Sok keresztény szerint miért szent könyv a Biblia, és pl. a Korán miért nem?
Sokan beszélnek itt arról a széles körben elterjedt véleményről, hogy minden világvallásnak egyenrangú szentiratai vannak.
Szép-szép, de most akkor hogy van ez?
Azért mert a Korán az iszlám szent könyve. Ennyire egyszerű.
Nekem kereszténynek nem szent könyv. Persze attól lehetnek benne erkölcsileg megfogadható dolgok. De én alapvetően a Biblia szerint élek.
"Egyik nagyobb hazugság, mint a másik. A vallást eleve csak a primitív emberek gyakorolják."
Meg édesanyád is. Kérdezz meg erről egy-két professzort.
Melyik másik könyv az
amely a világon ilyen sok művészeti, irodalmi és zenei remekműre gyakorolt hatást, ugyanakkor mélyrehatóan befolyásolja a törvényeket is?
amely több ezer éven át történő, emberi kézzel való újramásolás után fennmaradt, mégis lényegében úgy került hozzánk, ahogyan megírták?
amely akkora önzetlenségre ösztönzött egyeseket, hogy készek voltak megpróbáltatásokat elszenvedni, sőt életüket kockáztatni azért, hogy lefordítsák?
amelyet több mint 2100 nyelvre fordítottak le, és ezzel az emberi család több mint 90 százaléka számára elérhetővé tették?
amely olyan tudományos igazságokat hoz fel, melyeket csak sok száz évvel később fedeztek fel?
amely olyan kortalan alapelveket tartalmaz, melyek minden rasszból, etnikumból és nemzetiségből származó embereknek segíteni tudnak, hogy javítsanak az életük minőségén?
amely olyan félreérthetetlen jövendöléseket tartalmaz, melyek — a történelmi tények által bizonyítottan — valóra váltak?
Ugye érdemes megvizsgálni egy ilyen könyvet?
A Biblia írói figyelemre méltó következetességet mutattak fel. Akár a legapróbb részletekben is nagy az összhang. Ezt az összhangot azonban nem szándékosan rendezték egybe, felvetve ezzel az összejátszás gyanúját. Nyilvánvalóan nincs szó az események egybeesésének megtervezéséről, az írók beszámolói gyakran szándékuktól függetlenül megegyeznek.
Mind a négy evangéliumíró — Máté, Márk, Lukács és János — feljegyzi, hogy Jézus letartóztatásának éjszakáján az egyik tanítványa kardot rántott, és a főpap egyik rabszolgájára támadva levágta a fülét. Egyedül János evangéliuma jegyez fel egy láthatóan szükségtelen részletet: „A szolga neve pedig Málkus vala” (János 18:10, 26). Miért csak János adja meg a férfi nevét? Néhány verssel később a beszámoló egy apró részlettel szolgál, mely sehol máshol nem szerepel: János „ismerős vala a főpappal”. A főpap háznépe is ismerte őt, a szolgák is ismerték őt, és ő is őket (János 18:15, 16). Ezért hát természetes, hogy János megemlíti a megsebesített férfi nevét, míg a többi evangéliumíró, akiknek a férfi ismeretlen volt, nem.
Előfordul, hogy az egyik beszámolóban nem szerepelnek részletes magyarázatok, másutt azonban mellékesként megjegyzésre kerülnek. Jézusnak a zsidó Szanhedrin előtti peréről Máté beszámolója például elmondja, hogy a jelenlevők közül egyesek „arczul csapdosák őt . . . mondván: Prófétáld meg nékünk Krisztus, kicsoda az, a ki üt téged?” (Máté 26:67, 68). Miért kérdezték Jézust, hogy ’prófétálja meg’, ki ütötte meg őt, amikor az, aki megütötte, ott állt előtte? Máté nem ad rá magyarázatot. Két másik evangéliumíró azonban ellát minket a hiányzó részlettel: Jézus üldözői lefedték az arcát, mielőtt az ütést kapta (Márk 14:65; Lukács 22:64). Máté úgy adja elő a történetet, hogy nem törődik minden egyes apró részlet leírásával.
Nos, meg lehet-e bízni a Bibliában? A régészek eddig már elegendő leletet tártak fel annak megerősítéséhez, hogy a Biblia valódi emberekre, valódi helyekre és valódi eseményekre utal. Még inkább lenyűgöző azonban az a bizonyíték, amely magában a Bibliában található. Őszinte írói nem kíméltek senkit — még magukat sem, amikor feljegyezték a szigorú tényeket. Az írások belső összhangja, ideértve a nem megtervezett egybeeséseket is, a „vallomásnak” az igazság tiszta csengését adja. A Biblia a hitelességnek ezekkel a biztos jeleivel valóban olyan könyv, amelyben megbízhatsz.
A korán írásai, annak ellenére, hogy elvileg egy embernek tulajdonítják, nem mutatnak ekkora összhangot. Meg aztán, a bibliát elferdítő, meghazudtoló írásmű. Nem lehet mind a kettő egyszerre igaz!
A Biblia a szeretetre, békességre int. A Korán ellenben mindenféle eszközt megragad a tanai elérésére. Jó tudom, annak idején ún."keresztények" követtek el iszonyatosságokat Isten nevében (gondolj pl. az inkvizícióra), de ez már szerencsére a múlté. Isten sohasem buzdít erőszakra, vagy akár gyilkosságra. Isten a szeretet Istene.
A másik: A Bibliai Ószövetségben sok utalás van az akkor még eljövendőnek számított Messiásra. (Lásd: Ésaiás, Zsoltárok). A Messiásra, aki meghalt és feltámadott érettünk. De a Korán egy szóval sem utal arra, hogy Mohamed is feltámadt volna!
"de attól még a Korán se lehet rossz, csak én azt nem ismerem. Aki pedig bármelyiket rossznak gondolja, az kicsit be van szűkülve a saját gondolati világába, és nem elég tájékozott történelemben meg kultúrtörténeti dolgokban."
Tehát akkor te anélkül mondasz véleményt, és nevezel "beszűkültnek" embereket, hogy ismernéd a részleteket?
No látod ez baj! Lehet hogy ezt nem egyedül teszed, sőt lehet, hogy az ilyen tipusú érvelés általánossá vált, de sajnos kevesek érvernek korrektül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!