Keresztenyek az irjon aki tud valaszt adni. Mért nem szolok nyelveken? Befogattam jezust a szivemben evvekel ezelot voltam bünvallason megbantam minden bunomet es szakitottam a regi eletemmel. Megsem toltekezek be. Valaki segiteni?
Gyerekkoromba úgy játszottunk indiánosat, hogy halndzsa nyelven beszélgetünk, vagyis kimondtuk azt a szótagot, ami éppen az eszünkbe jutott. Bárki tud halandzsázni csak gyakorlás kérdése.
A nyelvima csak abban különbözik a halandzsától, hogy imádságos lelkülettel, imádságos lelkületben mondod ki azt ami éppen az eszedbe jut, vagyis amire úgymond a Szentlélek indít. Erre igazából mindenki képes. Amire nem képes mindenki automatikusan, hogy ezt élvezze, hogy erre igénye legyen.
Amikor annak idején egy karizmatikus csoporthoz csatlakoztam, én sem akartam ilyet, de megfogott az imaóra tüzessége. Egyszer egy magányos imádkozásom során csak úgy tréfából, mondván én is tudnék halandzsázni ha nagyon akarnék, ki mondtam néhány halandzsa mondatot. Abban a pillanatban átjárt egy kisebb fajta tűz, egy belső melegség, s rákaptam az ízére. Mindmáig élvezem ezt halandzsa imádkozást, főleg akkor amikor nincs semmi mondanivalóm, amikor nem jut eszembe semmi. Semmi értelmeset nem mondok mégis érzem, hogy imádkozok.
A nyelvima valahogy segít kikapcsolni tudatos részünket, s a tudatalattinkat Istenhez kapcsolni. Nyelvima élménye hasonló ahhoz, amikor valaki énekelve imádkozik, de nem figyel a dal szövegére. Hasonló a monoton imádkozáshoz is, mint például a rózsafűzér, amikor már régóta nem a szövegre figyelsz.
Ha van olyan közösség, ahol bátran imádkoznak egymás jelenlétében nyelveken, előfordulhat, hogy valakinek olyan érzése támad, hogy a nyelveken beszélő halandzsájának van egy értelme. Ez az úgynevezett nyelvek magyárázata karizma. Viszont igazi csoda, bár ilyet én még személyesen nem tapasztaltam, hogy a halandzsája valójában nem is halandzsa, hanem egy értelmes, de a beszélő számára ismeretlen emberi nyelv, amit a jelenlevők közül valaki felismer.
Betöltekezni Szentlélekkel tulajdonképp egy erőteljes istenélményt jelent. Felmelegszik a szíved, lelkesedsz, átjár az áhitat, élvezed az imát, stb. Ilyet szerintem minden komolyabban hívő többé-kevésbé átél. Ez is a Szentlélek műve. Persze az istenélménynek vannak fokozatai, Isten mindig tud többet adni, saját tapasztalatból tudom, hogy vannak szédítően nagy istenélmények is.
Aki szeretne egy nagyobb vagy újabb élményt, mint addig kapott, nos Jézus szerint, aki kér az kap. Persze a várakozás és az imában való kitartás olykor kétségbeejtően nehéznek és hosszúnak tűnhet, de ha Jézus szava igaz, akkor végül megkapod. Úgyhogy ha tényleg többre vágysz, akkor csak kérned kell, s majd megkapod. Persze a várokozásban, a kérésben, sőt a megkapásban is sokat segít egy olyan közösség, amely egyáltalán hisz abban, hogy a Szentlélek tényleg kiárad ha kérik.
