Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi az az Ábrahám kebele?

Szp72 kérdése:

Mi az az Ábrahám kebele?

Figyelt kérdés

Elárulhatnák az "Ábrahám kebele" tan képviselői, hogy ez mennyivel biblikusabb, mint mondjuk a katolikus tisztítótűz tana.


Eme tan szerint ha jól értem, van egy köztes állapot az alvilág és a mennyország között, az "Ábrahám kebele" vagy "paradicsom". Ami persze szerintem legalábbis totál hülyeség, ilyen nincs a Bibliában. A bűn zsoldja a halál és az alvilág nem pedig a paradicsom.



2017. ápr. 1. 18:34
1 2
 11/14 A kérdező kommentje:

emánuel13-nak


@ Miféle „boszorkány üldözést” akarsz már megint!


Én egyáltalán nem üldözök senkit, csak vitázom. Ezt sem szabad?


@ Nincs ilyen tan, és nincsenek a nem létező tannak képviselői sem.


Már hogyne lennének, például a hitgyülisek. Ha jól értem, akkor azt állítják, hogy Jézus megváltása előtt is volt egy aránylag jó hely az alvilág(seol, hádész) egyik szegletében, ez az alvilági "paradicsom", ahol az ószövetségi igazak tartózkodtak. Ez volna az Ábrahám kebele, ahová a példabeszédbeli szegény Lázár is jutott.


Szerény véleményem szerint ez meglehetősen nagy hülyeség, de főleg semmivel sem biblikusabb, mint a tisztítótűz tana. Az Ábrahám kebele tan egy emberi okoskodás s nem pedig egy bibliai tényállás. Tehát tulajdonképp nem állítom, hogy nem tartható, de aki ezt vallja, annak semmi jogalapja nincs a tisztítótűz bírálatára, mert ő is egy ugyanolyan bizonyíthatatlan tételt vall.


@ Ábrahám kebele, mint a mennyországnak egy vigasztaló helye viszont valóban van.


Ezt gondolom én is. A példabeszédbeli Ábrahám nem az alvilágban, hanem a mennyben van az angyalokkal együtt, tehát nem valamiféle "alvilági paradicsomban". Az alvilág a bűn büntetése a paradicsom elvesztésével együtt, azt állítani hogy a paradicsom az alvilágban van, szerintem irgalmatlan hülyeség, de ők tudják. A paradicsom a gyönyörűség kertje, az üdvösség egyik szimbóluma, s mint ilyen természetesen a mennyben van:


"Ismerek egy embert Krisztusban, aki tizennégy évvel ezelőtt elragadtatott a harmadik égig – hogy testben-e vagy testen kívül, nem tudom, csak Isten tudja. Én tudom, hogy az az ember – hogy testben-e vagy testen kívül, nem tudom, csak az Isten tudja – elragadtatott a paradicsomba, és olyan kimondhatatlan beszédeket hallott, amelyeket ember el nem mondhat." (2Kor 12,2-4)


@ De ez egészen biztos nem lehetett egy véglegesített hely, mivel Jézus ezt még azokra az Ő eljövetele előtti lelkekre mondta, mielőtt még felment és helyet készített volna (Jn. 14. 2-6)az Őt követői számára.


Őszintén szólva nem nagyon érzem a harmóniát az állításaid között. Most akkor a mennyben van vagy nem? A példabeszédbeli Ábrahám a mennyben van, még ha a példabeszéd elmondásakor Ábrahám ténylegesen még nem lehetett ott. Miért ne mondhatott Jézus egy olyan példabeszédet, amely a már megváltott viszonyokat tükrözi? Máskor is mondott. (Mt 8,11-12)


@ Ne keverd már megint össze a szezont a fazonnal, az Ábrahám kebele nem analóg a tisztítótűznek a helyével, ne keverd össze.


Nem én keverem, hanem te. Én sose mondtam ilyet. A tisztítótűz az alvilág egy kevésbé gyötrelmes szeglete, ahonnan Krisztus kiszabadítja a foglyokat a nála levő kulcsokkal. Van alvilág az Újszövetségben? Igen van? Ki lehet onnan szabadulni? Igen ki lehet. Mondja valahol, hogy az alvilágban csak az elkározók maradnak? Nem mondja? Logikus tehát a tisztítótűt tana? Teljesen logikus, míg az alvilági paradicsomról ez nem mondható el.

2017. ápr. 4. 20:43
 12/14 A kérdező kommentje:

Idevalósága miatt bemásolok egy másik kérdésnél adott válaszomat.


