Jézus Isten? A szentháromságot ti hogyan értelmezitek? Biblikus tanítás?
Milyen ígéket ismertek érvként vagy ellenérvként?
János Apostolnak közönséges első levele » 4. fejezet
15
Aki vallja, hogy Jézus az Istennek Fia, az Isten megmarad abban, és ő is az Istenben.
János Apostolnak közönséges első levele » 5. fejezet
1
Mindaz, aki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, Istentől született; és mindaz, aki szereti a szülőt, azt is szereti, aki attól született.
János Apostolnak közönséges első levele » 5. fejezet
5
Ki az, aki legyőzi a világot, ha nem az, aki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?!
6
Ez az, aki víz és vér által jő vala, Jézus a Krisztus; nemcsak a vízzel, hanem a vízzel és a vérrel. És a Lélek az, amely bizonyságot tesz, mert a Lélek az igazság.
7
Mert hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Íge és a Szent Lélek: és ez a három egy.
8
És hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a földön, a Lélek, a víz és a vér; és ez a három is egy.
9
Ha elfogadjuk az emberek bizonyságtételét, az Isten bizonyságtétele nagyobb: mert az Isten bizonyságtétele az, amelylyel bizonyságot tett az ő Fiáról.
10
Aki hisz az Isten Fiában, bizonyságtétele van önmagában. Aki nem hisz az Istennek, hazuggá tette őt; mert nem hitt abban a bizonyságtételben, amelylyel bizonyságot tett Isten az ő Fiáról.
11
És ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet adott nékünk az Isten és ez az élet az ő Fiában van.
12
Akié a Fiú, azé az élet: akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.
13
Ezeket írtam néktek, akik hisztek az Isten Fiának nevében, hogy tudjátok meg, hogy örök életetek van, és hogy higyjetek az Isten Fiának nevében.
Utólagos elképzelés, az eredeti Bibliában nincs benne.
Néhány ige nagyon megtekerve értelmezhető így - de az eredeti íróknak nem ez volt a szándéka. Kettősség van, nem háromság.
Kedves Kérdező!
Először is fontos leszögezni az elején, hogy a kérdést vizsgálva az Olvasónak el kell szakadnia a földi egyértelmű példáktól, a világtól, ahol meg tud magyarázni mindent. Tudományosan. Ez a tudomány dolga és feladata, mert ehhez vannak megfelelő eszközei. Isten viszont nem világi, hanem természet-feletti, ez tény. Szóval Isten természete hasonlít az emberekére (a saját képmására teremtette őket...), de nagyban különbözik e világtól. Pl. nincs teste. Számomra is elképzelhetetlen, a képzeletet felülmúlja... végülis Ő Isten, mit várunk.
Szóval a Szentháromságot tekintve nem lehet azt mondani, hogy mivel Istennek 3 személye van, ezért a keresztyénség nem is monoteista, hanem politeista. Ez nem ilyen egyszerű! A másik dolog, ami itt még említésre méltó, az hogy ez a tan, a Szentháromságtan (és még a Bibliában nagyon sok hasonló tan) teljesen egyedülálló! Abban a korban, amikor megjelent, akkor semmi se indokolta ezt, sőt ezzel még az apostolok a legnagyobbat kockáztatták, mert olyanban hittek, amilyen forma azeltt nem létezett és nagyon nehéz volt megérteni. Ezt csak az indokolja, hogy az igazért álltak ki, amikor ezt a tant hirdették.
Példának vegyünk egy mai okostelefont. Ha ezt 300 évvel ezelőtt mutattuk volna be, akkor hihetetlne lett volna, és egyben természet-feletti, mert hogyan kerülne oda?
A Szentháromság kapcsolata is nagyon különleges és egyben gyönyörű. Mivel Isten természet-feletti, ezért nehéz megértenünk, ezért is használ Jézus olyan nagyon sok példázatot, hogy könnyebb legyen számunkra megérteni.
Timothy Keller is egy példázatot hozz a Szentháromság kapcsolatára, szerinte olyan ez, mint egy "tánc".
