Mi a kulonbseg az evangelikus es reformatus vallas kozott?
Jomagam nem vagyok megkeresztelve. Mindig is hittem egy igaz Istenben, viszont egyetlen vallasi felekezettel sem tudtam azonosulni. Soha nem ereztem szukseget annak, hogy megkeresztelkedjek, ugy ereztem nem attol fogok kozelebb kerulni Istenhez es nem attol lesz Istenhez melto es neki tetszo az eletvitelem, hogy meg vagyok e keresztelve, jarok e templomba vagy pontos imakat mormolok. Arrol nem beszelve, hogy a hitemet nem erositik azok a “sallangok”, amik az egyes vallasai iranyzatok rendelkeznek.
Ugy voltam ezzel, hogy majd ha egyszer ugy hozza az elet, hogy kozelebb szeretnek kerulni egy felekezethez, akkor majd lepek. Mindig is imadkoztam a magam kis bena modjan es tiszta hitem volt a felsobb eroben, de olyan kis “konyhai szinten”.-ha ertitek mire gondolok.
Most azonban valami megvaltozott...olyan dolgok tortentek az eletemben, amik miatt most ugy erzem kozelebb kell lepnem Istenhez, ami megkeresztelkedes utjan kell kezdenem erzesem szerint. Szeretnek rendszeres idokozonkent templomba jarni es rendesen imadkozni. Erzem a zsigereimben, hogy itt az ido es keszen allok ra es legfokeppen, hogy AKAROM. Mert most eloszor erzem azt, hogy ezaltal kozelebb kerulok a hitemhez es Istenhez. Igy utolag orulok, hogy igy alakult es nem egy tizenvalahany eves kisgyerekkent lettem megkeresztelve, akinek egyebkent joesellyes nem sok igaz kotodese van az egesz dologhoz. Ezt most tenyleg en akarom.
Viszont meg kell valljam, borzasztoan csekely a tudasom az egyes vallasi iranyzatokrol. Annyit tudok roluk, amennyit szerintem egy atlag mai ember feluletesen tud, de melyebben nem igazan.
Az erdekelne, hogy az evangelikus es reformatus vallas kozott mi a kulonbseg. Itt most nem az olyan dolgokra gondolok, hogy az urvacsorarol maskepp gondolooznak es ehhez hasonlok, hanem mindennapi elethez kapcsolodo alapfelfogasbeli kulonbsegek. Remelem nagyjabol ertheto mire gondolok. Hogy aki pl. evangelikus, miert “javasolna” egy utjat kereso embernek, mint amilyen en is vagyok, hogy ehhez a vallasi iranyzathoz csatlakozzon. Ugyanigy... egy reformatus miert erzi kozelebbnel magahoz ezt az iranyt, mint mondjuk az evangelikust?
Nagyon koszonom elore is a valaszokat🙏🏻
Olyan téren nincs sok különbség, ami téged érdekel. Teológia szempontjából van több nagyobb eltérés.
Ráadásul a legjelentősebb eltérés pont az úrvacsora értelmezésében van, mert míg Luther vallotta, hogy Krisztus jelen van az ostyában és borban, addig Kálvin ezt teljesen elutasította.
De olyan téren is van eltérés, mint az üdvösség és kegyelemtan kérdése, képek és szobrok használata, stb...
Koszonom a valaszodat!
Az utolso bekezdesben irtakban, udvosseg, kegyelemtan stb, mi a kulonbseg, megirnad kerlek?
Minden erdekel:)
Koszonom
A teológiai különbségek nem égbekiáltóak, némely országban még egyesült is az evangélikus és református egyház. Na de téged nem ez érdekel...
Például a Bibliához való viszonyban van különbség. A reformátusoknál alap, hogy az Ó -és Újszövetség egyenlően fontos. Az evangélikusok meg sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek az Újszövetségre, és azon belül is magára a megváltásra. (Persze attól még a reformátusoknál is a megváltás a Biblia középpontja.) Ez sehol nincs így hivatalosan leírva, de a gyakorlatban mégis így van.
A templom kinézete is más. Egy református templom az egyszerűségre törekszik, fehérre meszelt fal, esetleg valami apró díszítés. Egy evangélikus templom nem annyira díszes mint egy katolikus, de azért megfér egy-egy festmény meg gyertyák.
Illetve reformátusokon belül más stílussal találkozhatsz két gyülekezetben. Vannak nagyon hagyományos, konzervatív lelkészek is. Meg vannak ún. bibliaszövetséges lelkészek is, akik meg az ilyen amerikai "lazább" stílust képviselik. Az Evangélikusoknál nem tudok róla, hogy lenne ekkora szórás.
