Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Hogy lett a Peszahból Húsvét?

Hogy lett a Peszahból Húsvét?

Figyelt kérdés
Tudtommal a Messiás és tanítványai semmit sem változtattak a Peszah ünnepén, csak hozzátették a Messiási értelmezést, az Úr vacsorát, de magát az Egyiptomból való kivonulás ünnepét ugyanolyan rend szerint tartották, mint addig. Pl. a kovásztalan kenyerek hetét is, amikor nem esznek egy hétig kovászosat említi az Apostolok cselekedetei: Csel 20:6 Mi pedig a kovásztalan kenyerek napjai után kievezénk Filippiből, és menénk ő hozzájok Troásba öt nap alatt; hol hét napot tölténk.
2015. ápr. 8. 16:17
1 2 3
 1/21 anonim ***** válasza:

A zsidó ünnepeket csak a zsidókeresztények tartották még jóideig, de a pogányságból megtértek soha sem tartották.


Egyébként már maga Krisztus átértelmezte a Peszah ünnepének a lényegét, erről az alábbi kérdésnél, a 2. válaszban olvashatsz:

http://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__6..

2015. ápr. 8. 16:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/21 A kérdező kommentje:

Ha soha nem tartották, miért mondja, hogyan lettek egy néppé, egy közösséggé? (Ef.2:11-19) Ez a valóságban nem realizálódott, mert amíg az egyik ezt, amíg a másik mást életmódot élt?


Amúgy meg milyen alapon ünneplik akkor a "Húsvétot"? Ha ilyet nem is szabadna? Egyáltalán mi ez a Húsvét és hol van róla parancs, rendelet Istentől?

2015. ápr. 8. 16:36
 3/21 A kérdező kommentje:
Mármint ha a nem zsidók nem tartották együtt az ünnepeket a zsidókeresztényekkel, akkor ez két lejesen különböző közösséget szült volna már kezdetben a gyakorlatok különbözősége miatt. Mert amíg az egyik szombatot tart és Istent imádja, nem dolgozik a másik megy mondjuk a dolgára, amíg ez ünnepel, a másik nem ünnepel vele, nehezen tudnak közösségi életet élni. Amúgy úgy emlékszem van arról történelmi tanúság, hogy a Rómában a pogányokból lett keresztények is együtt tartották a sátrak ünnepét a zsidó-keresztényekkel.
2015. ápr. 8. 16:41
 4/21 A kérdező kommentje:

"Krisztus azért jött a világba, hogy beteljesítse a törvény (Mt 5, 17-18)."


Ez kicsit hiányos idézet, itt azt is írja, hogy ne gondoljátok, hogy eltörölni jötten, és hogy egy jóta és pontocska el nem múlik, amíg az ég és föld fennáll, és kinéztem az ablakon, még ott vannak az égitestek.


A folytatás is érdekes, aki tanítja és megteszi ezt (az állítólag elmúltat) azt nagynak mondják az Isten királyságában. Miért?

2015. ápr. 8. 16:43
 5/21 anonim ***** válasza:

Szia


Sajnos a Hite hagyott kereszténység, ami a második század végére már nyilván valóvá vált vette át némely pogány ünnepből ahogy a Karácsonyt is


Jézus egyetlen emlékezésre "ünnepre" adott parancsot, még pedig a haláláról való megemlékezésre amit ma Úr vacsorája néven ismerünk


az első keresztények ne ismerték és soha nem is tartottak ilyen ünnepet,



Honnan ered a húsvét és a vele kapcsolatos szokások?


*** rs 391. o. 3. bek. –392. o. 2. bek. Ünnepek ***

A The Encyclopædia Britannica megjegyzi: „ Az Újszövetségben vagy az apostoli atyák írásaiban semmi sem utal a húsvét megünneplésére. A szentnek tartott különleges időszakok gondolata idegen volt az első keresztények előtt” ([1910] VIII. köt., 828. o.).

A The Catholic Encyclopedia elmondja: „ A tavasz visszatérését megünneplő számos pogány szokást átmentettek a húsvét megünneplésébe. A tojás a kora tavasszal kisarjadó élet jelképe . . . A nyúl pogány szimbólum, és mint ilyen, mindig is a termékenység jelképe volt” ([1913] V. köt., 227. o.).

