Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért vannak itt sokan olyan...

Miért vannak itt sokan olyan rossz véleménnyel a farizeusokról?

Figyelt kérdés

Ugye akkoriban voltak a szadduceusok, farizeusok és esszénusok. A szadduceusok arisztokraták voltak, elitisták, a köznéppel nem volt jó a kapcsolatuk. Mivel a szóbeli tant nem fogadták el, sokkal szigorúbbak voltak, mint a farizeusok. Példa: ha CSAK a Bibliát nézzük, akkor a szombati tűzgyújtás tilalmát úgy értelmezzük, hogy egyáltalán nem szabad tüzet használni, így egész péntek éjjel sötétben ülünk. A szóbeli tan ugyanakkor azt mondja, hogy ugyan tüzet gyújtani nem szabad, de ha meggyújtunk egy lámpást a szombat bejövetele előtt és nem nyúlunk utána hozzá, akkor nyugodtan élvezhetjük a világosságot. Emellett a farizeusok a köznéppel is jobb kapcsolatot ápoltak.

Az esszénusok teljes aszkézisben éltek, tehát ez a legnehezebben tartható irányzat. Ha így élne mindenki, kihalna az emberiség.

Tehát a farizeus volt a legliberálisabb, legnépszerűbb irányzat. Ma mégis a szigorúsággal, képmutatással kapcsolatban emlegetik őket, holott mindkét másik irányzat sokkal szigorúbb volt náluk. A képmutatás pedig szerintem az összes irányzatot jellemezte bizonyos mértékig, hiszen emberek és nem angyalok voltak.


2016. ápr. 5. 16:30
1 2
 11/18 KZitus ***** válasza:

Szia


Elküldöm neked, egy írás hogyan foglalja össze a farizeusok eredetét, és történetét az 1században. Hátha választ találsz a kérdésedre.

A judaizmus egyik jelentős vallási szektája az i. sz. első században. Egyes tudósok szerint a „farizeusok” megjelölés szó szerint azt jelenti, hogy ’elkülönítettek’, ’különválasztottak’, ’elkülönülők’, talán arra utalva, hogy kerülték a szertartási értelemben vett tisztátalanságot, vagy hogy elkülönültek a nem zsidóktól. Hogy mikor keletkezett a farizeusok szektája, azt nem tudni pontosan. A zsidó történetíró, Josephus írásaiból az derül ki, hogy I. Joannész Hürkanosz idején (az i. e. II. század második felében) a farizeusok csoportja már befolyásos volt. Josephus ezt írta: „A nép előtt nagy a tekintélyük, úgyhogy minden szavuknak hitelt adnak, akár a király, akár a főpap ellen emelnek szót” (A zsidók története. XIII. könyv, 10. fej., 5.).


Josephus ezenkívül részleteket is közöl a farizeusok hitnézeteiről. Megjegyzi: „Hiszik, hogy a lélek halhatatlan és hogy a túlvilágon jutalmat vagy büntetést kap aszerint, hogy erényes, vagy bűnös volt-e az ember éspedig a bűnösök örök rabságban fognak majd sínylődni, az erényesek pedig hatalmat nyernek, hogy visszatérhessenek az életbe” (A zsidók története. XVIII. könyv, 1. fej., 3.). „Tanításuk szerint a lélek halhatatlan, de csak a jó lelkek kerülnek a halál után más testbe, a gonoszok örök büntetést szenvednek.” A végzetről vagy a gondviselésről pedig Josephus szerint így vélekedtek: „azt tanítják, hogy mindennek az ura Isten és a végzet; hogy a jó és rossz cselekedet az emberek szabad akaratától függ ugyan, de minden dolgukba belejátszik a végzet” (A zsidó háború. II. könyv, VIII. fej., 14. bek.).


A Keresztény Görög Iratokból kiderül, hogy a farizeusok hetente kétszer böjtöltek, aprólékosan megadták a tizedet (Mt 9:14; Mk 2:18; Lk 5:33; 11:42; 18:11, 12), és nem értettek egyet a szadduceusokkal abban, hogy „nincsen sem feltámadás, sem angyal, sem szellem” (Cs 23:8). Azzal kérkedtek, hogy igazságosak (pedig valójában csak a maguk szemében voltak azok), és lenézték az átlagembereket (Lk 18:11, 12; Jn 7:47–49). Hogy lenyűgözzenek másokat az igazságosságukkal, megszélesítették az írásszövegeket tartalmazó tokokat, melyeket oltalmazó eszközként viseltek, és megnagyobbították ruháik rojtozatát (Mt 23:5). Szerették a pénzt (Lk 16:14), fontos személyek hírében akartak állni, és hízelgő címekre vágytak (Mt 23:6, 7; Lk 11:43). A farizeusok annyira szűklátókörűen alkalmazták a Törvényt, hogy csak megterhelték vele a népet. Ragaszkodtak hozzá, hogy a Törvényt a farizeusi felfogás és hagyományok szerint kell betartani (Mt 23:4). Teljesen szem elől tévesztették a fontosabb dolgokat, nevezetesen az igazságosságot, az irgalmasságot, a hűséget és Isten szeretetét (Mt 23:23; Lk 11:41–44). Bármit megtettek, csak hogy prozelitává tegyenek embereket (Mt 23:15).


