Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Kiről szól Jézus tékozló fiú...

Kiről szól Jézus tékozló fiú példázata?

Figyelt kérdés
Van egy tippem, de kíváncsi vagyok, hogy ki, hogyan értelmezi ezt a bibliai részt.
2014. nov. 15. 14:04
1 2
 11/15 A kérdező kommentje:

"A testvérét értelmezhetjük úgy is mint megtért ember"


Hát, ha elolvasod figyelmesen a fejezetet, pont az ellenkezőjét kellene szerintem felfedezned.

2014. nov. 15. 21:12
 12/15 anonim ***** válasza:

Szia!


A tékozló fiúról szóló példázat világosan elénk tárja Isten könyörülő szeretetét a tévelygők iránt. Bár elfordultak Istentől, mégsem hagyja őket magukra nyomorult állapotukban. Az Úr végtelenül szereti és szánja mindazokat, akiket a ravasz ellenség megkísértett.


A tékozló fiúról szóló példázat bemutatja, hogy az Úr miként bánik azokkal, akik miután megtapasztalták az Atya szeretetét, hagyják, hogy a kísértő rájuk kényszerítse a maga akaratát. A Biblia beszél olyan emberekről, akik magukat "bölcseknek vallván, balgatagokká lettek" (Róm 1:22). Ez történt a példázatbeli ifjúval is. A vagyont, amelyet önzően kikövetelt atyjától, paráznákra fecsérelte. Ifjú élete kincseit elvesztegette. Bármi is a látszat, minden énközpontú élet elfecsérelt élet. Aki megkísérel Isten nélkül élni, tékozolja javait. Elvesztegeti az értékes éveket, eltékozolja értelmi, érzelmi és lelki képességeit, és sáfárságának csődje örök életébe kerül. Minden önző ember ide jut.


Az idősebb fiú a Jézus-korabeli, megtérni nem akaró zsidókat és minden kor farizeusait ábrázolja. A farizeusok megvetik az általuk vámszedőnek vagy bűnösnek tartott embereket. Mivel nem követnek el látványos bűnöket, önigazultak. Krisztus saját érveiket fordította e gáncsoskodók ellen. Mint a példázatban szereplő idősebb fiú, különleges kiváltságokat kaptak Istentől. Isten családjában a fiú helyére tartottak igényt, de lelkükben béresek voltak. Nem szeretetből szolgáltak, hanem a jutalom reményében. Szemükben Isten szigorú gazda volt. Látták, hogy Krisztus felkínálja a vámszedőknek és bűnösöknek kegyelmi ajándékát ingyen - azt az ajándékot, amelyet a rabbik csak fárasztó munkával és vezekléssel próbáltak megszerezni -, és megsértődtek. A tékozló hazatérése, amely örömmel töltötte el az Atya szívét, csak irigységet keltett bennük.


Üdv. Péter

2014. nov. 16. 21:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/15 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat! Elmondom, hogy hogyan látom a tékozló fiú példázatát, függetlenül attól, hogy a kérdésemnek nem az a célja, hogy teológiai eszmecserét folytassak a magyarázatokról.


A tékozló fiú példázata gyakorlatilag nem létezik. Ez egy példázat egy része, és nem a példázat. Ez a példázat három fő részből áll. Az elveszett juh, az elveszett drakhma, és az elveszett fiú.

Jézus így kezdi a példázatot:

3. Ő pedig ezt a példázatot beszélé nékik, mondván:


És kezdi a juhval, majd a pénzzel, aztán az elveszett fiúval folytatja. Ez egy példázat.


Péter írása sajnos nem a sajátja, hanem White-é, aki szintén kiemelte a példázatból az egy részt, és különálló példázatként magyarázza, sajnos általánosítva, holott a példázatban erről nincs szó. Viszont a testvért remekül beazonosítja.


A példázat általánosítására az elveszett pénznél és az elveszett juhnál lehetséges, nem véletlenül általánosít csak ennél a kettőnél Jézus szerintem.

Juhnál:

7. Mondom néktek, hogy ily módon nagyobb öröm lesz a mennyben egy megtérő bűnösön, hogynem kilenczvenkilencz igaz emberen, a kinek nincs szüksége megtérésre.


Pénznél:

10. Ezenképen, mondom néktek, örvendezés van az Isten angyalainak színe előtt egy bűnös ember megtérésén.


Ez két bűnös mivolt. A „juh” elkóborol, eltéved, de béget, sír, hangját hallatja. Az Isten otthagyja mindazokat, akik nincsenek eltévedve, és visszahozza. A „pénz” nem válaszol, csendben van, el van veszve. Az Isten felforgat mindent, hogy megtalálja.