A The Two Babylons című könyvében Alexander Hislop ezt írja: „Mit jelent maga a húsvét [angolul: Easter] kifejezés? Nem keresztény név. Az első pillanatban felismerhető káldeai eredete. Az Easter nem egyéb, mint Astarta, vagyis a menny királynőjének, Beltisnek az egyik címe, akinek a neve . . . nem más, mint Istár, ahogy azt Layard az asszír emlékműveken megtalálta . . . Ez az Easter [húsvét] története. Ma az ünneppel kapcsolatos népszerű szokások teljesen igazolják a babiloni eredetére vonatkozó történelmi bizonyítékokat. A meleg, kereszt alakú kalácsok nagypénteken, a hímes tojások a pászka- vagy húsvétvasárnapon a káldeai szertartásokban éppúgy megvoltak, mint ma” ([New York, 1943] 103., 107—8. o.; vesd össze: Jeremiás 7:18).

2015. ápr. 8. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/21 anonim ***** válasza:
0%

A közkedvelt húsvéti nyusziról például ezt írja egy katolikus enciklopédia: „A nyúl pogány szimbólum, és mint ilyen, mindig is a termékenység jelképe volt” (The Catholic Encyclopedia).


itt maguk a Katolikus vezetők is elismerik, a saját tévedésüket, és ami szörnyű, hogy nem is akarnak változtatni, inkább hagyják hazugságban az embereket,


az emberek pedig nem csinálnak a hazugságból nagy gondot, sőt szemmel láthatóan még élvezik is.


hogy ennek mi lesz a vége azt lehet tudni és érdekes hogy akkor fel lesznek háborodva, pedig van figyelmeztetés, de az emberek jobban szeretik a hazugságot.


(János 12:43) 43 mert jobban szerették az emberek dicsőségét, mint magát az Isten dicsőségét.

2015. ápr. 8. 17:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/21 anonim ***** válasza:

1-es vagyok. Nehéz röviden válaszolni a kérdésedre, de megpróbálok.


Az első keresztények nagyon vegyes közösséget alkottak. Számos népből kerültek ki, számos anyanyelvük volt (a görög volt a közös nyelvük), számos társadalmi réteghez tartoztak, voltak köztük kézművesek, kereskedők, de császári hivatalnokok és rabszolgák is. Mindenki olyan életet élt, amit az akkori társasalom megengedett a számára vagy éppen meg is követelt tőle.


Ami ezt a nagyon vegyes társaságot összekötötte, az mindössze néhány dolog volt:

- a Krisztusban való személyes hit

- az Egyház valamelyik helyi gyülekezetéhez való tartozás (amelyet a püspökök vezettek)

- az Eucharisztia közös ünneplése vasárnaponként (mai szóval a mise)

- és a szegényekről való közös gondoskodás.


Az, hogy ezen felül ki hogyan élt, az az ő dolga volt. A zsidókeresztények a vasárnapi Euchariszitia mellett feljártak nagyobb zsidó ünnepeken a jeruzsálemi templomba áldozatot bemutatni (egészen a templom lerombolásáig) illetve szombatonként a zsinagógai istentiszteletekre is, de a pogányból lett keresztények ezt nem tették.


Közben a keresztény liturgia, az Eucharisztia ünneplésének módja is fejlődött, és számos elemét magába olvasztotta a korábbi zsidó szertartásoknak is, de ez már más kérdés.

2015. ápr. 8. 17:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/21 Pietrosol ***** válasza:

Szia!


Hibás a sorrend felállítása, ugyanis a húsvét nem a pészahból alakult ki. A feltámadás tavaszi ünnepe az egész világon ünnepelt szokás volt, pészahtól függetlenül. Indiában a Holika fesztivál során egymást festik az emberek,-évezredek óta-, miután a tél során felhalmozott szemetet elégetik (magukban) a feltámadás ünnepén.

2015. ápr. 8. 20:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/21 anonim ***** válasza:
64%

#8


Pedig bizony előbb volt a zsidó Pészach, úgy is, mint a keresztény Húsvét előképe. Utána pedig lett a keresztény Húsvét, úgy is, mint a a zsidó Pészach végső beteljesítése. Ez a kereszténységnek az egyik legfontosabb tanítása. A hindu vallásnak pedig semmi köze nincs ehhez.

2015. ápr. 8. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/21 Pietrosol ***** válasza:

# 9!


A pészah egy zsidó mitikus ünnep, amely az egyiptomi fogságból való szabadulással kapcsolatos, míg a húsvét a feltámadás ünnepe. A kettőnek semmi köze egymáshoz, szemben az indiában ünnepelt Holikával, amely a szintén a feltámadás ünnepe.

2015. ápr. 8. 20:21
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!