Milyen rétegrendet milyen vastagságban raknátok egy műhely alapjának?
Sziasztok,
Egy bruttó 80nm-es műhelyt készítek (saját felhasználásra).
30cm vastag ytong falazat (egészen pontosan, Viablokk D350) 20x20 betonkoszorú, fa födém, nyeregtető, cserép.
Én az alábbiakra gondoltam:
4. 10cm C20 finom kavicsos beton aljzatnak, 8x8x150 háló
3. 5cm XPS (ha már ytong. ill. természetesen a falazat alatt nem lenne, ott tömör beton, vagy egy sor zsalukő.)
2. 10cm C25 beton, 10x10x200 háló
____1,5. 10cm kavicságy
1. 50cm széles, 60cm mély sávalap, C25, természetesen vasalva, 10-es vassal.
0. Föld
Köszi a tippeket. Csak sima személyautók lesznek, nem vagyok autószerelő, nem lesz nagy forgalom.
Attól, hogy műhely lesz, még teljesen ugyanúgy kell épülnie, mint egy lakóépületnek. Tehát a 60cm mély sávalap az teljesen elégtelen. Azon gondolatmenet mentén jutnak erre egyesek, hogy hát könnyű az épület, mi f-sznak kellene ennek mély alap. A mély sávalap azért szükséges, mert ha nem vagy fagyhatár alatt, akkor a fagy emelgetni fogja az épületet és megfog süllyedni egy idő után az épület.
A sávalappal a teherhordó földig kell lemenni, ha az 1 méter mélyen van, akkor 1 méter mélyre kell ásni, azonban ha már 50cm mélyen megtalálod, akkor is le kell menni fagyhatár alá, ami pedig minimum 80cm. A sávalapnak minimum 10cm-el kell szélesebbnek lennie a fal szélességénél. Ha szennyvízelvezetés lesz, pl. egy kézmosó, akkor nyilvánvalóan a szennyvízcsőnek az aljzatbeton alá célszerű kerülnie, azaz a szennyvizet még az alap kibetonozása előtt le kell szerelni, ehhez lakóházaknál KG cső, de ha tényleg csak egy kézmosó lesz, beállhatsz egy 50-es csővel is, azt jónapot, viszont az 50-es csövet ahol betonba lép, ott nem árt védőcsővel ellátni, hogy ne nyomja, szorítsa a beton. Ha kész a sávalap és az erre rákerülő aljzatbeton is, akkor erre első körben a falak mentén (ahová a fal épül majd), lemelegítesz bitumenes szigetelőlemezt, ez a falak mentén körben egy "csík" lesz, nyilvánvalóan szélesebb csík (legalább 15-20cm) mint a falvastagság. Erre épül majd rá a fal. Ha felépült az épület célszerű (amennyiben süllyesztett szerelés lesz) a víz, fűtés és villany falban futó nyomvonalait kivésni. Ezután teríted meg a teljes aljzatbetont szigetelőlemezzel, nyilvánvalóan a fal alatt található szigetelőlemezzel összemelegíted. Ezt követően lehet leszerelni (csövezni) a vizet, fűtést, villanyt. Ha az kész, utána erre rájön még egy réteg beton. Ha nem akarsz vízszigetelést, mert ez úgy is csak egy műhely, megértem, ebben az esetben ezt az egész procedúrát elhagyod, a víz, villany, fűtés (ha lesz) az pedig majd a falban közlekedik.
Az alapot ne spórold el, attól, hogy ytong, még nem spórolhatod el.
Szia #1,
Köszi a válaszod.
A telken nagyon kemény a föld, nagyjából kézzel 30cm-ig tudok menni, utána szinte kő kemény, csákánnyal kell verni.
A 80cm-es fagyhatárral tisztában vagyok, a műhely, autó ki- és behajtás miatt nem lenne sokat kiemelve a földtől. Ígyhát:
60cm mély sávalap + 10cm beton + 5 cm xps (a falnál ez is bteon ) + 10cm beton = 85cm, gondoltam, ez már megfelelő.
Egy mosdót azért terveztem bele, tehát igen, lesz vízkiállás és csatorna, megfogadom a védőcsövet.
Vízszigetelni szeretnék, mert a környéken azért jellemző a talajvíz, tehát biztos, hogy megfogadom ezeket a tanácsokat is.
Köszönöm!
Megfontolandó, hogy a lemezalapot esetleg nem-e egyszerűbb, olcsóbb megcsinálni mint a sávalapot. Lényegesen kevesebb földkitermeléssel jár, nem kell mélyre leásni, esetleg kevesebb vas is elegendő az alapba, de ezeket számolni kell.
A másik megjegyzésem, én ytong helyett rendes kerámia téglát használnék, sokkal erősebb, tartósabb. Az ytong egy erősen porózus és porladó anyag, gyakorlatilag egy javított malternak felel meg.
Végül pedig megjegyzem, ha egy ilyen szép nagy műhelyt építesz, nagy kár lenne kihagyni az autószerelő aknát, nagy érték ez, mégha nem is vagy szerelő.
Szia #3,
Az akna természetesen nem marad el :) 5m hosszú lesz.
A vízszigetelés miatt ott kétszer lesz zsaluzva. Egy sor beton + akna, vízszigetelés, és utána kizsaluzva mégegyszer, a víz ellen.
A téglát én már rég elvetettem, több ok miatt is.
Egyrészt, az ára. A tüzépes árral számolva, csak a normál (porotherm 30 N+F) tégla lenne 1.8 millió forint, míg a ViaBlokk, amit rendeltem, 1.7m forintban benne van az összes áthidaló, a betonkoszoru zsaluelemen, és a kiszállítás is. Az ytong hőátadási tényezője fele annyi, mint a tégláé, így a műhelyre nem kell szigetelést tennem, mert bőven elég az én felhasználásomra. (Nyílván van aki szerint egy műhelynek mindegy, de én azért szeretek télen nem megfagyni, és az egészre csak 1 5kw klímát terveztem tenni).
Több ismerősnek is van ytong háza, sőt, barátomék tulajdonában van az első magyarországi építésű! A mai napig hibátlan. Szerintem a sok negatív tapasztalat amiatt van, mert nem rendszerben dolgoznak vele az emberek. Készül az ytong ház, a legtöbb kőműves nem is tudja mi az a mellvéd vasalás, kerülnek be a vázkerámia áthidalók.. Az pedig úgy nem jó. Én dolgoztam korábban is vele, nagyon szerettem, és az eredmény is jó. Én személy szerint csak ajánlani tudom mindenkinek, főleg, mióta lehet kapni magyar termékként, nagyon kedvező áron.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!