Honnan ered ez a valóságtól elrugaszkodott értékítélet sok kereszténynél?
Arra gondolok, amikor olyan dolgokat találnak ki, hogy ellentétes fogalmakból hiánypárokat kreálnak. Például hogy a rossz az a jó hiánya, a gyűlölet meg a szeretet hiánya.
Amikor először találkoztam ezzel, azt hittem, csak véletlenül kifogtam egy olyan embert, aki a vallásától függetlenül teljesen buta. De azóta jó pár embertől találkoztam már hasonló gondolkodásmóddal.
Ennek a gondolkodásmódnak van valami Bibliai alapja? Vagy csak én voltam annyira szerencsétlen hogy kifogtam a legbutább hívőket, amikor ez volt a téma?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A rossz azért van, mert nem azt teszi valaki, ahogy helyes lenne. Ez nem azt jelenti, hogy akkor nincs benne jóra való törekvés. Csak a tökéletlenség miatt, jobban eltévesztheti a célját valaminek.
Ha Ádám, aki abszolút tökéletes volt, rossz döntés hozott, az nem azért tette mert nem volt jó helyzetben, vagy hibás teremtés volt.
Egyszerűen másként gondolt valamit, és nem hallgatott a helyes vezetésre.
Amúgy ha valaki rossz döntést hoz, akkor vagy magának az embernek, vagy a környezetének eleve hibásnak kell lennie.
De nem ez volt a kérdés.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Arra gondolok, amikor olyan dolgokat találnak ki, hogy ellentétes fogalmakból hiánypárokat kreálnak. Például hogy a rossz az a jó hiánya, a gyűlölet meg a szeretet hiánya."
Szent Ágostonnál reklamálj, A szabad akaratról szóló művében ezt a problematikát járja körbe. Ajánlom olvasásra, ha tényleg érdekel a téma. Én őt nem nevezném "buta hívőnek"...
Egyébként van rá bibliai alap, mégpedig az, hogy a keresztény teológia szerint Isten az abszolút jó, ezért az abszolút jóság nem képes rosszat létrehozni. Egyszerűen ezt kizárja a filozófia. A jóság is Istenhez, az abszolút jóhoz mérhető.
"Egyébként van rá bibliai alap, mégpedig az, hogy a keresztény teológia szerint Isten az abszolút jó, ezért az abszolút jóság nem képes rosszat létrehozni."
Ööö... nem ezt a világot hozta létre Isten a keresztény szerint?
"Szent Ágostonnál reklamálj, A szabad akaratról szóló művében ezt a problematikát járja körbe. Ajánlom olvasásra, ha tényleg érdekel a téma. Én őt nem nevezném "buta hívőnek" "
Oké, elolvasom. De egyébként attól hogy valakinek esetleg voltak jó gondolatai is, még hihet más témában valami abszolút butaságban.
Megjegyzem, ha igaz ez az összefoglaló amit a wikipédia ír róla, akkor ezt nem lesz nehéz cáfolni:
Csak így helyből, itt van ez a mondat: "A rosszat nem lehet tanulni, mert a tanítás fogalma ellentétes a rossz fogalmával, tanulni csak a jót lehet. "
Na most senki nem születik például profi bérgyilkosnak vagy zsebmetszőnek, betörőnek. Ezeket a dolgokat is tanulnia kell az embernek, ha nem akarja már az első akciót elszúrni/gyorsan lebukni. Abban pedig szerintem megegyezhetünk hogy ezek eléggé rossz dolgok. Mégis tanulással szerzi meg az ezekhez szükséges ismereteket az ember, azaz a könyv egyik alapvető gondolata máris cáfolva.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Én viszont tehetek rossz dolgot jó okkal, nem? Ha megtámadják az édesanyámat, én pedig megölöm a támadót, akkor mi van? Jó, hogy megmentettem édesanyámat? Vagy rossz, mert megöltem valakit?
Ezért se szimpatikus a fekete-fehér keresztény nézet.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ööö... nem ezt a világot hozta létre Isten a keresztény szerint?"
Dehogynem. Éppen ezért jó ez a világ is. A természet rendje, a biológiai, fizikai, kémiai törvények, az egész teremtett világ jó. Mulandó, de jó. Az ember is jó eredendően.
