Mit jelent az a kifejezés, hogy "Az Atya és én egy vagyunk"? Jelentheti azt, hogy ugyanaz, vagy inkább azt, hogy egységben vannak, miközben teljesen egyenlőek?
Legtöbb meglátásod rendben van.
"Ugyanaz" azért nem, hiszen 3 külön személyről beszélünk és jól olvastad: valóban mindhárman személyek, személyiségi jegyeik vannak, még ha Szentléleknek nincs is egy bizonyos körülhatárolható teste-formája, de Istennél ez abszolút lehetséges és elfogadható. :)
Annyit tennék esetleg hozza amit írsz, hogy egylényegűek.
Mint Istenség egyenrangúak, bár emellé hozzá szoktuk mondani, hogy az Atyának van bizonyos elsőbbsége, hiszen két alapvető tény a bibliából:
-Krisztus, a Fiú az atyától SZÜLETETT. Ez nagyon fontos információ.
- Szentlélek az Atyától SZÁRMAZOTT: Ez is fontos.
Bárhogy is lehet ezeket a tényeket értelmezni, de az egyértelműen kiderül, hogy az Atyának van egyfajta elsőbbsége, mint ahogyan pl. a szülő-gyerek kapcsolatban is. Ember a szülő és a gyereke is ember, de a szülő: a gyerekének az oka, így van egyfajta tekintélye, -elsőbbsége, ha úgy tetszik.
Emberként viszont teljesen egyenrangúak.
Istennél ugyanígy van. teljes egészében egyenrangúak, hiszen Isten(-ek)
Kritikusok meg szokták fogalmazni, hogy a kifejezés, hogy "szentháromság" nem szerepel a bibliában, és igazuk van. Így szó szerint valóban nincs benne, ám tartalmilag nagyon is sokszor, hiszen az Atyáról egyértelműen úgy beszél a biblia, hogy Isten. Szentlélekről egyértelműen úgy beszél a biblia, hogy személy és Isteni tulajdonságai vannak, tehát Isten.
Fiúról (Jézus) úgy beszél a biblia, hogy teljes jogú Isten és teljes jogú ember is egyszemélyben. Nem mindenki számára elfogadható ez így, de hát a bibliát nem én írtam, én is egy olvasója vagyok és Isten csodálója.
Rendben van ez így. :)
Nagyon is yuda! :)
Én már semmit nem tudok hozzátenni.
Talán egy annyit hozzátehetek, hogy a kritikára szükség van legalábbis az én szemszögemből nézve, mert ahányszor találkozok a kritikával,annyiszor győzödök meg arról, hogy a Szentháromság valóság.
Köszönöm yuda! :)
én csak annyit tennék hozzá, hogy ne ess 2 gyakori tévedésbe:
1: az atya a fiú és a szentlélek nem 3 Isten, csak 1, nem is olyan mintha 3 lenne! Isten nem osztotta fel magát 3 részre vagy ilyesmi.
2: az atya a fiú és a szentlélek, nem csak különböző nevek , vagy viselkedésmódok
nagyon nehéz hasonlatot találni, de van egy pár jó:
pl lóhere: 1 szárról fut egy 3 osztatú levél, az egyetlen levél ,de van 3 kis kiemelkedése, egyik kiemelkedés sem azonos a másikkal, de a kiemelkedések nem külön levelek, ez egyetlen levél
persze minden hasonlatban könnyű lyukat találni, ez azért van mert Istent nem tudjuk felfogni, sokkal nagyobb és bonyolultabb nálunk, alapvető tapasztalatainknak mond ellent (pl annak hogy egyetlen dolog azonos időben nem lehet egyszerre 2 helyen teljes mértékben jelen, Istennek ez mégis lehetséges), de mégis jók ezek a hasonlatok, mert hátha segítenek megérteni :)
Ezt találtam a témával kapcsolatban, ahonnan kimásolok egy részt:
"Szent Ágoston úgy vélte, hogy mivel Isten szellem, nem az anyagi dolgok, hanem a szellemi folyamatok világában kell hasonlatot keresnünk, mikor Isten belső életét akarjuk tanulmányozni.
