Az kanonizált evangéliumok Jézus valódi szavait és mindanivalóját tartalmazzák, nem hiányozhat belőle semmi, ami megváltoztathatná az értelmét?
Hiányozhatnak belőle még események, jézusi mondatok, mert ez János apostol is írja:
"Ez az a tanítvány, aki ezekről tanúságot tett és megírta ezeket. Tudjuk, hogy igaz a tanúsága. Jézus még sok egyebet is tett. Ha azonban valaki mind le akarná írni – azt hiszem –, annyi könyvet kellene írnia, hogy nem tudná az egész világ sem befogadni."
Sőt, a biblikus kutatások szerint létezett egy "Q-forrás" az 1. századból, ami Jézus beszédeit, mondásait gyűjtötte össze (ebből merített Máté és Lukács evangéliuma is).
Viszont teológiai értelemben nem hiányzik semmi a négy evangéliumból, ami megváltoztatná az értelmét.
Jézus eredeti szavai aràmul hangzottak el. Ezeket a szavakat a szóbeli hagyomàny alapàn adtàk tovàbb, ahol màr torzulhatott valamennyire - làsd az evangéliumok eltéréseit ugyanarról a beszàmolóról. Később ezeket az aràm szavakat az evangéliumírók görögre fordítottàk, amik a fordítàs következtében szintén torzulàsnak voltak kitéve. Ràadàsul a szerzők a műveiket különböző hallgatók (pl. Lukàcs a görögökhöz Màté a zsidókhoz) igényeihez igazítottàk. "Érdekes módon" pl. Màténàl az eszkatologikus beszédben Jézus utalàst tesz a szombatra, de Lukàcsnàl nem.
Összefoglalva: nem, a kanonizàlt evangéliumok nem Jézus eredeti valódi tartalmazzàk. Inkàbb a tanítàsainak a lényegi mondanivalójàt.
A tanítványok eléggé a saját szájuk ízére szabták Jézus szavait, és az eredeti nem maradt fenn!
Ezért aztán biztos, hogy sok változás van: pl. a szeretetről a bűnre és a büntetésre került át a hangsúly.
Hogy aztán fontos, lényegi változások is vannak-e még (a fentin kívül) ?
Ki tudja?
#8
Ez nem is lehet másként. Ott van például Szókratész pere, amelyet a tanítványa, Platón tolmácsolásából is ismerünk. Még ha el is tekintünk attól, hogy elképzelhető, hogy Platón gyorsírással feljegyezte az egészet, az már aligha hihető, hogy más műveiben, amikor Szókratészt szavait írja, akkor az szóról szóra a Mester szavai lennének. Hogyan tudna Platón visszaemlékezni PONTOSAN egy olyan 2 órás dialógusra, amit például Szókratész egy athéni bölccsel folytatott 5 évvel ezelőtt? Sehogy! Bizonyos mondatok megragadtak a fejében, de a többi körítés.
Nyilván ugyanez a helyzet Jézus beszédeinek a lejegyzése idején. Jézus a 30-as éveiben élt, János apostol a maga evangéliumát az elfogadott álláspont szerint a 90-es években írja, vagy 60 évvel később! Vajon vissza tud emlékezni egy idős ember arra, hogy valaki PONTOSAN mit mondott 60 évvel ezelőtt? Itt jön képbe a Q-forrás, amely elvileg Jézus beszédeinek a jegyzéke lehetett. Erre azonban nincs bizonyíték, csak felvetés, mint Izaiás könyvének a szétforgácsolása, szóval ha elfogadjuk a szerzősége akkor az csak visszaemlékezés lehetett (más forrásból való merítéssel együtt).
Oktalanság azt gondolni tehát hogy az evangéliumok szóról szóra Jézus szavait tartalmazzák.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!