A televízió, rádió, nyomtatott sajtó internetes honlapokon kívűl van még olyan média, ahol lehetőségünk van a politikai propagandára?
A média intézményrendszernek része a könyvek, képregények, filmek, sorozatok, színház, zene, videoklipek, közösségi média, reklámfelületek, de még a megvásárolt termékek csomagolásai is. Minden olyan társadalmi interakciós felület, ahol bármilyen gondolat elérhet téged. Hiszen minden ilyen téged elérő gondolat hatással lehet rád.
Hogy milyen gondolatok, üzenetek, személyek, jelennek meg előtted bárhol, mind hatással lehetnek rád és a gondolkodásodra. Ma olvastam, hogy a Lego megszűnteti a weboldalán, hogy fiú/lány játékokra lehessen keresni, mert ez nemi sztereotípiákba kényszeríti az emberek gondolkodását, hogy a fiúnak harcosat/rendőröset/szerelőset/autósat, a lányoknak meg főzőset/virágosat/babázósat/betegápolósat kell venni. Pedig a lányok is szerethetik az autókat, rendőröket és a fiúk is akarhatnak éttermes, kórházas játékokkal játszani - meg amúgy is egyre több a Harry Potter, Star Wars, Jóbarátok, stb. Lego, amit bármilyen nemű gyerek egyformán szerethet.
Ugyanígy befolyásolja a gondolkodásod a világról, társadalmi kérdésekről, hogy a filmekben, sorozatokban, reklámokban már nem csak fehér embereket látsz, hogy hétköznapi dologként látsz melegeket, mozgáskorlátozottakat, értelmi fogyatékosokat, stb. Már nem viccelődnek rajtuk, nem szitokszóként, leértékelésként jelennek meg, mint korábban, ha megjelentek egyáltalán.
Vagy ugyanígy, csak az ellenkező irányba befolyásolja a gondolkodásodat, ha ezeket a társadalmi változásokat nem engedik be a médiába, nem hagyják megjelenni, vagy kimondottan ezek elutasítását hangoztatják, azt mutatják normaként, stb.
Ez kevésbé direkten politikai propaganda, inkább társadalmi értékrendek népszerűsítése, amit az adott értékrendet, gondolkodásmódot elítélők tekintenek propagandának (mivel a propagandának általában negatív jelentést tulajdonítunk, elítéljük).
Viszont mivel általában a politikai érdekek társadalmi, értékrendi törésvonalak mentén szoktak leginkább összecsapni, ezek népszerűsítése/vitatása többnyire elég jól köthetők egyik vagy másik politikai oldalhoz.
Akár direkt politikai propaganda is megjelenhet nem klasszikus politikai propaganda felületeken, például amikor addig politika mentes bulvár műsorok meghívnak politikusokat cuki celebkedni - vagy a politikusok kezdik megkörnyékezni ezeket a műsorokat, hogy politikusi szerepüktől látszólag függetlenítve magukat celebként/emberként megkedveltessék magukat, népszerűsítsék magukat - aminek viszont aztán majd politikusként aratják le az eredményét a választásokon, hiszen akik egy főzős/vetélkedő bulvár műsorban megkedvelték őket, azok nagyobb eséllyel fogják őket választani a politikában, főleg ha nem egy másik főzős/vetélkedő műsor szereplő a versenytársuk a választáson.
Hasonló az is, hogy pl. alapvetően politikától független influencerek, celebek, sztárok, hírességek elkezdik egyik/másik politikust, vagy az általa képviselt dolgokat reklámozni.
Ennek egy fokkal bújtatottabb formája, hogy egyes influencerek elkezdenek egy valamelyik politikai oldalhoz köthető, egyértelműen politikai propagandát folytató média terméket reklámozni, ezzel hitelesítve, ajánlva nem csak azt a média terméket, hanem a propagandát, értékrendet és politikusokat is, akik hozzá köthetők. Ha meg még csak nem is tudják, hogy mit művelnek, az pláne tájékoztatlanság és felelőtlenség is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!