Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Jézust a zsidók, vagy a...

Jézust a zsidók, vagy a rómaiak ölték meg?

Figyelt kérdés
2010. ápr. 28. 19:26
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
5%

A zsidók juttatták a rómaiak kezére, illetve a zsidók kreáltak mindenféle okot arra, hogy elítéljék. Pilátus mosta kezeit...

Am Jézus történetét illetően szükség volt erre, hiszen ha nem öletik meg, akkor nem következik be a megváltás.

Kár, hogy sokak szerint Júdás, Pilátus, Heródes gonosz figura volt, pedig szükség volt a tevékenykedéseikre...

2010. ápr. 28. 19:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
45%

Jézust - kedd éjszaka - Júdás árulása révén fogták el a Getszemáni-kertben. Teljesen indokolatlanul megkötözték, és az éjjeli órán elvitték Annáshoz, a főpap elődjéhez, hogy a nagytanács (a szanhedrin) összeüléséig esetleg már kicsaljanak belőle valamely ellene fordítható nyilatkozatot. Jézus azonban - jogszerűen - megtagadta ezt, hiszen nem volt köteles maga ellen bizonyítékot szolgáltatni. A sikertelen eljárás után átvezették a főpap, Kaifás házába. A nagytanács tárgyalása másnap, szerdán délelőtt kezdődött.

A zsidó perrend szigorú volt. Legalább két tanú minden részletben egybevágó vallomása kellett ahhoz, hogy valaki ellen bűncselekmény elkövetésére bizonyítékul szolgáljon. Jézusra azonban nem tudtak olyan - egybehangzó tanúvallomások által alátámasztott - kijelentést vagy cselekedetet bizonyítani, amely alapján a zsidó jog szerint el kellett volna marasztalni. A sikertelenséget követően Kaifás is az annási módszer szerint járt el. Szót adott Jézusnak, hogy válaszoljon a tárgyaláson elhangzottakra, de ő élt a vádlott hallgatási jogával. Kaifás ekkor főpapi méltósággal, helyéről felemelkedve, az élő Isten nevére felszólította: nyilatkozzék, ő-e a Messiás. Jézus a nyílt kérdésre népe hivatalos fóruma előtt egyértelmű választ adott: "Úgy van, ahogy mondod, én vagyok. Azt is mondom nektek: látni fogjátok egykor az Emberfiát az Isten hatalmának jobbján ülni."

Kaifás erre megszaggatta ünnepi köntösét, és így kiáltott: Mi szükségünk van még tanúkra? Íme, magatok hallottátok, amint káromkodik, és hiába veszi Isten nevét! Mit ítéltek? Azok pedig úgy döntöttek, hogy méltó a halálra, ha ítéletük nem is volt egyhangú. A nagytanács szerint Jézus veszélyes tanító, akit indokolt átadni a rómaiaknak, hogy kivégezzék. Egyelőre otthagyták a főpap börtönében, kiszolgáltatva az őrségnek.

Csütörtök reggel Kaifás átvezettette őt Poncius Pilátus helytartó színe elé, a következő vádakkal: félrevezeti és izgatja a nemzetet, azt tanítja, hogy ne fizessenek adót a császárnak, és Messiás királynak mondja magát. Pilátus kihallgatta Jézust az úgynevezett királyi cím felől. Ő azt válaszolta, hogy országa nincs e világon. Az a küldetése, hogy az igazságot tanítsa. Pilátus meggyőződött arról, hogy a Jézus ellen felhozott vád alaptalan. A vádlók azonban ebbe nem nyugodtak bele. További kihallgatások következtek, melyek végén a helytartó kijelentette: semmi vétket nem talál ebben az emberben. A vád azonban nem tágított. Végül Pilátus megoldást vélt találni a kellemetlen ügyben: ha galileai illetőségű a vádlott, és saját tartományában izgatott, akkor esetében az ottani tetrarcha, Heródes Antipas az illetékes, aki éppen Jeruzsálemben tartózkodott.

Jézus a zsidó perrend szerint nem bizonyított vádakra Heródes előtt sem felelt semmit, noha hosszasan kikérdezték. Végül a tetrarcha és kísérete kigúnyolta a néma foglyot, és visszaküldte Pilátushoz. Jézus a helytartó börtönében töltötte a csütörtök éjszakát.

