Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Honnáttól számít egy lény...

Honnáttól számít egy lény istennek?

Figyelt kérdés

Mekkora az a hatalom, amikortól istennek nevezhető egy lény?


Ők nevezhetők istennek (már, ha valóban léteznének):

[link]

[link]

[link]

[link]


2010. jún. 17. 18:38
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
Ostobának tartom a kérdést.
2010. jún. 17. 18:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
Ezek nem istenek
2010. jún. 17. 18:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:

Miért nem istenek?

Mi az isten definíciója?

2010. jún. 17. 19:13
 4/16 anonim ***** válasza:
45%

onnantól számít egy lény Istennek, amikortól az embereken eluralkodik az a nagyfokú hülyeség, hogy tömegesen annak nevezik, és ráveszik a többi embert is hogy tegye ezt.

Egy Istennek annyi az ereje amennyit a hülye emberek csak képesek belemagyarázni.

2010. jún. 17. 19:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 anonim ***** válasza:
88%

Isten a Létezés Értelme és forrása, így maga a létezés értelme. Ő teljes, mindennek abszolút kezdete és vége. Az ő rendszere a egyszerűbb, mint a miénk, mert az szubjektív egzisztencia maga.


A többi fogalom, amely ebben a világban működik, az csak teremtmény.

2010. jún. 17. 21:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:

(1Mózes 3:4)-> A kígyó erre ezt mondta az asszonynak: „Bizony nem haltok meg.

(1Mózes 3:5)--> Mert Isten tudja, hogy amely napon esztek arról, megnyílik szemetek, és olyanok lesztek, mint Isten: tudni fogjátok, mi a jó és mi a rossz.”

(1Mózes 3:22)-> Azután így szólt Jehova Isten: „Íme, az ember olyan lett, mint közülünk egy: tudja, mi a jó és mi a rossz. Most azért nehogy kinyújtsa kezét, és szakítson az élet fájáról is, és egyen róla, s időtlen időkig éljen . . .”(Róma 5:12; 6:23).->(Efézus 3:10)->" Avégett volt ez, hogy az Isten szerfölött sokrétű bölcsessége most ismertté legyen az égi helyeken levő kormányzatok és hatalmak előtt a gyülekezeten keresztül"Milyen kiváltság, hogy olyan dolgokat érthetünk meg, melyek még az angyalokat is érdeklik! (1Péter 1:10–12). Pál ezek után arra buzdít, hogy próbáljuk meg „felfogni az összes szenttel együtt”, hogy mi a keresztényi hit ’szélessége és hosszúsága, magassága és mélysége’ (Efézus 3:11, 18).



(Filippi 2:6) -->aki, noha Isten formájában létezett, nem foglalkozott az elbitorlás gondolatával, tudniillik azzal, hogy Istennel egyenlő legyen.


„Egy az Istene és Atyja mindeneknek; ő van mindenek felett, és mindenek által és mindenekben” (EFÉZUS 4:6, Újfordítású revideált Biblia, 1991).

Irenaeus: „Így az egyetlen Istent, az Atyát olyannak jelenti ki, aki mindenek felett van, mindenek által és mindenekben. Az Atya valóban mindenek felett van, és Ő Krisztusnak feje” (Against Heresies, V. könyv, 18. fejezet/2).

Ezek a korai írók világosan megértették ezeket a verseket, amint az Atyát felsőbbrendűnek írják le, minden és mindenki felett állónak, beleértve Krisztust is.


A Biblia kijelenti, hogy a „hitetleneknek az e világ istene elvakította értelmüket” (2Korintusz 4:4, Kat.).

Jézus a halála előestéjén háromszor is óva intette a tanítványait ettől az istentől, ’e világ uralkodójaként’ utalva rá. Azt mondta, hogy ez a hatalmas uralkodó vagy isten ’ki lesz vetve’ (János 12:31; 14:30; 16:11). Ki ez az isten, és milyen világ felett uralkodik?

