Keresztények ti fogyasztotok alkoholt szilveszter este?
"Arrol szól az egész, hogy mindent mértékkel szabad."
MINDENT?
Mi a mérték a dohányzásra? Hány szál naponta?
A drogokra? A "könnyű" drogok még mértékletesnek számítanak?
A lopásra? Bizonyos értékhatár alatt elmegy? Csak sokat ne lopj? Hogy kinek mi a sok, azt pedig a szent benedeki elvek alapján döntse el mindenki maga?
Biztos, hogy mindenben elegendő a mértékletesség elvét követni? Nem lehet, hogy vannak dolgok, amiben a keresztyének számára az önmegtartóztatást kell alkalmazni?
Nem lehetséges, hogy az alkohol is ez utóbbiak közé tartozik? Nem lehet, hogy nem az Ige, hanem csak a hagyomány helyezte ezt a mértékletesen élvezhető dolgok közé?
Én nem ítélek el senkit a borivás miatt. Ez nem az én dolgom, hanem az Úré.
Én azt mondom csak el, amit meggyőződésem szerint az Ige tanít az alkoholfogyasztásról.
Sokan hivatkoznak a mértékletességre. Az alábbi tanulmány a mértékletesség bibliai fogalmát tárgyalja:
"...A következő igeverseket egy csomagban fogjuk megtárgyalni, mert valahol mindegyik egy közös fogalomhoz, a mérték, a mértékletesség fogalmához kapcsolódnak.
(Efézus 5:18) És meg ne részegedjetek bortól, miben kicsapongás van: hanem teljesedjetek be Szent Lélekkel,
(1 Timótheus 3:8) Hasonlóképpen a diakónusok tisztességesek legyenek, nem kétnyelvűek, nem sok borivásba merültek, nem rút nyereségre vágyók;
(Titus 2:3) Hasonlóképpen a vén asszonyok szentekhez illő magaviseletűek legyenek, nem patvarkodók, sem sok borivás rabjai, jóra oktatók;
Az Efézus 5:18 azt mondja, hogy ne részegedjünk meg bortól, a másik két vers pedig nem általában a borivást, hanem a sok borivást tiltja. Tehát mintha azt mondaná, hogy mértékletesen lehet bort inni, csak megrészegedni nem szabad tőle.
Már az előbb megnéztük, hogy igen valószínűtlen, hogy bárki meg tudná önmagán állapítani, hogy mennyit ihat a nélkül, hogy megrészegedne tőle. Istenre sem jellemző, hogy ilyen gumiszabályokat alkotna.
Nézzük meg tehát mindenekelőtt azt, hogy mire vonatkoztatja a Biblia a mértékletességet. Vajon a borivás beletartozik-e ebbe?
(Galáczia 5:22) De a Léleknek gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, béketűrés, szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség.
Ha megnézzük az itt Károli által „mértékletesség”-nek fordított görög szó [ἐγκράτεια (egkrateia)] jelentését, akkor azt találjuk, hogy annak jelentése: önuralom, önmérséklet, mértékletesség. Más fordítások inkább az önmegtartóztatást használják a mértékletesség helyett.
Nem mindegy azonban, hogy valamitől teljesen megtartóztatjuk magunkat, vagy csak mértékletesen élünk vele.
Meg kell néznünk, hogy a szó máshol milyen összefüggésben fordul elő. >az egkrateia jelölése<
(1Kor 7:9) De ha magukat >meg nem tartóztathatják<, házasságban éljenek: mert jobb házasságban élni, mint égni.
A kontextusban arról van szó, hogy akik nem tudják magukat megtartóztatni attól, hogy együtt éljenek valakivel, azok házasodjanak meg, mintsem parázna kapcsolatban éljenek. Itt tehát teljes önmegtartóztatásról van szó. Nem lehet ugyanis mértékletesen paráználkodni!
Előfordul a szó az alábbi versben:
(1Kor 9:25) Mindaz pedig aki pályafutásban tusakodik, mindenben >magatűrtető<; azok ugyan, hogy romlandó koszorút nyerjenek, mi pedig romolhatatlant”
Ez már annyira nem egyértelmű, hogy egy sportolónak önmegtartóztatónak kell-e lennie, vagy csupán mértékletesnek-e? Attól függ, miről van szó. De én inkább az önmegtartóztatásra hajlok a sportolók esetében is.
(Apcs 24:25) Mikor pedig ő igazságról, >önmegtartóztatásról< és az eljövendő ítéletről szólt, megrémülve monda Félix: Mostan eredj el; de mikor alkalmatosságom lesz, magamhoz hívatlak téged.
