Igaz e, hogy: "Sanhedrin 59a: Egy gój aki elolvassa a Talmudot, halálos bűnt követ el. "?
Kis magyarázat:
Gój az a nem zsidó.
Talmud pedig a zsidók szent könyve.
Ez az idézet elvileg a Talmudban van.
én nem tudom, benne van-e, de sok értelme nincsen, mert:
– amikor ezt az idézetet látja, akkor már olvassa a talmudot (kivéve, ha nagyon az elején van)
– ha gój, akkor valszeg eleve nem hisz abban, ami a talmudban van, akár pokoltüzével fenyegetik, akár nem :D
A zsidók szent könyve a Tóra. Ez van Istentől. Ezt tartják a zsinagógában. A Talmud egy hatalmas válogatás különböző rabbik és filozófusok írásából. Ezek értelmezések. Ahogyan a középkorban a katolikus egyház egyes gondolkodóinak is megvoltak a náci módszerei, megvoltak a zsidóságnak is egy időben. De felhívnám a figyelmedet, hogy a zsidó vallás jellemzője hogy a rabbik az egymásnak ellentmondó nézeteiket vitatják meg és soha sincsen "kőbe vésett igazság" mert a Tóra több szinten magyarázható.
Tehát ennek a mondatnak a kiragadása azért is nonszensz, mert 1. maguk a zsidók is vitatták, 2. a gójok nem tudnak héberül, ez pedig kissé megnehezíti a dolgot, 3. a Talmud Tóra magyarázat, így ez a mondat önkényes, hiszen ez az állítás nincs benne a Tórában, végül 4. a zsidók nem mondhatják meg, egy nem zsidó mivel követ el vagy nem követ el bűnt, mert Jahve csak a zsidóknak szóló törvényt nyilatkoztatta ki a számukra. Ergó egy zsidó nem is tudja, maga Jahve mit tartogat a nem zsidóknak, de azt tudják, hogy Jahve AZ Ő ISTENÜK IS és rájuk másféle ítélet vonatkozik.
Dióhéjban ennyi. Jöhet a lepontozás.
Hozzá teszem, hogy a Talmud olvasásáért soha senkit sem öltek meg.
Ez most picit hosszabb lesz, mint a szokásos 'de igen így van' vagy 'de nem is így van, ez mocskos hazugság' válaszok, de ha tényleg érdekel valakit a dolog, csak így lehet, ha meg nem, akkor igaziból úgyis tök mindegy, úgyis eldöntötte már előre, hogy mit akar hinni.
Szóval, először is a Talmud nem szent könyv, a szent könyv a Tóra, az az, ami a zsidóság szerint az Úr szavait tartalmazza, és amihez pl. nem is szabad kézzel hozzáérni, hanem külön kinyújtott mutatóujjú kezet formázó alakú mutatópálcát használnak, hogy a felolvasó a Tóra kézzel való érintése nélkül követni tudja, éppen hol tart.
A Talmud kb. 1000 év hittudósainak vallási (és egyéb) témáiban folytatott vitáit, érveléseit, levezetéseit tartalmazza - ez nagyon lényeges az összes ilyen vád szempontjából, hiszen itt oldalakon keresztül menő viták vannak, egymásnak ellentmondó érvekkel, felvezésekkel, indirekt bizonyításokkal (tehát amikor egy felvetésre a másik úgy ellenkezik, hogy na de ha ezt így fogadjuk el, ahogy te mondod, akkor ebből következne ez is, nem de?). Ezért amikor van egy olyan állítás, hogy a Talmudban szerepel az a mondat, hogy ...., akkor ott az első dolog, hogy jó, akkor nézzük is meg, hogy pontosan hol is van ez a mondat, hogy is szól eredetileg, és minek kapcsán megy a vita, mi volt az előzmény, a szövegkörnyezet.
Tehát pl. íme itt van remek szemléltetőnek a szóban forgó mondat. Az interneten is megtalálható elterjedt angol fordítást használom, az adott rész itt található [link] :
"R. Johanan said: A heathen who studies the Torah deserves death, for it is written, Moses commanded us a law for an inheritance;2 it is our inheritance, not theirs.3"
Tehát nagyon nem a Talmudról van eleve szó, hanem rabbi Johanan a Tóráról (illetve, mint a szövegkörnyezetből később egyértelműen kiderül, annak arra részeire, amik a csak a zsidókra vonatkozó részeket tartalmazzák) mondja, hogy nem zsidók ne tanulmányozzák - az alsó szójegyzetet is érdemes a teljesebb képhez elolvasni, miszerint a 'deserves death' egy nagyon erős elítélést fejez ki, ami több helyen előjön Talmud szerte, nem szószerinti halálbüntetést.