Szellemi életünk egyik legfontosabb megnyilatkozása a fogalomalkotás, fogalmaink megszületése. Ahogy a beszéddel ki nem mondott fogalom (verbum mentis) megfogamzik, megszületik tudatunkban, olyan formában születik a Fiú az Atyától. A Fiú voltaképpen nem más, mint az Atyának önmagáról alkotott fogalma, önismerete, amely egyrészt öröktől fogva megvan, másrészt olyan erővel, intenzitással bír, hogy külön személlyé válik. -- Mivel pedig Isten minden értéknek (igaz, jó, szép, szent) végtelen tökéletességű foglalata, az értékek pedig szellemi jellegű szeretetet váltanak ki a lélekből, az Atya is végtelenül szereti önmagát mint értékteljességet, és ennek a végtelen szeretetnek is tükröződnie kell a Fiúban. Az Atyának a Fiúban tükröződő szeretete és ennek a szeretetnek az Atyában való tükröződése, mintegy ,,visszaverődése'', voltaképpen egyetlen és örök szeretet, és ez is olyan intenzitású, hogy külön személlyé válik, a Szentlélek személyévé."
Itt van az egész: [link]
Azért beszélhetünk Szentháromságról, mert mind a három Személy filozófiai lényegében valóságos Isten. Isten nem oszthatatlan, tehát nem úgy néz ki, hogy van Isten, aki 1/3-ban Atya, 1/3-ban Fiú éá 1/3-ban Szentlélek, hanem mindhárom Személy teljesen az Isten maga. Szent Ágoston azt is írta, hogy az Atya öröktől fogva szüli a Fiút, mivel a Fiú az ő kimondott szava, az Ige, amivel János kezdi az evangéliumát, a közöttük levő szeretetkapcsolat pedig a Szentlélek.
Az, hogy "én és az Atya egy vagyunk", jelenthetne csak egy egységet, de Jézus azt is mondja, hogy "aki engem lát, látja az Atyát is".
Nagyon köszönöm a válaszokat, mindenkinek ment a zöld kéz. Még valamit kérdeznék, hátha még látjátok: olvasom, hogy Isten senki sem láttam, az Ószövetség mégis leírja, hogy látták, beszéltek vele. Akkor JHWH tulajdonképpen Jézus? Vagy ezt most félreértelmezem?
Mert ha az Atyáról, ahogy yuda is írta, sokszor beszél a Biblia Istenként, de ugyanakkor Jézus és a Szentlélek is Isten (egylényegűek) és sokszor olvasom, hogy Isten többesszámban beszél magáról (a királyi többest már az elején elvetettem, mert nem úgy ismertem meg Istent, mint aki összezavarná az embereket, ráadásul akár Ábrahám esetében is teljesen egyértelmű a Biblia, mert ha "csak" angyal lett volna, akkor rászólt volna a küldött, hogy ne boruljon le előtte, márpedig Ábrahám a földig hajolt, míg a többi esetben, amikor angyal vitt üzenetet ez nem fordult elő, sőt még rá is szólt Jánosra, hogy ne tegye!), így nyer értelmet a Szentháromság kifejezés, ugye? Hisz ha az Atyát még soha senki nem látta és nem beszélt vele, akkor az vagy Jézus lehetett csak, vagy a Szentlélek.
Remélem nem volt túl zagyva. :)
Na ezen a kérdésen már az ókori emberknek is elfüstölt az agya :D
amúgy a királyi többest nem vetném el, sok teologus szerint erről van szó
a nyugati kereszténység szerint ez úgy működik ,hogy Istent lényegileg nem lehet látni, de elvont formában megpillantható, ha valahogy meg akar nyilvánulni megteheti, pl Ézsaiás látomásában sem Isten lényege tűnik fel, hanem egy hatalmas szimbólumrendszer, Mózes sem láthatja "Az úr arcát" tehát teljes lényegét
a keleti keresztények kicsit máshogy fogalmaznak, szerintük Istennek van "teremtetlen ereje" ez sugárzott ki Jézusból is, amikor a "színeváltozás" történt, illetve erre hivatkozik mikor azt mondja "kiáramlott belőlem az erő", ezt képes az ember megtapasztalni(anélkül ,hogy belepusztulna)
Jézus bár valóban az emberré lett Isten, de az emberré lett, az, hogy "nem látta senki" illetve "láttam az Urat, mégis élek" a transzdendens létezésre vonatkozik inkább (!)szerintem(!), bár valóban Jézus maga Isten ezért mondja, h pl "aki engem lát az atyát látja" és még számos egyebet
a Szentlelket sem látta igazából senki, kivéve amikor mint galamb feltűnt, de elvileg az is csak jel volt, ezért szokták galambként ábrázolni
egyébként az sem testesült meg úgy mint a fiú, hanem minden keresztényben jelen lehet, illetve a szertartásokban, jótékonyságoban, szóval úgy álltalában a "kereszténykedésben" közreműködik
tehát a szentlélek az emberekben van, pl mikor Isten prófétákon keresztül szólt, őket is a Szentlélek vezette, mikor az apostolok csodákat hatjottak végre, a szentlélektől volt rá hatalmuk stb stb
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!