Nem ugyanaz a Sátán jelenik meg az Ó- és az Újszövetségben? és a sátán azonos Luciferel?
gy angyali lény az úgynevezett “Sátán” kétszer jelenik meg az Ószövetségben Az első esetben akkor, amikor Isten megemlíti, hogy Jób a leghűségesebb követője. Erre Sátán azt mondja, hogy Jób is ugyanúgy el fog tőle fordulni, amint rossz dolgok történnek majd vele. Isten ezzel nem ért egyet, és lehetővé teszi, hogy a Sátán próbára tegye Jóbot, akinek bizonyítania kell, hogy minden körülmény között hű marad. A második megjelenése a Zakariás próféta könyvében van, ahol Józsué főpapot vádolja a Sátán és az Úr angyala ezt mondja neki: „Parancsoljon neked az Úr, sátán, parancsoljon neked az, aki kiválasztotta Jeruzsálemet! Nem üszök ő, amelyet kimentettek a tűzből?” Tehát lányegében Sátán itt is Istennek engedelmeskedik.
Viszont az Újszövetségben már egyértelműen a „Démonok Hercege”-ként emlegetik és az jön ki belőle, egyértelműen rossz. Mi ez a szerepváltás a két kötet között?
Egy sátán van, nincs más. ö sz. és új sz.-i sátán ugyan az.
Ő egy fő angyal volt, aki kizáratott, kivettetett a paradicsomból. Neki adatott a föld.
Lk.4,6.És monda néki az ördög: Néked adom mindezt a hatalmat és ezeknek dicsőségét; mert nékem adatott, és annak adom, a kinek akarom;
Ő a fejedelme a bukott angyaloknak, a démonoknak és tisztátalan lelkeknek. A lucifer későbbi eredetű latin kifejezés, de a lényeg és a jelentés ugyan az.
Kérdező: "Tehát lányegében Sátán itt is Istennek engedelmeskedik.
Viszont az Újszövetségben már egyértelműen a „Démonok Hercege”-ként emlegetik és az jön ki belőle, egyértelműen rossz. Mi ez a szerepváltás a két kötet között?"
A sátánnak is csak addig van hatalma és addig nyúlhat a keze, ameddig Isten megengedi.
Az angyaloknak van egy bizonyos idejük, amikor az Úr elé járulnak, hódolni, imádni dicsérni és "jelenteni".
A sátánnak is ezeket meg kellett tennie.
Isten próbára tette az angyalok engedelmességét is, amikor az embert (Ádámot) megteremtette. Istennek volt egy elvárása, aminek a sátán nem volt hajlandó engedelmeskedni és persze voltak angyalok, akik a sátánra hallgattak. Akkor a sátán ki lett tiltva a paradicsomból és a paradicsom köré "kerítés" lett emelve, aminek volt egy kapuja, melyet két Angyal őrzött. Onnantól a sátán ember gyűlölő és ember gyilkos lett. Ezért történt az, hogy a sátán nem közvetlenül kísértette meg Évát, hanem a kígyó által.
Már akkor az ember elleni gonoszsága szólt a szájából, mikor az Úrnak "jelentést" tett Jóbról.
Amúgy pedig most is engedelmeskednek a démonok és tisztátalan lelkek az Úrnak. Ezért lehet őket most is kiűzni és elűzni Jézus nevében azoknak, akikben Jézus lakik és akiknek megadatott ez az ajándék.
Ez attól függ...
Amennyiben valaki a kánonba fölvett írásokat (amelyeket Biblia, vagy Szentírás néven ismerünk) szóról-szóra igaznak tartja, akkor egy sátán létezik, és enbnek neveit, valamint a hivatkozások ellentmondásait feloldja a hit.
Amennyiben ellenben az írásokat egymásból és egymástól függetlenül, közös szájhagyományból építkező, különböző interpretációkon átesett, különböző (emberi) szerzőktől származónak tartja, nem lesz véletlen, hogy ugyanazt (vagy nagyon hasonló) a szellemi-erkölcsi fogalmat más- és más néven és némileg eltérő tulajdonságokkal ruházták föl különböző korokban.
