Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Mi a Katolikus Egyház álláspon...

Mi a Katolikus Egyház álláspontja a méhenkívüli terhesség megszakításáról?

Figyelt kérdés
Bunkók ne írjanak! Köszi
2010. márc. 12. 17:02
1 2 3
 11/26 anonim ***** válasza:

Na megtaláltam:


A méhen kívüli terhesség – Egészség kvíz

Cikkek | 2009. március 05. 20:38 .Ha a megtermékenyített petesejt nem a méhen belül ágyazódik be, méhen kívüli terhességről beszélünk, ami 150-200 élveszülés közül, 1 esetben fordul elő. A méhen kívüli terhesség esetében, a kismamák 98 %-ánál, az egyik petevezetékben alakul ki a terhesség, amely komoly hasüregi vérzést, és erős hasi fájdalmakat okozhat. Súlyosabb esetben életveszélybe sodorja a kismamát. Ha a megtermékenyült petesejt a hasüregi szervek hashártya felszínéhez tapad, az esetben hasüregi terhességről beszélünk, amely nagyon ritkán fordul elő.

Nem kötözködés volt. Több helyen is megkülönböztetik a kettőt. Gondolom azért, mert a kürtterhességbe fixen bele lehet halni. A másikról ezt nem olvastam sehol

2010. márc. 12. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/26 anonim ***** válasza:

Az Egy. Kir.-ban a római katolikus egyház teljesen ellenzi az abortuszt és a kivételeket csak arra korlátozza, mikor az elrákosodott méh vagy egy méhen kívüli terhesség eltávolításáról van szó. Még itt is az a lényeg, hogy az anya életének megmentése során esetleg meghalhat a magzat, de nem szabad akarni vagy elhatározni a magzat meggyilkolását, és ahol lehet, mindent meg kell próbálni, hogy megmentsék az életét, ha életképes.



Dr. Balázs Pál

római katolikus plébános :

Summázatként három konkrét megállapítást teszek:

1.Az emberi élet direkt elutasítása soha, semmilyen körülmények között sem indokolt.

2.Amikor az anya és a magzat élete egyszerre forog kockán, az emberi beavatkozásnak akkor is az élet megmentésére kell törekednie, és direkt sohasem irányulhat senki (még a magzat) élete ellen sem.

3.Élő embriókon nem szabad kísérleteket végezni, hacsak nincs meg az az erkölcsi bizonyosság, hogy nem ártanak a magzat vagy az anya életének és épségének. Feltétlenül szükséges a szülők alapos informálása. Csak az ő beleegyezésük után kezdhető meg a kísérlet. Erkölcstelen embriókat pusztá kísérletek céljaira létrehozni.

2010. márc. 12. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/26 anonim ***** válasza:
Az előző vagyok, ezt találtam, hogy ezt most hogy gondolja? Tehát elvileg az orvosnak valahogy meg kéne mentenie az embriót is, dehát ez megint felvet egy csomó mindent. Egy katolikus nő most mondja azt az orvosnak, hogy ha kivette az embriót, akkor tegye a rendes helyére? tudod mikor csinálja meg ezt egy doki. Ezt nem értem.
2010. márc. 12. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/26 anonim ***** válasza:

Az Egyház konkrétan a méhen kívüli terhesség kapcsán - tudtommal - egyszer nyilatkozott (lásd alább), de a kérdést illető alapelveket már többször is és határozottan képviselte, így a katolikus erkölcsteológusok a konkrét esetről meglehetősen egységesen és biztosan tudnak nyilatkozni.


A kérdés azért tűnik bonyolultnak, mert a méhen kívüli terhesség esetében mind az anya, mind a gyermek élete veszélyben van, és bár a magzat még él, de nagyon minimális esély van arra, hogy egyáltalán megszülethet. Az Egyház erkölcsi tanítása azonban világos: minden életet tisztelni kell. Ebből kiindulva a következő két alapelvet lehet leszögezni:


1.A magzat egy élő személy. Tehát a méhen kívüli terhesség esetében sem lehet törvényes olyan eljárás, amely közvetlen abortuszt idéz elő.

2.Az anya élete ugyanennyire fontos. Tehát az olyan orvosi eljárások (műtétek, kúrák, gyógyszeres kezelések), amelyek az állapotos asszony életét halaszthatatlanul megvédeni hivatottak, erkölcsileg törvényesek.

Ezt fektette le 1898-ban, XIII. Leó pápa alatt a Szent Offícium (ma Hittani Kongregáció), amikor egy mexikói püspöknek válaszolt egy feltett kérdésére:


K: Megengedett-e a hasfelmetszés (laparotomia), amikor méhen kívüli terhességről van szó, vagy, ha olyan embriókról van szó, amelyek nem a szokott helyen fogantak meg?

