Mit is jelent a keresztelkedés, mi a jelentősége?
A keresztségnek két értelmezése van:
1.Bibiai értelmezés,melyben a Krisztushoz megtért ember hite vallomása alapján szövetségkötését,egy jelképes cselekedettel demonstrálja.
A bibliai példák szerint,miután kifejezte a Megváltóba vetett hitét,a keresztelő víz alá merülve eltemeti régi bűneit,s abból felemelkedve új életre támad fel.
A víztől való újjászületést,Szentlélektől való újjászületés követi,melyben Isten Lelke műveli benne a "Lélek gyümölcstermését"a szeretet cselekedeteit,illetve a szeretet gyakorlásához szükséges ajándékokkal látja el.
2.A varázslatos keresztség,mely az embert-mintegy varázslatként- "kereszténnyé" teszi,ha akarja a megkeresztelt,ha nem(pl.ha tudatlan csecsemő).
Ez a fajta keresztség,a pogány(pl kislányok csiklója eltávolítása),és zsidó(körülmetélés) rituális beavatási szertartás adoptált,szelíd változata.(Nincs rá példa a Bibliában.)
Érdekelne,hogy aki lepontozta a 2. hozzászólásomat,milyen cáfolatot volna képes felhozni!
Nyilván nem várok magyarázatokat azoktól az előember szinten rekedtektől,akik csupán a %-ot olvasták el.
Mivel néhányan abból csinálnak katolikus üldözést, mert nem az általuk elvárt pontmennyiséget kapták válaszukra (mintha csak a katolikusok lennének egy véleményen a keresztségről, holott a keresztények többsége ugyan azt vallja erről, mint a katolikus Egyház), lássunk pár dolgot.
Egyébként jó látni kedves adventistareformátus lelkész barátunk, hogy végre elfogadod a tudományosan bizonyított törzsfejlődést, révén előembernek neveztél sokakat.
A Szentírásban két féle keresztségről olvashatunk. Egyszer a bűbnánati, Keresztelő János féle keresztség, ami egy valóban szimbolikus cselekedet. Ezt használják jellemzően az újrakeresztelő felekezetfélék.
Valamint egy krisztusi keresztség, ami a Szentháromság nevére történik, ami nem jelképes cselekedet, hanem valódi szentség, ha tetszik, sákramentum.
Nos mivel a katolikusok voltak szájra véve rosszindulatból, ezért lássuk mit mondanak a nem katolikusok erről.
Mit mond a református káté (ajánlom figyelmedbe kedves 45%-os):
74. Meg kell-e keresztelni a csecsemőket is?
Meg, mert ők is Isten szövetségéhez és az anyaszentegyházhoz tartoznak, akár a felnőttek.
Isten nekik is megígérte a Krisztus vére által nyert bűnbocsánatot és a hitet ébresztő Szentlelket.
Hogy mennyire csak jelkép a ref. káté szerint:
66. Mik a sákramentumok?
A sákramentumok látható szent jegyek és pecsétek.
Isten ezeket azért rendelte, hogy általuk az evangélium ígéretét még jobban megértesse és megpecsételje.
Lássuk mit mond a nagy reformátor, Kálvin (egy meglehetősen katolikusgyűlölő ref. oldalról szedtem):
"... a mi korunkban néhány elmeháborodott súlyos zűrzavart keltett a gyermekkeresztség körül, és mindmáig nem szűntek meg lármázni, nem tehetem meg, hogy dühöngésük megzabolázása végett ne csatoljam ide az alábbi kiegészítést."
Az evangélikusok oldaláról gyűjtöttem az alábbi idézeteket:
"a keresztségben Jézus egyetemes egyházának tagjává tesz, hiszen belekereszteltetünk Krisztus Testébe, s a keresztségben új szövetséget kötünk Istennel"
"nem ismétlődő rituális fürdő (mint a judaizmusban a mikvé), hanem egyszeri alkalom"
"Ha egy „pogány” keresztény (Krisztus-követő) vallásra tért, egész családja megkeresztelkedett – ebben pedig a gyermekek is benne voltak. Az Újszövetségben olvashatjuk, hogy nem is egyszer egész családok részesültek a keresztségben"
Lássuk a metodisták mit mondanak:
"A keresztség nemcsak a hitvallás jele és nemcsak az az ismertetőjel, amellyel a keresztyének különböznek azoktól, akik nincsenek megkeresztelkedve, hanem jelképe az újjászületésnek is. A gyermekkeresztséget az egyházban fenn kell tartani."
Ortodoxok:
"Nem csupán a morális változás és a lelki újjászületés jele, hanem egy személy halálának és Jézusban és Jézussal való feltámadásának valóságos ténye."
"Mielőtt valakit megkeresztelnek, a személy – vagy nevében támogatói, keresztszülői – nyilvánosan elmondja a keresztény hitvallást, a Hiszekegyet. Mivel a keresztszülő a gyermek nevében beszél, támogatja belépését az Egyházba és a keresztvízből “befogadja” a gyermeket az Egyházba, a keresztszülőnek magának is az Egyház tagjának kell lennie."
--------------------
Lám-lám... kár a katolikusokat kárhoztatni, láthatóan a többségi keresztény vélemény pont megegyezik a katolikus felfogással. Hiszen pont az egy keresztség az, ami minden keresztény felekezetet összeköt a különféle teológia viták ellenére is. Az egy keresztség biztos pont, amiben a keresztény egyházak megegyeznek.
A "háza népe"kifejezés,egy zsidó közegben hangzott el,ami pedig nyilvánvalóan,csak 12 év felettiket tekintett önállónak,amikortól felolvashatott a zsinagógában,és a fiú beülhetett a férfiak közé.(Ez történt Jézussal is.)
A Bibliában csupán Kornélius "háza népéről" szól,és azokat is hitük vallomására keresztelték meg,s nem,mintegy varázslatként.Minden más esetben a keresztséget megelőzte a Krisztusba,-mint Megváltóba- vetett hit megvallása.Ez,ugyebár csecsemők esetében nehézkes.
Amint Isten ítélőszéke előtt nem képviselhetnek szüleink,vagy vallásunk vezetői,az Új szövetség megkötésében sem képviselhet hitvallásunkkor senki.
A Bibliában NINCS csecsemőkeresztség,még kivételként sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!