A Biblia többször is említi, hogy a három személy között szeretet van. Az igazi szeretet! Meg van említve az is, hogy azért élnek, hogy dícsőítsék egymást, örvendezzenek a másikban. Pont a énközpontuság ellentetjét látjuk. Az énközpontúság azt várja el, hogy a másik ugráljon körülötte. Az odaadás pedig olyan, hogy a másik körül ugrálok. És ha ezt három személy teszi,olyan mint egy tánc. Lelküket nem maguk épülésére használják, hanem a másikéra, így vannak közösségben.
Nagyon szép ez a hasonlat. Ha érdekel, akkor olvss utána Timothy Keller: Hit és kételkedés c. könyvében. Ő azért sokkal jobban írja le mint én. Ezt a könyvet amúgy meg ajánlom, ha érdekel a többi fontos kérdés is, ami kételkedést ébreszt benned a keresztyénséggel kapcsolatban.
A Szentháromság egy teológiai műszó, amely mivel így nem szerepel a Szentírásban ezért némelyek azt gondolják, hogy ezért eleve nem is lehet igaz. Azon persze már egy csöppet sem akadnak fenn, hogy a Fiút angyalnak vagy teremtménynek tartsák, holott ilyen kijelentés sincs a Bibliában. Az is megfigyelhető, hogy akik leghevesebben támadják a Szentháromságot, azok többnyire nem is azt cáfolják, hanem csak amit róla gondolnak, vagy esetleg amit a hozzánemértőktől itt-ott hallottak.
A szentháromságtan egyáltalán nem tagadja, hogy az Atya és a Fiú két külön személy, s hogy a Fiú valóban az Atyától származik, valóban tőle született. Ez a különbség az Atya és a Fiú között valóságos és örök különbség, de minden másban teljen egyek és azonosak, s ezt a minden mást nevezzük lényegnek. Az Atya és a Fiú egylényegű, mert az Atya mindent odaadott a Fiúnak és semmit se tartott vissza magának, minden ami az Atyáé az a Fiúé is, mindenük közös, mindenük egy. Az Atya annyiban és csakis annyiban nagyobb és csak azért ő a fő, mert ő a Szülőisten a Fiú pedig a Szülöttisten. A Fiú tehát lényegében mindenben egyenlő az Atyával, hiszen mindent örökölt, de annyiban valóban kisebb, hogy ő az örökös s az Atya annyiban valóban nagyobb, hogy ő az örökítő.
Az Isten szellem (más szóval lélek), vagyis nem testi, nem hús-vér lény, hanem szellemi. Az Atya mindent a lelkével (szellemével) csinál: azzal érint, azzal beszél, azzal fejt ki erőt, azzal van jelen, azzal "lebeg", azzal jön-megy pontosabban árad ide-oda, mint egyfajta szél. Isten minden ereje, tudása és képessége az ő szellemében van, ez az ő mindene, ez az ő lényege. Isten az egész lelkét odaadta a Fiúnak, ezért az Atya lelke a Fiú lelke is. Az Atya egész és teljes lelke vagyis tökéletesen mindene, az egész lényege a Fiúé is. Két személy birtokol egyetlen lelket. A két személy tökéletesen egy.
Az Ószövetség még nem úgy beszél a lélekről, mint az Atyától külön személyről, hanem mint az Atya legszorosabb tulajdonáról. Ha például Isten lelke beszél akkor nem egy külön személy beszél, hanem mint Isten szája, mivel neki szellemi szája van. Az Újszövetség azonban valóban úgy ír a Lélekről, mint az Atyától és a Fiútól külön személyről, aki azonban egyben az Atya és a Fiú közös tulajdona is.
Ezért a Szentlélek személy volta úgy magyarázható a legérthetőbben, mint az Atya és a Fiú egysége és egyéválása, valamilyen extra, emberi világunkban semmihez sem fogható egyesült személy. A Szentlélek se nem Atya se nem Fiú, hanem valahogy a kettőjük egysége. Ez a megállapítás így nincs benne a Bibliában, ez csak egy elmélet, de nekem tetszik. Az előző bekezdéseim tartalma viszont jól igazolható a Szentírásból.
Szia!
Ahogyan már leírták előttem a Szentháromság kifejezés nem található meg a Szentírásban.
