Mit a magyarázata ennek a mondatnak? ". Ki arcul üt téged jobb felől, fordítsd felé a másik orcádat is. "
Ez ugyanaz, mint amikor a keltei harcművészetekben elhajol az ütés elől az ember és az ütő - ellenhatás nem lévén- orra esik. Hatás csak ellenhatással szemben lehet.
Tegyük hozzá, hogy Szt Ágoston megjegyezte, ha üt ez ellenség másodszor is, nem kell tovább, mert nem az a lényeg, hogy szétveressük magunkat, hanem hogy LEÁLLÍTSUK az ellenségeskedést.
szia
Akkor érthetjük meg Jézus szavait, ha megnézzük a szövegkörnyezetet, illetve ha számításba vesszük azt, hogy kikhez beszélt. Jézus egy olyan gondolattal vezette be ezt a tanácsát, amelyet a hallgatóságában lévők már ismertek a Szentírásból. Ezt mondta: „Hallottátok, hogy megmondatott: »Szemet szemért és fogat fogért«” (Máté 5:38).
Jézus a 2Mózes 21:24-ben és a 3Mózes 24:20-ban található szavakra utalt. Figyelemre méltó, hogy Isten Törvénye szerint a versekben szereplő „szemet szemért” büntetés csak akkor volt jogosan kiszabva, ha a vádlottat előtte a papok és a bírók meghallgatták, illetve mérlegelték a körülményeket, és azt, hogy szándékosan lett-e elkövetve a törvényszegés (5Mózes 19:15–21).
Idővel a zsidók kiforgatták ezt a törvényt. A XIX. században Adam Clarke ezt írta a bibliamagyarázatában: „Úgy tűnik, hogy a zsidók erre a törvényre [szemet szemért, fogat fogért] hivatkozva felhatalmazva érezték magukat arra, hogy nehezteljenek egymásra, és hogy bosszúvágytól fűtve túlkapásokba bocsátkozzanak. Gyakran rendkívül szélsőséges tetteket hajtottak végre, és a bosszú sokkal erőszakosabb volt, mint maga a sérelem.” Az Írások azonban senkit sem jogosítottak fel arra, hogy önhatalmúlag igazságot szolgáltasson.
Amit Jézus a hegyi beszédében tanított – hogy ’fordítsuk oda a másik orcánkat is’ –, az az Izraelnek adott Törvény szellemét tükrözte.
Jézus tehát arra gondolt, hogy ha valaki egy pofonnal – vagy durva, bántó szavakkal – összetűzést akar kiprovokálni, akkor a sértett fél nem tenné jól, ha rosszal viszonozná a rosszat. Helyesebb lenne tartózkodnia attól, hogy olyat tegyen, amire egy újabb megtorlás lesz a válasz, nehogy egy véget nem érő ördögi kör induljon el (Róma 12:17).
Odafordítani a másik arcunkat nem azt jelenti, hogy keresztényekként nem védekezhetünk, ha támadás ér minket. Jézus nem azt akarta mondani, hogy nem védhetjük meg magunkat, hanem azt, hogy ne üssünk támadólag, és ne engedjük, hogy bosszúállásra provokáljanak. Bölcs dolog elhagyni a helyszínt, ha el lehet kerülni vele egy összecsapást, de nem vétkezünk, ha megvédjük magunkat, vagy a rendőrség segítségét kérjük, amikor megtámadnak minket.
Jézus azonban nem szerette volna, ha a követői verekedésbe keverednek. Ezért azt mondta, hogy ha valaki pofon üt minket, ne üssünk vissza. Nem szabad méregbe gurulnunk és verekednünk. Ha mégis ezt tesszük, akkor nem vagyunk különbek, mint az, aki az egészet elkezdte.
Ne fizess rosszal a rosszért. Inkább jóval fizess vissza, és ily módon „jóval győzd le a gonoszt” (Róma 12:17–21).
Ahelyett, hogy ’sérelmet sérelemmel, a gyalázkodást gyalázkodással viszonoznák’, ’keresniük, követniük kell a békét’ (1Péter 3:9, 11; Róma 12:14).
Kedves Kérdező!
Ennek az az értelme hogy ha megütnek, ne védd meg magad, ennek is kb. Annyi értelem van mint az hogy szeresd az ellenségeidet. Csak sajnos attól még hogy szereted, az még nem véd meg tőled a baltás gyilkostól. Szóval inkább védd meg magad és élj!
Üdv
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!