Aki olyan vallásban hisz, ami tiltja a bálványimádást, az miért gondolja, hogy a saját istenéhez fordulni az nem bálványimádás?
Bálványimádás tilalmáról én egyedül a monoteista vallások esetében tudok, és azok esetében magától értetődő a tilalom megléte. És hogy mitől biztos, hogy az egyetlen Isten nem egy bálvány? Ez a monoteista istenkép szükségszerű tulajdonsága. Ez abból is látszik, hogy egymás egyistenét sem hívják bálványnak. Tehát mondjuk a keresztények nem mondják a muszlimokra, hogy bálványimádók volnának az Isten imádatában.
A monoteizmus nem egyenrangú a politeizmussal, hanem egy magasabb szintű vallás. Ez abból is látszik, hogy a legtöbb politeista vallás idővel magától nagyon sok monoteista jegyet vesz fel, vagy egyenesen monoteistává válik. A mítosz, világkép komplexifikálódása törvényszerűen monoteisztikus irányba viszi a többistenhívő spirituális tradíciókat, ez igaz a hinduizmusra, a sintóra éppen úgy, mint az antik római hitvilágra.
Emiatt nem lehet őket egyenrangúként kezelni, ahogyan nem lehet mondjuk a sámánizmussal sem, a monoteizmus egy fejlettebb nézet. Sokkal több különbség van köztük, mint pusztán azok száma és személye, amire a hitük vonatkozik, spirituális felfogásban, istenképben, világképben, teológiában, etikában legalább annyi különbség van mondjuk a judaizmus és az ókori görög vallás között, mint egy ateista és egy keresztény között.
A vallásos mentalitás kultúra, és nevelés kérdése. Egy európai embernek magától értetődő, hogy a keresztény istenképben fog hinni, neki ez a természetes. Valójában azonban semmilyen bizonyítéka nincs arra, hogy az ő istene több lenne, mint egy bálvány.
Sőt, szerény véleményem szerint - mint aki megjárta a kereszténységet - JHVH is egy bálványisten. A zsidók valahogy megpróbálták elképzelni Istent, és ennek az eredménye lett az istenük, akiből aztán történelmi-politikai okok miatt egy világvallás istene lett.
Az igazi Istennek azonban, ha létezik egyáltalán, nem sok köze van JHVH-hoz.
JHVH szerintem egy kis törzsi istenség lehetett, akinek az alakját részben Baál istenből alkották. Eredetileg feltehetően nem is a mindenség istene volt, csak viharisten. Aztan a JHVH kultusz nyert, és és ő lett a babiloni fogság után a zsidók egyedüli istene.
De ettől függetlenül ő csak bálvány, nagy valószínűséggel nem létezik.
YHWH valóban kiválasztotta a 12 zsidó törzset, felkereste őket, és szövetséget kötött velük. A Frigyládát a mai napig őrzik a zsidó kabbalista rabbik. Ők nem is akarnak váltani az "újszövetség" Istenére.
Ez kicsit valóban bálványimádás, amit pedig tiltott is nekik az istenük.
A keresztények szerintem egy másik Istenben, a Teremtőben próbálnak hinni, ők talán nem bálványimádók, bár a szenvedő Jehoshua folyamatos ábrázolása szoborként és képekként kicsit visszás.
De persze ez csak "szerintem" van így.
Szia!
Szerintem a probléma gyökere , hogy ki az igaz Isten? Értem, hogy mindenki azt hiszi(nyilván), hogy ő imádja az igaz és egyetlen Istent -ami nem lehet igaz minden ember esetében (ez is teljesen nyilvánvaló) Ha feltételezzük, hogy egyetlen igaz Isten létezik, akkor mindenki, aki nem Őt imádja, az tulajdonképpen bálványimádó.
Tehát ott kell kezdeni, hogy az ember megállapítja, melyik vallás az igazi , melyik képviseli az egyedüli igaz Istent.
Igazad van, hogy ehhez nem elég az a hozzáállás, hogy "ebbe kereszteltek" , vagy: "ebbe születtem, ebben is akarok meghalni" , vagy : ezt tanították nekem a szüleim.
Tudatosan át kell gondolni, miért épp abban az Istenben hiszek és miért épp ahhoz a valláshoz tartozom. És persze, ha az alapos vizsgálódásom során kiderül, hogy "amibe születtem" az pont egy bálványimádó vallás, akkor természetesen késznek kell lenni változtatni.