@ Jézus sok évvel később a kereszten azt mondta az egyik mellette lógó latornak: “Még ma velem leszel a Paradicsomban”. Aztán teste a sírban volt, míg lelke a Seol/Hádész “Paradicsom” részébe ment.


Úgy látom a hitgyülisek hite két szilárd pilléren nyugszik: a Biblián és Németh Sándoron. Most nem azért, de honnan veszitek ezt az alvilági paradicsomot? Ez meglehetősen nagy hülyeség. A bűn zsoldja a halál és az alvilág, éppen a paradicsom elvesztése nem pedig a megnyerése. A paradicsomi kert az üdvösség jelképe, s mint ilyen természetesen a mennyben van. (2Kor 12,2-4)


"Aztán hozzá fordult: Jézus, emlékezzél meg rólam országodban. Ezt válaszolta neki: Bizony mondom neked, még ma velem leszel a paradicsomban." (Lk 23,42-43)


A jobb oldali lator Isten boldog országába szeretne jutni, nem pedig az alvilági igazakhoz. Jézus azt ígéri, hogy ez még ma bekövetkezik. Más értelme ennek a dialógusnak szerény véleményem szerint nincs.


Persze értem én a nagy problémát, hogy lehet Jézus és a lator a paradicsomba, ha egyszer meghaltak és alvilágba kerültek. Nos akár elmehettek még aznap egy kis mennyországi körútra, ahogy Pál is kapott egy kis bepillantást, majd aztán az alvilágba.


Én inkább azonban arra hajlok, hogy Jézus háromnapos alvilági léte, s még aznapi paradicsomi tartózkodása a latorral, ez csak a mi időrendhez szokott logikánk szerint látszik feloldhatatlan ellentmondásnak.


Tételezzük fel, hogy Krisztus, mint ember meghalt, elment prédikálni az alvilágba, harmadnap múlva feltámad, fölmegy a mennybe, ahol visszanyeri teljes isteni tudását a teljes múltról, a teljes jövőről, a történelem minden egyes napjáról a legapróbb részletekig. Tehát már a mennyben felment mindenható és mindentudó Jézus rátekinthet az embersége szerinti halála napjára is, úgymond visszamehet az időbe, immáron úgymond felülről nézve az eseményeket. Kihozza a latort az alvilágból, s felviszi a mennybe, s elkezdi bevezetni az isteni tudásba, kezdve logikusan a halála napjától történt eseményekkel. A lator úgy éli meg az egészet, hogy még aznap Jézussal volt a paradicsomban.


Lehet nem mindenki érti, amit itt magyarázok. Mindenesetre azt fejtegetem, hogy a mindenható Krisztusnak, aki fölötte áll az időnek, nem olyan nagy kunszt haláluk napján együtt lenniük a mennyországban.

2017. ápr. 12. 02:20
 13/14 KZitus ***** válasza:

Szia


Bemásolok egy cikket, amit találtam Krisztusnak erről a példázatáról. Talán érdekel...

LUKÁCS 16:14–31

• SZEMLÉLTETÉS A GAZDAG EMBERRŐL ÉS LÁZÁRRÓL

Jézus hasznos tanácsot adott a tanítványainak, hogyan használják fel az anyagi javakat. De nem csak a tanítványai hallgatják őt. Ott vannak a farizeusok is, akiknek szintén meg kellene szívlelniük Jézus tanácsát. Miért? Mert ők „pénzszeretők”. Miközben hallgatják Jézust, „kajánul mosolyogni” kezdenek rajta (Lukács 15:2; 16:13, 14).

Jézus nem jön zavarba, hanem ezt mondja nekik: „Ti igazságosnak jelentitek ki magatokat az emberek előtt, de Isten ismeri a szíveteket. Mert amit az emberek magasztosnak tartanak, az Istennek utálatos” (Lukács 16:15).

A farizeusokat már régóta magasztalják az emberek, de itt az ideje, hogy ez megváltozzon. Most fordul a kocka. Akiknek eddig nagy vagyonuk volt, valamint politikai és vallási befolyással bírtak, most elvesztik a tekintélyüket. Ezzel szemben az egyszerű embereket, akik felismerik, hogy még többet kell tanulniuk Istenről, fel fogják magasztalni. Jézus nyilvánvalóvá teszi, hogy jelentős változás fog bekövetkezni:

„A Törvény és a Próféták Jánosig voltak. Attól kezdve Isten királyságát hirdetik mint jó hírt, és mindenfajta ember törekszik arra, hogy bejusson [a királyságba]. Bizony, könnyebb az égnek és a földnek elmúlnia, mint a törvény egy betűjéből egyetlen írásjelnek is beteljesületlenül maradnia” (Lukács 3:18; 16:16, 17). Hogyan utalnak ezek a szavak arra, hogy valami meg fog változni?

