Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Valláskritika » Shalom! Neked melyik a kedvenc...

Shalom! Neked melyik a kedvenc tanításod a szent Talmudból?

Figyelt kérdés
Ha idéztek, akkor pontosan idézzetek! Köszönöm.
2010. júl. 25. 12:52
1 2 3
 11/29 anonim ***** válasza:

14:48-nak

Szerinted mi lesz annak a vallasnak a neve, amely 500 ev mulva (tehat 2510)-ben fog keletkezni?

Ki lesz ennek a vallasnak a fo-alakja? Mi lesz ezen foalak anyjanak a neve?


Ezeket azert kerdem, merta Talmud i.e. 500 korul keletkezett, tehat az iroinak 500 evet elore kellett latniok, ahhoz, hogy Mariarol barmit is kijelenthessenek,

2010. júl. 25. 16:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/29 anonim ***** válasza:

"Nem lehet, hogy a Talmud ezt írja?


"Aki egy embert megment, az egész világot menti meg"


Nem árt tudni, hogy a Talmud sajátosan definiálja az ember fogalmát. Az általad említett amúgy nagyon szép gondolat valójában ezt jelenti:


"aki egy izraelita lelket megtart, annyit tesz, mintha az egész világot megtartotta volna.""

-----------


Nem:) a Talmudban két helyen is szerepel ez a rész, az elsőben valóban az van, amit te is írtál, ott csak a zsidókra mondja ki, ki is írja, hogy aki egy zsidó lelket megment, az a világot menti meg. (Babilóniai Talmud, Szanhedrin 37a)

A másodikban minden emberre kiterjesztve mondja ki ugyanezt (Jeruzsálemi Talmud, Szanhedrin 22a)


Nem jött be:)

2010. júl. 25. 17:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/29 anonim ***** válasza:

Helló! Olvasd el:

[link]

[link]

2010. júl. 25. 23:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/29 A kérdező kommentje:
Ugyanazt írtad, amit én. Az egyetlen kérdés, hogy a Talmud mit ért "ember" alatt.
2010. júl. 26. 15:22
 15/29 anonim ***** válasza:

...két Talmud van, keletkezésének helye szerint.

Az egyik a babiloni, ez kb. 10000 kötetes és főleg elméleti kérdéseket taglal.

A másik a jeruzsálemi,ez is úgy ...3000 kötetes.

Talmud tanulást jelent és a feltett kérdésekre kb. 5-600 évig adott válaszokat tartalmazza a különböző iskolák tanítóitól.kb. olyan formában ahogy mi is tesszük most, modern változatban.

..."szent" azt jelenti, "érinthetetlen". Ez csak a Teremtőre vonatkoztatható. Ellopva a fogalom fennkölt jellegét, bármire rá lehet húzni.

2010. júl. 26. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/29 anonim ***** válasza:
A Talmud "ember" alatt a zsidókat érti, illetve a "betérteket". Az "Ember" szó azonban, ellentétben a némettel, az élőlények legfelső, ideális állapotát jelenti.Miért kéne a zsidóknak más népekért is felelősséget vállalniuk magukon kívűl...?
2010. júl. 26. 19:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/29 A kérdező kommentje:

Értem, tehát ember alatt zsidókat értenek. Logikus. Abszolút helyénvaló, nem rasszista, nem kirekesztő...

Ha már itt tartunk mit ért a babiloni Talmud a " gój " szó alatt? Ha jól emlékszem nincs teljes egyetértés, különböző rabbik máshogy fogalmazták meg a választ. Szóval ki tudja, hogy mik a " nemzsidók " (a gójok) a Talmud szerint?

2010. júl. 26. 22:17
 18/29 anonim ***** válasza:

miért lenne rasszista, kirekesztő? Éppoly hülye vagy mint azok az amerikaiak akik be akarják tiltani Mark Twain Tom Sawyerét arra hivatkozva, hogy Jim egy nigger. Átlépnek lazán azon az aprócska tényen, hogy mikor Twain élt és írta a művét így hívták ezeket az embereket. Honnan tudta volna hogy 2010-ben afroamerikaiaknak fogják hívni őket.


