Hogyan lehet elképzelni egy olyan elmét, tudatot, értelmet, amihez nem tartozik a kognitív folyamatokért felelős testi szerv (agy)?
Istent is így képzelik el sokan, meg az angyalokat, meg a halott emberek lelkeit.
Van-e bármilyen jel arra vonatkozóan, ami arra utalna, hogy a gondolkodás, vagy akármilyen kognitív funkció elválasztható az agytól?
Én nem zárom ki hogy ilyen létethet valahol az széles univerzumban ahol máshogyan alakult a fejlődés és esetleg nem szén alapú fizikai lények mint mi, de értelmesek.
Miért ne?
Szerintem ha valaha valódi földönkívüli értelmes lényt találunk az nem olyan lesz mint a scificben. Nem fog hasonlítani semmire sem amit ismerünk hiszen földönkívüli. Nem lesz polip szerű és főleg nem lesz humanoid mint általában a filmekben.
Én bevallom, nem értek egy szót sem ebből, de a mindenféle hívők, misztikusok, idealisták és társaik, valami olyasmit szoktak emlegetni, hogy a világ ered a tudatból, és nem fordítva. Vagyis náluk a kognitív funkció valamiféle mindent megelőző szubsztancia (?), ami nem igényel fizikai megnyilvánulási formát. Mivel nem értem, nem is tudom jól interpretálni, de hátha kifejti ezt valaki bővebben.
Én, mint redukcionista, ateista, materialista, legfeljebb a Turing-gépekig tudok elvonatkoztatni, szóval legyen az bármi, ha Turing-gépnek megfelelő működésre képes, akkor minden algoritmizálható feladat megoldható vele, például egy idegrendszeri működés is modellezhető vele.
"Vagyis náluk a kognitív funkció valamiféle mindent megelőző szubsztancia (?), ami nem igényel fizikai megnyilvánulási formát."
Így megfogalmazva tényleg nem igazán elképzelhető - ha eleve funkciónak tekinted a tudatot, akkor az nyilván feltételez valami fizikai alapot, amihez ez a funkció kapcsolódik. Az idealizmus ezzel szemben abból indul ki, hogy van egy elsődleges szubsztancia, nevezzük tudatnak (bár nem feltétlen kell emberi értelemben véve tudatosnak lennie), amiből a fizikai valóság valamilyen módon (kivetülés, emanáció, tudatos teremtés) származik.
Az idealizmus mellett egy igen komoly érv szól: minden észlelés a tudaton keresztül történik. A tudaton kívül nincs más, ami észlelne és ami az észleleteket rendszerezni tudná. Tehát teljesen biztosak csak a tudat létében lehetünk. Minden tudásunk a fizikai világról csak a tudat általi észleletekből származik. Észlelni pedig csak a tudat képes. És mi, mint észlelő szubjektum, a tudattal vagyunk azonosak, a tudat az, ami igazán valóságos számunkra. A fizikai világ csak mint észleletek forrása létezik számunka, a közvetlen valóságát nem érezzük. És ebből adódik az a bár nem szükségszerű, de ésszerű következtetés, hogy a tudat az elsődleges létező.
6 Hát ezzel messzemenően nem értek egyet. Ez egy végtelen egocentrikus felfogás, hogy a világ valójában a te tudatod kivetülése.
Persze egy olyan lény mondjuk legyen egy egzotikus állat aminek teljesen más érzékszervei adattak meg máshogyan is fogja érzékelni a valóságot, de ettől még a világ állandó és egyetemes mindenki számára.
Ha emberként legyártunk egy olyan eszközt ami mashogyan képes érzekelni a valóságot mint a saját érzékszerveink, például egy infra kamerát vagy rádiohullámú távcsövet attól a világ nem fog hirtelen megváltozni csupán egy picit nagyobb szeletét láttuk be.
A világ és a saját létezésemben biztos lehetek. Legfeljebb abban kételkedhetek, hogy ismerem ennek a széles világnak akár a töredék százalékát is. És abban kételkedhetek, hogy a felém áramló abszolút igaz információkból a megfelelő következtetéseket vontam le.
Jó, de hogy cáfolod meg? Azonkívül, hogy egocentrikusnak nevezed (amivel viszont én nem értek egyet). Azt sem állítottam, hogy az én tudatom kivetülése lenne a világ. És különben is, ki az az én?
Hogy bizonyítod, hogy világ egyetemes mindenki számára? Mivel az emberén kívül nem ismerünk más fejlett tudatot, ezt nem is lehet vizsgálni.
Az semmit nem jelent, hogy valamilyen eszközzel mit észlelünk a világból, hiszen az eszköz csak egy közvetítő, a tényleg észlelés akkor is a tudattal, a tudatban történik. Az érzékszerveink is csak eszközök, akkor már mindegy, hogy milyen más eszközökkel egészítjük azokat ki.
A világ létezésében egyáltalán nem lehetsz biztos. Csak abban, hogy van tudat, ami észlel. De hogy az észlelet honnan származik, az már csak feltételezés. Persze egy a tudatunktól független anyagi világ feltételezése nem rossz próbálkozás, ésszerű magyarázatnak tűnik, de attól még nem bizonyosság.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!