Nem más, mint a lázadó angyal, Sátán, az Ördög. Honnan tudjuk? A Biblia azt írja, hogy amikor Sátán megkísértette Jézust, „megmutatta neki a világ összes királyságát és azok dicsőségét, majd ezt mondta neki: »Mindezeket neked adom, ha leborulsz, és imádatot mutatsz be nekem«” (Máté 4:8, 9). Ez az ajánlat egyáltalán nem lett volna csábító, ha Sátán valami olyat kínált volna Jézusnak, ami nem a sajátja. János apostol is kijelentette: „az egész világ a gonosz hatalmában van” (1János 5:19).

Emlékezzünk, hogy Jézus megígérte: ’ki fogják vetni e világ uralkodóját’ (János 12:31). Igen, ez a világrendszer az uralkodójával együtt meg lesz semmisítve, ahogyan azt János apostol is megjövendölte, amikor ezt írta: „a világ elmúlóban van.” Utána viszont kijelenti: „aki az Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké” (1János 2:17).

(1Korintusz 8:5)-> Mert még ha vannak is, akiket „isteneknek” neveznek, akár az égben, akár a földön, mint ahogy van sok „isten” és sok „úr”,

(1Korintusz 8:6)-> számunkra valójában e g y Isten van, az Atya, akiből van minden, és mi őérte; és e g y Úr van, Jézus Krisztus, aki által van minden, és mi őáltala.


1Ján 2:22: „Ez az antikrisztus; az, aki tagadja az Atyát és a Fiút.”

Vesd össze: Lukács 9:35; János 10:36.

2010. jún. 17. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
7%

Természetesen az előttem szóló jehovista, és ennélfogva a torz teológiáját tükrözi a hozzászólása, az egyik verset, amit meg idézett (Fil 2:6), pedig a felekezete bibliafordítása egyenesen kiforgatja az értelméből.


Itt találhat mindenki egy kis olvasnivalót Jehova "tanúiról":


[link]

[link]

[link]

[link]

[link]


;-)

2010. jún. 17. 22:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
9%

Isten: az összes vallásban a Legfőbb Lény, metafizikailag minden lét végső alapja és oka, az Ószövetségben Jahve, az Újszövetségben a három isteni személy, az Atya a Fiú és Szentlélek egy lényege. Minden létezés, mozgás és élet forrása, maga a transzcendencia. - Az Isten szó etimológiailag az eu. nyelvcsoportok (indoeurópaiak) közös gyökerének egyik bizonyítéka a deivosz ('ég') szógyök az Istent jelentő szavakban: a lat. deus, divus (ólatin deivosból), az iráni dio (az óiráni diából), az óindiai deva-h, a kelta duro, a litván dievas, a lett dievs stb. világosan utal az 'ég istenére'. E gyököt összetételekben is megtaláljuk 'égi atya' jelentéssel: pl. az óindiai dyaus pitah, a görög Zeusz pater, a latin Jupiter, az umbriai Jupater, az illír Deipatyrosz, a fríg-trák Zeusz-Pappon, a szkíta Zeusz-Papaiosz. Ezzel szemben a gör. Theosz (Isten) a 'lélek, holtak lelke' jelentésű gyökből ered, tehát a halottkultusz felé mutat. - A magyar Isten szó Czuczor szerint az „ős” jelentésű régies is gyökből és a tön, dön, ten képzőből jött létre: régiesen Ősdön, Isden, Isten: jelentése Őstevékeny, Ősvaló, Őslény.


I. A szellemtudományok Istenfogalma. 1. A vallástörténet tudománya az Istenfogalmat meghatározások nélkül használja, mert nem tér ki az Istenség jellemzőire, hanem megelégszik a legfőbb lény fogalmával, ill. annak bemutatásával, hogy az egyes népek elgondolásában hogyan létezik az Istenség: mint az élet és halál ura, a világ alkotója és kormányzója, v. csak mint olyan felsőbbrendű lény, aki túl van a világunkon, aki szellem és halhatatlan, de sokat nem törődik az emberrel (deus otiosus, 'tétlenkedő Isten'). A legfőbb lény önmagát magyarázza, fölötte nincs úr. Az istenek hozzá hasonlóak, de alacsonyabbrendűek, emberszabásúak. A vallástört-ben ott beszélhetünk igazi Istenfogalomról, ahol megvan a meggyőződés egy szellemi, világfölötti, személyes létezőről, aki többé-kevésbé korlátlanul parancsol a term. és az élet valamilyen körének v. több körének is. -