A három isteni személy azonban igen. Legmarkánsabban Jézus Krisztus nagy misszióparancsában:
"Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében" (Mt 28,19)
Az Ószövetség első soraitól felfedezhető a három isteni személy a Teremtésben: „És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.” A többes szám az isteni személyekre utal. Hasonló többes számú formulával más helyeken is találkozunk: "Mondta az Úr Isten: Íme az ember olyanná lett, mint miközülünk egy, jót és gonoszt tudván" (1Móz 3,22). "Nosza szálljunk alá, és zavarjuk ott össze nyelvüket, hogy meg ne értsék egymás beszédét" (1Móz 11,7)...stb.
Aztán a monoteizmust erőteljesen hangsúlyozó bibliai ige, Izráel fő hitvallása így hangzik: "Halld Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr!" (5Móz 6,4) - egyértelműen tanítja, hogy Isten egy, de miközben az író választhatta volna a jachid kifejezést is, amellyel a magában álló „egy” fogalmát fedte volna le, a választott héber kifejezés az echad, amely az összetett „egy” fogalmát vagy a csoport egyik tagját jelöli, a magában álló illetve hangsúlyosan érthető „egy”-gyel szemben. Ugyanaz az echad szó szerepel Mózes első könyve 2:24-ben a férj és a feleség egységének kifejezésére, akik „egyek” lesznek, de úgy, hogy ezen egységen belül megőrzik egyéniségüket. Itt tehát az egy nem számszerű értelemben vett egyet jelent, hanem az az "egyedülálló, egyedi" jelentésen van a hangsúly.
Ézsaiás könyvében is van példa arra, hogy egymás mellett néven neveztetik a három személy: "Hallottam az Úrnak szavát, aki ezt mondta: Kit küldjek el és ki megy el nékünk?" (Ésa 6,8). "Minden szenvedésüket Ő is szenvedte, és orcájának Angyala megszabadította őket, szerelmében és kegyelmében váltotta Ő meg őket, fölvette és hordozta őket a régi idők minden napjaiban. Ők pedig engedetlenek voltak és megszomorították szentségének Lelkét, és ő ellenségükké lett, hadakozott ellenük." (Ésa 63,9. 10)
Jézus misszióparancsához hasonlóan egymás mellett említik a három isteni személyt az alábbi igék is: "Az Úr Jézus Krisztusnak kegyelme, az Istennek szeretete, és a Szentléleknek közössége mindnyájatokkal." (2Kor 13,13) V.ö.:1Kor 13,14. A "Szentlélek közössége" kifejezés szerepel. A "közösség" szó mindenképpen interperszonális (személyközi), azaz személyek közötti kapcsolatra utal. Nem lenne alkalmazható, ha a Szentlélek csupán csak személytelen befolyás, kisugárzás vagy erő lenne. "János a hét gyülekezetnek, amely Ázsiában van: Kegyelem néktek és békesség attól, aki van, aki volt és aki eljövendő, és a hét lélektől, amely az ő királyiszéke előtt van, és a Jézus Krisztustól, aki a hű tanúbizonyság, a halottak közül az elsőszülött, és a föld királyainak fejedelme. Annak, aki minket szeretett, és megmosott bennünket a mi bűneinkből az ő vére által," (Jel 1,4-5)
"És Jézus megkeresztelkedvén, azonnal kijött a vízből, és íme az egek megnyilatkoztak néki, és ő látta az Istennek Lelkét alájönni mintegy galambot, és őreá szállani. És íme egy égi hang ezt mondta: Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én gyönyörködöm." (Mát 3,16-17)
Következetesen felsorolásra kerül, néven neveztetik, megjelenik a három személy. Nem lenne értelme ennek, ha a Szentlélek csak az Atya és a Fiú Lelke, vagy éppen csak erő, befolyás lenne. Mindezek az igék kifejezik a tökéletes harmóniát, az azonos szándékot és együttes cselekvést is a három isteni személy között.
Az Atya és a Fiú egységéről Jézus így nyilatkozott: „Nem hiszed-é, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van? ... Higyjetek nékem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya én bennem van” (Jn. 14:10/a, 11/a)
Üdv. Péter
Végül is ...a lucifer ,ha joltudom azt jelenti : Fényhordozó,vagy hasonló.