Amikor vitába szálltak Krisztus Jézussal, leginkább ezekről volt szó: a sabbat megtartása (Mt 12:1, 2; Mk 2:23, 24; Lk 6:1, 2), a hagyományokhoz való ragaszkodás (Mt 15:1, 2; Mk 7:1–5) és a bűnösökkel meg az adószedőkkel való érintkezés (Mt 9:11; Mk 2:16; Lk 5:30). A farizeusok nyilvánvalóan úgy vélték, hogy ha olyanokkal érintkeznének, akik a farizeusi felfogás szerint nem tartják meg a Törvényt, akkor beszennyeződnének (Lk 7:36–39). Ezért aztán a nemtetszésüknek adtak hangot, amikor Krisztus Jézus egy társaságban volt, sőt együtt evett bűnösökkel és adószedőkkel (Lk 15:1, 2). A farizeusok elítélték Jézust és a tanítványait, amiért nem követték a kézmosásra vonatkozó hagyományokat (Mt 15:1, 2; Mk 7:1–5; Lk 11:37, 38). Jézus azonban leleplezte helytelen érvelésüket, és rámutatott, hogy megszegik Isten törvényét azzal, hogy emberek hagyományaihoz ragaszkodnak (Mt 15:3–11; Mk 7:6–15; Lk 11:39–44). A farizeusok ahelyett, hogy örültek volna, és Istent dicsőítették volna, amikor Krisztus Jézus sabbaton csodát téve meggyógyított embereket, haragra gyúltak, mert úgy gondolták, Jézus megszegi a sabbat törvényét, és ezért összeesküvést szőttek a megölésére (Mt 12:9–14; Mk 3:1–6; Lk 6:7–11; 14:1–6). Annak az embernek, akit Jézus sabbaton gyógyított meg a vakságból, ezt mondták Jézusról: „Nem Istentől való ember ez, mert nem tartja meg a sabbatot” (Jn 9:16).


A farizeusok a magatartásukkal azt árulták el, hogy nem igazságosak és nem tiszták legbelül (Mt 5:20; 23:26). A többi zsidóhoz hasonlóan nekik is megbánást kellett volna tanúsítaniuk. (Vö.: Mt 3:7, 8; Lk 7:30.) A többségük azonban inkább a szellemi vakságot választotta (Jn 9:40), és még inkább szembehelyezkedett Isten Fiával (Mt 21:45, 46; Jn 7:32; 11:43–53, 57). Egyes farizeusok azzal a koholt váddal álltak elő, hogy Jézus a démonok uralkodója által űzi ki a démonokat (Mt 9:34; 12:24), és hogy hamis tanú (Jn 8:13). Más farizeusok megpróbálták megfélemlíteni Isten Fiát (Lk 13:31), jelt követeltek tőle (Mt 12:38; 16:1; Mk 8:11), igyekeztek kelepcébe ejteni beszédében (Mt 22:15; Mk 12:13; Lk 11:53, 54), vagy máshogy próbára tenni kérdésekkel (Mt 19:3; 22:34–36; Mk 10:2; Lk 17:20). Jézus végül elhallgattatta őket, amikor azt kérdezte tőlük, hogy miként lehet Dávid ura egyben Dávid fia is (Mt 22:41–46). A sokaságban, amely elfogta Jézust a Gecsemáné-kertben, farizeusok is voltak (Jn 18:3–5, 12, 13), miként azok között is, akik azt kérték Pilátustól, hogy biztosítsa Jézus sírját, nehogy ellopják a holttestet (Mt 27:62–64).


Krisztus Jézus földi szolgálata idején a farizeusoknak olyan nagy befolyásuk volt, hogy az előkelő emberek féltek nyíltan megvallani Jézust (Jn 12:42, 43). Az egyik ilyen személy, akin úrrá lett a félelem, nyilvánvalóan Nikodémusz volt, aki maga is farizeus volt (Jn 3:1, 2; 7:47–52; 19:39). De lehettek olyan farizeusok is, akik nem tanúsítottak heves ellenállást, vagy akikből később keresztények lettek. Például a farizeus Gamáliel óva intett attól, hogy bárki is beleavatkozzon a keresztények munkájába (Cs 5:34–39), és a szintén farizeus tárzuszi Saul (Pál) Jézus Krisztus apostola lett (Cs 26:5; Fi 3:5).

