Jézus az idő kezdete előtt született, vagy az idővel egyszerre?
Egy Tanúval folytatott privát levelezés kapcsán jött elő ez a kérdés, idézem válaszát:
"A születés, ha létrejön, a nem létezésből, akkor abban a pillanatban amikor létrejön, az már az időt is létrehozza, tehát a születés pillanatától lehet az időt számítani. Úgy születni, hogy előbb születik valaki, és utána teremti meg az időt, az teljesen értelmetlen. Ha a születésnek van egy kezdete, attól a kezdettől lehet mérni az időt, sőt kell is. Az idő maga a Fiú szellemi születésével kezdődött. Saját kezdete előtt nem születhet senki. A Fiú születése és az idő kezdete egybeesik."
A Niceai-konstantinápolyi hitvallásban, amit a kereszténység általánosan elfogad, az van, hogy: "az Atyától született az idők kezdete előtt"
Ti mit gondoltok? Leírnátok érveiteket, ellenérveiteket?
# 21
"Nincs olyan hogy idő. Pláne kezdete nincs."
Nem beszélj hülyeségeket, hanem olvass utána a témának! Az időben lehet utazni, bizonyos értelemben már ma is vannak időgépek. Nagy sebességgel haladó tárgyak. Mert az idődilatáció következtében a nyugalmi állapotú tárgyakhoz képest a nagy sebességgel haladó tárgy számára lassabban telik az idő. Ez bizonyított tény. Megmérték, ellenőrizték, sőt a GPS műholdaknál az ebből származó időeltérést folyamatosan korrigálják is. Ezernyi bizonyíték van az elmélet igazára. Milliónyi kísérletnél kiállta a próbát. tehát az utasszálítógépen is lassabban telik az idő, meg az űrállomáson is!
Tehát van olyan, hogy idő, sőt nem csak a sebesség befolyásolja, hanem egy égitest gravitációs mezejének erőssége is. Ez is mérhető, bizonyítható, ki is számolható!
"Már megbocsáss, de itt éppen te tegadod a Szentháromságot,"
-->Tévedsz, nem tagadom a Szentháromságot, ugyanis elfogadom, hogy három isteni személy létezik, akik egymással teljesen egyenlőek. Ez a Szentháromság lényege. Te vagy az, aki tagadja a Szentháromságot, hiszen nem fogadod el, hogy Krisztus egyenlő az Atyával, és a Szentlelket egy személytelen erőnek tekinted, noha a Szentlélek egy valóságos személy, ráadásul ugyanolyan Isten, mint Krisztus és az Atya.
"Tévedsz, nem tagadom a Szentháromságot, ugyanis elfogadom, hogy három isteni személy létezik, akik egymással teljesen egyenlőek."
Azt a háromságot igenis tagadod, amit az egyházatyák megfogalmaztak! Ők nem mondtak ilyet, hogy "egymással teljesen egyenlőek", lényegi és nem teljes egyenlőségről: egylényegűségről beszéltek. És ezt elfogadom.
Na pont a magadfajták miatt nem értettem sosem a háromságot, meg akik még olyanokat írnak, hogy az Ószövetség Jahvéja az Újszövetség Krisztusa! A te aláspontod védhetetlen.
Egész pontosan mit fogadsz el István a niceai-konstantinápolyi hitvallásból? Tehát ha jól értem, akkor már számodra a Szentlélek is valóságos személy? Nocsak, a végén katolikus vagy protestáns lesz belőled. :-)
A Szentháromságot elfogadó keresztények pedig abban egyetértenek, hogy három isteni személy van, de Krisztus származását illetően kétféle irányzat van. Vannak, akik úgy gondolják, hogy Krisztusnak isteni mivoltában is volt kezdete, mások azt gondolják, hogy akkor sem volt, hanem mindig, öröktől fogva létezett. Én ez utóbbi kategóriába tartozom, és én abban hiszek, hogy Krisztusban az ószövetség istene jött el közénk. Természetesen mindkét változatra fel lehet hozni érveket, de nekem az, amiben hiszek, értelmesebbnek tűnik. Ennyi az egész.