Jézus ugyanezt tette I.sz.29-ben, mikor elment Keresztelő Jánoshoz és megkeresztelkedett a Jordánban. Ezzel tulajdonképpen hátat fordított az ősi Júdaizmusnak, ami régesrég eltért az igazságtól és addigra már a képmutató farizeusok félrevezető tanításait követték.
Kicsit még vitatkoznék egy korábbi hozzászólóval, aki szerint a bálvány minden esetben tárgy - nem, ez nem igaz. Ugyanis egy eszme, vagy egy személy is épp úgy lehet valakinek a bálványa, sőt, a pénz is lehet az. Van aki az anyagiakat "imádja" , van aki a nemzetét (nacionaizmus) és még sorolhatnánk. Nem is feltétlenül kell a szó hagyományos értelmében valláshoz kapcsolódnia.
"Emiatt nem lehet őket egyenrangúként kezelni, ahogyan nem lehet mondjuk a sámánizmussal sem, a monoteizmus egy fejlettebb nézet. "
Ez miben nyilvánul meg? Hogy a monoteista istenek nevében letarolták a világot?
váddöfákért lett lepontozva az egyetlen jó válasz? :D
MÓZES HARMADIK KÖNYVE / 19. fejezet (A Tízparancsolat követelményei) / 4. vers
Ne forduljatok a bálványokhoz, és ne készítsetek magatoknak öntött istenszobrokat. Én, az Úr vagyok a ti Istenetek!
MÓZES HARMADIK KÖNYVE / 26. fejezet (A bálványimádás tilalma) / 1. vers
Ne csináljatok magatoknak bálványokat! Se faragott bálványszobrot, se szent oszlopot ne állítsatok magatoknak, kőszobrokat se helyezzetek el országotokban, hogy imádjátok azokat. Mert én, az Úr vagyok a ti Istenetek.
MÓZES HARMADIK KÖNYVE / 26. fejezet (A bálványimádás tilalma) / 30. vers
Elpusztítom áldozóhalmaitokat, darabokra zúzom tömjénező oltáraitokat, és hulláitokat összetört bálványaitok mellé szórom, mert megutállak benneteket.
MÓZES NEGYEDIK KÖNYVE / 33. fejezet (Izráel táborhelyei a pusztában) / 52. vers
űzzétek ki magatok elől az ország minden lakosát, pusztítsátok el összes bálványukat, öntött bálványszobraikat is mind pusztítsátok el, és tegyétek tönkre valamennyi áldozóhalmukat!
MÓZES ÖTÖDIK KÖNYVE / 4. fejezet (Mózes a törvény megtartására inti népét) / 16. vers
azért nehogy elfajuljatok, ne készítsetek magatoknak bálványszobrot semminek a képmására: semmiféle bálványt férfi vagy nő formájára,
MÓZES ÖTÖDIK KÖNYVE / 27. fejezet (Az emlékkövek felállítása) / 15. vers
Átkozott legyen az, aki mesterember keze munkájával faragott vagy öntött bálványt készíttet, amit utál az Úr, és azt titokban felállítja! Az egész nép pedig mondja rá: Ámen!
MÓZES ÖTÖDIK KÖNYVE / 29. fejezet (Intés a szövetség megtartására) / 16. vers
Láttátok förtelmes bálványaikat, amelyek fából és kőből, ezüstből és aranyból vannak.
MÓZES ÖTÖDIK KÖNYVE / 32. fejezet (Mózes éneke) / 21. vers
Semmit érő istenekkel tettek féltékennyé, haszontalan bálványokkal bosszantottak engem. Semmit érő néppel teszem én is féltékennyé, bolond nemzettel bosszantom majd őket.
A BÍRÁK KÖNYVE / 18. fejezet (Dán törzse új lakóhelyet keres) / 17. vers
Az az öt ember, aki elment kikémlelni azt a földet, fölment, behatolt oda, és magához vette a faragott bálványszobrot, az éfódot, a házibálványt és az öntött bálványt. A pap pedig ott állt a kapu bejáratánál, a hatszáz fölfegyverzett ember mellett.
A BÍRÁK KÖNYVE / 18. fejezet (Dán törzse új lakóhelyet keres) / 18. vers
Amikor tehát ezek bementek Míká házába, és magukhoz vették a faragott bálványszobrot, az éfódot, a házibálványt és az öntött bálványt, megkérdezte tőlük a pap: Mit csináltok?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!