Egy zsidó és egy muszlim ezt a jövőbeni lehetséges orvosi eljárást elfogadná?
A xenotranszplantációra gondolok, állati szervek emberben. Például egy sertésszív. Ugye a sertés potenciális donor lehetne az embernél. Viszont a judaizmusban és az iszlámban tisztátalan állat a malac. És ez most csak a fogyasztásra vonatkozik? Vagy az ilyen fajta felhasználásra is? Vagy működhet úgy mint a vérevés tilalma a zsidóknál, ami nem vonja maga után a vértranszfúziót életmentés céljából?
Vagy teljes tilalom? Mint Jehova Tanúinál a vérkérdés?
Hát elvileg a zsidó vallásban 3 főbűnt szoktak kiemelni, hogy ezeket akkor sem lehet megszegni, ha az életed múlik rajta: gyilkosság (önvédelem nem számít ide), vérfertőző szexuális kapcsolat és bálványimádás.
A többit életveszély esetén általában úgy veszik, hogy szabad megszegni. Szóval ha nincs beültethető emberi szív, és enélkül a páciens meghalna, akkor ezek alapján elvileg szabad lenne. Az egy másik kérdés, hogy vallási értelemben utána nem számítanál-e tisztátalannak, aminek azért lehetnek folyományai a vallási életet illetően.
Aztán persze a zsidó vallás nem egy dogmatikus vallás, szóval tuti, hogy ahány zsidó irányzat, legalább kétszer annyi értelmezés / vélemény lenne a témában.
De az is tuti, hogy nagyon sok (valószínűleg elhanyagolható kisebbséget leszámítva majd mindegyik) ezek közül amellett lenne, hogy bizonyos esetekben ez megengedhető. A kérdés szerintem sokkal inkább az, hogy meddig kéne próbálkozni emberi szívet találni, illetve, hogy utána minek számítana a páciens.
Életmentés céllal belefér a zsidóknál.
Vannak példák az Ószövetségben, hogy az életmentés felülírja a Törvényt.
Nem teljes azért a tilalom.
Ortodoxiába (és másutt) elfogadott ,természetesen.
DE!
Én biztos nem engedném ,hogy pl. sertés szívet rakjanak belém.
" ez most csak a fogyasztásra vonatkozik? "
Igazából a talmud még igazából az érintést is tiltja.
Üdv!
Muszlimokhoz nem tudok szólni.
"Állati eredetű szervek
Az állatból való átültetés nem tiltott, még akkor sem, ha a „donor” nem kóser állatfajhoz tartozik, mint például a disznóból átültetett hasnyálmirigy, vagy szívbillentyű esetén. A disznóra vonatkozó tilalom az evésre vonatkozik (Maimonidész: A tiltott ételek szabályai 2:1.), s nem a haszonhúzásra, így ugyanúgy, ahogy lehet például disznóbőrből készült cipőt hordani, hasonlóképpen megengedett a szervátültetés is. Még inkább így van ez, ha életmentésről van szó.
Érdekes, hogy kifejezetten a disznó és az ember különböző testrészeinek hasonlóságra már a talmudi bölcsek is rámutattak (Táánit 29b.): „a disznó melynek belei hasonlóak az emberéhez” (lásd még Sulchán Áruch, Orách Chájim 676:3.).
Összefoglaló: Szinte majdnem minden fajta szervátültetés a Tóra álláspontja szerint megengedett, az egyedüli kérdéses eset az a szív és a (teljes) máj átültetésnél van, mivel ezeknél a műtéteknél a donor szíve még él." - [link]
Megjegyzem, a zsudo.com az EMIH Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség és Chábád Lubavics Zsidó Nevelési és Oktatási Egyesület oldala. Utóbbiról: a haszidizmus egyik ( talán legnagyobb ) iráanyzata. A haszidizmus meg az ortodoxia szigorúbb irányzatai közé tartozik.
Természetesen elképzelhetõ, hogy van(nak) olyan még szigorúbb irányzat(ok), amelyik/ek ennyit sem enged(nek) meg.
+++
A talmud pontosan hol tiltja az érintést is ( melyik traktátus hányadik oldalán, a v b )?
"A talmud pontosan hol tiltja az érintést is ( melyik traktátus hányadik oldalán, a v b )?"
Anno még a MAZSIHISZ weblapján olvastam Frölich rabbitól...
Konkrét helyre már nem emlékszek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!