Viszont az elveszett fiúnál nem általánosít. Itt a fiú az atyjának házában van, a testvérrel együtt. Ezek nem lehetnek mások, mivel Jézus nem általánosít, csak a kiválasztott 12 törzsi héberek. Főleg, hogy a fejezet elején jól elkülöníthető két csoport vette Jézust körül:

„1. Közelgetnek vala pedig ő hozzá a vámszedők és a bűnösök mind, hogy hallgassák őt.

2. És zúgolódának a farizeusok és az írástudók, mondván: Ez bűnösöket fogad magához, és velök együtt eszik.”


Úgy vélem, hogy az elveszett fiú, aki az atyának házában volt a vámszedő bűnös izraelita nép. Hiszen hozzájuk jött Jézus, hozzájuk beszélt.


Mt 15,24

Ő pedig felelvén, monda: Nem küldettem, csak az Izráel házának elveszett juhaihoz.

Mt 18,11

Mert az embernek Fia azért jött, hogy megtartsa, a mi elveszett vala.


Ők azok, kik visszamennek az atyai házhoz, leereszkedve, megaláztatva szolgának szegődve, és hallgatják Jézus beszédét.

A testvér a farizeusok és írástudók, akik zúgolódnak, mert az atya lakomát rendezett a fiú tiszteletére, és úgy tesz, mintha nem is vétett volna soha a fiú.

A történet csattanója, hogy a négy résztvevő (juh, pénz, fiú, testvér) közül egyedül a testvér nem találtatott meg, sorsa a példázat végére nem rendeződött. Ő úgy gondolta, hogy jó helyen van, de az atyának a letorkollása után nem folytatódik a történet.


A lényeg a kérdésemnek nem az, hogy megmondjam a frankót, inkább az lett volna, hogy mennyire általánosítanak az emberek, gyülekezetek egy példázatot, egy bibliai részt, illetve mennyire emelnek ki egy példázatból egy részt, önálló példázatként magyarázva.

2014. nov. 17. 03:34
 14/15 Waff ***** válasza:

Kérdező, véleményem szerint nem jól látod a példabeszédet......

A testvér "állapota" igen is a végén tisztázódik teljesen.

Az Atya mikor kimegy érte, miközben a hazatért fiút bent ünnepelik, ezt mondja neki: Fiam én szeretlek téged, te mindig velem voltál és mindenem a tiéd, gyere ünnepelj velünk, hisz a testvéred meghalt, de feltámadt, elveszett, de megkerült.A testvér tehát nem egy eltévedt bűnös, hanem egy igaz aki végig atyjával volt. Szerintem Jézus ez esetben arra akar rámutatni, hogy az igaz ember is érezhet egy kis irigység, vagy akár dühöt is, de az Atya ezt elnézi neki, és szeretettel behívja a hazatért fiú "bulijába". Bocs h nem idézgettem a Szentírásból szemelvényeket, de néha a saját szavainkal is jó elmondani a lényeget. Üdv :)

2014. nov. 18. 17:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/15 A kérdező kommentje:

Köszönöm Waff a válaszod!


Jézus konkrétan a farizeusoknak és az írástudóknak mondta a példázatot, nekik kívánt bemutatni valamit vele.


A farizeusok és az írástudók betéve tudták az írásokat, a törvényt maradéktalanul betartották, és betartatták, Jézus mégis többször nem tetszését nyilvánította feléjük gondolkodásmódjuk, cselekedeteik miatt.

Ők az Atyának házában voltak, akik szorgosan munkálkodtak, papi teendőiket, bírói- és tanítói és egyéb titulusaikat maradéktalanul betöltötték.

Ezért a párhuzam a farizeusok és írástudók, illetve a példázatban szereplő testvér között. Ahogy Jézus sem sok jóval kecsegtette őket, a példázat elveszett fiú részében sincs egyáltalán üdvösségre hozva a testvér sorsa. A pénz és a juh megtalálása angyali seregek örömét hozta, a fiú visszaérkezése az Atya boldogságát hozta. De a testvér gondolkodása, cselekedete az atyát elszomorította, ahogy Jézust is a farizeusok dolgai. Bár Jézus szerette a farizeusokat, ahogy az atya is a testvért, de szomorúsággal, érthetetlenséggel, és úgy tűnik meg nem váltással végződik mindkét eset. Ezekért a dolgokért a párhuzam a farizeusokkal és írástudókkal.

2014. nov. 18. 22:09
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!