De a 666-az Antikrisztus száma,ha joltudom.
Más név? talán ez :Jésohája (jelentése ,Isten előtt megalázza magát)
Vagy :Azaziás ( jelentése,Isten megerősít)
zámos keresztény egyház azt tanítja, hogy Isten egy Háromság. Ám érdemes elgondolkodni a Britannica Hungarica kijelentésén: „A »szentháromság« szó vagy az erről kifejezett tanítás hiányzik az Újszövetségből. . . A dogma. . . csak fokozatosan fejlődött ki több évszázadon át, heves viták közepette.”
A Biblia Istenéről valóban nem esik szó úgy, mint egy Háromság egyik tagjáról. Íme néhány részlet a Bibliából:
„Jehova, a mi Istenünk e g y Jehova” (5Mózes 6:4).
„Te, akinek neve Jehova, egymagad vagy a Legfelségesebb az egész föld felett” (Zsoltárok 83:18).
„Az pedig az örök élet, hogy ismeretet szerezzenek rólad, az egyedüli igaz Istenről, és arról, akit elküldtél, Jézus Krisztusról” (János 17:3).
„Az Isten pedig csak e g y” (Galácia 3:20).
Akkor miért tanítja a legtöbb keresztény egyház azt, hogy Isten egy Háromság? [link]
”A »szentháromság« szó vagy az erről kifejezett tanítás hiányzik az Újszövetségből. . . A dogma. . . csak fokozatosan fejlődött ki több évszázadon át, heves viták közepette.””
Neked meg érdekes lenne elgondolkodni ezeken:
- Az Újszövetség görög kézirataiban a Jehova sincs benne. Több mint 5000 másolat áll a rendelkezésünkre, és mindegyikben a küriosz, illetve a theosz kifejezés áll, ezeket hamisítják meg a vezetőid Jehovára. Ami egyébként egy téves olvasata a Tetragrammatonnak, a 16. századig senki nem is ismerte. Vallásos zsidó soha az életben nem ejtett ilyet.
- Szemen szedett hazugság, amit a Szentháromság dogmájáról idézel. Egyrészt már a 2. században is használták ezt a kifejezést, másrészt miféle vitákra célzol te? Ariust és a csapatát pont azért zárták ki az ókorban az Egyházból, mert elkezdte tagadni azt, amit az Egyház addig is vallott. Ez nem vita volt, hanem az eretnekség felszámolása.
- A Szentháromság kifejezés így nincs benne a Szentírásban [megjegyzés: Az ókori keresztények nem hivatkozási alapként tekintettek a Bibliára, hanem úgy, mint ami az apostoli hagyomány része], viszont az a tanítás, amit ez a szó magában foglal [a háromszemélyű Isten] igenis benne van.
Amiket pedig idézel, tipikusan a szövegösszefüggésből kiragadott, és kifacsart igehelyek, amiket már százszor és százszor megcáfoltunk, csak ti csukva tartjátok a szemeteket, mert nem érdekel titeket semmi, csak az, amiket a szervezetetek tanít, így tudatlanságban vagytok a keresztény teológiát illetően.
Számos keresztény egyház azt tanítja, hogy Isten egy Háromság. Ám érdemes elgondolkodni a Britannica Hungarica kijelentésén: „A »szentháromság« szó vagy az erről kifejezett tanítás hiányzik az Újszövetségből. . . A dogma. . . csak fokozatosan fejlődött ki több évszázadon át, heves viták közepette.”
A Biblia Istenéről valóban nem esik szó úgy, mint egy Háromság egyik tagjáról. Íme néhány részlet a Bibliából:
„Jehova, a mi Istenünk e g y Jehova” (5Mózes 6:4).
„Te, akinek neve Jehova, egymagad vagy a Legfelségesebb az egész föld felett” (Zsoltárok 83:18).
„Az pedig az örök élet, hogy ismeretet szerezzenek rólad, az egyedüli igaz Istenről, és arról, akit elküldtél, Jézus Krisztusról” (János 17:3).
„Az Isten pedig csak e g y” (Galácia 3:20).
Akkor miért tanítja a legtöbb keresztény egyház azt, hogy Isten egy Háromság?JW.ORG
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!