Én nem akarlak meggyőzni hogy melyikhez csatlakozz, nézd meg mindkét gyülekezetet...
Különbségek a kegyelem terén; reformátusok szerint csak azok részesülnek benne, akiknek Isten ezt előre felkínálta, evangélikusok (és katolikusok szerint) minden embernek felkínálja a kegyelmet. Ezt a felkínált kegyelmet a kiválasztott emberek képtelenek visszautasítani a református vallás szerint.
A reformátusok szerint a kiválasztott s már megigazult ember ezen állapotát nem képes elveszíteni, bármit is kövessen el.
A reformátusok (többsége) szerint minden kép és szobor egyben bálvány is, ezért száműzték gyülekezeti épületeikből. Az evangélikusoknak ezzel nincs gondja, templomaikban oltárképek, szobrok is találhatók. Például egyik közeli evangélikus templom nem kevésbé díszített, mint az ottani katolikus templom.
Egyébként itt jobban részletezik a főbb különbségeket a nagyobb keresztény felekezetek közt:
#4 Nem azt mondom hogy hülyeség, de azért nem egy katolikus hitvédelmet célul kitűző blog nyilván bőven csúsztat a reformátusokkal és evangélikusokkal kapcsolatban...
Meg az sem igaz hogy reformátusok szerint kép = bálvány. Akkor lenne bálvány ha hajlonganánk előtte, csókolgatnánk, vagy gyógyulást várnánk tőle mert valaki állítólag könnyezni látta. Mi templomunkban is a fehérre meszelt falon akad egy-két kis méretű kép.
#7
Kérlek mutass rá, hogy pontosan hol és miben csúsztat az adott oldal, mert mindaddig csak rágalom a részedről. Az hogy te esetleg elfogult vagy, nem jelenti, hogy más nem tud objektív lenni.
Hogy minden ilyen kép és szobor bálvány, azt speciel a szomszéd faluban lévő ref. lelkész mondta. Nem állítottam, hogy ezzel egyetértek (szerintem hülyeség, mert a lelkész a bálvány szó értelmét sem érti), de ha ez a nézete, akkor ez.
Szia!
Mivel Luther - az evangélikus felekezet megalapítója - azelőtt buzgó katolikus volt, így nem szakított olyan radikálisan a római istentiszteleti formákkal, mint a legtöbb később reformátor, például Kálvin, aki a református egyház megalapítója volt.
Luther alapelve az volt, hogy az egyházban minden szabad, ami nem ellenkezik az evangéliummal. Így - bár a latin helyett áttértek a nép nyelvére - templomaikban továbbra is megtalálható az oltár, a kereszt, a papi ruhák, a gyertyák, a keresztvetés, amelyeket a legtöbb protestáns egyház - köztük a református - is elvetett, mint túl katolikus dolgokat. Az evangélikusok azonban úgy vélik, hogy a liturgiának ezek a formái nem követelmények, mégis értékesek, részint a szépségük folytán, részint azzal, hogy általuk részesedünk a megelőző korok hívő keresztény családjainak a vallásos tapasztalatában. A magyarországi evangélikus templomokban is találunk tehát Jézus Krisztust, vagy bibliai személyeket és történeteket kiábrázoló oltárképeket. Ezeknek a templomba bevitelét a reformátusok nem helyeselik.
Ha nem is olyan nyomatékkal, mint a Római egyház, az evangélikusok is azt tartják, hogy a kereszteletlenül elhalt kisdedek nem üdvözülhetnek. Ezért ők is megengedik az un. szükségkeresztséget, ilyen a reformátusoknál nincs.
Az úrvacsorával kapcsolatosan Luther arra a meggyőződésre jutott, hogy az emberi bűnért a teljes elégtétel már meghozatott a mi Urunk keresztre feszítésével, így a római tanítás a miséről és az áldozatokról értelmetlenné vált számára. Az Úrvacsora az evangélikus tanítás szerint a hívők találkozása az élő Istennel, aki valóságosan jelen van: a megszentelt kenyér és a bor Krisztus valódi teste és valódi vére, jóllehet a kenyérben és a borban semmiféle fizikai változás nem történik. A kenyér alatt náluk ostya értendő. A reformátusok nem fogadták el Luther tanítását, hogy Krisztus teste és vére valósággal jelen van az Úrvacsorai jegyekben, szerintük, ha Krisztus egyszer az ő igéjében és Szentlelkében velük van, az igazi hitnek semmi szüksége nincs arra, hogy őt még testileg, szájjal ehetően is magához vegye. Jézus szava: "ez az én testem" szerintük egyszerű jelképes beszéd, amivel az Úr, mint minden keleti ember, sokszor élt tanításai során.
Hát röviden ennyi jutott eszembe...
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!