Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Katolikusok: Miért imádjátok...

Semmi, szinte por.. kérdése:

Katolikusok: Miért imádjátok Szűz Máriát?

Figyelt kérdés
Mit képvisel? Miért kell imádni? Mi a szerepe az imádatának? Hogyan alakult ki a kultusza?

2016. márc. 22. 06:28
1 2 3 4 5
 11/44 anonim ***** válasza:
100%

Kivételesen nem kötekedni akarok, tényleg érdekel a teológia...


Szóval rendben, jogosan jegyezték meg az előzők hogy a dogma szerint nem szó szerint imádják Szűz Máriát. Csak imádkoznak hozzá, hogy ő imádkozzon mindenkiért, aki imádkozik hozzá (az vasárnaponként jó pár millió ember aki misére megy).

Ennek a magyarázatára viszont én is kíváncsi lennék! Miért kell "közbenjáró" Mária vagy akármilyen ember által kinevezett szent szeméyében, mikor Isten személyes kapcsolatra hív minket?

2016. márc. 22. 12:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/44 anonim ***** válasza:
48%

Csak tisztelik???


Egy Mária szobor előtt térdelve imádkoznak hozzá. Ünnepnapokat tartanak miatta, reggel hétkor Mária miatt kong a harang. Azt szeretném megkérdezni, ha ez tisztelet, akkor mit neveztek imádatnak???

2016. márc. 22. 12:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/44 A kérdező kommentje:

Nem kell máglyára küldeni egyből! Abszolút elfogulatlan vagyok a témában, csupán valahogy nekem furcsa érzést kelt ez a sok ima hozzá, meg ünnep, meg tisztelet, olyan mint ha valami Isten lenne.. Szerintem ez már bőven imádat kategória. Ráadásul az evangéliumban nagyon kevés szó esik Máriáról, Pál se említi egyszer sem őt..


Értelmes magyarázatot vártam, nem inkvizíciót.

2016. márc. 22. 15:18
 14/44 anonim ***** válasza:
70%
Az ősmagyar hit egyik istennője a Boldogasszony volt. A katolikus vallás úgy hódított teret, hogy a meglévő pogány vallásokhoz idomította kicsit a hitrendszerét. Pl a régi pogány ünnepek időpontjához mind kötődik egy katolikus ünnep is, tehát az ünnep is maradt csak átalakították a lényegét, meg a mit miért magyarázatokat. Szóval Boldogasszonyból adta magát, hogy Szűz Mária legyen, és ez a magyaroknál megmaradt mint ősi hagyomány, ez a különös Mária tisztelet. Pl Erdélyben érdekes a Babba Mária tisztelet, náluk még jobban megmaradt, hogy valójában ő egy Holdistennő volt. Nincs ezzel semmi gond.
2016. márc. 22. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/44 anonim ***** válasza:
30%

én nem vagyok katolikus, és szerintem ha meg is engedhető valamiféle kiemelet tisztelet, akkor is nagyon erős túlzásokba esik a katolikusok egy része, és ezzel még sok katolikus is egyet szokott érteni ha kifejtem miért gondolom ezt


viszont én már évek óta próbálom összekaparni hogy hogyan és miért kezdték el ennyire kiemelni Máriát, illetve mikor, röviden leírom azokat az információkat amiket eddig sikerült összeszedni, és hitlet érdemlő forrásból vannak (mert elnézést, de a jehova tanúinak, hit gyülekezetének, mindenféle neoprotestáns bloggereknek a bármiféle tudományosságot nélkülöző irományait csak annyira tudom hitelesnek tartani mint "a Jézus ufo volt" féle írásokat)


- először is tisztázni kell ,hogy az úgynevezett apostoli egyházakban (tehát amelyikek vissza tudják vezetni az eredetüket az apostolokig, és ezért azzal az igénnyel léphetnek fel és lépnek is fel ,hogy az ő egyházukat maga Jézus alapította, nem Luther, nem Kálvin stb) a vallásos tiszteletet kicsit tagoltan kell látni, ez a protestánsoknál is így van csak nincs feltétlenül kimondva, pl egy református se biztos ,hogy könyű szívvel hazsnálná a bibliáját wc papírnak (feltéve hogy nincs más lehetősége). Tehát van egy bizonyos tisztelete a kifejezetten szertartási célokra használt dolgoknak, ahogy az ószövetségben is volt, lehet ugyan így tisztelni az üdvözült halottakat, mert ők továb élnek Istennel, várják a feltámadást és hallanak minket, így tehát ahogy egy élő barátodat megkérheted hogy imádkozzon érted megkérheted egy halott barátodat is, ezt hívják közbenjárásnak, persze nem úgy mint közvetítő, közbenjárás, amit (ahogy a biblia is írja) egyedül Jézus végez, csak olyan értelemben járhat érted közben egy már halott ember ahogy egy élő is, illetve ahogy te magad is másokért (az apostoli eredetű egyházak szerint)


