Mivel mi is emberek vagyunk ezért nyilván igen, a mi köreinkben is akadnak transzneműek, transzszexuálisok, melegek, stb... Az már persze más kérdés, hogy ezt a közösség hogyan reagálja le, és itt hatalmas eltérések vannak a különböző denominációk között.
A reform és konzervatív közösségekben (ez alatt nem a magyar neológ, hanem a tágabb maszortit értem) ez olyannyira nem gond, hogy vallási tisztséget is viselhetnek akár nyíltan transznemű emberek. Ortodox közösségekben más a helyzet, azonban messze nem olyan egyértelmű a transzneműek megítélése, mint azt az egyszerű ember gondolná.
Pár évvel ezelőtt nagy vihart kavart pl egy ortodox (sőt, ha jól emlékszem ultraortodox) rabbi álláspontja a témában, miszerint egyes esetekben, ha pl egy transzszexuális ember már az öngyilkosságot fontolgatja, nem egyszerűen lehetséges, hanem egyenesen kötelező a nemváltás, mivel az élet védelme szinte mindennél fontosabb. Ezt hívja a zsidó jog "pikuach nefes"-nek. Arról már persze nem szólt a fáma, hogy a nemváltás után a rabbi szerint halachikus (zsidó jogi) értelemben az "új" vagy a "régi" nem előírásai vonatkoznak az illetőre, de gyanítom, hogy a nemváltás után is a biológiai nemet tekintené kiindulási alapnak.
Ez most egy konkrét példa volt, de tágabb értelemben sem olyan egyértelmű a transzneműek státusza. A Tóra nyilván semmilyen konkrét támpontot nem ad, persze meg lehet próbálni levezetni ezt-azt, de az már értelmezés. Így nagyon fontos megnézni, hogy a rabbinikus irodalom mit ír a témában, és ott bizony lehet érdekes dolgokat találni. A Misna pl megkülönböztet egyértelmű férfi és nő mellett úgynevezett "tumtum"-ot (nagyon leegyszerűsítve olyan ember, aki se nem nő, se nem férfi), és "androgünoszt" (egyszerre férfi és nő). Persze lehet mondani, hogy ezek inkább interszex kategóriák, és a külső nemiszervekre vonatkoznak, de mivel egyikről sincs egyértelmű anatómiai leírás, fel lehet (és fel is szokták) használni a transzneműek védelmében. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy minden zavar mellett, ami körüllengi a tumtum és az androgünosz kategóriákat, egy dolog biztos, a zsidó jog kimondja, hogy ezek az emberek a közösség teljes védelmét élvezik, és tilos őket bántani. Már nem emlékszem, hogy ki és hol írta, de valamelyik jogi szöveg ezt a 2 kategóriát a szürkülethez hasonlítja, ami ugye se nem nappal, se nem éjszaka.
"...az is tiltott, hogy a másik nem ruháját vegyék fel."
Ez így csak részben igaz. A zsidó vallás mindig különbséget tesz jó, rossz és semleges szándék között. Ha pl egy biológiai férfi, aki magát is férfinek tartja azért vesz fel női ruhát, hogy ezáltal beférkőzhessen "női helyekre", hogy I.ten őrizz szabadon zaklathasson nőket, az nyilván elítélendő, és büntetendő. Ha ezzel szemben valaki mondjuk purim alkalmából (egyesek zsidó farsangként is emlegetik) beöltözik a másik nemnek, hogy ezáltal megnevettesse a társait, azzal nincs semmi gond, sőt, akár támogatni is lehet.
Na mármost kérdés, hogy a transzneműek esete melyik kategória, ez mint már írtam, közösségenként változhat.
Ajánlom ezzel kapcsolatban ezt:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!