Másnap a zsidó húsvét készületi napja volt. Pilátus azt találta ki, hogy az ünnep alkalmából amnesztiával szabadon bocsátja Jézust, ha a nép is úgy akarja. A Mester tanítványai azonban inkább távolmaradtak a fegyveres hatalomtól, így olyan tömeg gyűlt össze Pilátus körül (vámosok, kereskedők, tisztviselők), akiknek az érdekét a "különös próféta" többször is keresztezte. Ezek tehát a római helytartó kérdésére, hogy kit bocsásson szabadon, nem Jézus, a jámbor tanító nevét választották, hanem a lator, de szabadsághősnek feltüntetett Barabásét.

Jézus pere


- a jogtudós szemével -


Egy történelmi eseménysor vizsgálatánál nem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az számunkra tényként jelenik meg, de a maga korában előre ki nem számítható lehetőségek összefüggéseiből alakult ki. Krisztus emberi életében is így volt ez. Örömhírt hirdetni jött a világra, ám a világ hivatalos része ezt nem ismerte fel, csupán veszedelmet látott benne.



Krisztus Pilátus előtt (1881)



Jézust - kedd éjszaka - Júdás árulása révén fogták el a Getszemáni-kertben. Teljesen indokolatlanul megkötözték, és az éjjeli órán elvitték Annáshoz, a főpap elődjéhez, hogy a nagytanács (a szanhedrin) összeüléséig esetleg már kicsaljanak belőle valamely ellene fordítható nyilatkozatot. Jézus azonban - jogszerűen - megtagadta ezt, hiszen nem volt köteles maga ellen bizonyítékot szolgáltatni. A sikertelen eljárás után átvezették a főpap, Kaifás házába. A nagytanács tárgyalása másnap, szerdán délelőtt kezdődött.


A zsidó perrend szigorú volt. Legalább két tanú minden részletben egybevágó vallomása kellett ahhoz, hogy valaki ellen bűncselekmény elkövetésére bizonyítékul szolgáljon. Jézusra azonban nem tudtak olyan - egybehangzó tanúvallomások által alátámasztott - kijelentést vagy cselekedetet bizonyítani, amely alapján a zsidó jog szerint el kellett volna marasztalni. A sikertelenséget követően Kaifás is az annási módszer szerint járt el. Szót adott Jézusnak, hogy válaszoljon a tárgyaláson elhangzottakra, de ő élt a vádlott hallgatási jogával. Kaifás ekkor főpapi méltósággal, helyéről felemelkedve, az élő Isten nevére felszólította: nyilatkozzék, ő-e a Messiás. Jézus a nyílt kérdésre népe hivatalos fóruma előtt egyértelmű választ adott: "Úgy van, ahogy mondod, én vagyok. Azt is mondom nektek: látni fogjátok egykor az Emberfiát az Isten hatalmának jobbján ülni."


Kaifás erre megszaggatta ünnepi köntösét, és így kiáltott: Mi szükségünk van még tanúkra? Íme, magatok hallottátok, amint káromkodik, és hiába veszi Isten nevét! Mit ítéltek? Azok pedig úgy döntöttek, hogy méltó a halálra, ha ítéletük nem is volt egyhangú. A nagytanács szerint Jézus veszélyes tanító, akit indokolt átadni a rómaiaknak, hogy kivégezzék. Egyelőre otthagyták a főpap börtönében, kiszolgáltatva az őrségnek.



Ecce Homo (1896)



Csütörtök reggel Kaifás átvezettette őt Poncius Pilátus helytartó színe elé, a következő vádakkal: félrevezeti és izgatja a nemzetet, azt tanítja, hogy ne fizessenek adót a császárnak, és Messiás királynak mondja magát. Pilátus kihallgatta Jézust az úgynevezett királyi cím felől. Ő azt válaszolta, hogy országa nincs e világon. Az a küldetése, hogy az igazságot tanítsa. Pilátus meggyőződött arról, hogy a Jézus ellen felhozott vád alaptalan. A vádlók azonban ebbe nem nyugodtak bele. További kihallgatások következtek, melyek végén a helytartó kijelentette: semmi vétket nem talál ebben az emberben. A vád azonban nem tágított. Végül Pilátus megoldást vélt találni a kellemetlen ügyben: ha galileai illetőségű a vádlott, és saját tartományában izgatott, akkor esetében az ottani tetrarcha, Heródes Antipas az illetékes, aki éppen Jeruzsálemben tartózkodott.


Jézus a zsidó perrend szerint nem bizonyított vádakra Heródes előtt sem felelt semmit, noha hosszasan kikérdezték. Végül a tetrarcha és kísérete kigúnyolta a néma foglyot, és visszaküldte Pilátushoz. Jézus a helytartó börtönében töltötte a csütörtök éjszakát.



