Úrvacsora Júdással együtt - szentségtörés?
Csak Lukács evangéliumból idézek egy párat.
<i>"Akkor a sátán megszállta Júdást"<i> (Lk 22:3), hogy elárulja Jézust. Ezután következik a vacsora.
Majd a vacsora után Jézus ezt mondta:
<i>"De íme, az áruló keze az enyémmel együtt van az asztalon"<i> (Lk 22:21)
Ezek szerint a sátán által megszállt Júdás végig ott ült a vacsorán és evett, ivott a többiekkel együtt.
A katolikusok szemszögéből ez szentségtörésnek számít.
A katolikusok szerint a kenyér és a bor Jézus valóságos teste és valóságos vére (átlényegülés). Akkor Jézus miért engedte meg, hogy Júdás is velük vacsorázzon? Vagy a kenyér és a bor csak szimbolikus jelentésűek? Különben Isten sem engedte volna, hogy Júdás is magához vegye kenyér és bor formájában Jézus testét és vérét, amikor lelke már a sátáné volt.
Jézus itt már csak visszautalt a pár perccel korábban történtekre, ugyanis Júdás amikor lelepleződött, rögtön távozott: "Ő pedig, amint elvette a falatot, azonnal kiment." (Jn 13,30)
Az Eucharisztia megalapítása közvetlenül a vacsora után történt (nem maga a vacsora volt az Eucharisztia) de Júdás ekkor már nem volt jelen. Eléggé abszurd lett volna, ha jelen lehetett volna.
Az Evangéliumokat mindig együttesen kell értelmezni, nem pedig félmondatokra szétszedve, mert abból csak gubanc lesz. :)
Igen ám, de az a probléma, hogy János evangéliumban nem szerepel az Eucharisztia megalapítása, ott a lábmosáson a hangsúly, azaz a szerző nem tartotta fontosnak leírni. Az a kifogás nem lehet, hogy minek leírni Eucharisztia megalapítását, ha ezt az eseményt három másik evangélista már leírta, mert annak idejében a szerző nem tudhatta, hogy a sok evangélium közül csak 4-et veszik figyelembe a kanonizációk során.
Lukács evangéliumban az Eucharisztia megalapítása után mondta el Jézus, hogy valaki el fogja árulni őt. Nincs itt sehol értelmezve, hogy "Jézus itt már csak visszautalt a pár perccel korábban történtekre".
Nem félmondatokból értelmezem, újra olvassuk el Lukács evangélium Eucharisztia megalapítását és azt követő árulás ténye feltárására, hogy Júdás is ott volt:
<b>"Aztán fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte, és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: 'Ez az én testem, mely értetek adatik. Ezt tegyétek az én emlékezetemre!' Ugyanígy a vacsora végén fogta a kelyhet, és azt mondta: 'Ez a kehely az új szövetség az én véremben, amely értetek kiontatik. De íme, az áruló keze az enyémmel együtt van az asztalon. Mert az Emberfia ugyan elmegy, amint el van rendelve, de jaj annak az embernek, aki elárulja őt!' Erre ők kérdezgetni kezdték egymástól, hogy ki az közülük, aki ezt megteszi?"<b> (Lk 22:19-23)
Nincs itt semmi probléma. Először volt a lábmosás, utána volt a vacsora, ekkor távozott Júdás is, majd ezután volt az Eucharisztia megalapítása és végül Jézus további tanításai és főpapi imája. Ez szépen le van írva az Evangéliumokban, csak figyelmesen kell elolvasni.
"a sok evangélium közül csak 4-et veszik figyelembe a kanonizációk során"
Ez nem így volt. Az apokrif Evangéliumok többségét már a Biblia kanonizációja után írták. Egyébként meg János pontosan tudta, hogy a másik három Evangéliumot elfogadja az Egyház, hiszen ezeket felolvasták az istentiszteleteken.
"Lukács evangéliumban az Eucharisztia megalapítása után mondta el Jézus, hogy valaki el fogja árulni őt."
Ez sem igaz ebben a formában. Lukács koiné görög nyelven írta az Evangéliumát, és folyamatos jelen időt használ, nem jövő időt.
A koiné görögben pedig a folyamatos jelen idő egy olyan általános igeidőt is kifejezhet, ahol nem a nyelvtani szerkezet utal a cselekmény pontos idejére, hanem a szövegkörnyezet. Itt is erről van szó, a mondatból csak az derül ki, hogy valaki elárulja őt, de hogy ez már megtörtént korábban, az csak a szövegkörnyezetből tudható.
Akár elhiszed, akár nem, Júdás nem volt jelen az Eucharisztia megalapításakor.
Ez ténykérdés, tehát nem vita tárgya. :)
Értem, hogy az evangéliumokból építesz egy történetet az utolsó vacsoráról, de az tény, hogy János evangéliumában nem szerepel az Eucharisztia megalapítása. Ez sem vita tárgya, ez ténykérdés :)
Jézus megszakítás nélkül mondta: "Ez a kehely az új szövetség az én véremben, amely értetek kiontatik. De íme, az áruló keze az enyémmel együtt van az asztalon". Tehát az ÁRULÓ KEZE Jézus kezével együtt van az asztalon. Ezen nem lehet félreérteni semmit.
Az interneten rengeteg kép, festmény van az Eucharisztia megalapításáról. Több képen is ott szerepel Júdás :)
Elég egyet:
Jézusnak ismerete,és joga is lett volna Júdást eltávolítani az utolsó vacsorától,de nem tette,sőt,kétségbeesett próbálkozásokat tett terve,elhatározása megváltoztatására,az Ő isteni hatalmával.
Ez súlyos tanulság mindannyiunknak:
Senkit sem zárhatunk el Isten kegyelme közvetítő eszközeitől,még az úrvacsorától sem.
(Az áldozás intézménye fényévnyi távol van az isteni akarattól,hisz a kenyér,és bor átváltoztatásával kannibalizmust gyakoroltat,a bort -az evangéliumi gyakorlattal ellentérben-csak a pap fogyasztja,Jézus áldozata egyszeri,megismételtethetetlen,és örök időre elégséges,de ők minden misén megáldozzák a világ minden rk templomában.)
7-es válaszolónak, én is úgy gondolom, senki sincs kizárva.
Most belenéztem a bencések által görög eredetiből fordított és magyarázott Újszövetségi Szentírásba (családi örökség, katolikus, 1957-es kiadású) és ledöbbentem, hogy az 1-es válaszoló mennyire magyarázta félre a kanonizációt és az apokrif iratok létrejöttét. Idézem a Szentírás magyarázatából:
"A négy evangéliumon kívül több más kísérlet is történt az első században Jézus életrajzának megírására. Ezek az írások azonban elvesztek" Valamiért ELVESZTEK, de hogy miért, azt már nem írták le a bencések :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!