Bocsi, de az irományod már-már karcolni látszik a nyelveken szólást. De a viccet félretéve, ha újjá születtél, neked kell igényelned Jézustól, hogy töltsön be Szent Szellemmel, mert Ő az, Aki Szent Szellemmel és tűzzel keresztel. Miután kérted, hittel el kell fogadnod, hogy Ő minden esetben betartja az ígéreteit, és el kel kezdened nyelveken szólni. Egy rövid, egy-két perces küszködés várható, amíg elkezded, mert az értelmed számára mindaz bolondság, amit nem ért. A nyelvek nem a fejedből jönnek, hanem a hasadból. A bátorság ahhoz kell, hogy ki merd mondani azt, ami nem fogalmazódik meg a tudatodban előtte. Pedig egészen biztosan állítom neked, hogy soha nem tapasztaltam még azt, hogy a nyelveken kimondott szavak kimondás előtt megfogalmazódtak volna a tudatomban. Sokan gondolják azt, hogy ez halandzsa, de ezen csak nevetni tudok, mert olyan, mintha két pattanásos kamasz fiú a menstruációs görcsről folytatna eszmecserét: hiteltelen. Bárki, aki tud nyelveken szólni, azt is tudja, hogy a nyelveken szólás közben végezheti úgy a mindennapi tevékenységét, hogy közben arra figyel, nem pedig arra, amit mond. Csinálja ezt meg egy halandzsázó! Arról nem is beszélve, hogy azt csinálja meg egy halandzsázó, hogy órákon keresztül nyomja, és közben teljesen máson gondolkodik, miközben autót vezet! Harmadszor pedig azt tapasztaltam, hogy sok-sok hosszú körmondatra való nyelveken szólás többször is szóról szóra megismétlődik, ami halandzsázás esetében elképzelhetetlen lenne.
Egyébként bölcsebbnek gondolnám, ha a pásztorodnál érdeklődnél. Vannak a témáról jó könyvek is:
Ha őszinte a kérdésed, akkor sejtem, hogy évekkel ezelőtt egy vagy más keresztény felekezethez csatlakoztál és előírásaik szerint “Befogadtad Jézust a szívedbe”, voltál bűnvalláson, megbántad minden bűnödet és “szakítottál a régi életeddel”, azaz hagytad magad félrevezetni. De valójában semmi lényeges nem történt veled.
Nem tudom pontosan mit értenek felekezetedben a betöltekezéssel, nincs olyan felekezet, melynek tagsága bármit is garantálna e tekintetben, de hát neked kétség kívül erre a tapasztalatra volt szükséged, másképp nem történt volna meg veled.
Azzal ami a „nyelveken szólást illeti”, ne legyen gondod, az nem több mint egy csecsemő gagyogása, aki még nem tanult meg beszélni. Az igazi nyelveken szólás az, ami pünkösdkor történt, mikor a szentlélek az apostolokat nagy lelki erővel látta el, annyira hogy azok félelem nélkül hirdették Jézus tanítását, és a körülállók értették miről beszélnek az apostolok, anélkül, hogy ugyanazt a nyelvet értették volna, annyira „terhes” volt a légkör a nemrég történtek által.
Ilyesmi ma is megtörténhet ha „a szeretet illatával” veszed körül magad, akkor az emberek körülötted érezni fogják azt és értenek téged gyakran szó nélkül is. Akkor szeretettel, vagy a szentlélekkel betöltekeztél.
A nyelveken szólás a világkereszténységen belül változatos helyet foglal el: vagy elsőbbséget élvez minden mással szemben, vagy teljesen elvetett - ritkán lehet találkozni egészséges viszonyulással. Nállam a jelenség a veszélyes és/vagy gyanús kategóriába van sorolva. A Biblia igazolja ezt a hozzáállást, vagy esetleg itt volna az ideje felülvizsgálnunk a látásunkat?
A nyelveken szólás előfordulása a Bibliában
Jézus nagy misszióparancsa
Az evangéliumokban egyetlen helyen fordul elő a fogalom, Jézus nagy misszióparancsában, Márk 16:15-ben: "És monda nékik [Jézus]: Elmenvén e széles világra, hirdessétek az evangéliumot minden teremtésnek. Aki hiszen és megkeresztelkedik, idvezül; aki pedig nem hiszen, elkárhozik. Azokat pedig, akik hisznek, ilyen jelek követik: az én nevemben ördögöket űznek; új nyelveken szólnak. Kígyókat vesznek föl; és ha valami halálost isznak, meg nem árt nékik: betegekre vetik kezeiket, és meggyógyulnak."
