Miről szól a Máté evangéliuma?
Máré evangéliumának fejezetei:
1-4.: Bemutatkozik Jézus. Mivel a zsidókhoz íródott a könyv, ez az első pár fejezet bemutatja Jézust, mint a próféták által megjövendölt Messiást.
1-2. fej.: Jézus születése, és gyermekkora
3-4. fej.: Jézus megkeresztelkedése, megkísértése, és szolgálatának kezdete
5-13.: Jézus elkezdi szolgálatát, amelyben elmondja a híres hegyi beszédét, majd szembesíti a képmutatást az igaz emberi cselekedetekkel.
5-7. fej.: a hegyibeszéd
8-12. fej.: Jézus Galileában tanít és gyógyít
13-25.: Jézus elkezdi hosszú vándorlását, melynek célja eljutni Jeruzsálembe. Közben tanít és prédikál.
13. fej.: A hét példázat
14-20. fej.: Jézus útja Galileából Júdeába
21-25. fej.: Jézus Jeruzsálemben
26-28.: Jézus szenvedései és feltámadása.
26. fej.: Az utolsó vacsora, Jézus elfogatása és elítélése a zsidó hatóság által
27. fej.: Jézus elítélése a rómaiak által, kereszthalála és temetése
28. fej.: Jézus feltámadása, és az apostolok kiküldetése
Máté, ki Lévinek neveztetett (Máté 9,9. Márk 2,13. s követk. Luk. 5,27. s követk.), Alfeus fia (Márk 2,14.), egyik a tizenkét apostol közől (Máté 10,3.), mielőtt apostolságra hivatott, a Tiberiás-tengernél levő romai vámhivatalnál aladószedő volt. Nagy készséggel engedett az Úr hivásának, híven követte őt tanitásának ideje alatt, tanúja volt csodatételeinek és föltámadásának, s az ő mennybemenetele után, mielőtt apostoli útjára kelt, Zsidóországban hirdette az üdv igéjét. A zsidókat meg akarván győzni arról, hogy Jézus a megigért Messiás, irta azon evangéliomot, melyet az ő neve alatt ismerünk, sz. Ireneus szerint, azon időben, midőn sz. Péter és Pál apostolok Romában tanítottak, és egyházat alapítottak, Krisztus születés után 61–66-ik év között, még sz. Márk evangélioma előtt, ki Kr. u. 66. évben irt (lásd a bevez. Márkhoz). A legrégibb egyháztanítók összhangzó bizonysága szerint, ő zsidó, azaz, a Palesztinában akkor divatozott szír-kaldei nyelven irta evangéliomát. Ez megjelenése után kétségkivűl azonnal lefordíttatott görög nyelvre azon keresztények számára, kik a pogányságból tértek meg, mert ezek a zsidó nyelvet nem értették. Ezen fordítást vagy maga Máté tette, vagy valamely apostoli hiteles férfiú, mi abból tűnik ki, hogy a görög forditás mindjárt kezdetben nagy tekintélyre emelkedett, s még az eredeti héber szövegnek is eléje tétetett, mely lassankint feledékenységbe ment, és el is veszett. A mi sz. Máté apostol egyéb életkörülményeit illeti, a keresztény történetirók, Szokrates, Rufinus és egyebek irják, hogy ő Szerecsenországban, Indiában és Parthiában hirdette az evangéliomot, s vértanú-halállal végezte életét.
Az első evangélium szerzője Máté, másik nevén Lévi, Alfeus fia (Mk. 2,14; Lk. 5,27), aki egyike volt a tizenkét apostolnak. Mielőtt csatlakozott volna Jézushoz, vámszedő volt a Genzáreti-tó partján, Kafarnaumban. Példaadó készséggel követte az Úr hívó szavát (Mt. 9,9), s attól fogva állandó tanúja volt tanításának és tetteinek.
Urunk mennybemenetele után először a zsidók köréban, később más pogány népknél hirdette az evangéliumot. Az utóbbira vonatkozólag pontosabb adataink nincsenek. A hagyomány szerint vértanúsággal fejezte be életét. Az egyház szeptember 21-én ünnepli.
Evangéliumát a megtért zsidóknak szánta és röviddel Palesztina elhagyása előtt, igehirdetésének pótlására írta. Nyilvánvaló célja az volt, hogy a zsidóból lett keresztényeket megerősítse hitükben. Hirdeti, hogy Jézus az ősidők óta megígért Messiás, akinek személyében és művében beteljesedtek a próféták jövendölései. Egyúttal kortársainak a Messiásról és a messiási országról kialakult téves felfogását is megcáfolja, és azt bizonyítja, hogy letértek az üdvösség útjáról.
Az evangélium görög szövege az első század hetvenes éveiből származik. Iréneusz szerint akkor készült, amikor Péter és Pál Rómában tanított és egyházat alapított. Nyelve, Pápiász (75-150) hierapoliszi püspök szerint, az akkor Palesztinában használatos arám volt, melyet a pogányságból megtért keresztények számára hamarosan lefordítottak görögre. Ez a görög szöveg terjedt el az egyházban, az arám nyelvű elveszett.
