Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Kiről (kikről) írja ezt a Biblia?

KZitus kérdése:

Kiről (kikről) írja ezt a Biblia?

Figyelt kérdés

Példabeszédek 24:11, 12

Szabadítsd ki azokat, akik halálba vitetnek; ó, tartsd vissza azokat, akik a levágatás felé tántorognak! Ha azt mondanád: „Nézd, mi ezt nem tudtuk”, vajon nem látja ezt át a szívek vizsgálója, és nem tudja ezt az, aki figyeli lelkedet, és megfizet a földi embernek a maga cselekedetei szerint?



#halál #Biblia #szabadítsátok
2016. ápr. 1. 18:48
 1/4 anonim ***** válasza:
42%
Hogy a halálra ítélteket fel kell oldozni a halálbüntetés alatt, mert ha szemet hunyunk felette és engedjük, hogy megtörténjen akkor(és máskor is) a mindenható Isten belelát a szívedbe és megfizet érte neked. Én így értelmezném
2016. ápr. 1. 19:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Ez a "Ne ölj" parancsolatának kiterjesztése. Ne csak te magad NE ÖLJ, hanem akit mások akarnak megölni (mások halálra ítéltek) azt is mentsd meg, szabadítsd ki. Isten megmondta, hogy az övé a bosszú és megmondta, hogy ne ítéljünk, hogy ne ítéltessünk.


2 Móz. 20,13

Ne ölj.


Rövid kategorikus egyértelmű parancsolat.

Nem csupán az aljas indokból elkövetett szándékos gyilkosság tilalmát jelenti, hanem annál sokkal szélesebb körben az ölést általában. Vagyis ne ölj akkor sem ha háború van, akkor sem, ha az állam megfizet érte, akkor sem ha életre méltatlannak tartott személyről van szó. Ne ölj, mert nincs jogod kiontani az életet, melyet Isten adott.


Jézus (a hegyi beszédben) tovább tágítja e parancsolat értelmét rámutatva arra, hogy szavakkal, rossz hír keltésével, hazug rágalmakkal, haraggal is lehet ölni és az még súlyosabb ítélet alá is eshet.


Mát. 5,21-22

Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj, mert a ki öl, méltó az ítéletre.

Én pedig azt mondom néktek, hogy mindaz, a ki haragszik az ő atyjafiára ok nélkül, méltó az ítéletre: a ki pedig azt mondja az ő atyjafiának: Ráka, méltó a főtörvényszékre: a ki pedig ezt mondja: Bolond, méltó a gyehenna tüzére.


1 János 3:15-ban még tovább tágul a „ne ölj” parancsolat hatálya, mert a szavakkal öléstől a gondolatig is kiterjed:


„Aki gyűlöli az Ő atyjafiát, mind embergyilkos az.”



Hasonlít ez az erkölcsi megközelítés a világhírű sci-fi író Isaac Asimov első két robotikai törvényére:


1. A robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben, vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen.

2. A robot engedelmeskedni tartozik az emberi lények utasításainak, kivéve, ha ezek az utasítások az első törvény előírásaiba ütköznének.

2016. ápr. 1. 20:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:
Köszönöm, hogy elmondtátok a véleményeteket :-)
2016. ápr. 2. 15:36
 4/4 Flogeir ***** válasza:

A Példabeszéd egészét is érdemes megnézni.

24:1Ne irigyeld a rossz embereket, és ne kívánj velük lenni! 2Mert pusztításon töpreng a szívük, és bántó, amit beszél az ajkuk.

közvetlenül az előtted idézett rész előtt pedig:

24:10 Ha a nyomorúság idején gyenge vagy, kevés az erőd.


Ennek a példabeszédnek a teljes tartalma az, hogy a bölcs ember erős is, és felkészül a bajra (24:3-6), a nyomorúságra, elhatárolja magát a gonosztevőktől, nem irigykedik azok gazdagodására (24:19 - a magyar fordítások itt többnyire pontatlanok), de nem húzhatjuk meg magunkat csendben, amikor bűnökre készülnek a környezetünkben (24:10).

A figyelmeztetésben az is benne van, hogy viszont nem szabad meghúznunk magunkat, ha tudjuk, hogy a rosszak szörnyűségekre készülnek. Az általad idézett részben erre utal, hogy nem mondhatjuk, hogy nézd, mi nem tudtuk mire készülnek! Nem tudtuk, hogy gyilkolni akarnak!

> Ha tudod, hogy a szomszédodra rátörnek az éjjel, az a dolgod, hogy menj és segíts. Ha meggyilkolják a szomszédodat, mert te nem tettél semmit, nem mondhatod, hogy nem tehetsz róla, mert nem tudtad mire készülnek!

És igen az ember nem fordulhat el a vesztőhelyre hurcoltak felől sem.

A Példabeszéd egészéből az következik, hogy a bölcs(esség) nem leli örömét egyetlen ember halálában sem, függetlenül attól, hogy ártatlan vagy sem. Ugyanakkor a bölcs megállítja a bűnöst, még mielőtt az lecsapna. Utóbb a bűnösöket még egyszer figyelmezteti a példabeszéd:

15 Ne ólálkodj, te bűnös, az igaz lakóhelyénél, ne pusztítsd el nyugvóhelyét! 16 Mert ha hétszer elesik is az igaz, mégis fölkel, de a bűnösök elbuknak a bajban.

Ugyanakkor valóban a példabeszéd arról is szól, hogy a bölcs irgalmas is.

25De akik igazságot szolgáltatnak: jó dolguk lesz, és gazdag áldás száll rájuk.

28Ne tanúskodj ok nélkül embertársad ellen: rászednéd-e beszédeddel? 29Ne mondd: Ahogy ő bánt velem, én is úgy bánok vele, megfizetek mindenkinek cselekedete szerint!

2016. ápr. 14. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!