Az ékszíj mennyire veszteséges a bordásszíjhoz vagy a fogaskerék áttételhez képest?
Lassu fordulathoz használok ékszíj meghajtást,mert csak így tudtam megoldani,amit akartam.Üzem közben nem vettem észre csúszást,DE ha leállított helyzetből kézzel forgatom a meghajtott alkatrészt,valóban csúszik az ékszíj.
Javaslom,h dupla,vagy tripla pályás ékszíjtárcsát alkalmazzál.(mint az egyetemes csúcsesztergáknál)
Egy autógenerátort akarok meghajtani, és azon ékszíjtárcsa van, nem akarom kicserélni, ha nem muszály.
Gyárilag is ezthasználták hozzá,gondolom akkor jónak kell lennie.
A veszteséget úgy értettem hogy hővé alakul az áttételben az energia, az anyagok surlódása miatt, bár a fogaskerék nem surlódik, de az olaj, a közeg amiben fut, biztos hogy elnyel valamennyi energiát, ezért lenne lassúfordulatra fogaskerék, magasabb fordulatra pedik ékszíj. Az 1500-3000 fordulat per perc a cél, hogy a kettő között tudjak forgatni. Egy szélgenerátort szeretnék építeni.
Itt nem az ékszíjjal lesz a baj, hanem azzal, hogy az autó generátor és a szélkerék között túl nagy lesz az áttétel, nagyon veszteséges lesz a hajtóműved. Öcsém kísérletezgetett vele, működött ugyan, de egy közönséges autó aksit napokig tartott feltölteni.
A pár kw-os kicsi szélgenerátorokat 400-500 f/min környékére méretezik, a nagyokat még kevesebbre.
A fogaskerék fogai nem surlódnak egymáson, fanem gördülnek, az már régen rossz ha surlódik. Én így tudom.
A szélgenerátor, amit az öcséd épített, mekkora fordulattal tekerte az autógenerátort?
"Én így tudom."
Azért elég fura, hogy műszaki dolgokban nem jártasként magabiztosan foglalsz állást műszaki kérdésben műszaki emberrel szemben.
Itt van például ez a doktori értekezés
amiben ezt olvashatni:
A veszteségek legnagyobb része a kapcsolódó fogaskerékfogak súrlódásából adódik
Esetleg a két docensnél és a doktorandusznál is jobban tudod?
A fogaskerék áttétel tényleg nem súrlódik. Csak a csigahajtás. A fogaskerék nem csúszik a másikon vagy a másikhoz képest. Valaki ezt nagyon benézte.
Az ékszíjhajtás előnye a gondozásmentesség és a gyors javítási lehetőség. Mivel általánosan használják pl. gépkocsi generátorok hajtására, gond nélkül elviseli az akár 10.000/perc fordulatot is. Szerintem ebben gondolkodj. Meg azért is előnyös az ilyen háziépítésű konstrukcióknál, ha rájössz, hogy nem találtad el az áttételt, akkor kicseréled az egyik szíjtárcsát és kész. Ha fogaskerekes rendszernél lép fel ez a gebasz, kidobhatod az egészet. De megépítheted lapos (hosszbordás) szíj hajtással is, ott kisebb a hajlási veszteség.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!