V: Ha a szükség arra kényszerít, meg van engedve a hasmetszés, hogy az anya öléből a nem a szokott helyen fogant magzatokat kivegyék, amennyiben minden lehetséges módon komolyan és alkalmas módszerekkel vigyáznak úgy a magzat, mint az anya életére.


Bár a méhen kívüli terhesség legtöbb esetben vetéléssel végződik (azaz a magzat magától meghal), de az erre való várakozás sokszor igen nagy kockázattal jár, ezért ilyenkor valamit tenni kell. Mindez – a két fenti alapelv figyelembevételével - csak úgy hozható összhangba, hogy olyan eljárást kell választani, ami az anya életét védi, de ugyanez az eljárás nem jelent közvetlen abortuszt, azaz nem a gyermek életének a közvetlen kioltása a cél. Így fektethető le a harmadik alapelv:


1.Az olyan orvosi eljárás, amely az anya életét védi (közvetlen, halálos veszély esetében) erkölcsileg törvényes lehet, még ha ez másodsorban (közvetetten) a magzat halálát is okozza.

Azaz az Egyház elfogadja, hogy az anya életének a védelme során a gyermek elveszhet. Mindez másféle terhességi komplikációk esetében is így van (pl. az anya rákos megbetegedése esetében). Tehát az orvosoknak az anya egészségének a védelmére kell figyelniük közvetlenül, a méhet vagy a petevezetéket kell orvosolniuk, de szándékosan nem törhetnek a gyermek életére; de, ha a gyermek halála másodlagos következmény, akkor ez még elfogadható.


Ez a megkülönböztetés az erkölcstanban már régóta kifejtett erkölcsi alapelvből ered, az ún. „kettős hatás” (duplex effectus) elvéből. Azaz egy jó (de csak jó) cselekedetnek lehetnek rossz mellékhatásai, következményei is, amelyeket a nagyobb jó (de csak a nagyobb jó) következményének az érdekében eltűrök. Ilyen eset pl. az önvédelem is, ahol szintén ilyen kettős hatás áll fenn: 1. a saját életünk megvédése; 2. a támadó életének kioltása. Az egyik közvetlen szándékosság, a másik pedig közvetett (indirekt) szándékosság. (Vö. KEK 2263).


Nos, mit tehet egy anya, akinek méhen kívüli terhessége van? Melyek az elfogadható eljárások?


Az orvosok általában háromféle eljárást szoktak ilyen esetben alkalmazni. Az egyik a gyógyszeres kezelés, a methotrexat (MTX) alkalmazása, amely azokat a szövetsejteket támadja meg, amelyek a magzatot az anyához kapcsolják, így vetélést idéz elő. A másik egy sebészi eljárás, a salpingostomia, amely közvetlenül a magzatot távolítja el a méhkürt falán történő bemetszés után. A harmadik pedig a salpingectomia, ami szintén műtéti eljárás, amelynek során vagy az egész méhkürtöt (petevezetéket) távolítják el, vagy csak azt a részt, ahol a magzat van (részleges salpingectomia), s így szakítják meg a terhességet. (A későbbi terméketlenségre egyik eljárás sem jelent nagyobb kockázatot.)


Az erkölcsteológusok többsége mind a MTX-et, mind a salpingostomiát elutasítják mint lehetséges eljárást, mivel ezek nem mások, mint közvetlen abortuszok. Mindkét esetben közvetlenül a magzatot támadják meg, így a magzat halála nem egy nem szándékolt következmény, hanem azért végeznek egy rossz cselekedetet (megölik a magzatot), hogy így idézzenek elő egy jó hatást. Azonban a kettős hatás elve csak akkor érvényesíthető, ha nem csak a következmény jó, hanem maga a cselekedet is.


A salpingectomia esetében azokat a veszélyes területet távolítják el, amelyek az anya életét kockáztatják (pl. szétrepedhet, belső vérzést okozhat), tehát a cselekedet közvetlen célja az anya életének a megmentése, ezért maga a cselekedet is jó, a következmény is jó, ám van egy másik, rossz következménye is, ami eltűrhető. Tehát ez az eljárás erkölcsileg elfogadható.


Egy másik lehetőség még, hogy az anya kivárja, hogy a magzat magától, spontán haljon meg. Ezt csakis állandó orvosi felügyelet mellett lehet csinálni, de nem minden esetben kivitelezhető. Ezt az orvossal kell megkonzultálni. Ha ez a várakozás komolyan veszélyes, akkor nem lehet elhalasztani a műtétet.