A Sátán - rossz - volt már egyszerűen a Semmi szinonímája a zsidó történelem(előtti) időkben szembe állítva a Mindent jelentő Istennel, ennek megfelelően lett a a sivatag a lakóhelye. Van, ahol Baálként jelenik meg, ez annak a következménye, hogy a főníciai városállamok - amelyekkel a zsidók háborúztak - Baál istenben hittek. A Sátánt Babiloni istenek neve is jelzi itt-ott, hiszen a zsidók babiloni fogságban az uraik istenét gonosznak látthatták csak.
Érdekles ugyanakkor, hogy Lucifer (aka fényhordozó) neve összefonódott a sátánéval, noha az apokrif források szerint Lucifer egy letaszított angyal, akit Isten a pokol birodalmába taszított - azaz, mielőtt oda került volna már volt az alvilágnak (Seol) birodalma, és fejedelkme is. Ez feltételezné a "teremtés" dualizmusát: azaz, hogy Isten birodalma, és annak ellenlábasáé is öröktől létezik, és egyenlő erősek is, de ezt egyetlen pozitív hitvilág sem fogadhatja el, különösen nem a kereszténység.
A két kötet között néhány száz vagy ezer év a "szerepváltás". Ráadásul egyik "kötet" sem egy kötet, mint tudjuk, hiszen Mózes könyveit sem egy szerző írta, mint ahogyan az Új Szövetség "kötetének" köteteit sem egy szerző írta.
Persze ehhez a kérdéshez igen szerte ágazó irodalmat kellene tanulmányozni, ami a fordítások ferdítés volta miatt igen nehéz.Az egyes szövegek ugyanis eléggé különböző nyelveken és nyelvjárásdokban, töredékesen vannak meg, és bár széles a róluk szóló másodlagos irodalom, de az újabb fordítási és értelmezési rétegeket rak az eredetiekre...
Vajon a Lucifer név a Biblia szerint Sátánra utal?
A Lucifer név egyszer fordul elő a Szentírásban, és csak némelyik bibliafordításban. Például a Károli-fordítás 1899-es kiadása így adja vissza az Ézsaiás 14:12-t: „Mimódon estél alá az égről, te Luczifer, hajnalnak fija?”
Az a héber szó, amelyet „Lucifernek” fordítottak, azt jelenti: ’fényesség’. A Septuaginta egy olyan görög szót használ, melynek a jelentése ’hajnalhozó’. Ezért van olyan fordítás, amelyben az eredeti héber szót „hajnalcsillagnak” vagy „fényes csillagnak” fordították. De a Jeromos által készített latin nyelvű Vulgata a „Lucifer” (’fényhordozó’) kifejezést használja, és ez magyarázatot ad rá, hogy miért jelenik meg ez a szó némelyik bibliafordításban.
Ki ez a Lucifer? A „fényesség” vagy a „Lucifer” kifejezés abban az üzenetben olvasható, amelyet Ézsaiás prófétai parancsa szerint az izraelitáknak hirdetniük kellett ’Babilon királya elleni példabeszédként’. Ezért ez annak a kijelentésnek a része, amely elsősorban a babiloni uralkodóházhoz szól. Az, hogy a „fényesség” kifejezés egy emberre, nem pedig egy szellemteremtményre vonatkozik, jól látható ebből a kijelentésből is: „a seolba szállsz alá.” A seol az emberiség közös sírját jelenti, vagyis nem egy olyan helyre utal, ahol Sátán, az Ördög tartózkodik. Továbbá azok, akik látják, hogy Lucifer ilyen állapotba kerül, ezt kérdezik: „Ez volna az az ember, aki megrengette a földet?” Világos, hogy a „Lucifer” szó egy emberre, nem pedig egy szellemteremtményre utal (Ézsaiás 14:4, 15, 16 .
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!