Jézus testvéreit problémásnak találták a korabeli egyházatyák?
Máshogy magyarázták a görög atyák, máshogy a latin atyák. Sokáig fel sem merült kérdésként.
A Katolikus Egyház álláspontja lényegében megegyezik azzal, amit Szt. Jeromos a Helvidius elleni könyvében leírt erről a témáról.
Akkor mégegyszer:
Órigenész, Euszebiosz, Epiphaniosz és Jeromos írtak először a témáról. Az előbb három görög egyházatya szerint Józsefnek volt egy korábbi házassága és abból származtak Jézus "testvérei", ez az ortodox nézet; Jeromos szerint azok, akiket a Biblia Jézus "testvéreinek" nevez, Jézus unokatestvérei voltak, ez a katolikus nézet.
Akiket a 2es válaszoló felsorolt, azok egyáltalán nem a "korabeli" egyházatyák. 3.-4.-5. századi emberek, akik egy elterjedt hiedelemről írnak, mint amiről tudomásuk van, nem pedig tényként kezelik.
Egy második századi szíriai apokrif "Jakab protoevangéliuma" kezdi el ezt a tanítást terjeszteni (majd a "József az ács" címmel létrejött 4.-6. századi aporkif szöveggyűjtemény is átveszi), aminek az oka az akkori pogány és zsidó oldalról jövő támadások voltak. Megkérdőjelezték (ahogy a mai napig is) az Úr mennyei származását, illetve azt állítják, hogy házasságon kívül fogant fattyú lett volna. Erre válaszul készültek ilyen iratok, amiknek az indíttatása lehetett kegyes, de teljes félreértésen alapul. Embernek nem szükséges védelmeznie az Örökkévaló igazságait, a Mindenható Isten nem szorul ránk semmiben.
Valódi, korai időszakból való tanúság az Úr testvére Jakab története lehet, amit Hegesippustól (2.sz vége) idéz Eusebiusz (3.sz második fele), amiben Jakab "az igaz" egy nazireusi szentségben élő, folyton imádkozó (a sok leborulástól olyan a térde mint egy tevének), szelíd hívő, akit a zsidók ölnek meg (lelökik a templom ormáról). Ez a valószínűleg kissé kiszínezett és mítikus ábrázolás egy szóval sem említi azt, hogy ne vér szerinti testvérek lettek volna.
"Felméne pedig József is Galileából, Názáret városából Júdeába,a Dávid városába, mely Bethlehemnek neveztetik, mivelhogy a Dávid házából és háznépe közül való volt;
Hogy beirattassék Máriával, a ki néki jegyeztetett feleségül, és várandós vala. És lőn, hogy mikor ott valának, betelének az ő szülésének napjai. És szülé az ő elsőszülött fiát; és bepólyálá őt, és helyhezteté őt a jászolba, mivelhogy nem vala nékik helyök a vendégfogadó háznál."
Luk 2:4-7
#5
Én sehol se látom itt, hogy Máriának más gyermekei is születtek volna.
Amúgy hol vannak ezek a gyerekek, amikor a 12 éves Jézus szüleivel megy a Templomba? Mert láthatóan itt még 3 fős a család. Hol vannak, amikor Máriát János apostol gondjaira bízza? Ha lett volna más gyereke, nyilván nem tehette volna meg.
#9
Idéznéd nekem, hogy Mária még több gyermeket szült? Továbbra se találom, akárhogy nézem. A legősibb keleti egyházak szerint se volt több, felesleges mindenhova belevonni egyes egyedek katolikus fóbiáját.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!