Jézus az evangélium hirdetésének parancsában az Isten által ehhez adott jelekként ezeket sorolja föl: démonűzés, új nyelveken szólás, mérgekkel szembeni ellenállás, kézrátételes gyógyítás. Ha megfigyeljük a szöveget, ezek a jelek nem vagy nem elsősorban az evangéliumhirdetést kísérik, hanem az ennek nyomán megtért hívek ismertetőjelei – híveké, hívő közösségeké. Egyes értelmezések szerint ez csak az apostoli korra vonatkozott, a későbbi korokra és a mi korunkra már nem. Mivel ezek az ismertetőjelek vagy nincsenek meg, vagy előfordulásukról nem tudunk mai napság sok keresztény egyházban és körben és hívőnek tartjuk magunkat a szó bibliai értelmében, logikusnak látszik ez a következtetés. Ha azonban a felhívás e része nem aktuális ma már, akkor a szorosan hozzá tartozó nagy misszióparancs miatt mindössze két lehetőség marad Jézus kijelentését illetően: 1. Ha a második rész csak az apostolokra vonatkozott, akkor az első is, azaz bevégezték az evangéliumhirdetés jézusi parancsát, tehát nekünk nem kell ezzel foglalkoznunk. 2. Ha mégis dolgunk az evangéliumhirdetés, akkor viszont a hitünkkel van baj, nem üti meg azt a mércét, amiről Jézus beszél. Az első lehetőség természetesen abszurd, a második pedig egyáltalán nem kellemes. Harmadik lehetőség viszont nincsen, mivel Jézus szavainak egysége ezt nem engedi meg. Semmiféle utalás nem olvasható ki belőle arra, hogy ez csak az első vagy első két századra vonatkozna. Annál is inkább a második pont lehet a helyes, mivel a laodiceai levél, amely korszakunkat jellemzi, egyik fogyatkozásként épp a hit aranyának döntő fontosságú hiányát rója föl, és elmondja, hogy e korszak hívői szegények ennek hiányában.
Figyeljünk fel arra is, hogy az ördögi lelkek kiűzése ugyancsak szerepel a felsorolásban. Az apostolok ezt cselekedték, több feljegyzés is van erről a Bibliában. Ezt Jézus itt említi - ez is csak az apostoli korra vonatkozott volna? Ha igennel válaszolnánk, ez azt jelentené, hogy később erre már nincs szükség. Ha később nincs szükség rá, ez mindössze két dolgot jelenthet: 1. Az apostolok már minden szükséges kiűzést elvégeztek, és utánuk már nem fordulhat elő az, hogy bárkit démonok szálljanak meg. 2.: Másként is meg lehet oldani a problémát, azaz teljesen feleslegesen csinálták az egészet (Jézus kifejezetten küldte őket démonokat űzni az evangéliumok feljegyzése szerint). Mindkét pont abszurd: nem marad más következtetés, mint hogy Jézus mondatai minden időre szólnak, míg ember él a Földön, míg evangéliumot kell hirdetni.
Ugyanígy jel lehet (nem feltétlenül mindegyik egyszerre és nem feltétlenül hatalmas intenzitással, de felismerhető módon) az új nyelveken szólás is. Nézzük meg a görög szavakat Jézus kijelentésében: az első a G1100 Strong-számú γλω̑σσα (glóssza) szó, amelynek jelentése: 1) nyelv (mint szerv) 2) beszéd; nyelv (amit beszélnek). A beszédé, szólásé a G2980 -as λαλέω (laleó), jelentése: 1) hangot ad ki; locsog, fecseg 2) beszél, szól. A Biblia minden, nyelveken szólásról szóló szakaszában (egy kivétellel, de az sem a különbségre utal, sőt) ezeket a szavakat használja, így nyilvánvaló, hogy pusztán a görög nyelv alapján nem lehet megkülönböztetni egymástól a minimum kétféle nyelveken szólást: a pünkösdi és a korinthusi nyelveken szólásokat.