2016. ápr. 5. 17:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 anonim ***** válasza:
49%

Azért, mert a Bibliában rossz a PR-juk, a legtöbb ember meg csak a Bibliát olvasta (esetleg), és ennek megfelelően csak annyit tud, hogy a Bibliában ők voltak a "képmutatók".


Ha meg történelmileg nézzük, akkor ezek a részek valszeg pont azért kerültek bele a Bibliába, mert a jézusi tanítások alapból erőteljesen a farizeusok egy liberális irányzatát képviselték, szóval a kezdeti kereszténység egyrészt valszeg abból nőtt ki (és meg kellett különböztetni magukat a többi hasonló tanításokat hirdető csoporttól), másrészt a ők voltak a kezdeti kereszténység legnagyobb konkurenciája.

2016. ápr. 5. 17:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/18 A kérdező kommentje:
Köszi utolsó, valami ilyen magyarázatot vártam.
2016. ápr. 5. 18:45
 14/18 Inkviziciós detektív ***** válasza:
Vitathato, hogy kik voltak a legliberalisabbak, hiszen a szadduceusok a legkorruptabb iranyzat volt, eroszakosak, erkolcstelenek voltak. A feltamadas helyett reinkarnacioban hittek, es azert vetettek el a profetai irasokat mert azok feddtek a papsagot. Izrael gyarmatta valtozott Jezus idejeben, es a romai birodalom nevezte ki a fopapsagot. Mig a farizeusok, hogy nehogy athagjak a torvenyt, emberi parancsokkal vedobastyat emeltek a torveny kore, mikozben ok is ugyanugy erkolcstelenek voltak. A farizeusok ket iskolai iranyzata kozott szinten elofordult fegyveres osszecsapas is. Az altaluk alkotott emberi parancsokra koteleztek a nepet is. Akik pedig nem ertettek egyet ezekkel az aprolekos eloirasokkal (pl. etkezes elotti kezmosas, edenyek, nyoszolyak mosasa, stb), vagy nem tartotta be, azt kikozositettek, akar gazdasagilag is ellehetetlenitettek. Az etkezes elotti kezmosast is csak a farizeusok tartottak be. Ezek az emberi parancsok betartasa miatt tartottak magukat tobbre egy olyan embernel aki a lelkiismeretetol vezetve probalta megtartani Isten torvenyet. Ok is fo poziciokat birtokoltak a tarsadalomban, es szinten bunos, korrupt emberek voltak. Nyilvanosan nem ismerhettek el ha valamilyen sulyos bunbe estek, mivel elveszithettek volna az egzisztenciajukat is. Voltak kozottuk Istenfelok is, de Jezus nyilvanosan feddte oket. Emberolonek(profetak gyilkosai), meszelt siroknak(kivulrol igazaknak latszanak, de belul tele vannak kepmutatassal es torvenytelenseggel), es hazugnak nevezte oket.
2016. ápr. 6. 08:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 anonim ***** válasza:

Kedves Kérdező!


Azért, ha megfigyeled, akkor ma a farizeus kifejezés egyértelműen az álszentséggel és a képmutatással párosul, ahogyan arra az első hozzászólásomban hivatkoztam. A szigorúsággal egyáltalán nem: [link]


Üdv. Péter

2016. ápr. 6. 09:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/18 A kérdező kommentje:
Köszi mindenkinek! Így már jobban értem.
2016. ápr. 6. 14:11
 17/18 Flogeir ***** válasza:
A farizeusok esetében arról sem szabad megfeledkezni, hogy az nem egyszerű "liberalizmus" a részükről, hogy nem vették szó szerint az Ószövetséget. Ők ugyanis alapvetően a mózesi és rabbinikus "szóbeli" hagyományt, illetve írott formáját a Talmudot az Ószövetség elé helyezik. Jézus legfőbb problémáit a farizeusokkal szemben Máté 23-ban olvashatjuk. Ha úgy általában a keresztények, illetve a nem farizeusok ellenérzését akarjuk megérteni, akkor pedig a babiloni Talmud tartalmával érdemes megismerkedni.
2016. ápr. 7. 13:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/18 anonim ***** válasza:

14#:

A szégyentelenek!

Kezet mostak evés előtt...

Fúj!

2019. aug. 27. 13:38
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!