcsolatban, hogy készségfejlesztés, felkészítés lenne a célja. A közösség és a nemzettudat kiépítése a cél. Ezért lényegtelen, hogy mit mondanak az oktatási szakemberek és ezért menekíti egyre több szülő az állami rendszerből a magánoktatásba a gyerekeit.
"A hazánk Alaptörvényében * megfogalmazott feladatokat szem előtt tartva és A nemzeti köznevelésről szóló törvényben * foglalt célok elérése érdekében, a törvény elveinek és szabályozásának megfelelően a Nemzeti alaptanterv (a továbbiakban: Nat) a köznevelés feladatát alapvetően a nemzeti műveltség, a hazai nemzetiségek kultúrájának átadásában, megőrzésében, az egyetemes kultúra közvetítésében, az erkölcsi érzék és a szellemi-érzelmi fogékonyság elmélyítésében jelöli meg."
"A hazánk Alaptörvényében * megfogalmazott feladatokat szem előtt tartva és A nemzeti köznevelésről szóló törvényben * foglalt célok elérése érdekében, a törvény elveinek és szabályozásának megfelelően a Nemzeti alaptanterv (a továbbiakban: Nat) a köznevelés feladatát alapvetően a nemzeti műveltség, a hazai nemzetiségek kultúrájának átadásában, megőrzésében, az egyetemes kultúra közvetítésében, az erkölcsi érzék és a szellemi-érzelmi fogékonyság elmélyítésében jelöli meg."
Ez a modell talán működőképes volna egy olyan államban, ahol a nép teljes mértékű és egységes nemzeti öntudattal rendelkezik. Ahol a "nacionalista irányelvek" (úgy mint, nyelv, kultúra, nemzeti identitás és öntudat) nem volna egyenlő a "rasszizmussal, fasizmussal, antiszemitizmussal és a devianciával” (azaz az adott embernek ne kelljen szégyellnie, hogy az adott nemzetbe született).
Politikai beállítottságtól függetlenül (lévén jómagam idegenkedek bármilyen politikai irányultságtól, nem kevésbé magától a POLITIKÁTÓL) azt kell hogy mondjam: egy olyan országban, amit olyan idegenlelkű személyek irányítanak, akiknek az adott ország és az ország népének kizsákmányolásán kívül semmilyen más célja nincs az országot illetően, továbbá az adott nép szó nélkül tűri hogy ez történjen a saját országában - én magam nem szívesen mondanám ezen országot a magaménak.
Akik a népességet nyomorban tartják az alacsony bérekkel, a magas adókkal, akik nem képesek normálisan üzemeltetni a közintézményeket, ill. sorban számolják fel azokat, akik a szerencsétlen sorsú dolgozó emberek és azok családjai helyett saját magukat segélyezik, akik egész magánnyugdíjpénztárakat vágnak zsebre, akik kilövetik gumilövedékkel mások szemét, akik magukat hűbérúrnak tekintik, az "alattuk lévő embereket" pedig jobbágynak, akik milliárdokból építenek stadionokat, miközben orvosok, tanárok, tűzoltók, rendőrök, mentősök stb. tömegével hagyják el az állásaikat (és az országot) a lehetetlen munkakörülmények és a borzalmasan rossz fizetés miatt - pontosan azok, akiknek a munkájától az adott társadalom létezése függ. Akik függetlenül attól, hogy milyen színben (narancs, piros, kék, zöld vagy nemzeti színekben) jelennek meg a nép előtt, tulajdonképp mindig is az örökös kizsákmányolás, az elnyomás és a nemzeti lelki terror a céljuk.
Egy ilyen gondolkodásmóddal rendelkező állam népességében mégis hogyan volna elvárható a "nemzetiség" és "hazaszeretet" iránt való elkötelezettség és ebből kifolyólag az "alapvető nemzeti öntudat"?
Nem értek egyet.
Szerintem elkeserítő az általános műveltség színvonala és ez folyamatosan csökken. Nagyképűen tudásalapú társadalomnak nevezzük magunkat, mert úgy gondoljuk - és gondolták még korábban -, hogy az IT fejlődésével az ember tudása is megnő, hiszen több információt kell feldolgoznia. Épp az ellenkezője történt. A gépeket egy majom is tudja már kezelni, az emberi logika, tudás, találékonyság meg csökken. Nagyszüleim sokkal több mindent tanultak, mint ma. Sokkal átfogóbban, részletesebben kellett tudni dolgokat, pedig az a 30-as, 40-es évek volt.
Ha azt hiszed, hogy pl. egy verset csak azért kell megtanulni fejből, mert az irodalomtanároknak ez a hobbija, akkor tévedsz. Az alapműveltség is egy dolog, de ha nincs használva az agy, akkor el fog hülyülni és nem lesz képes nagyobb teljesítményre.
Az oktatási rendszerrel én sem értek egyet, de épp másmiatt, mint te.
"Ha azt hiszed, hogy pl. egy verset csak azért kell megtanulni fejből, mert az irodalomtanároknak ez a hobbija, akkor tévedsz."
Nem olvastad végig ezek szerint figyelmesen, amit írtam.
Nem a tanárokat hibáztatom, hiszen azok csupán a minisztérium által jóváhagyott tantervet követik.
Én csupán a magyar oktatási rendszert (azon belül az egész állami apparátust) kritizáltam.
Az a baj az oktatási rendszerrel, hogy nem "gyermekközpontú" hanem "állam központú". (Amit pedig a "magyar" államról gondolok, azt már leírtam a # 2-es válaszban.)
Tehát nem azt nézik, hogyan volna fejleszthető a mostani fiatalság az emberi szellemi értékek szerint, hanem hogy hogyan kell elbutítani őket a mindenkori népelnyomó rezsim igényei szerint. (Persze tisztelet övezi azokat a kivételes embereket, akik nem hagyják magukat ebben a nyomasztó helyzetben elbutulni, akik kitörnek ebből a posványból és saját maguk művelik ki saját magukat.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!