Mi az az Ábrahám kebele?
Elárulhatnák az "Ábrahám kebele" tan képviselői, hogy ez mennyivel biblikusabb, mint mondjuk a katolikus tisztítótűz tana.
Eme tan szerint ha jól értem, van egy köztes állapot az alvilág és a mennyország között, az "Ábrahám kebele" vagy "paradicsom". Ami persze szerintem legalábbis totál hülyeség, ilyen nincs a Bibliában. A bűn zsoldja a halál és az alvilág nem pedig a paradicsom.
Az "Ábrahám kebele" tan képviselői piknikezni mentek, de én itt vagyok! :)
Szóval kedves szp72: a tisztítótűz tana csak a katolicizmusban van meg, a Bibliában viszont totálisan nincs benne, annál is inkább, mert mondanivalójával, lényegét tekintve is ellentmond Jézus áldozatával.
Nézzük akkor a feltett kérdést:
Ábrahám kebeléről a Lukács 16/19-31 Igerészben olvashatunk. Ez a hely nem egy köztes állapotot jelenti (vagyis nem úgy van, ahogy te értelmezed), hanem arra a helyre vonatkozik, ahová azok kerültek, akik a Jézus engesztelő áldozatát megelőzően, Istenben hunytak el.
Ők a Seol egy nyugalmas, vígasztaló helyére kerültek. Ez a hely a Menny előképe tehát, ami már nincs többé.
Azért nincs, mert Jézus a keresztáldozatával teljes és örök engesztelést szerzett, ami által Mennyet nyitott.
Erre a helyszínre tehát nincs szükség többé, mert Jézus áldozatával feleslegessé vált. A tisztítótűzre szintén nincs szükség, de ez utóbbi soha nem is létezett.
Egyrészt Ábrahám kebele biblikus. Te, aki tanítónak vallottad magad egyik kommentedben ezt nem tudod?
Másrészt azt is írja a Biblia, hogy a menny Jézus áldozata után nyílt meg, addig Ábrahám kebelén voltak azok, akik nem a pokolba kerültek.
Harmadrészt nincs szó tisztítótűzről és a katolikus egyház is beismerte, hogy ez nem biblikus tanítás, csupán hagyomány.
Ez a történet példázat – Krisztus kedvelt tanítási módszere. Minden példázat célja bizonyos lecke megtanítása, és amit Jézus itt meg akart tanítani, annak nem volt semmi köze a halottak állapotához. Ennek a példázatnak az a tanulsága, hogy fontos az Isten Igéje szerint való élet. Jézus megmutatta, hogy a gazdag ember belefeledkezett az anyagi dolgokba, és nem törődött az ínséget szenvedőkkel. Örök sorsunk a jelen életben dől el, és nincs második próbaidő. A Szentírás a megtéréshez és üdvösséghez vezető kalauz, és ha nem figyelünk Isten Igéjének intéseire, nincs más, ami érinthetné lelkünket. Krisztus ezekkel a szavakkal fejezte be a példázatot: „Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül feltámad” (Lk 16:31).
Krisztus csupán felhasznált egyes fogalmakat egy jól ismert zsidó történetből, amelyben a halottak társalognak egymással. (Az Ábrahám kebele és a hadés nagyon hasonló fogalom volt a zsidó hagyományban. Lásd „Discourse to the Greeks Concerning Hades“, Josephus’ Complete Works, William Whiston fordításában [Grand Rapids; Kregel, 1960], 637. oldal).
Találunk a Bibliában olyan példázatot, amelyben a fák beszélgetnek (Bír 9:7-15; vö. 2Kir 14:9). Senki sem próbálná ezzel a példázattal bizonyítani, hogy a fák tudnak beszélni. Tehát ne értelmezzük Krisztus példázatát úgy, hogy ellentmondjon annak a sokszorosan bizonyított szentírási igazságnak és Krisztus személyes tanításának, amely szerint a halál alvás.
@ Egyrészt Ábrahám kebele biblikus. Te, aki tanítónak vallottad magad egyik kommentedben ezt nem tudod?
Pontosan tudom, hogy eme tan a szegény Lázár példabeszédére hivatkozik, csak szerintem merőben tévesen. Én viszont nem azt mondtam, hogy egyáltalán nem biblikus, hanem azt kérdeztem, hogy mennyivel biblikusabb, mint a tisztítótűz, ez utóbbira ugyanis jóval több igével tudunk érvelni jóval logikusabban.
@ arra a helyre vonatkozik, ahová azok kerültek, akik a Jézus engesztelő áldozatát megelőzően, Istenben hunytak el. Ők a Seol egy nyugalmas, vígasztaló helyére kerültek.
Miből gondoljátok, honnan veszitek biztosra, hogy a példázatbeli Ábrahám a seolban (görögül hádész, magyarul alvilág vagy pokol) van? A példabeszéd szerint a lángokban gyötrődő elkárhozott van a seolban, s nem Ábrahám. Továbbá Lázárt az angyalok viszik Ábrahám kebelére, s az angyalok a legjobb tudomásom szerint nem a seolban, hanem a mennyben tartózkodnak.
Miből gondoljátok, hogy eme jézusi példabeszéd az engesztelő áldozat előtti állapotokat tükrözi? Nem mondhat Jézus egy példabeszédet a megváltás utáni helyzetről? Márpedig a Jézus előtti Ószövetség sehol nem beszél szenvedéses-tüzes seolról, a tűz és a szenvedés tipikus jézusi fenyegetés, vagyis aligha van itt szó megváltás előtti állapotokról. Ábrahám és kebelén lévő Lázár nyilvánvalóan a mennyben van.