A müvészi gonddal felépített írásmű bevezetése Jézus gyermekkoráról és működésének előkészítéséről szól. Az első rész Jézus galileai, a második jódeai működését írja le. A harmadik rész az Üdvözítő megváltó szenvedésének és feltámadásának elbeszélése.
Jézus életének világossága és nagy vonásai megtalálhatók Máté evangéliumában is, csakúgy mint Márknál, de a hangsúly másutt van. Először is más a terv, ő sokkal jobban felépíti könyvét. Öt részlet követi egymást, mindegyik egy beszédből áll, amelyet ügyesen kiválasztott történetek vezetnek be. Az elejére teszi a gyermekkor történetét, a végére pediga szenvedés és a feltámadás történetét s így a hét rész kerek egészet alkot. Nincs kizárva, hogy ennek a szerkesztésnek főbb vonásai már az arám evangéliumban megvoltak, de a görög Mátéban mindenesetre szembeötlőbb. Láttuk azt is, hogyan használja fel forrásait, hogy ezt a rendszeres együttest és erőteljes pedagógiát kifejezze. Tökéletesebben adja vissza Jézus tanítását és kitart a "mennyek országának" gondolata mellett (4,17), ezért evangéliumát úgy lehet jellemezni, mint a mennyek országának eljöveteléről szóló hétfelvonásos drámát: 1. Előkészület a messiás-gyermek személyében (1,2). 2. Programjának kihirdetése tanítványai és a nép előtt a hegyibeszédben (3-7). 3. Igehirdetése küldöttei által, akiknek csodái, mint jelek, Jézust igazolják (8-10). 4. Az emberektől állított akadályok, Isten alázatos és rejtett üdvrendje szerint, amelyeket a példabeszédek fejtenek ki (11-13). 5. Isten országa kezd megvalósulni a tanítványok e csoportjában, amelynek élén Péter áll, és bennük felismerhető az egyház közössége is (13-18). 6. A krízis, amely előkészíti végleges eljövetelét, és amelyet megjövendöl eszkatológikus beszédében (19-25). 7. A szenvedésben és a diadalban való eljövetel, amelyeta szenvedés története és a feltámadás leírása tükröz (26-28).
Isten országát, amelyet Jézusnak az emberek között kellett felállítania - akit végül is majd elismernek királynak, akit szolgálnak és szeretnek -, előkészítette és meghirdette az Ószövetség. Máté a zsidók számára írta könyvét, s annak bemutatására törekedett, hogy Jézus személyében és művében beteljesedtek az Írások. Minden fordulatnál hivatkozik az Ószövetségre és bizonyítja, hogy a törvény és a próféták "teljesedésbe mentek", tehát nem egyszerűen megvalósultak, hanem az a tökéletesség érkezett el, amelynek azok csak előképei voltak. Így tesz Jézus személyével, amikor igazolja Dávidtól való származását (1,1-17), szűztől való születését (1,23), amely Betlehemben történt (2,6), egyiptomi tartózkodását, galileai letelepedését (4,14), messiási bevonulását Jeruzsálembe (21,5), csodás gyógyításait (11,4), a hegyi beszédben pedig kifejezetten is mondja, hogy a törvényt ésa lelkületet erre a tökéletes állapotra emeli (5,21-48). Ugyanígy hangoztatja, hogy Jézus alázatossága és munkájának sikertelensége megtalálható az ószövetségi írásokban. De megtalálható ott a tanítványok menekülése, az árulás nevetséges díja, elfogatása és sírbanyugvása is. Tehát mindez Isten terve volt, amelyet az Írás előre meghirdetett. A jövendölések beszéltek a zsidók hitetlenségéről (13,14), az emberi hagyományokhoz való ragaszkodásukról (15,7), sőt arról is, hogy tanításának nagy részét példabeszédekben adja (13,14-15,35).A másik két szinoptikus is élt ilyen szentírási bizonyítással, s ez benn lehetett az arám Mátéban is, de igazán a görög Máténak jellemző vonása. Ez teszi munkáját az új üdvrend alkotmányává, amely hirdeti, hogy Isten tervei teljesedtek Krisztusban. Márknál erősebben hangsúlyozza, hogy Jézus az Isten Fia (14,33; 16,16; 22,2; 27,40). Tanítása az új törvényt hozza, amely tökéletesíti a régit. A Péterre alapított egyház (16,18), amelynek ő az építőktől elvetett alapköve (21,42), messiási közösség. Az ószövetségi közösség ebben él tovább, de már egyetemes jelleggel. Isten megengedte, hogy akiket először hívott, azok visszautasítsák a meghívást (23,34), s így az üdvösség minden nép számára elérhetővé vált (8,11; 21,33; 22,1-10). Megértjük, hogy ezt az evangéliumot, amely Márkénál teljesebb és rendszeresebb, miért használta a születő Egyház olyan előszeretettel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!