A niceai hitvallást elfogadom, így a Szentlélek személy voltát is. Igen, az utúbbi időben elég nagy nézetváltozáson mentem keresztül, s ezt többek között szp72-nek köszönhetem. Bár mindig is voltak kétségeim és megkersztelt Tanú sem voltam mellesleg, de a vele folytatott vitáim sokmindenre ráébresztettek.
Egyelőre sem katolikus, sem protestáns nem vagyok. A kereszténységet persze továbbra is elfogadom.
"Vannak, akik úgy gondolják, hogy Krisztusnak isteni mivoltában is volt kezdete, mások azt gondolják, hogy akkor sem volt, hanem mindig, öröktől fogva létezett."
A kezdet az elég rossz kifejezés, mivel időn kívül született, ahol értelmezhetetlen ez a fogalom. Szerintem csak annyit mondhatunk, hogy a Fiú az Atyától származik. Számunkra értelmezhetetlen az időn kívüliség.
"én abban hiszek, hogy Krisztusban az ószövetség istene jött el közénk."
"Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme! Uralma növekedésének és a békének nem lesz vége a Dávid trónján és országában, mert megerősíti és megszilárdítja törvénnyel és igazsággal mostantól fogva mindörökké. A Seregek URának féltő szeretete viszi véghez ezt!" (Ézsaiás 9:5-6)
A Seregek Ura az Jahve, az eredeti szövegben Seregek JHVH-ja található. Ezért JHVH, az Ószövetség Istene az Jézus Atyja, maga a Jézus név jelentése is az, hogy "Jahve megment", vagyis a megmentés forrására, az Atyára utal, mivel Ő adta fiát váltságul értünk.
Egyedül én vagyok az Úr, rajtam kívül nincsen szabadító." (Iz 43,11)
"Ne féljetek, ne rettegjetek: Nemde régtől fogva megmondtam és kijelentettem nektek, ti vagytok a tanúim: Van-e más isten rajtam kívül? És van-e más Szikla? Nem tudok róla." (Iz 44,8)
Nyilván ezek a versek Jahvéra vonatkoznak, ahogy az Újszövetség is Őt jelöli meg legfelségesebb, egyetlen, egyedüli Istennek:
"Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és a kit elküldtél, a Jézus Krisztust." Ján 17:3.
"Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus," (1 Tim 2:5)
Ezeket a verseket már többször is megvitattuk szp72-vel. Nincs ellentmondás a között, hogy az Atya az egyedüli és legfelségesebb Isten, Úr, Szikla, Szabadító stb. és aközött, hogy lényegében a Fiú is birtokolja ezen címeket. Az Atya mindezek forrása, az Atya az egyedüli Szabadító, mivel Ő a szabadítás végső forrása, az Atya az egyedüli szikla, mivel Ő minden sziklaság és szilárdság forrása, az Atya a legfelségesebb Isten, mivel Ő minden felség forrása stb. elsődlegesen minden cím az Atyáé. Viszont ez nem zárja ki, hogy lényegében a Fiú is birtokolja ezen címeket, vagyis Szabadító, Szikla, Úr és Isten legyen. Nem pont abban az értelemben, mint az Atya,
Hopsz, véletlenül korán nyomtam meg..
Tehát nem ugyanabban az értelemben, mint az Atya, hanem egy másodlagos, közvetítő értelemben, mivel mindent megkapott, mindent megörökölt az Atyától. Mindent az Atya teremtett a Fiú által, mindenkit az Atya szabadít meg a Fiú által, mindeki az Atyához közeledik, de csakis a Fiú által, az Atya ugyanis mindent a Fiú által csinál, teremt, uralkodik, szabadít, ítél, ezt mind a Fiú által viszi véghez. Ezért tanít a Szentháromság egylényegűségről és nem abszolút értelemben vett egyenlőségről.
Igen .Dante. igaza van Istvan35-nek valóban egy kicsit eretnek vagy, s valóban a hozzád hasonlók miatt kritizálják egyesek jogosan a Biblia alapján a Szentháromságot.