Amikor a Talmud keletkezett, nyilván nem beszélhetünk rasszizmusról, kirekesztésről, mivel ezek a fogalmak csak a múlt században jelentek meg, talán a 60-as években. Persze belemagyarázhatod, hogy rasszista meg kirekesztő de borzasztó nagy ostobaság. Mert egy művet csak a korszak pontos ismeretével szabad értékelni.

2010. júl. 27. 00:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/29 anonim ***** válasza:
87%

Én ajánlanám olvasgatásra ezt a kérdést:

http://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__9..


A kérdés:

A keresztények gyűlölik-e családjukat?


Lukács evangéliumában található idézetre kérdez rá, miszerint:

"Ha valaki én hozzám jő, és meg nem gyűlöli az ő atyját és anyját, feleségét és gyermekeit, fitestvéreit és nőtestvéreit, sőt még a maga lelkét is, nem lehet az én tanítványom." Lk 14,26


Ez így szó szerint benne van a kereszténység egyik alapiratában - nem írástudók bölcselkedéseiben, vitairataiban, mint a Talmud, hanem echte magában a kanonizált vallási iratokban, az evangéliumok között, magában az Újszövetségben.

Ha megvan az akkori kor, nyelv ismerete, a háttértudás (amit a válaszokban le is írnak), ami egy régi nyelven írt régi vallásos iromány értelmezéséhez elengedhetetlen, akkor értjük azt, amit egyébként józan paraszti ésszel is sejt az ember, hogy nem elvárás a kereszténység tanításai szerint a családunk gyűlölete.

Persze ha direkt rosszindulattal közelítünk felé, nem a dolog valódi jelentése érdekelve minket, csak hogy szapulni lehessen, akkor íme a remek alkalom és példa, lássátok ez a barbár vallás még a saját családod gyűlöletére is ösztönöz...


A példa mutatja, hogy ilyen hozzáállással a keresztény iratokból is ki lehet szedni olyanokat, amikre aztán csúnya dolgokat lehet ráfogni.

2010. júl. 27. 00:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/29 anonim ***** válasza:
92%

"Ha már itt tartunk mit ért a babiloni Talmud a " gój " szó alatt? Ha jól emlékszem nincs teljes egyetértés, különböző rabbik máshogy fogalmazták meg a választ. Szóval ki tudja, hogy mik a " nemzsidók " (a gójok) a Talmud szerint?"


Gój héber szó, eredeti jelentése nép, nemzet. Többesszáma gójim. Az ószövetségben is többször használja, akár más népekre is, de a zsidókra is, van, mikor Ábrahámnak megígéri az Úr, hogy nagy néppé teszi, akkor is a gój szót használja.

Tehát szó sincs róla, hogy állatot vagy bármi más pejoratívat jelentene, hiszen a zsidókra ugyanúgy használj a Tóra többször is.

A későbbi, talmudi irodalomban aztán már általában a nem zsidókat, a többi népekre használják.

Később a kelet-európai jiddisben a gój szó a nem zsidó személyre használja.


A nem zsidók a Talmud szerint egyszerűen nem zsidók.

A Talmud emberre (zsidó, nem zsidó) Ádám fiaiként (Bnei Adam) vagy más helyen HaAdam -ként (az ember) hivatkozik.

A zsidóságra ezen belül Adam-ként (az Ádám név jelentése ember), utalva az első emberre, ezzel kifejezve, hogy a zsidóság egy szerves egész, olyasféleképpen, mint a jogi személy fogalma a jogban.


Itt visszautalnék az előző Lukácsos idézetre. Ahhoz, hogy egy korabeli vallásos iratot korrektül értelmezni tudjon az ember, meg kell lennie a szükséges és nem is kevés háttértudásnak. Enélkül vádlón nekiesni másfél-két évezredes szövegeknek, amiket régi nyelven írtak, elég sok belső és külső utalással, nem túl fair hozzáállás - legyen az a keresztény vagy zsidó vallási iratok egyaránt

2010. júl. 27. 01:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!