Az ókori források miért nem beszélenk olyan tekintélyes ószövetségi emberekről, mint például Salamon király vagy Dániel próféta?
Például, hogy említsünk egyet, Hérodotosz, a görög történetíró, még a legendás történeteket is feljegyezte a nagy történeti művébe, de az ószövetségi hősökről semmit sem tud, még a népi hit szintjén sem. Nem ismeri Salamon hatalmas bölcsességét, és nem tud olyan tekintélyes zsidó emberről sem, aki a babiloni vagy a perzsa birodalomban olyan magasra jutott volna, mint ahogyan az Ószövetség állítja. Pedig Hérodotosz ismerte a babiloniakat és a perzsákat, részletesen ír róluk, még Babilon elestét is leírta...
Hogyan lehetséges ez?
Sir Butcher, van abban valami amit mondasz :D Az ószövetségi írástudók előszeretettel vegyítették a valóságot a mitológiákkal.
Csak azért lepődöm meg, mert ezekre az emberekre még az Újszövetségben is hivatkoznak, és azért elég ciki lenne ha kiderülne, hogy ezek az emberek nem is léteztek, csupán legendás alakok. :S
Őszintén, komoly bizonyíték Jézus létére sincsen (bár erre majd hatszázan nekem ugranak - de ettől függetlenül nincs).
Miért gondolod, hogy kisebb figurákra lenne?
Ez egy 2000 éves mesekönyv, amit a történelem során jó párszor átszerkesztettek, részleteket kivettek, hozzáadtak - hatalmas önellentmondásokkal, keverésekkel, hazugságokkal. Néha egy-egy állítólagos író (arra sincs bizonyíték, hogy adott könyveket valóban egy ember írta volna) még saját magával is ellentmondásba kerül, jóformán egy oldal múlva.
De a legtöbben ezt úgy nézik, mint egy salátabárt: "Ez tetszik, ebből veszek, ez is tetszik, ezt betartom, ez nem tetszik, ezt nem is láttam". Tudod, az ószövetség nem érdekes, kivéve a teremtés része, meg ami nekem szimpatikus, az újszövetség érdekes, kivéve a nekem nem szimpatikus részeket :)
Meghát: a szeretet istene a saját könyve szerint egy kegyetlen tömeggyilkos - akkor mit várunk?
Salamon és Dániel legfeljebb az emberek fejében "tekintélyes", történelmi jelentőségük nulla.
Ez egy ravasz kis törzs ideológiája.
Bizonyára Hérodotosz nem olvasta a Bibliát, különben írt volna róla.
Abban igazad van, hogy sok Bibliai személyre nincs Biblián kívüli adat. Ez még változhat. Az adatok hiánya még nem jelenti, hogy minden Bibliai adat hamis, s a külső megerősítés sem jelenti, hogy minden igaz. Vagy te mindent elhiszel, amit Hérodotosz ír?
szp72:
Hérodotosz a Kr.e. 5. században élt, így valóhan nem olvashatta a Bibliát, egyrészt azért, mert ebben az időben, még kevés bibliai könyv volt meg, és csak héber nyelven, a görög szöveghagyomány későbbi.
Azonban a Biblia szerint Salamon király a Kr.e. 10. században élt, tehát ha olyan bölcs volt, és népszerű Keleten, amilyennek az Ószövetség állítja, (1Kir 4,30), akkor alap, hogy legalább a legenda szintjén fenn kellett volna maradni a nevének az ókori Keleten. Különös módon az állítólagos népszerűségének és bölcsességének nyoma sincs.
Kérdésedre válaszolva, nem hiszek el mindent, amit Hérodotosz írt, csak amit lehet bizonyítani. A legendás történetek ellenére azonban Hérodotosz munkája még így is pontosabb képet fest az ókori Keletről, mint némely ószövetségi írás. Egyébként, ha még ki is magyarázzuk, hogy Hérodotosz azért nem tudott Salamonról, mert 500 évvel korábban élt, azt már nehezebb elképzelni, hogy Dánielről miért nem ír egy sort sem. Az Ószövetség szerint a királyi családból származó Dániel fontos politikai szerepet töltött be az Újbabiloni Birodalomban II. Nabú-kudurri-uszor oldalán, illetve a rendszerváltás után a Perzsa Birodalomban. Hérodotosz jól ismerte a babiloni és a perzsa történelmet, tehát elvileg Dániel is kellett ismernie, még sem beszél róla egy sort sem. Egyébként meg nem csak Hérodotoszról van szó, egyetlen korabeli ékírásos agyagtábla, vagy ókori forrás sem beszél arról, hogy egy Dániel nevű zsidó ember a babiloni illetve a perzsa politikai életben meghatározó lett volna. Azért, ez több mint furcsa.
Jézussal kapcsolatban más a helyet, mert igaz, hogy róla sincsenek korabeli írások, de legalább másodlagos forrásaink vannak róla, így én úgy gondolom, hogy a történetiségét nyugodtan el lehet fogadni. Más a helyzet azonban az említett ószövetségi szereplőkkel...
Én nem gondolom, hogy az Ószövetségi könyvek mind szigorúan a történetírás műfajába tartoznak. De azt se gondolom, hogy egyiknek sincs semmi történeti alapja.
Dániel próféta könyve éppen az egyik olyan, amely meglehetősen kevés történeti értékkel bír. Láthatóan a szerző a babiloni történelmet egyáltalán nem ismeri, viszont meglepően jól tájékozott a Nagy Sánor utáni időkről.
Úgy tűnik a mű a makkabeus szabadságharc idején íródott.
szp72:
Ebben igazad van, de a fundamentalisták a szó szoros értelemben úgy tekintenek az Ószövetségre, mintha valódi történetírás lenne.
Dániel próféta könyve keletkezésével kapcsolatban egyetértek. Hozzáteszem az 1-6. fejezeteknek lehet valamilyen ősisége, de a 7-12. fejezetek minden bizonnyal később keletkeztek. A könyv végső redakcióját én is a makkabeus korszakra teszem.
Egyébként természetesen lehetett Salamon vagy Dániel történelmi személy, hiszen olyan írások sincsenek, amik egyértelműen cáfolnék a létezésüket. Csak azon csodálkozom, hogy az Ószövetség szerint ezeket az embereket ismerték Keleten is, és még sincs rajtuk a történetírók munkáiban információ.
Kedves Kérdező!
Te milyen dokumentumban olvastál"Salamon királyról"? Melyik Salamonról kérdeztél?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!