Biblia szerint mi a teendő azzal aki bizonyítottan gyilkosságot követett el?
Mind az Ó mind az Új szövetség szerint halál jár érte.
Az Új szövetség szerint Istené a végrehajtás.
Az Ó szövetségben ez rá lett bízva Isten népére.
A te és az én teendőm az hogy megbocsájtunk és elkövetni mindazt hogy a Biblia igazságát bemutassuk neki.
Jézus tanítása szerint az dobja rá az első követ aki nem bűnös.
Szia
A Törvény különbséget tett a szándékosan vagy véletlenül elkövetett emberölés között. Ha valaki azt állította, hogy véletlenül ölt embert, a következők lehettek súlyosbító körülmények: Ha a személy 1. korábban gyűlölte azt, akit megölt (5Móz 19:11, 12; vö.: Józs 20:5), 2. lesben állt az áldozatára várva (4Móz 35:20, 21), vagy 3. olyan eszközt vagy tárgyat használt, amellyel halálos sérülést lehetett okozni (4Móz 35:16–18). Még azt is meg kellett bosszulni, ha a rabszolgákat megölte az uruk verés közben (2Móz 21:20). Míg azok esetében, akik szándékosan öltek embert, halálbüntetés volt kiszabva, és nem lehetett váltságot elfogadni értük, addig azok a személyek, akik véletlenül öltek embert, megmenthették az életüket, ha javukra fordították a menedékvárosokkal kapcsolatos elrendezést, mely biztonságot nyújtott nekik 2Móz 21:12, 13; 4Mó 35:30, 31; Józs 20:2, 3;
Az Újszövetségben is szabályozva van az élet kioltása. Bűn. De Krisztus törvénye a megelőzésre fektette a hangsúlyt.
Ő azt mondta a Máté 5:21, 22
" Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: »Ne gyilkolj; aki pedig gyilkosságot követ el, számot kell hogy adjon a törvényszéknek.« Én azonban azt mondom nektek, hogy mindaz, aki haragtartó testvérével szemben, számot kell hogy adjon a törvényszéknek; aki pedig megvetéssel teli, minősíthetetlen szóval illeti a testvérét, számot kell hogy adjon a Legfelsőbb Törvényszéknek; míg aki azt mondja: »Te hitvány bolond!«, méltó a tüzes gyehennára.
Mivel a gyilkoságot többnyire harag előzi meg, ezért krisztus arra tanított a követőit, ne legyenek haragtartóak.
A gyűlölet egyenértékű a gyilkossággal: A gyilkosságok a szívből jönnek elő (Máté 15:19; Márk 7:21. Tehát aki gyűlöli a testvérét, az mind emberölő, vagyis gyilkos az 1Ján 3:15szerint. Krisztus Jézus is a rosszindulattal kötötte össze a gyilkosságot, például azzal, hogy valaki haragtartó a testvérével, becsmérlően beszél róla, vagy rosszul ítéli meg őt, ’hitvány bolondnak’ tartva (Máté 5:21, 22). Az ilyen gyűlölet valóban gyilkossághoz vezethet. Úgy tűnik, hogy ezzel függnek össze Jakab (5:6) szavai, melyek így hangzanak: „Elítéltétek, meggyilkoltátok az igazságost.”
"Az Újszövetség szerint mi a büntetése, ha mondjuk szándékosan gyilkolt?"
Az Újszövetség szerint (is) lehet halál a büntetése. Legalábbis a katolikus tanok szerint. Elméletileg. De a katolikusok többsége (köztük a pápa is) azt vallja, hogy a bosszú Isten dolga. "„...Enyém a bosszú, én majd megfizetek - mondja az Úr." (Pál apostol levele a Rómabeliekhez 12,19)
Pál apostol azonban ezt mondja: "Mert a fejedelmek nem a jó, hanem a rossz cselekedetnek rettegésére vannak. Akarod-é pedig, hogy ne félj a hatalmasságtól? Cselekedjed a jót, és dícséreted lesz attól. Mert Isten szolgája ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt cselekszed, félj: mert nem ok nélkül viseli a fegyvert: mert Isten szolgája, bosszúálló a haragra annak, aki gonoszt cselekszik." (Rm 13,3-4)
A fejedelmek ebben az esetben az államhatalomra vonatkoznak, akik fegyvert hordanak, hogy a gonoszt elrettentsék, és meg is büntessék. Ezek szerint az Újszövetségben is meg kell büntetni a bűnt, és ez az állam dolga, nem az egyéneké. Ebben a vonatkozásban az államhatalom Istent képviseli, amit ki is mond Pál apostol: "Isten szolgája ő..." Amikor Pál ezeket írta, a Pómai Impérium mindennek el volt mondható, csak Isten szolgájának nem. Ám amikor a mindenkori államhatalom kordában tartja a gonoszt, még ha korlátolt módon is, még ha ő maga sem tökéletes, akkor is Isten feladatát végzi. Jézus maga is azt mondta Pilátusnak, a véreskezű helytartónak, hogy "Semmi hatalmad sem volna rajtam, ha felülről nem adatott volna néked: nagyobb bűne van azért annak, aki a te kezedbe adott engem." Vagyis még Pilátus hatalma is Istentől származott eredetileg, még akkor is, ha maga Pilátus visszaélt vele, ha nem is volt erre méltó. Maga a hatalom van Istentől.
Ennek fényében az államhatalom kötelessége, hogy a bűnt büntesse. És tény, hogy amíg a köztörvényes bűnözőkkel kesztyűs kézzel bánnak, sok nyomorult szabad emberrel úgy bánnak, mint az állatokkal. A Bibliából nehéz lenne levezetni, hogy miért is tartanak életben olyan embereket, akik szándékosan embert öltek, sokan nem is egyet, vagy kettőt, de azt még nehezebb lenne kimagyarázni, hogy számos alkalommal előfordult, hogy valaki lehúzta a gyilkosságért kiszabott büntetését, és a szabadulása után, újra embert ölt. A Biblia szerint, ha valakinek az ökre halálosan megsebesített valakit, akkor az ökröt meg kellett ölni, de az ökör gazdája nem volt felelősségre vonható. Ha azonban már korábban figyelmeztették a gazdát, hogy az ökre öklelős, mégis halálos balesetet okozott az állat, akkor a gazdának is meg kellett halnia, mert tudott a dologról, mégsem tett ellene semmit. Ezt az analógiát vetítve a témára, a társadalom felelős azokért az emberekért, akik úgy haltak meg, hogy olyan ember ölte meg őket, akiről már régen tudták, hogy hajlama van a gyilkosságra. Akik az ezt lehetővé tevő törvények megalkotásában részt vettek, és azok, akik ezzel egyetértenek, felelősségre lesznek vonva azok haláláért, akiknek nem kellett volna meghalniuk, ha az államhatalom tette volna a dolgát, miután kiderült valakiről, hogy előre megfontolt szándékból, vagy vétkes gondatlanságból embert ölt.
"evilagon az evilag torvenyei szabjak meg"
Ezt úgy kellene érteni hogy Isten törvényeit felülírják a világi törvények? Érdekes keresztényi nézet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!