A zsidó vallási vezetők büszkén állítják, hogy ők megtartják a mózesi törvényt. Emlékezzünk csak arra, hogy amikor Jézus visszaadta egy jeruzsálemi férfinak a látását, a farizeusok gőgösen ezt mondták: „mi Mózes tanítványai vagyunk. . . .tudjuk, hogy Mózessel beszélt Isten” (János 9:13, 28, 29). A mózesi törvény egyik célja az volt, hogy az alázatos embereket elvezesse a Messiáshoz, vagyis Jézushoz. Keresztelő János úgy azonosította Jézust, mint az Isten bárányát (János 1:29–34). Azóta, hogy János elkezdte a szolgálatát, az alázatos zsidók, különösen a szegények, hallhatnak Isten királyságáról. Igen, itt a jó hír mindenkinek, aki Isten királyságának az alattvalója akar lenni, és szeretné élvezni az áldásait.

A mózesi törvény nem marad beteljesületlenül, ugyanis elvezeti az embereket a Messiáshoz. Viszont véget ér a megtartása iránti kötelezettség. Például a törvény megengedi, hogy különféle okokból elváljanak a zsidók, ám Jézus ezt mondta: „Mindaz, aki elválik a feleségétől, és mást vesz el, házasságtörést követ el, és aki férjétől elvált asszonyt vesz el, házasságtörést követ el” (Lukács 16:18). Mennyire felbőszítheti ez a kijelentés a paragrafusrágó farizeusokat!

Jézus most elmond egy szemléltetést, amely hangsúlyozza, hogy milyen jelentős változás fog bekövetkezni. Két férfiról szól, akiknek a társadalmi helyzete, vagyis tekintélye drámaian megváltozik. Miközben a szemléltetésre figyelünk, ne felejtsük el, hogy a hallgatóság között ott vannak a pénzszerető farizeusok is, akiket magasztalnak az emberek.

„Volt egy gazdag ember – mondja Jézus –, aki bíborba meg lenvászonba öltözködött, és fényűzően vigadozott nap mint nap. Egy Lázár nevű koldust pedig, aki tele volt fekélyekkel, mindig odavittek a kapujához. Ő szeretett volna jóllakni azzal, ami a gazdag asztaláról lehullott. Igen, még a kutyák is jöttek, és nyaldosták a fekélyeit” (Lukács 16:19–21).

A farizeusok szeretik a pénzt, ezért nem kétséges, hogy ki a szemléltetésben szereplő „gazdag ember”. Sőt, az is jellemző ezekre a zsidó vallási vezetőkre, hogy szeretnek drága, különleges ruhákba öltözködni. És függetlenül attól, hogy a valóságban mennyire gazdagok, úgy tűnik, számos kiváltságuk van, és élvezik az ezzel járó lehetőségeket. Az, hogy a férfi bíborba öltözött, a kiváltságos helyzetüket, a fehér lenvászon pedig az önelégült gondolkodásukat jelzi (Dániel 5:7).

Hogyan tekintik az átlagembereket és a szegényeket ezek a gazdag és büszke vezetők? Lenézően ʽam há·ʼáʹrecnek – vagyis a föld (ország) népének – hívják őket, akik nem ismerik a törvényt, és nem is érdemlik meg, hogy tanítsák rá őket (János 7:49). Ezt jól tükrözi a Lázár nevű koldus helyzete, aki „szeretett volna jóllakni azzal, ami a gazdag asztaláról lehullott”. Lázárt, akit fekélyek borítanak, lenézik. Hozzá hasonlóan a közembereket is lenézik, mintha ők sem élveznék Isten helyeslését.

Ez a szomorú helyzet már régóta fennáll. Ám Jézus tudja, hogy eljött az ideje, hogy jelentős fordulat álljon be. Meg fog változni azok helyzete is, akiket a gazdag ember jelképez, és azoké is, akiket Lázár.