2. A vallásfilozófia Istenről úgy beszél, mint a világ első okáról, a mindenség alapjáról és végső céljáról: Isten a lét teljessége, minden lét forrása, a természet, a tört., a kinyilatkoztatás és az egyéni élet alfája és omegája, minden szellemi élet tartalma és minden törekvés végső célja. Isten a maradéktalanul megvalósult lét (actus purus), a jóság és az igazság, a magátólvaló szellem, tehát személy. - Ezt a fogalmat az emberi értelem a létanalógiára épített ismeret alapján alakítja ki (analogia entis). Egyes vonásai már megtalálhatók a gör. bölcselőknél, Xenophanésznél, Parmenidésznél, Hérakleitosznál. Platón a jó legmagasabb ideáját tartotta olyan örök létezőnek, amely elég önmagának. Nem teremtője, hanem csak alakítója a világnak (Démiurgosz). Arisztotelész az első mozgató okról beszél, amely maga felé vonzza a mindenséget, és ezzel tartja mozgásban. De a személyesség nála sem világos. Platón és Arisztotelész meglátásait a ker. gondolkodók továbbfejlesztették. Már Areopagita Dénes megállapította, hogy semmilyen név v. fogalom nem fejezheti ki Isten sajátságait, mert ő mindenek fölött van. Canterbury Szt Anzelm Isten metafizikai lényegét a magátólvalóságban látja: Ő mindig az, akinél nagyobbat nem tudunk elgondolni. Aquinói Szt Tamás az ágostoni platonizmust összekapcsolja az arisztotelizmussal, Isten lényegét abban jelöli meg, hogy ő a létező lét, maga a lét, ezért végtelen és transzcendens. Duns Scotus a végtelenséget tartja a legIstenibb sajátságnak. A skolasztika virágkora óta a fil-ok foglalkoznak Isten megismerésének a kérdésével is. Szt Tamás nyomán a legerősebb bizonyítást az okság elvének alkalmazásában látták, bár Ockham és a nominalisták ennek erejét is kétségbe vonták. Descartes úgy beszélt Istenről, mint a legtökéletesebb létezőről, aki egyúttal magátólvaló, és ő a teljes igazság. Leibniz Istent olyan ősi szellemi egységnek (monasz) nevezte, akitől minden más ered és akiben az ész igazságai is megalapozódtak. A fölvilágosodás Istenképe a deizmus, vagyis olyan Isten, aki a teremtés után visszavonult a világtól. Kant számára Isten a föltétlen létező, az abszolútum, akinek mint a megismerés és cselekvés rendező elvének létét a gyakorlati ész követeli. Az elméleti kritikai megismerés azonban sem nem állíthatja, sem nem tagadhatja a létét, mert értelmünk következtetése nem léphet át a transzcendens világba. A ném. idealizmus számára (Fichte, Schelling, Hegel) Isten az abszolút szellem, akiben a véges és a végtelen elválaszthatatlan egységben van, s a véges világ ebből magyarázható. - 3. A 20. századi filozófiában Jaspers szerint a létnek van transzcendens vonása, de a transzcendencia a teljes tárgyi meghatározásával nem utal szükségszerűen Isten létére. - Heidegger a létezőt a lét oldaláról értelmezi, de a létet nem lehet Isteni létként megjelölni. Azonban a létre és a szentre való reflexió alapján meg lehet kérdezni, hogy mit fejezünk ki, amikor Istenről beszélünk. A filozófiai Istentan (teodicea) tehát nem más, mint ontológia, és csak annak következményeit gondolhatja végig. Az emberi értelem analóg megismerés által föl tudja fogni magát a létet mint végső okot és célt. Ezt a végső okot azért nevezik Istennek, mert itt a fil. megismerés éppúgy a végső szükségszerűségnél köt ki, mint a vallási tapasztalás. Ez a létteljesség túlnő minden emberi fogalmon, azért Isten konkrét lényegét mint fölfoghatatlant gondoljuk el. Ezért beszélünk az Isteni lét abszolút transzcendenciájáról. - Isten metafizikai lényegéről csak a létanalógia alapján mondhatunk valamit. Ha Isten a létező világ végső oka, akkor benne minden tökéletességnek meg kell lenni, amit a világban tapasztalunk, mégpedig végtelen teljességben. Az ilyen teljesség hordozója viszont csak az oszthatatlan szellem lehet, és csak a szellem lehet egész valóságában értelmes személy. S mivel az abszolút lét tiszta szellem, azért változatlan és szabad, s mivel akarata is teljes lét, azért ő mindenható. De mindenhatósága magának a létnek a mindenhatósága, ezért benne van a teljes igazság. A véges világ nem adott semmit hozzá az ő teljességéhez, hiszen a világ az ő értelmes elgondolásának és mindenhatóságának a műve. Az ember nemcsak megismeri ezt a végtelen létezőt, hanem el is ismerheti úgy, mint mindennek a megoldását és célját. Az egy Isten az ember számára a Te, s ebben a személyes kapcsolatban már kialakul a vallás, amit az elvont fil. gondolkodás már nem tud kimeríteni. -