"Megjegyzem, ha igaz ez az összefoglaló amit a wikipédia ír róla, akkor ezt nem lesz nehéz cáfolni"
Mivel a wiki nem definiálja pontosan a fogalmakat ebben az összefoglalóban, így javaslom a teljes mű elolvasást.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Én viszont tehetek rossz dolgot jó okkal, nem? Ha megtámadják az édesanyámat, én pedig megölöm a támadót, akkor mi van? Jó, hogy megmentettem édesanyámat? Vagy rossz, mert megöltem valakit?
Ezért se szimpatikus a fekete-fehér keresztény nézet."
A keresztény tanítás tesz különbséget a rossz fokozatai között. Ráadásul a példában jogos önvédelemről van szó, aminek az arányos alkalmazása egyáltalán nem bűn.
Ez meg a másik nagy teológus Aquinoi Szent Tamás Summa Theologiae c. művében van. "Amikor valaki önmagát védi, a tettből két következmény származhat: az egyik a saját életének megőrzése, a másik a támadó megölése. Semmi nem tiltja, hogy egy cselekedetnek két hatása legyen, melyek közül csak az egyik szándékolt, a másik szándékon kívüli. Ha valaki a saját élete megvédésére nagyobb erőt alkalmaz, mint szükséges, a tette nem megengedett. Ha azonban mértékkel veri vissza az erőszakot, a védekezés megengedett (...). Nem szükséges az üdvösséghez, hogy az ember elmulassza az arányos védekezést azért, hogy elkerülje a másik megölését: mert a saját életére jobban kell vigyáznia, mint a másikéra."
"Dehogynem. Éppen ezért jó ez a világ is. A természet rendje, a biológiai, fizikai, kémiai törvények, az egész teremtett világ jó. Mulandó, de jó. Az ember is jó eredendően."
Vérhas, pestis, kolera, AIDS, földcsuszamlás, hurrikán, cunami, fagyhalál, kánikula, depresszió, önzés, kapzsiság, gyűlölet, gyilkosság, erőszak, mérgező növények, járványokat terjesztő rovarok, mérgeskígyók, kannibalizmus, stb...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Óva intelek, hogy évszázados filozófiai gondolatokat, melyekkel egyetemeken máig foglalkoznak, itt a gyakorin próbálj butaságnak titulálva megcáfolni, úgy, hogy a wikit használod forrásnak, és nem is ismered a műveket és a kontextust.
A különbség a morális objektivizmus és a morális relativizmus kérdése. A morális objektivizmus nem keresztény találmány, Szókratésznál, Platónnál és Keleten is mindenütt felbukkan.
Eszerint, a Jó, mint olyan, tiszta és lényegi princípium. Azaz létezik a Jónak, mint olyannak objektív valósága. Ez fennállhat Istenben (kereszténység), az ideákban (Platón) vagy épp a daimónionban (Szókratész). A világban lévő erkölcsi jóságnak ez a forrása, de a forrástól el lehet távolodni. Gyújts meg nagy térben egy gyertyát, és közeledj, majd távolodj a fénytől, a melegtől. Nagyjából ezt így kell elképzelni. Minél messzebb mész a tűztől, annál kevésbé érzed a melegét, és annál kevésbé érzékeled a fényét. Ez a Forrás a világrend tartóoszlopa, így állapítható meg, mi a jó és mi a rossz.
Szent Ágoston szerint, a rossz forrása az, ha az ember eltávolodik Istentől, mert nem érintkezik ezáltal olyan intenzíven a Jó forrásával. Ez persze idealizmus, hisz a Jó kozmikus szellemi minőség, hiányállapotát kellemetlennek érzékeljük, és rossznak nevezzük.
Vannak dualista nézetek, amelyek a Rossznak önálló létet tulajdonítanak, mint például a zoroasztriánus vallásban.
A relativizmus pedig magát a morális kozmoszt (rendezett világ, erkölcsi értelemben) tagadja, viszonylag új nézetnek tekinthető történelmileg.
Ajánlom szintén a témában Szókratész vitáját az erkölcsi relativista szofistákkal.
Egyébként az erkölcs tanulandó dolog, nevelés útján, ezt az bizonyítja, hogy koronként fejlődik, és közösségileg keretbe foglaljuk. Az ókorban még normális volt embereket folyóba fojtani, ha házasságot törtek, vagy élve megnyúzni őket, ha kritizálják a királyt. Ma nem az. Ezt elsajátítjuk és fenntartjuk. Ebben a témában pedig a Legyek Ura elgondolkodtató olvasmány.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!