Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mik a fő különbségek a görög...

Mik a fő különbségek a görög katolikus és az ortodox vallások között?

Figyelt kérdés
Azt tudom h mindketto a keleti keresztenyseghez tartozik meg a kialakulasukkal is nagyjabol tisztába vagyok, de milyen különbségek vannak köztük?

2015. nov. 23. 09:52
 1/6 anonim ***** válasza:
100%

Csak teológiai. A görögkatolikusok eredetileg ortodoxok voltak, de csatlakoztak a katolikus egyházhoz, és elfogadták a katolikus teológiát (pl. filioque-betoldás) és elismerik a római pápát az egyház fejének.


Apróbb különbség még az, hogy Magyarországon a görögkatolikusoknál magyar nyelven folyik a szertartás, ortodoxoknál meg különböző nyelveken. Valamint van különbség a dallamokban is, de maguk a szertartási énekek ugyanazok. Különbség van még a naptárhasználatban is, görögkatolikusok a Gergely naptárat használják, ortodoxoknál meg a Juliánt vagy vegyesnaptárat.

2015. nov. 23. 10:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
100%

A legfőbb különbség az, hogy a görögkatolikusok teljes egységben vannak a Római Katolikus Egyházzal, tehát ugyanazt vallják teológiai kérdésekben és elfogadják a római pápát egyházfőnek. Az ortodoxok nem fogadják el, és vannak kisebb dolgok, amiben nem ugyanazt vallják.

A görögkatolikusok nem nagyon különböznek a római katolikusoktól, csak a liturgiában megtartották a keleti hagyományt és pl. emiatt az alsópapság nősülhet.

2015. nov. 23. 10:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
A hívők szempontjából meg az, hogy elfogadják a róm.kat hívőket, tehát áldozhatnak, az ortodoxnál nem. Csak az annak keresztelt(régen be sem léphetett a szertartásukra,csak a kit ortodoxnak kereszteltek)
2015. nov. 23. 12:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
legyünk őszinték, feltehetnéd a kérdést, hogy mi a különbség a római katolikus és az ortodox felekezet között, ugyan az lenne a válasz, és ha ezt megkaptad, kérdezd meg mi a különbség a római és a görög katolikusok között, arra a válasz, pedig, hogy "a görög katolikusok szenrtartása, és egyházfegyelme nagyon hasonlít az ortodoxokéhoz, amúgy mindenben ugyna olyanok, tehát egy kicsit másképp miséző katolikusok"
2015. nov. 23. 19:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
nem így van 4, mert más a liturgia
2015. nov. 23. 21:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 Tibuszka válasza:

Dogmatikai különbségek a katolikus és a görög-keleti vallás között

Írta: Füzesi Zsolt

(forrás: katolikus fórum – 2010. július 23.)

A katolikus-honlap fórumán július hónapban egy akkor megjelent újsághír kapcsán Füzesi Zsolt összefoglalta a katolikus és a görög-keleti vallás közötti dogmatikai különbözőségeket.

Az Avvenire című olasz katolikus lapnak adott interjújában Erdő Péter bíboros leszögezte: „A katolikusok és ortodoxok szinte teljesen egyek a hitben.” Hát akkor nézzük azt a néhány „jelentéktelen” dogmatikai (egész pontosan: kifejezetten a kimondott dogmákat illető) különbséget, melyet az ortodox egyház a katolikus Egyházzal szemben állít:


– Mária nem fogantatott szeplőtelenül, vagyis Mária az áteredő bűnben született. – mariológia;

– Nincs tisztítótűz. – eszkatológia;

– Nincs különítélet. – eszkatológia;

– A Szentlélek kizárólagosan az Atyától származik, vagyis nem az Atyától és a Fiútól (Filioque). – pneumatológia, trintológia;

– Az Egyháznak nincs látható feje, csak láthatatlan: Jézus Krisztus. – ekkleziológia;

– Nincs pápai tévedhetetlenség (még az „ex cathedra” nyilatkozatokat illetően sem). – ekkleziológia;

– Nincs a pápának Krisztustól eredő joghatósági elsősége sem az egyes hívek, sem az egyes püspökök, sem a püspökök testülete felett (legfeljebb tiszteletbeli elsősége „primus inter pares” alapon).– ekkleziológia;

– Az egyetemes zsinat felette áll a pápának. – ekkleziológia;

– Az átváltoztatáshoz lényegileg szükséges szavak nem az alapítási igék („Ez az én testem.” / „Ez az én vérem illetve vérem kelyhe.”), hanem a lélekhívás, az ún. epiklézis, vagy a kettő együtt – szakramentológia;

– A papszentelés nem nyom eltörölhetetlen bélyeget a lélekbe (character indelebilis), tehát egy hivatalától megfosztott pap egyben meg is szűnik papnak lenni. – szakramentológia;

– A gyóntatás érvényességéhez nem szükséges, hogy a papnak rendes, vagy szubdelegált joghatósága legyen. – szakramentológia;

– A bérmálás rendes kiszolgáltatója az áldozópap, vagyis az áldozópap bérmálása nem köthető az egyházi felsőség engedélyéhez, mert a pap bírja úgy a „munus”-t, mint a „potestas”-t a szentség érvényes és törvényes kiszolgáltatásához. – szakramentológia;

– A HÁZASSÁG FELBONTHATÓ, mégpedig nemcsak házasságtörés esetén. (Ez különösen vicces, ha meggondoljuk, hogy hajdan még az Apostol által engedélyezett szukcesszív poligámiát is elvetették, „illedelmes paráznaságnak” bélyegezve.) – szakramentológia;

– A házasság szentégét a pap szolgáltatja ki, és nem a házasfelek egymásnak, és a házasság lényegi részét nem a beleegyezés (consensus), hanem a papi áldás teszi. – szakramentológia;

– A születésszabályozás megengedett eszköze a direkt fogamzásgátlás.


És ezen kívül még számos kisebb-nagyobb eltérés van, de ezek nem érintenek közvetlenül de fide tételeket.

2022. jún. 7. 16:54
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!