Ezt, hogyan értsük? Mi lesz, lehet a fenevad bélyege?
János-Jelenések 13,16-18
Azt is teszi mindenkivel, kicsinyekkel és nagyokkal, gazdagokkal és szegényekkel, szabadokkal és szolgákkal, hogy az ő jobb kezökre vagy a homlokukra bélyeget tegyenek;
17.
És hogy senki se vehessen, se el ne adhasson semmit, hanem csak a kin a fenevad bélyege van, vagy neve, vagy nevének száma.
18.
Itt van a bölcseség. A kinek értelme van, számlálja meg a fenevad számát; mert emberi szám: és annak száma hatszázhatvanhat.
Ha tudod, hogy a Bibliában mit szimbolizál a "jobb kéz", akkor tudod, hogy nem az emberek jobb kezére gondol!
A fenevad kétszer jön el. Az első már megvolt, a római birodalom idején. Nérónak tulajdonítják a fenevad címet, de valójában az egész római birodalom a fenevadnak minősül! Másodszorra az világvége végén fog eljönni, de csak nagyon rövid időre, de nem egymaga. Az Újszövetség szárazföldi és tengeri fenevadakat említ.
"És hogy senki se vehessen, se el ne adhasson semmit, hanem csak a kin a fenevad bélyege van, vagy neve, vagy nevének száma."
Ez szimplán keresztényüldözésre utal! A keresztényeket üldözni fogják, nem rabszolgasorba döntik, nem lesz saját tulajdonuk, semmijük. Tehát gyakorlatilag mint amit sok diktátor művelt a keresztényekkel.
Nem csinálok úgy, mintha magamtól lennék ilyen okos, ezért idézőjelbe teszem, amit a reformátusok által használt jubileumi Bibliakommentárból kimásolok ( [link] ):
"A hamispróféta mindenkit a fenevad bélyegével jelöl meg, aki résztvesz a tiszteletében. Az
embereket jobb kezükön, vagy a homlokukon pecsételi el a fenevad számára ennek bélyegével.
Az elpecsételésnek ez a módja a rabszolgák birtokbavételének a módjára emlékeztet. Aki a
fenevad bélyegét hordja, az a fenevad rabszolgája. Aki a fenevad rabszolgája, csak az vehet és
adhat el árukat. Aki tehát nem részesíti a fenevadat isteni tiszteletben, az nemcsak gazdaságilag,
anyagilag, hanem puszta létében is veszélyeztetve van.
A bélyeg neve charagma, a császári pecsét hivatalos neve. Ezzel nyilvánvalóvá vált, hogy a
fejezetben a császárkultusz szigorú és következetes végrehajtásáról van szó. A fenevad
bélyegével való elpecsételés szintén antikrisztusi tett, amelyik a száznegyvennégyezer
elpecsételésének az ellenképe (vö. 7:1–8).
A látnok közli a fenevad nevének számát: hatszázhatvanhat (666). Ennek a rejtélyes utalásnak az
alapja az a görögöknél és zsidóknál egyaránt szokásban lévő eljárás, amelyet gematria néven
neveztek. A gematria szerint minden szónak megvolt a megfelelő számértéke, azáltal, hogy a szó
minden egyes betűje valamilyen számnak felelt meg. Ui. sem a zsidóknak, sem a görögőknek
nem voltak külön számjegyeik, ezért betűkkel jelölték az egyes számértékeket (pl. a–1, b–2, i–10
stb.). Ezért minden szót könnyen le lehetett, könnyen át lehetett számértékre írni. De a
számértékek visszafordítása nehéz volt, mert minden számot egy sor különböző szóban lehetett
feloldani. Csak a beavatottak ismerték egy-egy titkos szám feloldásának módját, ill. kulcsát.
Szokás volt a neveket, amelyeket valamilyen okból nem akartak kimondani, számokban
kifejezni. A pséphos a névnek a számát jelentette. A pséphizó azt a művészetet, amellyel
kiszámították a név számát, ill. megfejtették a számban rejtőző nevet. Pl. Pompejiben az egyik
megmaradt falmaradványon ez a mondat olvasható korabeli írással: „Azt szeretem, akinek a
száma 545”. Bizonyára csak a két szerelmes és az, akit a titokba beavattak, ismerte a szám
mögött rejlő nevet.
A hatszázhatvanhatnak minden esetre vallási értelme van. Erre utal a hóde hé sophia estin
kifejezés, amely szerint csak Isten bölcsességének ajándékával bíró pneumatikus személy képes
megfejteni a szám titkát.