Ecce Homo (részlet)



Másnap a zsidó húsvét készületi napja volt. Pilátus azt találta ki, hogy az ünnep alkalmából amnesztiával szabadon bocsátja Jézust, ha a nép is úgy akarja. A Mester tanítványai azonban inkább távolmaradtak a fegyveres hatalomtól, így olyan tömeg gyűlt össze Pilátus körül (vámosok, kereskedők, tisztviselők), akiknek az érdekét a "különös próféta" többször is keresztezte. Ezek tehát a római helytartó kérdésére, hogy kit bocsásson szabadon, nem Jézus, a jámbor tanító nevét választották, hanem a lator, de szabadsághősnek feltüntetett Barabásét.



Golgota (1884)



Miután mentőötlete csődöt mondott, a helytartó újabb kihallgatásba kezdett. Jézustól várta a támogatást, okot arra, hogy mégis elítélhesse vagy felmenthesse. A vádlott azonban nem felelt a további kérdésekre. Pilátus eldöntötte, hogy szabadon ereszti. A zsidó vezetők azonban elővették végső ütőkártyájukat, mondván: Ha elbocsátod, nem vagy a császár barátja. - Ez már a helytartó karrierjét érintő kérdés volt. Utolsó ötletként, a részvétre apellálva átadta a vádlottat a katonáknak, hogy megostorozzák. A meggyötört, félholtra vert, töviskoszorús Jézust így mutatta be Pilátus: "Íme, az ember!" De a tömegből ismét felhangzott a "Feszítsd meg!" kiáltás, amelyet megtoldottak még egygyel: "Nincs királyunk, hanem csak császárunk!" A zaj egyre növekedett, a helytartó feladata pedig a provincia békéjének biztosítása volt. Föláldozta hát a foglyot - jobb meggyőződése ellenére. Pénteken délben - mosva kezeit - halálba küldte őt.

Az ítélet a római államszemlélet értelmében indokolt, mert szükséges volt a béke fenntartása céljából. Ennek érdekében a helytartó túltehette magát a törvény betűjén is. A kevésbé elfogadható háttér-indok az volt, hogy ha feljelentik Pilátust, akkor pályafutása bánja az igazság védelmét. Elrendelte tehát a nagytanács követelte ítélet végrehajtását, egyszerűen azért, mert Jézust a zsidók királyának nevezték.

2010. ápr. 28. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 anonim ***** válasza:
0%
19:42 te most azt hiszed eezt elolvassa vki? Mért nem lehet magadtólválaszolni és nem h*lyeségeket linkelgetni
2010. ápr. 28. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:
0%
Köszönjük a fél Bibliát :D Komolyan egyszer ezekből a kommentekből összevágom a teljes verziót jegyzettömbbe :D
2010. ápr. 28. 19:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:

Totál röviden:

A zsidók kérésére a rómaiak.


Kicsit hosszabban:

Nem akartak balhét a rómaiak ezért engedtek a kérésnek. Bár ha tudták volna mi készül és Jézus mit prédikál akkor ők is léptek volna, ahogy késöbb meg is tették az őskeresztényekkel.

2010. ápr. 28. 23:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
70-ben le is rombolták a rómaiak Jeruzsálemet, aztán a romjain felépítették a római várost, Aelia Capitolinát. Jézus korának Jeruzsáleme (illetve a romjai) mélyen a föld alatt vannak. Amit mutogatnak, az egyáltalán nem eredeti.
2010. ápr. 29. 01:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 anonim ***** válasza:
2010. ápr. 29. 02:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 anonim ***** válasza:

A kilometeres masolatok es linkek helyett a valasz:

A romaiak vegeztek ki keresztrefeszitessel, mert palesztina akkor romai tartomany volt, igy a zsidoknak nem volt onrendelkezesi joga!

2010. ápr. 29. 08:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 anonim ***** válasza:
0%

19:42!

Írhattál volna saját választ is, azt talán többre értékeltük volna ehelyett a sz@rság helyett. Gondolom önállóan nem is nagyon tudod kifejezni magad..

2010. ápr. 29. 14:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:
43%
Nem "a zsidók", és nem "a rómaiak", hanem a hatalmukat féltő zsidó főpapok kérésére (ők nem hozhattak halálos ítéletet) a római Pilátus ítélte el, és az ő emberei hajtották végre az ítéletet. Tanuljuk már meg, hogy az ilyen dolgokat nem népek művelik, hanem egyes emberek.
2010. ápr. 30. 10:40
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!