Bennem is felmerült egy kérdés? Mikortól és kitől ered, hogy Pápának, herceg prímásnak, Bíborosnak kell nevezni az embereket, és ki találta ki a Papi és laikus osztály különbséget Jézus jóváhagyása nélkül?
Az osztálykülönbségen kicsit mosolyogtam, mondhatnám finoman úgy is, hogy "nosztalgikus" kifejezés.. :))
A pápa szó nem más, mint az, hogy "atya, apa". A görög pappas szóból ered.
A hercegprímást ma már nem használják. Ma csak prímásnak hívjuk, ez azt a püspököt jelöli, aki összefog egy politikai területet. Tehát Erdő Péter jelenleg a Magyar Katolikus Egyház prímása, minden magyar püspök közül ő a "legnagyobb". A hercegprímás már történelmi fogalom, a Német-Római Birodalomban azok a főpapok, akik joghatósági területükön és a birodalmi gyűlésen hercegi jogokat gyakorolhattak. Tehát ez így inkább politikai rang, mint egyházi.
A bíboros szó speciálisan a magyarban van, az öltözetük színe miatt hívjuk így őket. Ruhájuk azért piros, mert ezzel jelzik, hogy ha kell a vérüket adják az Egyházért. Kardinálisnak is hívják őket, ez a latin cardo-ból származik, ami zsanért jelent: az ajtó nélkülözhetetlen eleme. Szoktuk mondani azt is, hogy valami kardinális kérdés, ez is azt jelenti, hogy sarkalatos pont.
Az "osztálykülönbségben" sincs semmi meglepő. Olyasmi ez, mint az iskola. Ki találta ki és miért több egy tanár a diáknál? Azért, mert neki ez a képesítése. A papnak meg az a képesítése, hogy a hívek lelki életével foglalkozzon. Az iskola sem működne normálisan akkor, ha nem lenne pl. egy igazgató, afölött meg nem lenne egy Oktatási Hivatal, ami összefogja az egész rendszert. Lehet, hogy kicsit profán ez a példa, de így könnyebb megérteni. Egyébként van bibliai alapja is. Szent Pál apostol írja, hogy mindenkinek más karizmákat adott az Isten. Az Egyház vezetőnek olyan karizmákat adott, amikkel el tudják látni ezt a feladatot. Isten előtt nem több egy pápa, mint egy egyszerű hívő. Isten aszerint fog minket megítélni, hogy az adott feladatot hogy végeztük el. Egy pápára nyilván több feladat hárul, nagyobb a felelőssége, így az ő feladata nehezebb ilyen szempontból.
Köszönöm, valamennyire tudtam de legalább most még bizonyosabb vagyok, hogy az egész nem Teokratikus elrendezés.
az tény hogy egy gyülekezeti vezető több feladatot kap, és ezért nagyobb a felelőssége, de ezt nem hivatásként kell végezni, hanem ahogy az apostolok idejében világi munka mellett.
Pál apostol sem tartatta el magát, és a kereszténység nem világ vallás, hanem pontosan a világtól mentessen kell élni.
3,1 Igaz ez a beszéd: Ha valaki püspökséget kiván, jó dolgot kíván.
3,2 Szükséges annakokáért, hogy a püspök feddhetetlen legyen, egy feleségű [Tit. 1,5-6.] férfiú, józan, mértékletes illedelmes, vendégszerető, a [Tit. 1,7.8.] tanításra alkalmatos;
3,3 Nem borozó, nem verekedő, nem rút nyereségre vágyó; hanem szelíd, versengéstől ment, nem pénzsóvárgó;
3,4 Ki a maga házát jól igazgatja, gyermekeit engedelmességben tartja, minden tisztességgel;
3,5 (Mert ha valaki az ő tulajdon házát nem tudja igazgatni, mimódon visel gondot az Isten egyházára?)
A világban, de nem a világból.
Jézus maga utalt előre a papságra.
Ezzel nem értek egyet kedve hozzá szóló,
a biblia tanulmányozásaim során sehol sem találkoztam olyan versel vagy utalásokkal, hogy a keresztények laikus és papi osztályra kell osztódnia.
Minden magát kereszténynek vallónak aktívan kell részt venni a keresztény életben képességének megfelelően, és azt akkor kaphatja meg ha nem csak a képessége de az élete is összhangban van azzal amit vall.
