Mi a különbség a református és a katolikus keresztények között?
"A pap feladata az áldás lehívása, míg a lelkészé az áldás kiosztása."
Kicsit régimódi vagyok lehet, de szerintem áldani bárki tud (Zsoltárok 100,4 + Máté 5,44), a Biblia szerint nem kell ahhoz pap vagy lelkész, hogy Istent vagy embereket áldjunk, valamint Istennek sincs szüksége papokra vagy lelkészekre, hogy az áldásait kitöltse ránk (Jakab 1,17).
Hogy a kérdésre is válaszoljak.
A református és a katolikus keresztények között nincs különbség. Mindegyiknek 2 füle van és földig ér a lába jó esetben. Sőt, megkockáztatom, hogy Attila gyülekezetébe tartozók is ilyenek, legyen az bármelyik is. A különbség az egyházakban és azok tanaiban van. Vannak külsőségekben különbségek, amiket itt már leírtak, pl. különböző szertartásrendek, és vannak a tanokban különbségek. A legfontosabb a Heidelbergi Káté 80. pontjában megfogalmazott kárhozatos bálványimádás (aminek semmi köze a képekhez és szobrokhoz), aminek tanításához a református egyház a mai napig ragaszkodik.
Torba Attila!
Rajtad most éppen a széthúzó éned diadalmaskodik. Mindazonáltal ha akárki megteheti az áldás befogadását/osztását és visszaolvasod a válaszaidat, akkor magadat alkalmasnak érzed erre?
"Meghajolsz előtte és imádkozol hozzá. De elég csak meghajolni előtte."
Soha életemben nem imádkoztam szoborhoz, és nem hiszem, hogy a katolikusok többsége ilyet tenne. Sőt, továbbmegyek. Szinte kizártnak tartom, hogy te úgy imádkoztál, hogy "kedves Mária szobor, segíts".
A főhajtás minden kultúrában vallástól függetlenül a tisztelet jele. A katolikusok ezt a templomba lépéskor az Oltáriszentség előtt teszik meg, a benne jelenlévő Jézus Krisztust tisztelve/imádva.
Azon lehet vitatkozni különböző vallási nézetek szerint, hogy az Oltáriszentségben valóban jelen van-e Jézus, a katolikusok hite szerint igen. Ezért téves azt gondolni, hogy a katolikusok az ostyatartó edénynek hajbókolnak.
A különbözőségeket jól példázza az alábbi anekdota.
„Egy szellemes festő lefestette az utolsó vacsora jelenetét: Jézus, amint a kenyeret s bort nyújtja tanítványainak, s a kép alá a következő mondatokat írta: egyik oldalon ez áll -
»Luther: Ez alatt van az ő teste.
Kálvin: Ez úgy hat, mint az ő teste.
Zwingli: Ez jelképezi az ő testét.«
A másik oldalon e szó állt:
»Jézus Krisztus: Ez az én testem.«
Alatta: »Kinek higgyünk ezek közül?«
Az ilyen kommentek és úgy általában a felekezetközi egymás szapulása és szavainak kiforgatása, és a butaság miatt már rég elhagytam volna a kereszténységet, ha nem lenne kapcsolatom Jézussal.
"miattatok átkozzák Atyám nevét"
elég undorító, amit műveltek hozzászólások meg válaszok címén. (akinek nem inge...) abba lehetne hagyni a mocskolódást, ha már mindenki olyan nagy keresztény, akkor például ne én, egyházon kívüli, egyébként hívő ember pofázzak a felebaráti szeretetről, egymás iránti türelemről és nyitottságról... gondolkodjatok már el ezen.
a kérdező nem azt kérte, hogy mocskolódjatok, gyanúsítsátok vagy épp natúr hülyének nézzétek egymást.
megértem, hogy vannak különbségek a felfogások, hittételek, tanok között, de ez nem jelenti azt, hogy egymás torkának kellene esni...
Kedves kerdezo !!!
A kulombsegeket mar felsoroltak es termeszetesen meg vagyok gyozodve hogy ezzekkel kapcsolatban tisztaban is voltal megis szo nelkul hagytad hogy a valaszolok egymasnak essenek. Ez nem volt szep (a szandekod eggyertelmu)!!!
Katolikus: Jelentése, egyetemes
Református: Jelentése, újra formálni, újra értelmezni
A kettő között nincs különbség, az egyik a másik folytatódása. Nyilván a katolicizmus folytatása a reformáció.
Erre azért volt már nagy szükség, mert túl sok ágazatra szakadt szét maga a katolicizmus is, lett Római Katolikus, Görög Katolikus, csak hogy nevükben legjellemzőbbeket nevesítsük. A probléma ott van, hogy annak nincsen semmi értelme, hogy "Római egyetemes". Mert most akkor vagy "Római" vagy "egytemes".
Egyébként az, hogy Római vagy Görög csak a liturgiában (szertartásrend) különbözött. Ahogyan a reformáció is csupán csak a szertartásrendet reformálta meg, a hitet nem.
Így történt hát, hogy a reformáció bevezette a szentélynek, vagy oltárnak a háttal való igehirdetést. Szó szerint hátat kellett folrdítania az Istennek, annak aki elvileg a közösségben vele kell, hogy kommunikáljon a közösség nevében. Ennyit a reformáció hatékonyságáról.
Azért külön kell választani a Magyar reformációt és a nyugati reformációt. A Magyar reformáció tényleg egy komoly reform volt, ugyanis nem csak szertartásrendjében újították, hanem a vallás irányultságában is. Igazából a cél az ősi Magyar hithez való közeledés volt, épp ezért a reformáció után újra felbukkantak a Manicheista elemek a Magyar kereszténységben. Ezzel együtt pedig sokkal több hangsúlyt kapott Jézus és a tanítása, illetve a 12 apostol élete és az újszövetség.
Ezzel ellentétben a nyugati reformációban az újszövetséget hanyagolták és sokkal nagyobb hangsúlyt kapott az ószövetség.
Nah... lehet szidni... És a lepontozást se felejtsétek el...
Anonymus
Anonym!
Miért kéne Téged szidni?
Nyugodt, normális hangvétellel válaszoltál, bár a válaszodat nem értettem.
A kérdező rossz helyen tette fel a kérdést, ilyen keretek között ezt a kérdést nem lehet megválaszolni, valamennyire el kell mélyülni mindkét "vallásban". Én katolikus vagyok, és annyit gondolok erről, hogy a katolikus hitben nem, de a katolikus gyakorlatban voltak, és ma is vannak bizonyos arány- és hangsúly eltolódások (amiket én nem gyakorlok). Ennek következménye lett a reformáció, ami sok más hitet szült, egyike a református.
Bővebb válaszhoz kutatómunka révén juthatsz csak, hajrá!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!