Azt elfogadom, hogy a seolnak van nyugalmasabb, kevésbé gyöttrelmes szeglete, s éppen ezt nevezem tisztítótűznek. A seol mindenesetre nem jutalom, s nem a vigasztalás helye, hanem büntetés és rabság.
@ Ez a hely a Menny előképe tehát, ami már nincs többé.
Hol mondja, hogy nincs többé? Hol mondja a Biblia azt, hogy aki üdvözül az már semmiképpen nem lehet a seolban? A helyzet az, hogy pont az ellenkezőjét mondja:
"Meghaltam, s íme, mégis élek, örökké. Nálam vannak a halálnak és az alvilágnak a kulcsai." (Jel 1,18)
A Jézusnál lévő seol kulcsok azt jelentik, hogy Jézus képes onnan kihozni embereket, s nyilván akkor hoz is ki.
"A tenger visszaadta a beleveszett halottakat. A halál és az alvilág is visszaadta halottjait, és mindenki fölött ítéletet tartottak a tettei alapján." (Jel 20,13)
Nyilván, hogy akkor nem minden seolbéli tartozkodó kárhozik el az utolsó ítéletkor.
@ Erre a helyszínre tehát nincs szükség többé, mert Jézus áldozatával feleslegessé vált.
Ezt mire alapozod? Jézus megváltásával nem szűnt meg a halál, nem szűntek meg a bűn ideiglenes következményei, miért pont az ideiglenes alvilágnak kell mindenképpen megszűnnie? Hol itt a logika? Hol itt a Biblia?
@ A tisztítótűzre szintén nincs szükség, de ez utóbbi soha nem is létezett.
Létezik seol, s létezik a seolnak olyan szeglete, ahol nem az örök kárhozatra várók tengődnek, hanem a végül üdvözülők. Nos éppen ezt a szegletet nevezzük tisztítótűznek. Maga az elnevezés valóban nem biblikus, de nem tökmindegy, hogy minek nevezzük?
@ Szerintem Ábrahám kebele az un. limbus patrum. Persze lehet tévedek.
A limbus patrum a seol része, ahol az ószövetségi igazak tartózkodtak a megváltás előtt. Ez a példabeszéd azonban már a megváltás utáni állapotokat tükrözi.
"ez utóbbira ugyanis jóval több igével tudunk érvelni jóval logikusabban"
Igen?
Én az 1-es válaszolóval értek egyet
@ Tehát ne értelmezzük Krisztus példázatát úgy, hogy ellentmondjon annak a sokszorosan bizonyított szentírási igazságnak és Krisztus személyes tanításának, amely szerint a halál alvás.
Ez igazából nem tartozik szorosan a tárgyhoz. Ez egy másik téma, a seol mibenléte. Tényleg csak alvás van a seolban? Nos egyáltalán nem, de tény és való, hogy az Ószövetség szerint általában igen. A seol úgymond egy "hely", ahol az árnyak vannak, tehát szó nincs teljes megsemmisülésről, mert akkor nincs is értelme seolról beszélni. Tehát valami van, valami létezik az emberből a halál után is, aki alszik az is létezik, az is csinál valamit.
@ Krisztus csupán felhasznált egyes fogalmakat egy jól ismert zsidó történetből, amelyben a halottak társalognak egymással.
A zsidók nem gondolták, hogy semmi kommunikáció nem lehetséges a seolban. Valami korlátolt-ritka kommunikáció lehetséges, az árnyak ugyanis olykor felriadnak.
@ Jézus itt meg akart tanítani, annak nem volt semmi köze a halottak állapotához.
Ezt én nem nagyon hiszem, ilyen erővel egy lélekvándorlásos történetet is mondhatott volna. Jézus egy tüzes-szenvedéses alvilágról beszél, tehát egy merőben másról, mint az Ószövetség. Ennek magyarázata lehet az, hogy a seol megváltozott vagy van egy ilyen része is. Mind a kettő lehet igaz akár egyszerre is.
Szia!
Én nem vagyok az "Ábrahám kebele" tan képviselője, és teljesen egyetértek veled abban, hogy ez a tan nem biblikus.
Már csak azért sem, mert pontosan tudjuk, hogy Krisztus ezt a példázatát a korabeli farizeusi elképzelésekre építette. A farizeusok gondolkodásában ekkor már hellén és pogány hatásokkal is keveredett az Ószövetség tanítása. Erről bárki meggyőződhet Josephus Flavius: Beszéd a görögöknek a hádés-ról című töredékéből. Jézus minden bizonnyal a saját meséjükkel szembesítette a farizeusokat, mintha ezt mondta volna nekik: Tudjátok, hogy a szegények iránti irgalmatlanság bűn, mégis ezt teszitek.
Üdv. Péter
„Elárulhatnák az "Ábrahám kebele" tan képviselői, hogy ez mennyivel biblikusabb, mint mondjuk a katolikus tisztítótűz tana.”
Kedves szp72!
Miféle „boszorkány üldözést” akarsz már megint! :)
Nincs ilyen tan, és nincsenek a nem létező tannak képviselői sem. Mint ahogyan elégetésre való eretnekek sincsenek. :)
Ábrahám kebele, mint a mennyországnak egy vigasztaló helye viszont valóban van. De ez egészen biztos nem lehetett egy véglegesített hely, mivel Jézus ezt még azokra az Ő eljövetele előtti lelkekre mondta, mielőtt még felment és helyet készített volna (Jn. 14. 2-6)az Őt követői számára.
Ne keverd már megint össze a szezont a fazonnal, az Ábrahám kebele nem analóg a tisztítótűznek a helyével, ne keverd össze.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!