Ellenben két mondattal arrébb jön ez a rész:
"An objection is raised: R. Meir used to say. Whence do we know that even a heathen who studies the Torah is as a High Priest? From the verse, [Ye shall therefore keep my statutes, and my judgments:] which, if man do, he shall live in them.5"
Tehát valaki ellenkezik rabbi Johanan-nal, hogy de rabbi Meir azt mondta, mamelyik nem zsidó a Tórát olvassa, az olyan, mint egy főpap - tehát aszerint meg egy óriási érdem.
Erre reflektál rabbi Johanan a következő mondatban, hogy az a Tóra nem zsidókra vonatkozó részeire vonatkozik - itt értünk be oda, amit korábban is írtam, hogy mint a szövegből kiderült, rabbi Johanan a csak a zsidókra vonatkozó TÓRAI (tehát ismételten, nem a Talmudról van szó) részekről mondja azt, hogy az a zsidók öröksége, azt csak a zsidók tanulmányozzák.
Ennek az egyik lehetséges okát (személyes vélemény következik) a közvetlen korábbi rész adhatja, ami azt írja, hogy
"Resh Lakish also said: A heathen who keeps a day of rest, deserves death, for it is written, And a day and a night they shall not rest,36 and a master has said: Their prohibition is their death sentence.37 "
de itt a magyarázó lábjegyzet az érdekes:
"Eisenstein, J. E., V. p. 623. suggests that this may have been directed against the Christian Jews, who disregarded the Mosaic law yet observed the Sabbath, and quotes Maimonides who advances the following reason: 'The principle is, one is not permitted to make innovations in religion or to create new commandments. He has the privilege to become a true proselyte by accepting the whole law.' (Yad. Melakim, X, 9.) He also points out that 'Deserves death' expresses strong indignation, and is not to be taken literally; [cf. the recurring phrase. 'He who transgresses the words of the Sages deserves death.' Ber. 6b.]"
Ennek fényében a közvetlenül rákövetkező rabbi Johanan vélemény, miszerint a Tórában szereplő zsidó vallási előírások csak a zsidókra tartoznak konzisztens ezzel az előzménnyel, miszerint az is még az akkori zsidókeresztényekkel kapcsolatban mondja, hogy valaki vagy zsidó (és akkor tartania kell az összes törvényt), vagy nem az, de akkor ne is csipegessen belőle - ezzel elejét véve annak a folyamatnak, hogy akkor mások is elkezdjenek csipegetni a törvényekből a nekik tetszőeket, ami a zsidóság szétaprózodásához és megszűnéséhez vezetett volna.
Mindenesetre ami a lényeg, nevezetes mondat egyáltalán nem a Talmudról szól, hanem a Tóra csak a zsidókra vonatkozó részeinek tanulmányozásától tiltja a nem zsidókat.
Tehát amikor ezt a vádat felállították a Talmud ellen, akkor ott meghamisították a szöveget, hogy illeszkedjen az összeesküvéselméletekhez. Miért? Mert ha hagyják eredetiben, hogy a mondat a Tóráról szól, akkor bukik az összeesküvéselmélet: a Tórát szinte mindenki ismeri valamilyen szinten az Ószövetség révén, tehát arra nem lehet utána ráfogni, hogy biztos azért tiltották 2000 éve a nem zsidókat az olvasásától, mert mindenféle titkolt szörnyűségeket tartalmaz, hiszen az emberek tisztában vannak a tartalmával, hogy nem ez a helyzet.
Tehát szépen kicserélték a mondatban a Tórát Talmudra, és így már lehetett nyomatni, hogy látjátok, ilyen van ebben, biztos azért, mert mindenféle olyat tartalmaz, amiről mi nem tudhatunk.
És még csak azt se lehet mondani, hogy biztos csak jóindulatú félreértés/-fordítás történt, hiszen egyértelműen Tóra van a mondatban, nincs mit félreérteni - ezt nevezik tettenérésnek, hogy ez bizony szándékos hazugsága volt annak, aki ezt elkezdte terjeszteni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!