Mózes törvényei mikor keletkeztek?
A bibliakutatók szerint a mózesi törvények többsége sokkal később keletkezett, csak a Biblia végső megszövegezése alkalmával visszavetítették időben és a tekintély növelése érdekében Mózes szájába adták.
Az ősi szemet szemért elvek mellett szelídebbek is találhatók, amelyek egy későbbi felfogást tükröznek, ilyen például az adós védelme.
Maga Mózes személye is legendás, már a születésének a körülményei jelzik, hogy valószínűleg kitalált személy, vagy legalább is erősen eltúlzott minden tekintetben, hiszen a folyóra kitett gyermek számos mondában szerepel.
A jogtörténet kutatói kimutatták, hogy a mózesi törvények nem csekély része és főleg a bennük található felfogás és szellem az óbabilóniai Hammurabbi törvénygyűjteményének erős hatását mutatja. (i.e. XVIII. sz. amíg Mózes korát kb. i.e. XII. sz.-ra saccolják)
Különösen a szexuális és erkölcsi törvények keletkezési ideje későbbi, szórványos időkből, de a kultikus életet szabályozók talán a legkésőbbiek, valószínűleg a fogságból visszatért időkből valók, hiszen azok szellemiségét tükrözik.
A kor szokásai főleg az egyiptomi kultúra /- amely erőst hatást gyakorolt a környező kisebb népekre - / tanulmányozása során ismerhetők meg és ezekről vannak adataink.
Köztudott például, hogy a fáraók gyakran vették feleségül saját lánytestvéreiket és nincs okunk feltételezni, hogy a kis zsidó népnél ez másképpen lett volna.
Természetesen megértem, hogy egy keresztény számára a tudomány eredményei kétségesek, ha az szemben áll az olyannyira preferált szent Könyvükkel, a Bibliával, de éppen ez a lényeg, hogy szórványosan ugyan, de számos erre utaló bizonyíték található a Bibliában.
Például megemlítem, hogy sokkal későbbi korban, vagyis Dávid utódlásának kérdésében fedeztem most fel egy erre árulkodó részletet.
A tónörökös a legidősebb Amnon, de a harmadszülött Absolom szintén aspirál a trónra, ám ezt csak bátyja halála árán érheti el, akit az emberei le is kaszabolnak, de azért, hogy tettét némileg jogosnak, vagy legalább is érthetőnek tűntessék fel, a következő magyarázatot adják:
Amnon megerőszakolja féltestvérét Támárt, aki Absolom édes húga.
Támár könyörög neki, hogy ne erőszakolja meg, hanem kérje inkább feleségül, ami ugye a mózesi törvények szerint vérfertőzés, de úgy tűnik, hogy ebben a korban, vagyis több szász évvel Mózes után még elfogadott és teljesen természetes jelenség, akárcsak az egyiptomiaknál.
Mindez azt bizonyítja, hogy a papi szerzők nem egy történetet átírtak a későbbi felfogás szempontjai szerint, bár itt, ott sok minden elkerülte a figyelmüket és magában a Bibliában találhatunk erre bizonyítékokat.
A sumer irasokban rengeteg tortenetet megtalalsz amelyek at lettek veve a Bibliaba.
1. Mozes esete
2. Abel es Kain esete
3. Ozonviz
4. Adam es Eva esete es meg sorolhatnam.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!