Az "új" jelző, amit Jézus ehhez a fogalomhoz rendel, a következő jelentést hordozza: καινός (kainosz): 1) új; friss, használatlan, 2) újszerű, ismeretlen, szokatlan, meglepő.
A pünkösdi tapasztalat
Pünkösdkor a következők történtek a Cselekedetek könyve második fejezete szerint: "És mikor a pünkösd napja eljött, mindnyájan egyakarattal együtt valának. És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülése, és eltelé az egész házat, ahol ülnek vala. És megjelentek előttük kettős tüzes nyelvek és üle mindenikre azok közül. És megtelének mindnyájan Szent Lélekkel, és kezdének szólni más nyelveken, amint a Lélek adta nékik szólniok. Lakoznak vala pedig Jeruzsálemben zsidók, istenfélő férfiak, minden nép közül, melyek az ég alatt vannak. Minekutána pedig ez a zúgás lőn, egybegyűle a sokaság és megzavarodék, mivelhogy mindegyik a maga nyelvén hallá őket szólni. Álmélkodnak pedig mindnyájan és csodálkoznak vala, mondván egymásnak: Nemde nem Galileusok-é ezek mindnyájan, akik szólnak? Mimódon halljuk hát [őket], kiki közülünk a saját nyelvén, amelyben születtünk? Párthusok és médek és elámiták, és kik lakozunk Mesopotámiában, Júdeában és Kappadóciában, Pontusban és Ázsiában, Frigiában és Pamfiliában, Égyiptomban és Libiának tartományiban, mely Ciréne mellett van, és a római jövevények, mind zsidók, mind prozelitusok, Krétaiak és arabok, halljuk amint szólják a mi nyelvünkön az Istennek nagyságos dolgait. Álmélkodnak vala pedig mindnyájan és zavarban valának, egymásnak ezt mondván: Vajjon mi akar ez lenni? Mások pedig csúfolódva mondának: Édes bortól részegedtek meg. Péter azonban előállván a tizeneggyel, felemelé szavát, és szóla nékik: Zsidó férfiak és mindnyájan, kik lakoztok Jeruzsálemben, legyen ez néktek tudtotokra, és vegyétek füleitekbe az én beszédimet! Mert nem részegek ezek, amint ti állítjátok; hiszen a napnak harmadik órája van; Hanem ez az, ami megmondatott Jóel prófétától: És lészen az utolsó napokban, ezt mondja az Isten, kitöltök az én Lelkemből minden testre: és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok, és a ti ifjaitok látásokat látnak, és a ti véneitek álmokat álmodnak. És épen az én szolgáimra és az én szolgálóleányaimra is kitöltök azokban a napokban az én Lelkemből, és prófétálnak. És teszek csudákat az égben odafenn, és jeleket a földön idelenn, vért, tüzet és füstnek gőzölgését. A nap sötétséggé változik, és a hold vérré, minekelőtte eljő az Úrnak ama nagy és fényes napja. És lészen, hogy mindaz, aki az Úrnak nevét segítségül hívja, megtartatik."
Elég jól körülírható jelenség volt ez, és a magyarázatok megegyeznek abban, hogy valóban Istentől volt ez a tapasztalat. Az apostolok beszéltek, olyan nyelveken, érthető módon, amelyeket sohasem tanultak – így hirdették az evangéliumot az összegyűlt sokaságnak.
"A nyelveken szólás ajándékát, az első századra korlátozta Isten"
Jaj,jaj,jaj........Ne az örtornyon keresztül nézd a Bibliát, hanem a Biblián keresztül nézd az örtornyot!