Egy harmadik lehetőséget, ami talán a leginkább erkölcsös volna, ma még az orvostudomány nem tudja biztonsággal megvalósítani. Ez az volna, ha a méhen kívüli magzatot a méhbe tudnák ültetni, és így az anya ki tudná őt végig hordani. Érdekességként az első ilyen eset sikerült. 1915-ben egy orvos egy tumort távolított el egy nő méhéből, miközben észrevett egy méhen kívüli terhességet. Kiemelte hát a petevezetékből a magzatot, és beültette a nő méhébe, és csodák csodája a nő egy teljesen egészséges gyermeket szült. A kórház ezek után további ilyen műtéteket végzett, azonban ezek már csak nagyon kevés sikerrel jártak. Ráadásul a sikeresen beültetett, és így megszületett gyermekek többsége is meghalt 6 és 12 éves kora között. Tehát az egészségesen megszületett gyermekek aránya nagyon-nagyon kicsi, mind a mai napig.


A fenti lehetőségek közül minden házaspárnak magának kell választania, követve lelkiismeretüket, és közös imádságban kérve az Úr útmutatását.

2010. márc. 13. 03:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/26 anonim ***** válasza:
Az anya életének megmentése érdekében megengedett a méhen kívüli terhesség megszüntetése, amely ez esetben indirekt abortusznak minősül, a duplex effectus miatt.
2010. márc. 13. 03:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/26 anonim ***** válasza:
Véleményem szerint ez életmentő beavatkozásnak számít, hiszen méhen kívül a magzat úgysem élne sokáig, és így mérgezés veszélye áll fenn az anyánál. Igaz, hogy élőlény, de nem várhatják meg, míg elhal odabenn. Tehát ilyen esetekben nem szabadna, hogy elmarasztaljanak ezért egy nőt.
2010. márc. 13. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/26 anonim ***** válasza:
Ez érdekes, mert ahogy utánanéztem Pápánként változó, ahogy országonként is. Olvastam erről olyat, hogy semmiképpen nem szabad abortuszt végezni. Ha belehal, hát belehal, Isten így akarta. Az angoloknál viszont ilyen esetben megengedhető. Viszont az is érdekes, hogy miért az egyház véleménye szerint közelítjük meg. Végülis ha Isten szempontjából nézem, akkor tilos bármi legyen is az oka. Viszont az is benne van a Bibliában, hogy csak akkor bűn valami, ha tudod, és el akarod követni. Tehát ha nem mész el dokihoz és begörcsölsz, elájulsz és elvisz a mentő, majd arra ébredsz, hogy megműtöttek és már nincs a magzat,sem az egyház sem Isten nem fog kérdőre vonni, hiszen nem Te hatalmaztad fel az orvost a "gyilkosságra".
2010. márc. 13. 15:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/26 anonim ***** válasza:
Megkérdezhetem a kérdezőt, hogy miért tette fel a kérdést?
2010. márc. 13. 15:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/26 A kérdező kommentje:

Azért, mert sajnos közvetlenül érint(ett) a dolog.

Én csak azt nem értem, hogy akkor ezek szerint az a teendő, hogy ha látod, h rossza helyen van a magzat, akkor nem teszel semmit, hanem hetekig vársz, h magától meghaljon? Vagy hogy olyan hasűri vérzést kapj, h félhullán vigyenek a műtőbe? És rámenjenek esetleg más szervek is, amik megmenthetők lettek volna?

Nem értem, ha a magzatnak gyakorlatilag 0 esélye van a túlélésre, akkor miért bűn megrövidíteni az életét pár héttel? Az anya élete kockáztatása árán..

Köszönöm, hogy válaszoltatok, gondolom, ezek a hosszú leírások idézetek voltak valahonnan, szóval a kérdéseim csak költőiek, de ha valaki tud válaszolni, szívesen veszem.

2010. márc. 18. 10:23
 20/26 A kérdező kommentje:

"Ha a szükség arra kényszerít, meg van engedve a hasmetszés, hogy az anya öléből a nem a szokott helyen fogant magzatokat kivegyék, amennyiben minden lehetséges módon komolyan és alkalmas módszerekkel vigyáznak úgy a magzat, mint az anya életére."


Egy pár hetes magzatot nem lehet megmenteni. Ha kiveszik, meghal. Ezt sem értem. Bár lehetne az embriókat áthelyezni a méhbe!

2010. márc. 18. 10:24
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!