Jézus keresztre feszítve valóban miért a kereszténység jelképe?
Főleg katolikusoktól kérdezem: A feszület, a sok szobor és kép, és ezek minden templomban ott vannak. Sőt a legtöbb hívő katolikusnál a szobájában is.
Nekem ez azért különös, mert ránézek egy ilyen képre, keresztre, és rossz érzés fog el, kicsit felkavaró. Halottan, sokszor véresen látni Őt, miután megkínozták, és felfeszítették, gyakorlatilag felszögelték oda, miután megkínozták. Nekem nem hoz békességet ennek a látványa.
Maga a kereszt, vagy a hal rendben van, kell egy jelkép, de ez nem túl sok? Ti nem éreztek semmit ennek láttán? Valóban pont ehhez a látványhoz kéne imádkozni? Hogy alakult ez ki a katolikusoknál?
Kik? Hát természetesen a keresztények használták jelképként a keresztet, már Konstantin előtt is.
Hogy miért? Arra már válaszoltam bibliai igékkel.
De remélem akkor így már minden tiszta és világos.
Mert ez az élet alapigazsága. Szenvedés, gyakran igazságtalanul. Ez egy olyan dolog, amit nem tudsz elrelativizálni.
Ez egy nehéz igazság, de mégis minden ember alapélménye. Az embernek ebből kell kiindulnia. A felszabadulásod nem abból következik, hogy elhiszed, hogy az élet szép és hogy boldog lehetsz. Hanem abból, hogy felismered, hogy a szenvedést és végül a halált nem fogod megúszni, még ha egyáltalán nem is tettél semmit, amivel kiérdemelted volna. Ez a valós alaphelyzeted, és ebből kiindulva kell a személyiséged és az értékrended felépítened.
#11# "Kik? Hát természetesen a keresztények használták jelképként a keresztet, már Konstantin előtt is.
Hogy miért? Arra már válaszoltam bibliai igékkel.
De remélem akkor így már minden tiszta és világos."
Nem egészen tiszta és nem egészen világos. Bibliai igéket egyáltalán nem idéztél. Említést tettél Alexamenosz-falfirkáról, ami egy szamárfejű keresztre-feszítettet ábrázol. Ezt biztos, hogy nem használták a korai keresztények. Ezt te sem gondolhatod komolyan.
De azt nagyon megköszönném, ha tudnál idézni olyat, ami bizonyítja, hogy már Constantínus előtt is használták a kereszt jelképét a keresztények.
"Bibliai igéket egyáltalán nem idéztél."
Akkor lehet, hogy Pál apostol a Koránba írt, mert egyik leveléből idéztem.
"Említést tettél Alexamenosz-falfirkáról, ami egy szamárfejű keresztre-feszítettet ábrázol. Ezt biztos, hogy nem használták a korai keresztények"
Elég logikus dolog, hogy egy jelképen át gúnyolni csak akkor lehet, ha azt a jelképet már használják. Ha nem lett volna a kereszt a kereszténység egyik jelképe, akkor igen nehezen tudták volna szegény Alexamenoszt így gúnyolni.
"De azt nagyon megköszönném, ha tudnál idézni olyat, ami bizonyítja, hogy már Constantínus előtt is használták a kereszt jelképét a keresztények."
Már Antióchiai Szent Ignác Szmirnaiakhoz írt levelében is megjelenik a kereszt, mint jelkép. Bárnabás levelében szintén megjelenik, aki a kereszt ószövetségi párhuzamait magyarázza. Remélem, hogy ez a két korai keresztény hivatkozás már neked is elég lesz. Magyarul ezeket a műveket megtalálhatod az Apostoli atyák című könyvben. Jó olvasást.
Nem idéztél Pál leveléből sem most sem korábban, különben most is beidézted volna. Én visszanézve az írásodat sem találtam.
Nos mint korábban írtam és be is másoltam a linket a szamárfejű keresztre-feszítettről nem a kora kereszténység idejéből ered és származik hanem kb. pont Constantinus idejéből.
Alexamenoszról és a szamárfejű keresztre-feszített karcolatról. Ez sem konkrétan az első-századi, korai keresztények jelképére utal.
A leveleket, korai kéziratokat, amikről most írtál (Barnabás levele, Apostoli Atyák Antióchiai Szent Ignác Szmirnaiakhoz írt levele) elfogom olvasni.
#16
Akkor ezt lehet Mikkamakka írta, ha nem Szent Pál:
"Mert a kereszt igéje azoknak, akik elvesznek, oktalanság ugyan, de azoknak, akik üdvözülnek, vagyis nekünk, Isten ereje. .. Mert a zsidók csodajeleket kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi azonban a keresztrefeszített Krisztust hirdetjük, ami ugyan a zsidóknak botrány, a pogányoknak pedig oktalanság; maguknak a meghívottaknak azonban, zsidóknak és görögöknek egyaránt, Krisztus Isten ereje és Isten bölcsessége, Isten oktalansága ugyanis bölcsebb az embereknél, és Isten gyöngesége erősebb az embereknél."
Ajánlom figyelmedbe korábbi hozzászólásomat, mert ezzel kezdtem bizony.
"Nos mint korábban írtam és be is másoltam a linket a szamárfejű keresztre-feszítettről nem a kora kereszténység idejéből ered és származik hanem kb. pont Constantinus idejéből."
Konstantin a 4. században uralkodott, az általad linkelt oldalon 3. századra teszik a gúnyrajz keletkezését, de megemlítik sok helyen, hogy jó eséllyel már a 2. században keletkezett, némely forrás az 1. század végére teszi (80-as évek). Tehát legalább 1 évszázaddal előzte meg Konstantin uralkodását, ha a 3. századi kései dátumot fogadjuk el.
"A leveleket, korai kéziratokat, amikről most írtál (Barnabás levele, Apostoli Atyák Antióchiai Szent Ignác Szmirnaiakhoz írt levele) elfogom olvasni."
Legalább volt valami haszna az egész felesleges szócséplésnek.
Nem szeretnék értelmetlen vitákba bonyolódni.
1Kor.1,18.Mert a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, a kik elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje.
Pál itt nem a kézzel csinált és faragott kereszt szimbólumról, jelképről beszél, hanem Jézus kereszthalálának a lényegéről, fontosságáról és mondanivalójáról.
Most komolyan mondod, hogy Jézus halálát követően már az első században a kereszt, mint kivégző eszköz volt a keresztények jelképe??? Ezt te sem gondolhatod komolyan. Ha jól értelmeztem a kérdezőt, a kérdése az, hogy, miért a kereszt lett a keresztények szimbóluma.
A szamárfejű keresztre-feszített jelkép, nem keresztény szimbólum. E gúny kereszt jelképhez nem volt szükséges egy korábbi, azt megelőző kereszt tárgy jelkép vagy szimbólum, elég volt ha Jézust hirdette valaki, mint megfeszítettet és a kereszthalál lényegéről, fontosságáról prédikált.
Amúgy pedig a szamár jelkép mindig is kultikus volt a zsidókra nézve. Nem véletlenül volt megprófétálva, hogy a zsidók királya szamár háton fog bevonulni Jeruzsálembe, aminek aztán Jézus eleget is tett, hogy beteljesedjen a prófécia.
A lényeg, hogy a hitetlenek úgy tartották, hogy a keresztények szamarak, mert egy szamár Istent követnek, akit aztán "szamárságáért" (bolondságnak beszédéért)keresztre is feszítettek. Ám ez nem jelenti azt, hogy a korai, első századi keresztényeknek a kereszt lett volna jelképük, szimbólumuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!