II. A Szentírás Istenfogalma. 1. Az ÓSz legfőbb tanítása az egyistenhit (monoteizmus), melyről Izr-nek naponként hitvallást kellett tennie (MTörv 6,4). Az egy Isten abszolút és korlátok nélkül való. Nemcsak egy nép Istene, hanem az egész világ Teremtője és Ura. Teljesen szabad a kiválasztásban, a meghívásban, a szöv-kötésben. Nincs földr. területre korlátozva, mint a környező népek Istenei. A Sinai-hegyhez v. a jeruzsálemi tp-hoz csak a megjelenése van kötve, nem a léte és ereje. Őt az ég és a föld sem tudja befogadni (1Kir 8,27). Az örök és élő Isten nincs alávetve az időnek; ő az első és az utolsó (Iz 44,6), s életéhez nem lehet hozzáadni v. abból elvenni. Minden az ő akaratának köszöni létét és életét. Tőle jön a bölcsesség, az erő és a próf. tudás. De minden transzcendenciája ellenére betölti a világot. Mindenütt jelen van és működik. A term. erői neki engedelmeskednek, és ő irányítja a tört-et akkor is, ha az ember szabadságát nem köti meg. Ő egészen szent, semmiféle közönséges dolog nem férkőzhet hozzá. Tetteiben és ítéletében is szent, és szentségében osztoznak azok a személyek, helyek és tárgyak, amelyeket lefoglalt magának v. eszközül fölhasznál. Közeledése mindig ajándék az ember számára. Akaratát termfölötti jelek és események keretében közli (teofánia). Izr. Istene tehát személyes Isten, aki magát én-nek mondja (próféta), és ilyen személyes tudattal gyakorolja hatalmát. Egyúttal beszélő Isten, akinek szava van az emberhez. Párbeszédet kezd vele, elvárja a választ, ígéreteket ad és erkölcsi állásfoglalásra késztet. Népének atyja akar lenni (Kiv 4,5; Oz 11,1; Jer 31,9), és az anya szeretetével karolja föl a gyengét. Nemcsak kir., hanem pásztor, sőt a jegyes szeretetével fordul választottja felé. Az antropomorf kifejezések ellenére is világos a tanítás Isten abszolút szellemiségéről, világfölöttiségéről és változatlanságáról. A kinyilatkoztatás azonban mindezeknél erőteljesebben hangoztatja irgalmát, türelmét és megértését az ember iránt. - 2. Az ÚSz-ben új és szokatlan módon nyilatkoztatja ki magát, mégis minden a régi szöv-re épül. Jézus bejelenti, hogy vele Isten országa valósul meg a földön. Tanítása különbözik a zsidó apokaliptikától, mert ő nem a földi boldogságot ígéri, hanem Istent magát. Az apokaliptika Istent egyre jobban meghagyta a transzcendens világban, s helyette küldötteit, az angyalokat szerepeltette. Jézus azt állítja, hogy őbenne Isten maga közeledik, mégpedig atyaságának jellemző vonásaival. Jézus a farizeusi fölfogással szemben a belső hódolatot követeli Isten iránt, nem a törv. külsőleges megtartását. Úgy