Hidd el nem mindegy!!!
"#17, katolikus karizmatikus vagyok. Az 1Kor 14 alapján határozottan van értelme a "hablatyolásnak"
"Mert aki nyelveken szól, nem emberekhez szól, hanem Istenhez. Nem is érti meg őt senki, mert a Lélek által szól titkokat."
(1Korinthus 14:2)"
Ez oké, de a teljes szöveggel mi van? Egy mondatot kimásoltál. Ennek nincs értelme.
Nézzük tovább és már látjuk is, hogy Pál nem helyesli:
14,3 A ki pedig prófétál, embereknek beszél épülésre, intésre és vígasztalásra.
14,4 A ki nyelveken szól, magát építi; de a ki prófétál, a gyülekezetet építi.
14,5 Szeretném ugyan, ha [4 Móz. 11,29.] mindnyájan szólnátok nyelveken, de inkább, hogy prófétálnátok; mert nagyobb a próféta, mint nyelveken szóló, [vers 2.] kivévén, ha megmagyarázza, hogy a gyülekezet épüljön.
14,10 Példa mutatja, oly sokféle szólás van a világon, és azok közül egy sem érthetetlen.
Kivéve a hablatyolás?
Ez sem teljesül soha:
14,5 Szeretném ugyan, ha [4 Móz. 11,29.] mindnyájan szólnátok nyelveken, de inkább, hogy prófétálnátok; mert nagyobb a próféta, mint nyelveken szóló, [vers 2.] kivévén, ha megmagyarázza, hogy a gyülekezet épüljön.
14,12 Azonképen ti is, minthogy lelki ajándékokat kívántok, a gyülekezet építésére igyekezzetek, hogy gyarapodjatok.
Magatok építésének semmi értelme és haszna
14,9 Azonképen ti is, ha érthető nyelven nem beszéltek, mimódon értik meg, a mit szóltok? Csak a levegőbe fogtok beszélni.
Ráadásul nem is említettük a sztoikus diatribét.
Az 1 Kor 14 alapján a hablatyolásnak semmi értelme. Felesleges
Még ez is:
14,19 De a gyülekezetben inkább akarok öt szót szólani értelemmel, hogy egyebeket is tanítsak, hogy nem mint tízezer szót nyelveken.
"Akkor Pálnál reklamálj, ugyanis ő ezt írta:
"Mert aki nyelveken szól, nem emberekhez szól, hanem Istenhez. Nem is érti meg őt senki, mert a Lélek által szól titkokat."
(1Korinthus 14:2)"
Az én Bibliámban tovább is tart a 14. fejezet:) De legalább tudjuk, hogy miért értitek félre. Mert nem olvassátok összefüggésében a Bibliát, hanem egy mondatra húztok emberi magyarázatokat
""Mert aki nyelveken szól, nem emberekhez szól, hanem Istenhez. Nem is érti meg őt senki, mert a Lélek által szól titkokat.""
Ráadásul többesszámban van: nyelveken. ÉS Pál írja, h mind érthető. Erre ti egy "nyelven" hablatyoltok.
De amúgy sem szabad erre törekedni, szóval el is lehet felejteni a nyelveken szólást. - írja Pál
Szia!
Sajnos sokan nem tudnak különbséget tenni a Lélek gyümölcsei és a Lélek ajándékai között.