MEGVÁLTOZIK A GAZDAG EMBER ÉS LÁZÁR HELYZETE

Jézus elmondja, milyen drámai változás történik e két férfi körülményeiben: „Idővel meghalt a koldus, és az angyalok Ábrahámhoz vitték őt. Meghalt a gazdag is, és eltemették. És a sírban, mialatt kínok között volt, felnézett, és a távolban látta Ábrahámot, és mellette Lázárt” (Lukács 16:22, 23).

Jézus hallgatói tudják, hogy Ábrahám már régen meghalt, és hogy a sírban van. Az Írások világosan feltárják, hogy a sírban, vagyis a seolban senki sem képes látni és beszélni, Ábrahám sem (Prédikátor 9:5, 10). Vajon a vallási vezetők szerint mit ért Jézus ezen a szemléltetésen? Milyen tényt szeretne megfogalmazni az átlagemberekkel, illetve a pénzszerető vallási vezetőkkel kapcsolatban?

Jézus most emelt ki egy változást, amikor azt mondta, hogy a „Törvény és a Próféták [Keresztelő] Jánosig voltak”, de „attól kezdve Isten királyságát hirdetik mint jó hírt”. Tehát János és Jézus Krisztus prédikálása által mind Lázár, mind a gazdag ember jelképesen meghal az addigi életkörülményeit tekintve, és mindketten merőben új helyzetbe kerülnek Isten előtt.

Különösen a szegény sorban sínylődő, alázatos emberek élnek régóta vallási elnyomás alatt. De segítséget kapnak, és jól reagálnak a királyságról szóló jó hírre, amelyet először Keresztelő Jánostól, majd pedig Jézustól hallanak. Korábban be kellett érniük azokkal a morzsákkal, amelyek a vallási vezetők jelképes asztaláról hullottak le. Most azonban alapvető szentírási igazságokkal táplálkozhatnak, különösen azokkal a csodálatos dolgokkal, amelyeket Jézus tár fel. Olyan, mintha most végre kedvező helyzetben lehetnének Jehova Isten szemében.

Velük ellentétben a gazdag és befolyásos vallási vezetők elutasítják a királyságról szóló üzenetet, amelyet János bejelentett, és amelyet Jézus még most is országszerte hirdet (Máté 3:1, 2; 4:17). Sőt, dühíti és gyötri őket ez az üzenet, amely Istentől jövő tüzes ítéletet tartalmaz (Máté 3:7–12). Valódi megkönnyebbülést jelentene ezeknek a pénzszerető vallási vezetőknek, ha Jézus és a tanítványai felhagynának Isten üzenetének a hirdetésével. Olyanok ezek a vezetők, mint a szemléltetésben szereplő gazdag ember, aki így szól: „Atyám, Ábrahám, irgalmazz nekem, és küldd el Lázárt, hogy mártsa vízbe ujja hegyét, és hűsítse nyelvemet, mert gyötrődöm ebben a lobogó tűzben” (Lukács 16:24).

Ám nem számíthatnak enyhülésre. A vallási vezetők többsége nem fog megváltozni. Nem figyeltek „Mózesre és a Prófétákra”. Ezeknek az ihletett írásoknak arra kellett volna őket indítaniuk, hogy elfogadják Jézust mint Isten által kinevezett Messiást és Királyt (Lukács 16:29, 31; Galácia 3:24). Nem hajlandók megalázni magukat, és nem is hagyják, hogy meggyőzzék őket azok az alacsony sorú emberek, akik elfogadják Jézust, és már Isten helyeslését élvezik. Az igazság kérdésében Jézus tanítványai egyszerűen nem alkudhatnak meg, és nem is hígíthatják fel az üzenetüket csak azért, hogy kedvezzenek a vallási vezetőknek, vagy hogy enyhülést szerezzenek nekik. Ezt a helyzetet jól kifejezi az, amit a szemléltetésben „Ábrahám” mond a gazdag embernek:

„Gyermekem, ne felejtsd el, hogy neked sok jóban volt részed az életedben, Lázárnak viszont sok rosszban. Most azonban neki itt vigasztalásban van része, te meg gyötrődsz. Ezenkívül nagy szakadék van vetve közénk és közétek, hogy akik innen át akarnak menni hozzátok, ne tudjanak, és onnan se jöhessenek át mihozzánk” (Lukács 16:25, 26).