A hatszázhatvanhat számrejtélyét már a 2. században elfelejtették. Ezt mutatja Irenaeus
sikertelen próbálkozása Adversus Haereses c. művében (V, 30). Irenaeus megpróbálja a számot
megváltoztatni 616-ra és ilyen módon Caligulára vonatkoztatni, aki uralkodása vége felé (37–41)
el akarta helyeztetni szobrát a jeruzsálemi templomban. Ezek szerint a 616 ezt jelentené
visszafordítva: Gaius Kaisur. Caligula kísérletének a Jel könyve idejére és első olvasóinak
életére semmi hatása nem volt. Különben is az eredeti hatszázhatvanhat megváltoztatásával
sikerült ezt a nevet kihámozni. A 616-nak egy másik kulcs szerinti megfejtése Kaisar theos
lenne. Ez pedig önmagában véve semmitmondó kifejezés, ami ráadásul nem a hatszázhatvanhat,
hanem a 616 lefordítási kísérleteiből adódott.
A hatszázhatvanhat titkát sokan próbálták megfejteni az elmúlt kétezer év folyamán. Minden
nemzedékben akadtak olyanok, akik koruk kellemetlen emberére, vagy embereire, legalább is
egy-egy nép vagy csoport szempontjából, vagy éppen az egyház vagy egy felekezet
szempontjából kellemetlen emberre vonatkoztatták. Így születtek a következő megoldások:
Julianus Apostata, Attila, Mohamed, Loyola, Luther, Napoleon stb. Valószínű, hogy ezután sem
lesz hiány dilettáns kíváncsiskodókban.
A tudományos értelemben vett valószínű megfejtéshez maga a szöveg nyújt segítséget. Mikor
arról beszél a látnok, hogy isteni bölcsességre van szükség a hatszázhatvanhat megfejtéséhez,
akkor világos, hogy a számnak vallási jellege van. Amikor a fenevad számával azonosítja ezt a
számot, akkor az is kitűnik, hogy a számnak antikrisztusi jellege van. Amikor a szöveg azt
mondja, hogy ez a szám „ember száma”, akkor az is világos, hogy a szám egy emberre
vonatkozik, mégpedig az antikrisztust megszemélyesítő emberre. Egyik valószínű megoldás az,
hogy hatszázhatvanhatos számot a megfelelő héber betűkkel írjuk át, akkor ez a meglepő név
születik: Neron Qesar. A görög átírás pedig ezt a szót eredményezi: thérion – vadállat, fenevad.
Egy közelesen fellépő, vagy már jelen lévő rémuralmat, keresztyénüldözést megvalósító
császárról lenne szó, aki Nero redivivusként jelenne meg.
A másik valószerű megoldás, amit már Pythagoras és Alexandriai Philon is alkalmazott a nevek
elrejtésére és a nevet hordozó számok titkának feloldására. Ennél a megfejtési módnál a számok
megtartják számértéküket és amellett szimbolikus jelentést is kapnak. E szerint a
hatszázhatvanhat egy ún: háromszög-szám, az 1-től 36-ig terjedő számok summája. Viszont 36 is
az 1-től 8-ig terjedő számok summája. A háromszögszámoknak az a jelentése, amit az ily módon
nyert utolsó tag mutat. A hatszázhatvanhat esetében a nyolc szimbolikus jelentését kell keresni a
Jel összefüggésében. A 17:11-ben a fenevad a nyolcadik, tehát a fenevad száma egyúttal a nyolc,
ami antikrisztusi jellegére, egyben a neki adott rövid határidőre mutat.
Mindkét valószínű tudományos megoldási kísérlet lényege, hogy a hatszázhatvanhatos szám a
Jel könyvének megírása idején fellépő római császárra utal, aki a császárkultusz kötelezővé
tételével és a keresztyénség üldözésével antikrisztusi jelleget ölt. Ez az uralkodó, egyben a
démonizálódott római birodalom képviselője is."
A Jelenések könyve,az ellentétekre épül.
Jelen esetben az Isten pecsétje ellentéte(Jel 14:1), a fenevad bélyege(Jel 13:.16)
Mindazok,akik Krisztus jellemével bírnak,és követik Őt,homlokukra van az írva.(Mint Péterre amikor felismerték,hogy Krisztus tanítványa.)
A fenevad bélyege is a homlokon van,hisz megbélyegezte gondolkodásukat az Isten elleni lázadás.Ez,tettekben is jelentkezik,hisz kezükön is van bélyeg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!