Az előbbi - amiről azt mondja Krisztus, hogy jel - megmutatja azt, hogy valóban befogadtad Jézus a szívedbe, és szakítottál a régi életeddel. Pál apostol írja:
"Intelek titeket: a Lélek szerint éljetek, és a test kívánságát ne teljesítsétek. Mert a test kívánsága a Lélek ellen tör, a Léleké pedig a test ellen, ezek viaskodnak egymással, hogy ne azt tegyétek, amit szeretnétek. Ha pedig a Lélek vezet titeket, nem vagytok a törvény uralma alatt. A test cselekedetei azonban nyilvánvalók, mégpedig ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, bálványimádás, varázslás, ellenségeskedés, viszálykodás, féltékenység, harag, önzés, széthúzás, pártoskodás, irigység, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és ezekhez hasonlók. Ezekről előre megmondom nektek, amint már korábban is mondtam, akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát. A Lélek gyümölcse pedig: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Az ilyenek ellen nincs törvény. Akik pedig Krisztus Jézuséi, a testet megfeszítették szenvedélyeivel és kívánságaival együtt. Ha a Lélek által élünk, akkor éljünk is a Lélek szerint. Ne legyünk becsvágyók, egymást ingerlők, egymásra irigykedők." (Gal. 5:16-25)
Az Úr Jézus Krisztus pedig megerősíti:
"Óvakodjatok a hamis prófétáktól, akik báránybőrbe bújva jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok. Gyümölcseikről ismeritek meg őket. Tüskebokorról szednek-e szőlőt, vagy bogáncskóróról fügét? Így minden jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa pedig rossz gyümölcsöt terem. Nem hozhat a jó fa rossz gyümölcsöt, a rossz fa sem hozhat jó gyümölcsöt. Amelyik fa nem terem jó gyümölcsöt, azt kivágják, és tűzre vetik. Tehát gyümölcseikről ismeritek meg őket. Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát. Sokan mondják majd nekem azon a napon: Uram, Uram, nem a te nevedben prófétáltunk-e, nem a te nevedben űztünk-e ördögöket, és nem a te nevedben tettünk-e sok csodát? És akkor kijelentem nekik: Sohasem ismertelek titeket, távozzatok tőlem, ti gonosztevők!" (Mt. 7:16-22)
Lesznek emberek, akik azt gondolják, hogy a Lélek ajándékait birtokolták, de a valóságban nem ismerték Jézust!
A Lélek ajándékait Isten a gyülekezet építésére adja. Pál apostol írja a már sokat idézett első korinthusi levélben:
"A lelki ajándékokra nézve pedig nem szeretném, testvéreim, ha tudatlanok lennétek...A Lélek megnyilvánulása mindenkinek azért adatik, hogy használjon vele. Mert van, aki a Lélek által a bölcsesség igéjét kapta, a másik az ismeret igéjét, ugyanazon Lélek által. Az egyik ember ugyanattól a Lélektől a hitet, a másik ugyanazon Lélek által a gyógyítások kegyelmi ajándékait. Van, aki az isteni erők munkáit vagy a prófétálást kapta; van, aki lelkek megkülönböztetését, a nyelveken szólást vagy pedig a nyelveken szólás magyarázását kapta. De mindezt egy és ugyanaz a Lélek munkálja, aki úgy osztja szét kinek-kinek ajándékát, amint akarja...Mindnyájan apostolok? Mindnyájan próféták? Mindnyájan tanítók? Mindenkiben van csodatevő erő? Mindenki rendelkezik a gyógyítás kegyelmi ajándékával? Mindnyájan szólnak nyelveken? Mindnyájan meg tudják azt magyarázni? De törekedjetek a fontosabb kegyelmi ajándékokra! Ezen felül megmutatom nektek a legkiválóbb utat." (12. fejezet)
Nem szabad összekeverni a kettőt. A "legkiválóbb út" a Lélek gyümölcse: a szeretet. Ha befogadtad Jézus a szívedbe és szakítottál a régi életeddel, akkor a legkiválóbb úton jársz a szeretet útján. "Minden dolgotok szeretetben menjen végbe" - írja Pál apostol, ez a lényeg, ez mutatja, hogy valódi Krisztus követő Keresztény vagy!
Üdv. Péter
Milyen nyelveken?
Amúgy halandzsázni csak tudsz, nem?
Gyakorold, menni fog!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!