nyilatkoztatja ki Istent, mint aki abszolút szent, mégis végtelenül irgalmas. Végül Jézus eltér a próf-k módszerétől is. A próf-k ismerték az irgalom-ítélet ellentétpárt. Jézus ellenben azt kívánja, hogy az ő szavában és tettében magának Istennek a tevékenységét lássák meg és fogadják el. Erre utalnak főleg példabeszédei. Jézus kereszthalála és föltámadása után az apostoli Egyh. már azt hangsúlyozta, hogy Isten üdvösséget szerzett az embernek. Jézusban az Atya a Fiát küldte el, s fölkente őt hatalommal és Szentlélekkel (ApCsel 10,38), csodákkal igazolta, s ami vele történt, az mind benne volt örök tervében. Itt már kialakul az a meglátás, hogy Isten az üdvösség tört-ében nyilatkoztatta ki magát és valósította meg az ember üdvösségét. A megváltás javai az ember rendelkezésére állnak: az Egyh-nak hirdetnie kell a bűnök bocsánatát és a gyermekké fogadás kegyelmét. - Pál ap. Jézus kereszthalála és föltámadása alapján világítja meg Isten kilétét. A hátteret a megigazulás tana és a hellénista bölcsességfogalommal való szembenállás adja meg. Isten a teremtés alapján engedelmességet követelhet az embertől. Az ember azonban vétkezett: a pogányok a lelkiismeret törv-e ellen, a zsidók a kinyilatkoztatott törv. ellen. Ezért Isten jogosan mutathatná meg haragját, tarthatna ítéletet. Mégis megtörtént a nagy fordulat: Isten elküldte Fiát, aki engedelmességével engesztelést nyújtott a bűnért (Róm 3,25). Eleget tett az igazságosság követelményének, mert többet adott az Atyának, mint amit a bűn megtagadott tőle. Az ember úgy igazul meg, hogy hisz Krisztusban, és vele együtt vállalja az Atya előtti engedelmességet. A megváltásnak ez a módja csodálatos színbe állítja Isten bölcsességét és erejét, bár az az ember előtt balgaságnak és gyengeségnek tűnhet (1Kor 1,23). De ez a balgaság és gyengeség erősebb, mint az emberi bölcsesség és hatalom. Akiket Isten Lelke vezérel, azok fölfogják ezt a bölcsességet (1Kor 2,10). - János evang-ában az Istenről szóló kinyilatkoztatás újdonsága a fő téma. Istent soha senki nem látta. Még az ÓSz alapján sem lehet őt igazán megismerni. Egyedül a Fiú ismeri (Jn 1,18; 7,29; Mt 11,27), és ő azért jött, hogy az emberrel megismertesse az Atyát (Jn 17,26). Akik elfogadják az Atyát és az ő küldöttét, azoké az örök élet. De ez nem elméleti ismeret, hanem annak az életközösségnek a megvalósítása, amelyet Jézus fölajánl. Gyakorlati megvalósítása a hit és a szeretet. Az ÚSz-ben tehát Jézus az Isten képe, csak rajta keresztül ismerhetjük meg gazdagságát, s csak így válik nyilvánvalóvá, hogy Isten az ember végső célja és életének tartalma. -


