A keresztény felekezetekben hogyan történik a felnőttkori és gyerekkori keresztelés?
Pl.Római katolikus,református,evangélikus,baptista,metodista,
mormon,Jehova Tanúi
Minden érdekelne!
Legalább ebben az egy dologban nincs eltérés a keresztényeknél. Röviden úgy, hogy hitvallás után kis vizet (bár vannak akik annak hívei, hogy sok víz kell, szerintem mindegy a mennyiség) öntenek a keresztelendők fejére és megkeresztelik őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevére. Kisgyermekek esetén szüleik hitére történik a keresztelés. Felnőttek esetén oktatásra kell járni (katekumen).
A katolikusoknál a szenteltvíz mellet egy kis olajjal is megkenik a keresztelendő homlokát, ez a nagyon korai századokból maradt meg.
A katolikus szertartás leírása:
- gyermekkeresztség esetén: [link]
- felnőttkeresztség esetén abban más, hogy nyilván nem a szülők mondják a szöveget, hanem ő maga. Illetve a keresztség után meg is bérmálják, majd elsőáldozó is lesz. Általában nagyszombat este szokott lenni a felnőttek keresztelése, ókeresztény szokás szerint.
Kat., ref., evang.: Vízzel leöntik az illetőt, aki lehet csecsemő is.
Baptista: alámerítik vízben (egyébként a Biblia alapján ez lenne helyes, lásd a bapteo szó bemerítést jelent az eredeti görögben)
A metodistáknál amennyire tudom, többféle keresztség is van. Keresztelő János keresztsége először, majd aki komolyan gondolja, annak később egy másik keresztség is.
A mormonokat és a Jehova tanúit nem tudom.
Ha az Újszövetséget figyelmesen végigolvassa az ember, egyértelműen kiderül, hogy a Biblia egy régi, bűnös emberi természetről és egy új emberi természetről beszél. Mindenki bűnösen születik, majd miután megtér és megkeresztelkedik, meglesz benne az új, jóra törekvő, Istent szolgálni vágyó természet is. A bemerítkezés szimbolikusan az ótermészet vízbe merítését jelenti, vagyis az ótermészete az embernek szimbolikusan a víz alatt marad, magyarán meggyengül. SZimbolikusan az új emberi természete jön fel a víz alól, amely Istent akarja szolgálni már, nem a bűnöket. Így maga a bemerítkezés egy szimbolikus kifejezése is annak, hogy már nem a régi, bűnös dolgoknak akar élni az ember, hanem Istennek tetsző életet akar élni, és a bűnnel felveszi a harcot ezentúl. És éppen a bemerítkezés teszi igazán képessé arra, hogy hatékonyan fel tudja venni a harcot, ugyanis, mint írtam, az óemberi természet meggyengül az által, hogy a vízben marad. Ez a hívő élet egyik legalapvetőbb eleme.
Sajnos a csecsemókeresztséggel pont a hívő élet lényege veszik el. És azzal is, hogy nem bemerítik az embert, hanem leöntik, mert az óemberi természet nem marad így a vízben, és a Biblia is bemerítésről beszél.
Van pár igehely, ahol rámondható, hogy csecsemőket is kereszteltek, de ha átfogóan nézzük az egész Újszövetséget, akkor az a lényeg derül ki, amit most leírtam. Természetesen a Károli fordítású Bibliáról beszélek, illetve az eredeti ógörög bapteo szóról, ami nem jelent leöntést, csak vízbe bemerítést.
Sajnos mindebből az is következik, hogy a katolikus, református és evangélikus egyház hibásan értelmezi a hitélet egyik legalapvetőbb elemét, ezáltal a hívőtől elzárják a lehetőséget, hogy hatékonyan fel tudja venni a küzdelmet a bűnös természete ellen. De talán magától az üdvösségtől is elzárják a hívőket, hiszen a János 3. alapján senki nem mehet be a Mennyek országába, aki nem születik újjá VÍZTŐL és lélektől (eredetileg nem psziché, hanem pneuma). A víztől újjászületés, mint fent leírtam, egy hatalmas fontosságú lépés a hívő életében, és a későbbi hívő életét is megalapozza. Az, hogy a csecsemőket a szülők "hite" (vagy sokszor inkább csak tradíciókról beszélhetünk, mert már lelkész is bevallotta, kellemetlenül érzi magát, amikor hazugságra kényszeríti a szülőket, miszerint megígérteti velük, hogy hitben fogják nevelni a gyereket) alapján keresztelik, nem jelenti azt, hogy víztől újjászületik. A hit egy személyes dolog, nem lehet más hite alapján hinni, a hit teljes egészében a hívőé és nem annak szüleié kell, hogy legyen.
Mindent egybevéve, a kat., ref., evang egyház egy szekta, mert a hit alapvető kérdését hibásan értelmezi, saját ízlése szerint nem összefüggéseiben szemléli az Újszövetség igehelyeit a bemerítkezésről, hanem egy-két helyet kiemel, és azok alapján jár el, így a hívőket is egy olyan szertartásba kényszeríti bele, amit ők se értenek, mire jó, mert tényleg nem jó semmire. De aki tudatosan dönt, hogy megtér és nem a bűnnek akar élni, hanem Istennek, az nagyon is tudja, hogy miért merítkezik be.
Hihetetlen, hogy nem olvassák el az Újszövetséget a három fő egyház vezetői és nem jönnek rá az összefüggésekre, hogy miről szól a bemerítkezés. Az ördögnek jobb is így, jobban örül, hogy az emberek így kevésbé tudnak hatékonyan elszakadni a bűnös természetüktől.
#8
Bizonyára egy szekta tagja, mert azt hiszi, hogy a víz mennyisége üdvözíti az embert. Azt hiszi, hogy a keresztség arra hivatott, hogy a testről mossa le a szennyet, pedig a keresztség feladata, hogy a lelket tisztítsa meg. Hány liter víz kell, hogy a lelket le tudjuk tisztítani? Még a feltételezés is nevetséges.
Egyébként sok helyen nincs rendes folyó, hogy az alámerítést lehessen gyakorolni. Mert a Biblia szerint az a keresztelés, nem a gumimedencében való bohóckodás, amit néhány szekta művel.
"Utolsónak:igaz,hogy tanulni is kell a keresztelés előtt valami,vagy nem igaz?"
Igen, ezt nem írtam. Felnőtt esetén (itt megjegyzem, hogy már a kamasz is "felnőttnek" számít) a keresztelést megelőzi a katekumenátus időszaka, ahol az illető tanul: mivel a kereszteléskor hitvallást tesz, értenie is kell, hogy miben hisz. Ez az időszak változó, van ahol egy év, de általában ősszel kezdődik és ugye tavasszal, húsvétkor van a keresztelő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!