Kezdőoldal » Otthon » Barkácsolás » Mitől függ, hogy nem sima,...

Mitől függ, hogy nem sima, hanem egyéb menetemelkedést használnak? pl M8×1, M9×1, M10×1.

Figyelt kérdés
Miért választhattak a sima M8, M9, M10-es menet helyett másmilyen emelkedésűt? Miért nem volt jó az alap metrikus menet például a kerékpártengelyhez, mert ott ilyen ×1-es menetek vannak alapesetben.
2023. júl. 30. 19:35
 1/7 anonim ***** válasza:
0%
9 es nincsen.Erősebben lehet meghúzni.
2023. júl. 30. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:

Pedig van, bitosan találkoztál vele. A karos tengely-gyorszár egy csőtengelyben van. Ennek a csőtengelynek a külső menete amivel az agyba van fogatva M9×1-es.


A 3 felsorolt méret csak példa és az alkalmazásáshoz is példa.

Kérdés, hogy miért és mennyivel erősebben húzható meg mint a sima metrikus menet? Nem azon van a hangsúly, hogy kerékpár, vagy nem kerékpár.

2023. júl. 30. 20:06
 3/7 anonim ***** válasza:

"9 es nincsen"


Dehogy nincs ;) , csak max nem szabvány hanem sűrű menet.


[link]

2023. júl. 30. 20:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:
A bicikliiparban ennél sokkal kacifántosabbak is vannak. Az agyváltógyártók nagy csibészek.
2023. júl. 30. 20:26
 5/7 A kérdező kommentje:
Ha már belinkelted. Az a BGS milyen lehet? Nekem elsősorban javításra, menetttisztításra kellenének, nem komplett új menet legyártására. Természetesen a menetmetsző párjukkal együtt, mert egyik a csavarhoz, másik a tengelyhez dukál ugye.
2023. júl. 30. 20:28
 6/7 anonim ***** válasza:
100%

Mièrt húzható még jobban a finom menet? Mert kevesebbet halad előre fordulatonkènt. Olyan mint egy jobb áttètel.

Aztán egy laposabb menet kevèsbè lazul fel, mert 1 fordulattal kevesebbet enged.

2023. júl. 30. 20:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 anonim ***** válasza:

A finommenet lényege hogy dinamikus terhelés ellen lelazulás ellen nagyobb védelmet ad. Autóiparban pl. általános a használatuk, különösképpen teherviselő elemeknél. Ugyanis finommenet esetén a menetemelkedés szöge kisebb. Ez egy igen fontos fogalommal, az önzárósággal van kapcsolatban. Az önzárás függ a súrlódási félkúpszögtől és a menetemelkedés szögétől. Ha utóbbi kisebb mint az előbbi, akkor beszélünk önzárásról. A súrlódási félkúpszög függ a környezeti viszonyoktól, olaj, időjárás, stb. Bajt okoz ha túlságosan lecsökken a menetemelkedési szöghöz képest, ugyanis ilyenkor kisebb dinamikus erő is elegendő lehet a csavarlazuláshoz. Tehát a menetemelkedés csökkentésével -vagyis finommenet alkalmazásával- gátolható a csavarlelazulás.

Aztán föntebb írták már -az áttétellel utalva- hogy nagyobb az előfeszítőerő (tehát a tapadási súrlódóerő, közel azonos meghúzási nyomaték esetén) így ez is kedvező lelazulás szempontjából.


Végül pedig megemlítendő a magátmérő: Finommenet esetén a menetárok kevésbé könnyíti ki az anyagot. Nézd meg pl. hogy M12-nek, amelynek 1,75mm az emelkedése, és mondjuk M12x1-nek mekkora a magátmérője! Kb. 1mm-el nagyobb a finommeneté, amely majdnem 10% differencia. De a teherbírás ráadásul az átmérő négyzetével arányos, azaz a fenti példában a finommenetű csavar kb. 15-20%-al nagyobb terhelést bír.

Szóval jól ki van ez találva, nem véletlenül vannak a szabványok és ezek mögött komoly mechanikai, szilárdságtani számítás és sok-sok mérési eredmény, kísérlet áll.

Kerékpártengelynél régi bicikliken használtak olyan biztosítólemezt, aminek egy bütyke a tengelyt reteszelte a vázhoz képest. Na ha ilyen van, akkor jó a normálmenet is, lelazuláskor a tengelykiesés alakzárással van gátolva. Na de a mai bicikliken hol van ilyen plusz biztosítólemez? Kb. sehol, mert ahhoz egyedi gyártásterv és présgép kell lemezmegmunkáláshoz, ez plusz idő és pénz, plusz munkafolyamat az összeszerelésben, stb., ennél pedig olcsóbb ha finommenetet csinálnak...

2023. aug. 1. 00:13
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!