III. Az egyházi megnyilatkozások nem fil., hanem hitbeli tanítást tartalmaznak, s leginkább a szentháromságtanra és a krisztológiára vonatkoznak. Részletesen az I. Vat. Zsin. foglalkozott Isten megismerésével és természetével, mivel a 19. sz: ezt az ateizmus, az agnoszticizmus, a racionalizmus és a materializmus tagadta. Amikor a zsin. kimondta, hogy az emberi értelem a teremtett világból saját erejénél fogva képes megismerni Istent mint Teremtőt és mint Urat, akkor sem fil. elmélkedést vett alapul, hanem a kinyilatkoztatást. A hitbeli kijelentés azonban mindig a misztériumra utal. Isten maga a létező titok, azért bármit állítunk róla, az csak analóg értelemben érvényes. De az Egyh. nem általánosságban beszél Istenről, hanem abban az Istenben hisz, aki az ó és az új szöv-ben, főleg Jézus Krisztusban kinyilatkoztatta magát. Ő az egy, világfölötti, végtelen személyes szellem, aki szentháromsági élete szerint kitárult az ember felé. Ezért pl. amikor a dogmatika Isten sajátságairól v. lényegéről beszél, nem elvont metafizikai tételeket akar állítani, hanem a hitet fejezi ki és vallja meg. - A Tanítóhiv. főbb megállapításai ezek: Isten olyan értelemben a világ teremtője, alapja és célja, hogy lényegében különbözik a világtól, tehát nem lehet a világgal panteista értelemben kapcsolatba hozni (DS 3023-24). Ez az Isten egyetlen és mentes minden összetettségtől (DS 3001). A lét teljességét osztatlan egységben birtokolja, azért benne nincs változás v. fejlődés. Őt minden tökéletességében végtelennek kell mondani (DS uo.). Olyan értelemben szellem, hogy mint élő Isten szabadon kimutatja hatalmát és gondviselését az ember előtt (DS 3001, 3025). A II. Vat. Zsin. az ateizmussal szemben főleg azt emelte ki, hogy az Istenhit az emberi lét beteljesedésének a biztosítéka. Az élet értelme és célja csak a személyes Istennel fönnálló kapcsolatban található meg. Isten mint a világ teremtője és az üdvrend szerzője kezdett párbeszédet az emberrel, és hozzásegíti, hogy szabad fölismerésben és engedelmességben megvalósítsa erkölcsiségét, s táplálja magában az örök élet reményét. - Az ateizmus lehet nagyon összetett magatartás, és sokféle gyökérből táplálkozhat. Vannak, akiket nem foglalkoztatnak az Istenre irányuló kérdések, mások a világban tapasztalható rosszat nem tudják összeegyeztetni az irgalmas Isten létével. Ismét mások környezetüktől hamis Istenképet kaptak, s valójában az ellen tiltakoznak, nem pedig az igazi Isten ellen, akit nem is ismernek. De kétségtelenül fennállhat a felelősség is olyanoknál, akik jobb megismerés ellenére sem akarják Istent elismerni. Az Egyh. megújulásának és az ige hirdetésének ezen a téren is megvan a feladata. A ker-ek életének és az Egyh. berendezkedésének arról az Istenről kell tanúskodni, akit Jézus Krisztus hirdetett és bemutatott. Ez az Isten az ember abszolút jövője. Őrá nem lehet alkalmazni azt, amit egyes fil. irányok hirdetnek, hogy az Istenhit akadályozza az ember kibontakozását. Az embernek csak egy igazi kibontakozása lehet: az erények szabadon vállalt gyakorlása és ezáltal az örök élet megszerzése, az Isten életében való részesedés. Az igazi Istenfogalom és Istenhit a humanizmusnak is mértéket ad, továbbá kellő szankció az erkölcsi követelmények megtartásához.

2010. jún. 17. 22:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
90%

Szia!


Azok kedvéért, akik nem szeretnék végiolvasni ezt a rettenetesen hosszú, bemásolt katolikus dogmatikai szöveget egy mondatban az istenség definíciója:

Örökkévaló, Mindenható, akinek élete van Önmagában, és aki életet ad mindenki másnak.


Üdv. Péter

2010. jún. 18. 01:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
mindenki Istenként születik meg,csak vannak akik ezt elfelejtik.az isteni hatalmat nem így kell elképzelni,ahogy az a linkekben is látható.
2010. jún. 18. 09:35
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!