Epikurosz trilemmája kizárja a keresztény, jó, mindható Istenképét? Mit szóltok ehhez a logikus filozófia érveléshez?
Erre általában az a válasz, hogy te csak egy ember vagy, te ezt nem értheted. Avagy "Isten útjai kifürkészhetetlenek", tehát neked kuss.
Nekem az jön le belőle, hogy ha létezik is Isten, akkor nem érdemes a tiszeteltre.
Hát ez már rég cáfolva van és el van magyarázva minden. Napi szinten. Kimaradt a képletből, hogy Isten egyszerre jó, igazságos és tanító is. Azért, mert nem akarja megakadályozni a rosszat egyelőre, az nem zárja ki logikailag 100%-osan, hogy nem jó, nem szeret. Amit ti vártok el, az a majomszeretet. Gyermekeinket is szeretjük, mégis vannak olyan szituációk, amikor jobb nem megakadályozni a rosszat, mert abból többet tanul, később jobban profitál.
Utolsó része a képnek pedig csúsztatás és abszolút logikátlan. Ha létezik szabad akarat, de nem létezik rossz, akkor hogyan választhatnám szabad akarattal a rosszat, azaz Isten hiányát, azaz a bűnt és a kárhozatot? És az sem igaz, hogy csak a próbatétel miatt engedi a rosszat, hanem pont a szabad akarat miatt. Az ember a létbe van teremtve. Hogyan választhatná valaki a nemlétet, ha nincs tudomása róla? Milyen szabad akarat az, ha valaki a létbe van kényszerítve örökre?
Ha Isten csak szeretetre teremti az embert, akkor az ember nem személy lenne, hanem biorobot, aki arra van programozva, hogy Istent imádja. Én így nem akarok élni. Én ismerem a bűnt és Istent választottam, nem a bűnt. És pontosan tudom, hogy miért. Ilyen imádókat szeretne Isten. Epikurosz nem volt egy nagy elme, tele alapvető filozófiai/logikai hiányossággal
Minden, amit a 2. leírt +
Kr. e. 341-371 már ebből is látszik, hogy nem gondolkodhatott a zsidó-keresztény istenképben, tehát nem is cáfolhatja azt.
"Ha I. mindentudó, akkor tudja, hogy mi fog történni, ha próbára tesz bennünket, ezért nincs oka arra, hogy megtegye." Ez is értelmetlen, Isten nem azért tesz próbára, hogy a saját kíváncsiságát kielégítse.
Ezek nem abszolút dolgok. Ezek a bűn következményei. És az entrópiából fakad. Entrópiát csak intelligencia csökkentheti, Isten viszont a javító mechanizmusát a bűneset óta kivonta a világból, és ezt csak Krisztus visszajövetele után állítja vissza. És amit írtam, a tanító jelleg. Ha Isten folyamatosan korrigálná a bűn okozta deficiteket, akkor hogyan tudnám megtanulni, hogy milyen mélységesen rossz a bűn?
Illetve pontosítok. Isten a hívőknél már alkalmaz valamilyen mértékben "helyreállító mechanizmust", ezért is imádkozunk. De nyilván ennek mértékének is vannak feltételei Istennél. Jakab levele rámutat némely dologra: "kéritek, de nem kapjátok, mert a gerjedelmeitekre költenétek"
Tehát minden rossz dolog a bűn következménye, melyet szabad akarattal választ máig a legtöbb ember.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!