Mennyire igazságos és helyénvaló, hogy ilyen drámai fordulat áll be! Megváltozik a helyzet a büszke vallási vezetők és az alázatos emberek között. Ez utóbbiak elfogadják Jézus igáját, most végre felfrissülnek, és jelképes értelemben jól tápláltak (Máté 11:28–30). Ez a változás még nyilvánvalóbb lesz pár hónappal később, amikor a törvényszövetséget felváltja az új szövetség (Jeremiás 31:31–33; Kolosszé 2:14; Héberek 8:7–13). Amikor i. sz. 33 pünkösdjén Isten kitölti a szent szellemét, kétség sem fér majd hozzá, hogy nem a farizeusok és vallási szövetségeseik fogják élvezni Isten helyeslését, hanem Jézus tanítványai.

2017. ápr. 20. 14:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/14 anonim ***** válasza:

A Római Katolikus vallás szerint az alábbi túlvilági állapotok léteznek:


1. Mennyország (Paradicsom, menny): Az üdvösség túlvilági helye, ahol a tökéletesen tiszta lelkek Istennel és az a szellemi lényekkel élvezik az örök boldogságot. A Szentírás egyértelmű tanítása, hogy mennyország létezik.


2. Pokol (Infernó): A kárhozat túlvilági helye, ahol a halálos bűnben megátalkodott lelkek örökké szenvedik az örök büntetést. Két féle kín van itt: Az elvetés kínja (Poena damni), vagyis hogy a lélek életcélja örökké meghiúsult és végleg Isten nélkül kell élnie, illetve az érzéki kín (Poena sensus), amit a Szentírás „tűz” kifejezéssel mutat be, de igazából nem tudni sokat ennek a tűznek a természetéről. A Szentírásnak ez is egyértelmű tanítása, és a modern nézetek ellenére hangsúlyozva van hogy örökké tart.


3. Tisztítóhely (tisztítótűz, purgatórium): Az az állapot, amelyben 1.a bocsánatos bűnben lévő lelkek vagy 2. a már tiszta, de még nem vezekelt lelkek szenvedik az időleges büntetést. A kínjai hasonlóak a pokoléhoz: Az lelki kínokat az adja, hogy a tisztuló lelkek vágyódnak Isten után, de nélkülözniük kell egy ideig. Emellett a purgatóriumnak is tulajdonítanak valamiféle érzéki kínt (poena sensus), amire utal a „tisztítótűz” kifejezés (purgatorius igni). A Bibliában nem olvasható kifejezetten a „tisztítóhely” vagy „tisztítótűz” kifejezés, azért benne van, pl. A Makkabeus könyvekben a halottakért bemutatott engesztelő áldozat, illetve a „tűz általi” megmenekülés, ahogy Pál apostol fogalmaz. Jézus említi hogy van olyan bűn amelyet a halál utáni életben megbocsátanak. Noha nem a Bibliában, de az őskereszténységről azt olvassuk, hogy ha valaki súlyosan vétkezett, akkor évekig is vezekelnie kellett. Emellett ősi keresztény források igazolják, hogy imádkoztak a halottakért, ami csak akkor érthető, ha van köztes állapot. Egyébként ezt igazolják a kopt, illetve keleti ortodox egyházak is, tehát szinte biztosan ősi keresztény tanítás ez, nem pedig a Katolikusok önkéntes hagyománya, ahogy a protestánsok vádolják.


4. Limbus (Limbo, tornác): Itt két fajta limbusról van tanítás: 1. Limbus patrum (az atyák tornáca), vagyis az a hely és állapot, ahol a Krisztus előtt meghalt erényes emberek természetes boldogság állapotában várták a megváltást és az üdvösséget. Az apostoli hv.-ban olvassuk hogy Jézus „alászállt a poklokra…”, ami a régi hittankönyvek szerint a Limbus patrum-ba való leszállására utal, ahonnan szabad utat nyitott az ottani lelkeknek a mennyországba. Valószínűleg az „Ábrahám kebele” kifejezés is erre az állapotra ill. helyre utal.

2. Limbus puerorum, vagyis az a hely ahová a megkereszteletlen kisdedek lelkei kerülnek. Ez nem dogma, de sokáig része volt a Katolikus hagyománynak. Ez az állapot, hasonlóan a L. patrumhoz, nélkülözi a mennyország természetfeletti boldogságát, de azért természetes boldogságot ad.


Ha érdekel valakit ez a téma, akkor a Katolikus videotár csatornán Erdő Péter bíboros, az apostoli hitvallás előadása jó választás lehet, különösen az „Alászállt a poklokra” kezdetű cikkely első része.

szept. 9. 15:37
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!