Az Atya és a Fiú két különböző személy, s csak az Atya az Atya, s csak a Fiú a Fiú. Az Atya nem Fiú, s a Fiú nem Atya. Az Atya szülte a Fiút, s nem a Fiú az Atyát. A Fiúnak mindene: az élete, a hatalma, a tudása, a dicsősége az Atyától származik, mert ő az Örökös a Szülöttisten, míg az Atya az Örökítő a Szülőisten. Aki tagadja, hogy az Atya szülte a Fiút, az nem követi se a Biblia, se a Niceai-hitvallás, se a Katolikus Egyház, se az ortodox egyházak, se a protestáns egyházak legtöbbjének tanítását.
A Fiú bár az Atyától született még sincs kezdete, mert ez egy időn kívüli örök születés. Ezt szerintem nem lehet sem jobban megmagyarázni, sem jobban megérteni, vagy elfogadod vagy nem.
"Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet." (Ter1,1)
"Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő volt kezdetben Istennél. Minden általa lett, és nála nélkül semmi sem lett, ami lett. (Jn 1,1-2)
Kezdetben, vagyis a teremtés és az idők kezdetén. Kezdetben Isten nem a Fiút teremtette, hanem az eget és a földet méghozzá a Fiú által, vagyis a Fiú már a kezdet előtt ott volt az Istennél, azaz az idők kezdete előtt született, de nem teremtetett.
A Jelenések 3:14-ben az Új Világ Fordításban egy nagyon súlyos és szándékos hiba van. Ezt olvassuk: [angolban] ' Isten általi teremtésnek kezdete ' holott ' Isten teremtésének ' kellene legyen. [ a magyar nyelvű KGI-ban nem érzékelhető a hiba -- a ford. megj.] Leellenőrizhetitek ezt a Kingdom Interlinear Translation-ben, ahol az 'of' nem pedig a 'by' szó szerepel. Ha Jézus kijelentését pontosan olvassuk, 'Isten teremtésének kezdete', egy pillanatnyi gondolkodás után meglátjuk, hogy ez megengedi azt az értelmezést, hogy Isten teremtésének elkezdője. A görög szó a kezdetre az 'arkhe'. A Thayers Lexicon szerint a szó azt jelenti, hogy ' ami által valami elkezdett lenni, az eredet, aktív ok'. Jézus tehát magáról nem mint Isten első teremtményéről beszél, hanem mint aki által az egész teremtés elkezdődött, a teremtőről, nem teremtményről.
Azt illetően, hogy a fiú mindig fiatalabb, mint atyja: lehetséges kivétel, ha a fiúság nem csak földi, anyagi természetet foglal magába, hanem egy intellektuális emanáció a Legfőbb Szellem részéről. Jézus származása valami lehetetlenség számunkra, hogy megértsük ha az atya és fiú viszonyáról csak az emberi szaporodás fogalmaival tudunk beszélni -- ami bebizonyosodott a Tanúk esetében. De természetesen nem ez az útja, hogy megértsük. A teológus Aquinói Szent Tamás közelebb jutott a megértésben, amikor mint intellektuális emanációról beszélt róla. Az Ige 'öröktől nemzett' az Atya által, és ez megmagyarázza, hogyan lehetett nemzett és még sincs kezdete.
A kapcsolat az Atya és a Fiú közt valamiképp hasonlít a naphoz és sugaraihoz; egyik sem létezik a másik nélkül. Megkülönbözhetetlenek abban, hogy senki sem láthatja a napot anélkül, hogy lássa a sugarait is. Mégis a sugarak a nap emanációi, mivel a nap a forrásuk. Szintén, a sugarak addig léteznek, amíg a nap ragyog (amíg nap lenne ezáltal).
"Ezt mondja az Ámen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének kezdete." (Jel 3,14)
Jehova-tanúi nagyon-nagyon szeretnék, hogy ez azt jelentse, hogy a Fiú az első teremtmény.
De hát sajnos a Biblia nem azt írja, hogy kezdetben teremtette Isten a Fiát, hanem hogy az eget és a földet. Kezdetben a Fiú már az Istennél volt, s minden általa lett, minden érte és általa van, vagyis Isten csakis őérte és általa kezdett el teremteni, s ilyen értelemben kezdete minden teremtésnek.
Egy barátság kezdete lehet egy kirándulás, de ugye ettől a kirándulás még egyáltalán nem barátság.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!