Félix helytartó előtt mondta ezt Pál a kihallgatásán. Vajon mitől rémült meg Félix? Hogy ezentúl már csak mértékletesen fogyaszthat bort, és csak mértékletesen folytathatja kicsapongó életmódját, mert különben ítélet vár rá? Valószínűleg Pál arról beszélt, hogy meg kellene térnie, és teljesen fel kellene hagynia előző életmódjával, mely miatt most Isten ítélete alatt áll.
További fontos szempont, hogy a „mértékletesség”-re a görögben van egy másik szó is, a σώφρων {szóphrón}, melynek jelentése: józan, mértékletes, épeszű, fegyelmezett, visszafogott.
Előfordul pl.:
(Tit 1:8) Hanem vendégszerető, jónak kedvelője, {mértékletes}, igaz, tiszta, >maga tűrtető<;
A püspökök megkövetelt jellemvonásairól van itt szó. Ami érdekes, hogy ebben a versben mindkét tárgyalt szó szerepel.
A „mértékletes” az az utóbbi, a szóphrón. A „maga tűrtető” pedig az előbbi, az egkrateia.
Valószínűleg Pál nem használna egy mondatban kétszer ugyanazon jelentésű szót. A keresztyének számára tehát van, amikor a mértékletességet kell gyakorolni, és van, amikor önmegtartóztatást.
A kérdés az, hogy mikor melyiket?
Nézzünk meg néhány példát a szóphrón-ra:
(1Tim 2:9) Hasonlatosképpen az asszonyok tisztességes öltözetben, szemérmetességgel és {mértékletességgel} ékesítsék magukat; nem hajfonatokkal és arannyal vagy gyöngyökkel, vagy drága öltözékkel,
Nem arról van szó, hogy az asszonyok egyáltalán nem ékesíthetik magukat, és rongyokban kellene járniuk, hanem mértékkel szabad ezt tenniük.
A szó egyik alakváltozata fordul elő:
(Róm 12:3) Mert a nekem adott kegyelem által mondom mindenkinek közöttetek, hogy feljebb ne bölcselkedjék, mint ahogy kell bölcselkedni; hanem {józanon} bölcselkedjék, amint az Isten adta kinek-kinek a hit mértékét.
Itt a szó, „józanon”-nak van fordítva, ami szintén egy lehetséges jelentése a görög szónak. Ismét arról van szó, hogy ne egyáltalán ne bölcselkedjék valaki, hanem mértékkel tegye ezt.
Még egy görög szót érdemes megnézni, ugyanis a „józan”-ra létezik egy külön görög szó is.
Ez pedig a νήφω [néphó], melynek szótári jelentése: józan, mértékletes, borivástól tartózkó.
Előfordul a :
(1Pét 4:7) A vége pedig mindennek közel van. Annak okáért legyetek {mértékletesek} ˙(szóphron) és [józanok] (néphó), hogy imádkozhassatok.
Ebben a versben a „mértékletesség” és a „józanság” - tehát a borivástól való teljes tartózkodás - világosan meg van különböztetve egymástól. Úgy látszik tehát, hogy a mértékletesség a borivásra nem vonatkozik. Arra az önmegtartóztatás érvényes.
A Biblia tehát már 2000 éve azt állítja, amit a tudomány napjainkban igazolt, hogy akármekkora mennyiségű alkohol fogyasztása esetén sem marad valaki teljesen józan. Márpedig a hívőnek józannak kell lennie, hogy imádkozhasson, de egyébként is. Nem arról van szó, hogy egy pohár bor után valaki rossz dolgokért fog imádkozni. A probléma nem ez. Arról van szó, hogyha az Ige azt mondja, hogy józanul kell imádkozni, akkor ennek kell engedelmeskedni fenntartások nélkül.
További példák a néphó-ra:
(1Thess 5:6) Ne is aludjunk azért, mint egyebek, hanem legyünk éberek és [józanok].
(8) Mi azonban, akik nappaliak vagyunk, legyünk [éberek], felöltözvén a hitnek és szeretetnek mellvasába, és sisak gyanánt az üdvösségnek reménységébe.
(2Tim 4:5) De te [józan] légy mindenekben, szenvedj, az evangélista munkáját cselekedd, szolgálatodat teljesen betöltsd.
(1Pét 1:13) Annak okáért felövezvén elmétek derekait, mint [józanok], tökéletesen reménykedjetek abban a kegyelemben, amelyet a Jézus Krisztus hoz néktek, mikor megjelen.
(1Pét 5:8) [Józanok] legyetek, vigyázzatok; mert a ti ellenségetek, az ördög, mint ordító oroszlán szerte jár, keresvén, kit elnyeljen:
(1Tim 3:2) Szükséges annak okáért, hogy a püspök feddhetetlen legyen, egy feleségű férfiú, [józan], mértékletes illedelmes, vendégszerető, a tanításra alkalmas;
(11) Feleségeik hasonlóképpen tisztességesek, nem patvarkodók, [józanok], mindenben hívek legyenek.