Jézus és az apostolok, sehol nem utalnak arra, hogy a világ méretű tanítvány képző munkát egyes emberek végezhetik csak, a többiek meg alszanak.
Ezzel a szóval kezdi az utasítást:
"MENJETEK ÉS TEGYETEK TANÍTVÁNNYÁ MINDEN NEMZETBŐL VALÓKAT"
Sehol nem mondja, hogy csak bizonyos személyek tehetik. Minden embernek Jézus tanítványává kell válnia, és ha azzá vált segítenie kell azoknak akik még nem azok.
Így nem lesznek tétlenek, kódorlók, más dolgába avatkozok, és nem érnek rá rosszat tenni, mert van bőven mit tenni az Úr dolgában.
A laikus és papi réteg elválasztása teljesen emberi találmány, megtalálható párhuzamosan egyéb mesterségesen létrehozott felekezeteknél is. Pl:
"Manicheizmus
Ez volt a III. századi eredetű mozgalmak közül a legszélesebben elterjedt, leghosszabb ideig fennmaradt gnosztikus egyház (Nyugat-Európában a VI. századig, a Közel-Keleten a X. századig, Kínában pedig egészen a XIV. századig megtalálhatóak voltak). Alapítója, Mani perzsa születésű tanító volt, akinek szerepét minden kultúrkörben más és más módon fogalmazták meg: nyugaton a Szent Szellem megjelenése volt, Perzsiában Zarathusztra küldöttje, Kínában a buddhista megváltó, Maitreya személyével azonosították. Határozottan és teljességgel elutasították a zsidó vallást, és nem tartották követendőnek Jézus földi szolgálatát. A megváltás náluk is a gnózis megszerzéséből fakad.
Kétféle hívő csoportra osztották a követőket: voltak egyrészt a „választottak", akik szigorú előírások szerint éltek, tilos volt a házasság, a bor és a hús fogyasztása, emellett térítő tevékenységet folytattak, és tanítottak; másrészt a „hallgatók", akik hagyományos világi életet éltek, és csak viszonylagos erkölcsösséget vártak el tőlük, emiatt viszont azt vallották, hogy szükségük van a „választottak" segítségére, közbenjárására, hiszen azok „szentebbek", így képesek voltak a „hallgatók" halál utáni sorsát pozitívan befolyásolni, akik ezért anyagilag jelentősen adakoztak.
Idővel központosított és hierarchikus egyházi szervezet jött létre, mely szigorú lojalitást és pénzbeli támogatást kívánt meg a tagoktól. Az imádat maga egyszerű volt, imádságok és énekek voltak meghatározva, létezett a böjtölés és a bűnvallás gyakorlata, a vallásgyakorlás napjai pedig a vasárnap és a hétfő voltak."
forrás: [link]
Nos, ha az Ószövetséget nézem, akkor az elég keményen hierarchia volt. Volt egy király, volt levita (papi) törzs, voltak próféták. Amikor Jézus köztünk lakozott, akkor köréje sereglett a nép, ő meg kiválasztott 12-t meg 70/72-t. Amikor a hegyi beszédet mondta, a tanítványai ültek köré, a nép meg lejjebb foglalt helyet. Amikor elküldte a tanítványait, hogy tanítsák a népet, ott is két csoport volt: az apostolok, meg a nemzetek, ugyanúgy, mint a kenyérszaporításnál, ahol az apostoloknak kellett kiosztani a Jézus által megáldott ételt a népnek (nem mindenkinek személyesen Jézus adta oda, és nem az emberek mentek oda venni a közösből). Az apostolok diakónusokat, presbitereket meg episzkoposzokat nevezetek ki. Az egyházban különféle szolgálatok voltak.
Van tehát bőven bibliai példa a kléroszra (ami azt jelenti: rész, mármint a laosz, a nép egy része, mert ha a pap beül egy mmisére, akkor ő is laikus).
Ahogyan arra is, hogy az evangélium hirdetőjének joga van az evangéliumból élni, ahogyan a nyomtató ökörnek sem kötik be a száját. Az, hogy Pál nem élt ezzel a jogával, az csak egy kirívó eset.
Egyébként nem vagyok klerikus.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!