- egy bizonyos fajta tiszteletet ezek szerint az egyházak szerint lehet adni a halottaknak, ez nem lehet az az imádat ami csak Istennek jár, elsőre talán nem világos a különbség, de gondolj bele, valaki a feleségét is nagyon szereti, meg a gyerekeit is, meg Istent is, valószínűleg nem csorbul Isten iránti imádata, csak mert a feleségét is nagyon szereti, ráadásul nagyon intenzíven szereti, ha szőrszálhasogatóak vagyunk akkor azt mondhatnánk, többet van a feleségével, több gesztussal fejezi ki a szeretetét ,a hét minden napján gyakorol ilyen gesztusokat, stb stb, mégsincs olyan bolond a földön aki azt gondolná a szerelem már egy kvázi bálványimádás (najó de, de csak 1-2), ugyan így (többek között) a katolikusok sem igazán értik miért mindják rájuk egyesek, hogy ők imádnák Máriát vagy bármelyik szentet, ezért is írta egy korábbi hozzászóló, hogy "nem imádjuk csak tiszteljük"


-bizonyos szintű tisztelet már biztosan kimutatható egészen korai időkből (150 körül) egyes imádságok, képzőművészeti alkotások, ünnepek stb arra világítanak rá ,hogy már elég korán megvolt ez a fajta tisztelet, csak közel sem ilyen hangsúlyosan(talán már Mária halála után), hogy ezt jobban megértsd látni kell, hogy az "egyedül a szentírás" elvet luther találta ki, és ezt ő is tudta, még a bibliai kánont is rendesen átszabta volna, persze teljesen védhető az elv, de ennek ellenére be kell látni, hogy az első keresztények nem úgy képzelték el ,hogy na most akkor írunk pár könyvet meg levelet, az a kinyilatkoztatás és akkor téma lezárva, gondolj csak bele, Pál apostol is írja az egyik levelében ,hogy közeledik a tél, szóval kéri vissza a köpenyét mert lassan már hideg lesz, ez és még számos igehely rávilágít, hogy nem arról van szó, hogy Isten "lediktált" volna néhány könyvet, mint ahogy azt ma sokan hiszik


- a korai időszakban ahogy pl az ortodoxoknál ma is ezt a tiszteletet az képezte, hogy mégis csak Jézus anyjáról van szó, és a Jézus körüli gondolatok logikus, hogy az anyja felé is valamilyen tiszteletet ébresszenek, pl Jézus maga Isten, akiről a zsoltáros írja, hogy "nem fogadhatták be az egek" így nyilván következik ,hogy Mária "az egeknél tágasabb" nyilván elvont értelemben, de hasonlították sok ószövetségi helyhez és tárgyhoz amiben vagy amin keresztül Isten megnyilvánul, ha elolvasol egy mai ortodox szertartási szöveget ami említi máriát láthatod, hogy ott a mai napig ilyesmi a máriatisztelet


és ez fokozatosan erősödött


a harmadik egyetemes zsinat adott egy nagy dobást a máriatiszteletnek, volt egy vita Jézussal kapcsolatban, ami MELLESLEG felvetette, hogy lehet e hívni Máriát Istenszülőnek és/vagy Isten Anyjának, ahogy azt már akkoriban tette mindenki, a vita Jézussal kapcsolatos eldöntése után nyilvánvaló, lett ,hogy ezek a kifejezések teljesen helytállóak (ezt még amúgy pl a református egyház is elismeri ,csak úgy gondolják kerülendő a hazsnálata, mert félreérthető), hiszen magát Istent szülte, és nevelte, stb, ez adott egy nagy lökést, bár még mindig messze vagyunk a katolicizmus mai túlzásaitól (ami annak is köszönhető ,hogy a zsinaton igyekeztek olyan döntéseket hozni ami megelőzi a túlzásokat, pl betiltottak minden Mária ábrázolást amin nincs rajta Jézus is)


továb haladva az időben még számos vita alakult ki Jézus körül(aminek a "hivatlos eredményeivel" amúgy a mai protestáns egyházak is egyet értenek), ennek köszönhetően, mivel az átlag embereket is nagyon érdekelték ezek, Jézus egyre inkáb egy nehezen megfogható valakinek látták, továbbá nagy hangsúlyt kapott az Ő bírói szerepe is, sokszor az emberek a Császárhoz látták hasonlónak, olyan magaslatokba emelkedett ahol elérhetetlennek tűnt, ezek a gondolatok persze biblikusak és helyesek ,de mellé nem kapott elég figyelmet Jézus emberi oldala (a mai neoprotestáns egyházak viszont pont a másik szélsőségb esnek), nyilván jól jött egy olyan alak mint Mária, aki egy egyszerű ember volt, nincs bírói szerepe, épp eléggé volt "egyszerű ember" hogy elérhetőnek érezzék az emberek, de eléggé különleges volt ahhoz, hogy csodálják is, amit erősített a művészet is. Nem utolsó szempont, hogy ahogy vontak egy párhuzamot Jézus és a császár között, vontak egy párhuzamot Mária és a császár anyja között is, szerintem innen már nem kell magyarázni :D keleten, a keleti kereszténységben Jézus alakja sosem távolodott el ennyire az "emberszerűségtől" és az "elérhetőségtől" talán ezért van hogy az ortodoxoknál a mai napig kevésbé erős és egész más jellegű a máriatisztelet mint a katolikusok esetében


na jöhetnek a hitgyülisek meg a jehova tanúi lepontozni

2016. márc. 22. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/44 szp72 ***** válasza:
100%

@ Egy Mária szobor előtt térdelve imádkoznak hozzá. Ünnepnapokat tartanak miatta, reggel hétkor Mária miatt kong a harang. Azt szeretném megkérdezni, ha ez tisztelet, akkor mit neveztek imádatnak???