(Tit 2:2) Hogy a vén emberek [józanok] legyenek, tisztességesek, mértékletesek; a hitben, szeretetben, tűrésben épek.
Mindezek alapján kimondhatjuk, hogy a Gal. 5:22 „mértékletes” szava inkább teljes önmegtartóztatást jelent, mint csupán mértékletességet. Ha Pál mértékletességet akart volna írni, akkor nem az „egkrateia”-t, hanem inkább a „szóphrón” –t használta volna. Előbbi ugyanis inkább teljes önmegtartóztatást jelent, míg utóbbi a „mértékletesség”-et. A lélek gyümölcse tehát a Gal. 5:22-ben az önmegtartóztatás, nem a mértékletesség!
Keresztyén erény a mértékletesség is, amikor olyan dolgokról van szó, amelyben mértékletesnek kell lennünk, mint pl. öltözködés, bölcselkedés, de ilyen lehet még az étkezés, a sportolás és hasonlók. De teljesen nyilvánvaló, hogy vannak dolgok, amiben nem lehetünk mértékletesek, hanem teljesen mentesnek kell lennünk tőlük, mint a lopás, paráznaság, pletykálkodás, hazugság, csalás stb. Ilyenek a dohányzás, kábítószerezés, spirituális gyakorlatok és hasonlók, melyekben nem elég a mértékletesség, hanem teljes önmegtartóztatás szükséges. A „józan” (néphó) kifejezés alapján úgy tűnik, hogy az alkohol- és a borivásra is az önmegtartóztatás az ÚSZ parancsa, nem a mértékletesség.
Létezik tehát a keresztyén szabadság, de ezt is csak mértékkel lehet alkalmazni. Mindenre - mint pl az alkoholra -, nem. Arra az önmegtartóztatás vonatkozik, és ez nem gyülekezeti szabály, valamely szekta önrendelkezése, hanem bibliai parancs.
Mindezek alapján tehát a „sok borivásba merültek” parancs vajon jelentheti-e azt, hogy egy kevés borivás viszont engedélyezett?
Az alapján, amit a mértékletességről és az önmegtartóztatásról megnéztük, aligha mondható az, hogy igen.
Vidiripi
Hoffman József!
"Nagyon sok keresztyén sincs vele tisztában, de valójában a Biblia nem hagyja jóvá semminemű alkohol fogyasztását a keresztyének számára."
1Timóteus 5:23 Ne légy tovább vízivó, hanem – gyomrodra és gyakori gyengélkedésedre való tekintettel – élj egy kevés borral.
"Aki megtért, attól még üdvössége nincs veszélyben, ha alkoholt iszik. De a Szent Lelket megszomorítja vele."
A helyzet az hogy itt nem hagyományról van szó. És nem is szomorítja meg vele. Semmi ilyesmiről nincs szó. De amennyiben tévednék akkor azt kérlek támaszd alá. A mértékletes fogyasztással nincs gond.
"Nem lehet, hogy vannak dolgok, amiben a keresztyének számára az önmegtartóztatást kell alkalmazni?
Nem lehetséges, hogy az alkohol is ez utóbbiak közé tartozik? Nem lehet, hogy nem az Ige, hanem csak a hagyomány helyezte ezt a mértékletesen élvezhető dolgok közé?"
Határozottan nem! Nem a hagyomány helyezte oda.
Az alkoholt mértékkel lehet fogyasztani. Mértékkel! A részegség egyértelműen nem keresztényi.
Igen vannak olyan dolgok amelyeknél az önmegtartóztatást kell alkalmazni.
ApCsel 15:29 hogy tartózkodjatok a bálványáldozati hústól, a vértől, a fulladt állattól és a paráznaságtól. Jól teszitek, ha ezektől őrizkedtek. Legyetek egészségben!
"Én azt mondom csak el, amit meggyőződésem szerint az Ige tanít az alkoholfogyasztásról."
Az általad idézett igék egyike sem mondja ki hogy tilos az alkoholfogyasztása. Azt írja hogy ne részegedj le, ne igyál sok bort ami szintén arra utal hogy inni lehet csak ne sokat!
"Már az előbb megnéztük, hogy igen valószínűtlen, hogy bárki meg tudná önmagán állapítani, hogy mennyit ihat a nélkül, hogy megrészegedne tőle. Istenre sem jellemző, hogy ilyen gumiszabályokat alkotna."
Azt ki dönti el hogy Istenre mi jellemző?
"Nézzük meg tehát mindenekelőtt azt, hogy mire vonatkoztatja a Biblia a mértékletességet. Vajon a borivás beletartozik-e ebbe?"
Azt írja hogy idézem: "mértékletesség." (Galáczia 5:22)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!