Aki tud görögül az tudja, hogy a "proszküneó" ige jelentése: hódolni, leborulni, imádni. Egy király vagy próféta előtt is le lehet borulni, lehet hódolni, mégsem minősül a mai értelemben vett imádatnak, de a Bibliában nincs rá külön szó. Igazából a hódolat és az imádat csak az intenzitásában különbözik, a legmélyebb hódolatot nevezzük imádatnak.


Valóban egy mélységes hódolat zavaróan imádatnak tűnhet. Például a Jel 22,8-ban János egy angyalnak hódolt (proszküneó), de aligha akarta őt a mai értelemben imádni, ennyire hülye nem lehetett, az angyalt azonban már ez is zavarta.


A Mária vagy más szentek tisztelete egyes helyeken lehetséges, hogy már zavaróan és egészségtelenül túl nagy, mindenesetre elvileg nem akar imádat lenni, nem szabadna, hogy az legyen. Azok esetében, akik gyakorlatilag jobban tisztelik Máriát, mint az Istent tulajdonképpen valóban bálványimádók.


Mária tisztelete és nagysága nem független Krisztustól. Mária nagysága Krisztus nagyságából forrásozódik. A katolikus hit szerint Isten Márián keresztül mutatta meg, az Egyház eljövendő sorsát. Ahogy Mária szeplőtelen szűzként testestül-lelkestül megdicsőülve mintegy királynő részesedik Isten uralkodói hatalmában, úgy fog az Egyház is, Krisztus szeplőtelen szűzi menyasszonyaként Isten dicsőségében és királyi hatalmában részesedni.

A Mária ünnepek nem pusztán Mária ünnepei, hanem annak az ünnepe, hogy mily nagy dolgot tett vele a Hatlmas, akinek Szent az Ő neve. (Lk 1,49) A harangok egyáltalán nem Máriának szólnak elsősorban hanem az Istennek. Amikor Máriát ünnepeljük, Isten hatalmát és az Egyházat is ünnepeljük.


Én speciel nem igen szoktam Mária szobor vagy bármilyen kép előtt imádkozni, de elvileg bármikor hajlandó vagyok megtenni. Én Máriával imádkozok együtt Istenhez, s egyáltalán nem Máriát imádom.

Tegyük fel, hogy Mária kortársa vagyok és lehetőségem van személyesen megkérni, hogy imádkozzon értem, s amíg ő rám teszi a kezét közben én letérdelek. A térdelésem természetesen nem neki szól, ő csak történetesen ott van, mert éppen értem imádkozik és nem másért. Na már most mivel ma már Mária nem lehet jelen látható testi formában hanem csak láthatatlanul, ezért jelképesen használhatunk szobrot vagy képet ami jelzi, hogy ő valójában valahogy ott van. A képmás pusztán csak egy eszköz annak kifejezésére, hogy én Máriával imádkozok, illetve az ő imáját kérem. A térdelésem nem a szobornak szól, de még csak Máriának sem, hanem egyedül az Istennek.


A katolikus Egyház hiszi, hogy a szentek élnek és ugyanúgy imádkozhatnak értünk, mint amikor testben éltek.

2016. márc. 22. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/44 anonim ***** válasza:
Mert jogunk van hozzá. Megnyugodtal?
2016. márc. 22. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/44 anonim ***** válasza:
100%
Tudtommal a protestánsok is szoktak közbenjárást kérni emberektől, bár ők csak élőktől szokták ezt kérni.
2016. márc. 22. 20:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/44 anonim ***** válasza:

Azért, mert ő a Föld anyja és Jézus Krisztus Urunk Szűzanyja.

És, hogy a zsidók Tórája tiltja a faragott szobrok tiszteletét(Szűzanya) semmi közünk hozzá. Nem lehet egyszerre két úrnak szolgálni. Azt teszik akik elfogadják az Ószövetség Istenét, és a kereszténység Istenét.


Ebből van ez a nagy bálványimádás hisztéria.

2016. márc. 22. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/44 anonim ***** válasza:
De valójában nem a faragott szobrot tiszteljük, hanem akit ábrázol. Dehát ezt az egészet tiltja a Tóra, szóval el kellene dönteni, hogy zsidók leszünk e vagy keresztények, akik tisztelik Szűz Máriát.
2016. márc. 22. 21:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!